Op 19 december kreeg u een mail van het Kortrijksepoort Comité. In deze mail werd uw communicatie over de heraanleg van de Petercelle-as gehekeld. In uw communicatie stelde u dat er samen met bewoners en handelaars oplossingen gevonden waren. Het buurtcomité voelt zich echter niet gehoord en spreekt over maar 1 overlegmoment in de gehele ontwerpfase. Het buurtcomité spreekt nu over eventuele juridische stappen tegen de heraanleg.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Voor de voorontwerpplannen voor de Petercelle-as zijn er twee binnenloopmomenten voor buurtbewoners georganiseerd:
Voor elk van deze binnenloopmomenten werden meer dan 2000 uitnodigingen verspreid over de ganse as (aangevuld met uitnodigingen via de digitale nieuwsbrief en facebookpagina van de wijkregisseur). Het aantal deelnemers was relatief beperkt en we hebben eigenlijk vaak dezelfde mensen terug gezien.
Veel van de vragen gingen over parkeerplaatsen in de Kortrijksepoortstraat. De input werd verwerkt en dit resulteerde in een aantal aanpassingen aan de voorontwerpplannen.
Vandaag zijn er langs het traject nog een 50-tal parkeerplaatsen. Gemiddeld is ongeveer 50% van de parkeerplaatsen in de regio Kortrijksepoortstraat ingenomen door bezoekers, niet door bewoners. Om te laden en te lossen hebben deze parkeerplaatsen dus weinig meerwaarde voor bewoners.
Opstelplaatsen voor voertuigen langs de tram-as zijn enkel aanvaardbaar waar de voertuigen vlot kunnen in- en uitrijden en ver genoeg van de tramsporen kunnen opstellen. Daarnaast moet er ook voldoende ruimte overblijven voor voetgangers.
Daarom hebben we gezocht om ruimte te voorzien voor laad- en loszones voor bewoners (en bredere zones waar mogelijk voor vrachtwagens, werven, …). Laad- en loszones kunnen enkel gebruikt worden tijdens het laden en lossen. In de toekomst zullen er meer mogelijkheden zijn om via deze laad- en loszones, zonder hinder voor de tram, dicht bij de bestemming te laden en te lossen (afzetten boodschappen, passagiers, …).
Om aan het probleem van het parkeren tegemoet te komen werd een pakket flankerende maatregelen uitgewerkt, en dan kom ik op de fasering die u aanhaalt.
De plannen werden goedgekeurd door het college. Alle buurtbewoners en handelaars kregen een folder in de bus. Momenteel wordt eigenlijk geen bijkomend overleg over deze plannen voorzien. We kunnen wel bijkomende informatie geven maar de plannen zijn al goedgekeurd.
Een goede doorstroming van het openbaar vervoer én voldoende ruimte voor de wandelaars op deze as station-centrum is essentieel. Voor bewoners zijn daarom laad-en loszones, bijkomende bewonersparkeerplaatsen en andere flankerende maatregelen voorzien. Ik meen dat we met de flankerende maatregelen een goed evenwicht gevonden hebben om een vlotte OV-as te realiseren én toch tegemoet te komen aan de bezorgdheden uit de buurt.
wo 17/01/2024 - 08:52