Terug
Gepubliceerd op 17/01/2024

2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Protest Petercelle-as

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 16/01/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 16/01/2024 - 22:45
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Toon  Mertens, fractiemedewerker PVDA; Joris Roos , fractiemedewerker Open VLD; Olly  Ceulenaere, voorzitter Culinaire Raad; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Celine  Morris, Dienst Economie; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Gert Robert, gemeenteraadslid NVA; Tom Van Damme, fractiemedewerker NVA; Ruben Haerens , dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Christiaan Van Bignoot; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Protest Petercelle-as 2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Protest Petercelle-as

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 19 december kreeg u een mail van het Kortrijksepoort Comité. In deze mail werd uw communicatie over de heraanleg van de Petercelle-as gehekeld. In uw communicatie stelde u dat er samen met bewoners en handelaars oplossingen gevonden waren. Het buurtcomité voelt zich echter niet gehoord en spreekt over maar 1 overlegmoment in de gehele ontwerpfase. Het buurtcomité spreekt nu over eventuele juridische stappen tegen de heraanleg.

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 08/01/2024 - 13:27

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld: 

  • Wat is de reactie van de schepen op de blijvende kritiek van het buurtcomité en de aangehaalde blijvende pijnpunten?
  • Wordt er nog bijkomend overleg ingepland? Indien wel, wanneer? Indien niet, waarom niet?

Bespreking

Antwoord

Voor de voorontwerpplannen voor de Petercelle-as zijn er twee binnenloopmomenten voor buurtbewoners georganiseerd: 

  • Op 27 oktober 2022 (doorlopend tussen 17u30 en 20u30) 
  • Op 30 maart 2023 (eigenlijk 2 vergaderingen: voor buurtbewoners doorlopend tussen 19u en 20u en voor ondernemers tussen 20u30 en 21u30)
  • Op 19 juni was er ook nog een infoavond over de geplande nutswerken en de tramonderbreking (43 aanwezigen)

Voor elk van deze binnenloopmomenten werden meer dan 2000 uitnodigingen verspreid over de ganse as (aangevuld met uitnodigingen via de digitale nieuwsbrief en facebookpagina van de wijkregisseur). Het aantal deelnemers was relatief beperkt en we hebben eigenlijk vaak dezelfde mensen terug gezien.

Veel van de vragen gingen over parkeerplaatsen in de Kortrijksepoortstraat. De input werd verwerkt en dit resulteerde in een aantal aanpassingen aan de voorontwerpplannen.  

Vandaag zijn er langs het traject nog een 50-tal parkeerplaatsen. Gemiddeld is ongeveer 50% van de parkeerplaatsen in de regio Kortrijksepoortstraat ingenomen door bezoekers, niet door bewoners. Om te laden en te lossen hebben deze parkeerplaatsen dus weinig meerwaarde voor bewoners.  

Opstelplaatsen voor voertuigen langs de tram-as zijn enkel aanvaardbaar waar de voertuigen vlot kunnen in- en uitrijden en ver genoeg van de tramsporen kunnen opstellen. Daarnaast moet er ook voldoende ruimte overblijven voor voetgangers. 

Daarom hebben we gezocht  om ruimte te voorzien voor laad- en loszones voor bewoners (en bredere zones waar mogelijk voor vrachtwagens, werven, …). Laad- en loszones kunnen enkel gebruikt worden tijdens het laden en lossen. In de toekomst zullen er meer mogelijkheden zijn om via deze laad- en loszones, zonder hinder voor de tram, dicht bij de bestemming te laden en te lossen (afzetten boodschappen, passagiers, …). 

Om aan het probleem van het parkeren tegemoet te komen werd een pakket flankerende maatregelen uitgewerkt, en dan kom ik op de fasering die u aanhaalt.

  • Momenteel zijn er 78 parkeerplaatsen gereserveerd voor bewoners. U hebt daarnet gehoord dat er ongeveer 50 parkeerplaatsen zijn nu, die voor de helft gebruikt worden door bewoners. Er worden 87 extra bewonersparkeerplaatsen afgebakend. Dat is een stukje de comensatie voor 50 waarvan ik gezegd heb: de helft wordt gebruikt door bezoekers. Het totaal komt dus op 165 parkeerplaatsen in de omliggen straten gereserveerd voor bewoners. Tegen wanneer moeten die 87 extra er zijn: van het moment dat de parkeerplaatsen op de as verdwijnen. 
  • De bijkomende laad-en losplaatsen heb ik reeds toegelicht
  • We breiden de bewonersvergunning parkeren voor grensstraten van de werfzone uit. Bewoners van Nederkouter en Ketelpoort zullen kunnen kiezen tussen bewonerszone 3 of 4. Bewoners van Kortrijksepoortstraat kunnen kiezen tussen bewonerszone 3 of 12. Dat geeft hen meer marge en comfort.
  • We voorzien ook 2 autodeelhubs voor 8 extra autodeelplaatsen. 

De plannen werden goedgekeurd door het college. Alle buurtbewoners en handelaars kregen een folder in de bus. Momenteel wordt eigenlijk geen bijkomend overleg over deze plannen voorzien. We kunnen wel bijkomende informatie geven maar de plannen zijn al goedgekeurd. 

Een goede doorstroming van het openbaar vervoer én voldoende ruimte voor de wandelaars op deze as station-centrum is essentieel. Voor bewoners zijn daarom laad-en loszones, bijkomende bewonersparkeerplaatsen en andere flankerende maatregelen voorzien. Ik meen dat we met de flankerende maatregelen een goed evenwicht gevonden hebben om een vlotte OV-as te realiseren én toch tegemoet te komen aan de bezorgdheden uit de buurt.

wo 17/01/2024 - 08:52