Eind december konden we in de krant lezen dat het Mobiliteitsbedrijf werkt aan een plan rond het kwijtschelden van boetes. Ik ben al vaak tussengekomen in verband met het probleem van opstapelende boetes zowel in deze commissie als in de themacommissie ombudsdienst. Het zal u dan niet verbazen dat ik dit met veel belangstelling las en hier graag meer info over zou krijgen.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Zoals u ook in de media kon lezen, gaat dit enkel over parkeerretributies. Men noemt dit wel vaak een boete, maar eigenlijk is dat niet correct. Een retributie is juridisch gezien iets anders dan een boete. Deze oefening wordt uitgevoerd door het Mobiliteitsbedrijf. We willen het maximale aantal forfaitaire retributies tijdens één parkeersessie onderzoeken.
We hopen om in het voorjaar van 2024 een voorbereidende nota af te kloppen. We zoeken naar een oplossing die billijk, eenduidig en proportioneel is. Het is ook de bedoeling natuurlijk ook dat de regels duidelijk genoeg blijven zodat misbruiken onmogelijk zijn. Want handhaving is natuurlijk essentieel om de door de gemeenteraad gestemde regels te laten gelden en om dus, bv. de parkeerplaatsen voor bewoners voldoende beschikbaar te houden voor hen. Daarna bereiden we de operationele uitrol voor, zoals aanpassingen aan de software en het nieuwe retributiereglement voorleggen aan de Gemeenteraad.
Het uitschrijven en verwerken van parkeerretributies is een voornamelijk menselijk proces waardoor fouten mogelijk zijn. Omwille van die redenen kan men er dus voor opteren om retributies te annuleren. Zo kan een parkeerwachter zich vergissen, kan een defecte automaat de oorzaak zijn, kan een burger zich mistypen (wat meer dan 30% van de reden tot annulatie is) of misschien ontving iemand een retributie nadat hij zijn wagen had achtergelaten omwille van dringende medische zorg – zoals het geval in de krant. En zo zijn er nog heel wat situaties die kunnen leiden tot een foutieve of onduidelijke parkeerretributie.
Het is wel belangrijk dat het Mobiliteitsbedrijf deze gevallen situatie per situatie kan blijven bekijken. Niet alles valt in regels te vatten, er zijn altijd onvoorziene omstandigheden. Gezien het onmogelijk is om het hele proces, inclusief alle mogelijke situaties die potentieel tot een annulatie leiden, te automatiseren, is een annulatie enkel mogelijk na verweer.
Het is dus belangrijk om voor ogen te houden dat er nu al vaak geannuleerd wordt, maar dat dit voor het grootste deel na een verweer, omdat we natuurlijk niet op voorhand kunnen weten dat mensen bv een nummerplaat verkeerd ingeven of dat de parkeerwachter zich vergist heeft.
In de krant stond inderdaad dat er “een 60-tal situaties voorkomen die kwijtgescholden kunnen worden”. Dat was niet correct. Er zijn een 40-tal situaties gevonden die kunnen voorkomen en reden kunnen zijn tot annuleren. Ik zal u die lijst met dergelijke situaties laten overmaken.
wo 17/01/2024 - 08:50