De wijkcirculatieplannen van Gentbrugge en Zwijnaarde zorgen al even voor heel wat beroering. Vorige maand kondigde de burgemeester aan dat hij samen met u opnieuw in dialoog zou gaan met de bewoners van Zwijnaarde. Ook in buurgemeenten worden de wijkcirculatieplannen met argusogen bekeken en vraagt men om overleg.
Tenslotte stuurden handelaars van de Nijverheidskaai de voorbije week een aantal aanmaningen naar de stad omtrent het wijkcirculatieplan van Gentbrugge.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Wat het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde betreft: net voor het kerstverlof hebben er gesprekken plaatsen met diverse groepen. Dat waren op zich wel goeie gesprekken. Ik zal op dit moment niet meer zeggen. We hebben bij alle partijen op discretie aangedrongen om eventueel oplossingen te kunnen vinden. En dan is het logisch dat ook wij discreet blijven. De beste manier om ervoor te zorgen dat er geen oplossing zou zijn is om alles wat er daar vertrouwelijk gezegd geweest is hier luidop te herhalen, dus mijn excuses maar ik ga daar voorlopig niet meer dan dat over zeggen.
Wat het overleg met overleg met de randgemeenten betreft:
We hebben verschillende keren samengezeten met de burgemeester van Destelbergen, - en soms waren daar ook enkele schepenen erbij. U moet weten het WMP is goedgekuerd in 20-21. In die periode ben ik ene anatla keer naar Destelbergen gefietst om daar uit te leggen wat we gaan doen. Het is ook niet mevrouw Sierens en ik die contact hebben met elkaar ook de ambtenaren hebben contact met elkaar. Ik som even op:
Op 12/10/21 heb ik een overleg gehad met mevrouw Sierens.
In de daaropvolgende maanden heeft het Mobiliteitsbedrijf nog contact gehad met de mensen van Destelbergen in functie van het wijkmobiliteitsplan en in functie van de uitbreiding van het betalend parkeren. Dus daar is wel heel regelmatig overleg geweest. Wij zijn ook heel open geweest over de informatie die we hebben. We zijn begonnen met input te verzamelen in 2019, we hebben ene knelpuntnota gemaakt van 80 blz, we hebben daar ook melding van gemaakt en die staat voor iedereen ter beschikking op de website. Er is regelmatig contact geweest, ofwel op ambtelijk niveau, ofwel politiek niveau.
Op 1/12/23 heb ik een overleg gehad met de burgemeester van Destelbergen, enkele schepenen van Destelbergen, onze burgemeester en een medewerker van het Mobiliteitsbedrijf. Tijdens dit gesprek is er informatie uitgewisseld we hebben ook gezegd waarom wij bepaalde keuzes gemaakt hebben, en heeft Destelbergen zijn bezorgdheid uitgesproken over de werken aan de Dampoort.
Op 6/12/23 hebben we het aangetekende schrijven van Destelbergen uitgebreid beantwoord aan burgemeester Sierens.
Op 14/12/23 hebben we aan de gemeente Destelbergen ook de bewonersbrief die verdeeld is in de wijken Dampoort en Oud-Gentbrugge bezorgd, over de werken onder meer. Mevrouw Sierens heeft gezegd op 6 december dat ze het ging bespreken met haar collega’s en dan contact ging opnemen.
Wij hebben het einde van jaar, toen hier alles dicht was, we hebben het begin januari gekregen, een stellingname ontvangen eerder.
Naar aanleiding van de uitspraken op de nieuwjaarsreceptie in Destelbergen heb ik op 16/1/24 getelefoneerd met Burgemeester Sierens. Ik heb vandaag de gemeente Destelbergen nog eens uitgenodigd voor een gesprek over het wijkmobiliteitsplan, ondanks het feit dat we al meerdere keren hebben gesproken en informatie hebben uitgewisseld. Ik kan maar zo open zijn en de bereidheid tonen om te spreken.
Wat andere gemeenten betreft.
Het Mobiliteitsbedrijf heeft ook regelmatig contact gehad met ambtenaren van Merelbeke en De Pinte. Het Mobiliteitsbedrijf heeft ook het hele wijkmobiliteitsplan in detail toegelicht aan een gezelschap van ambtenaren en schepenen uit De Pinte. Ook daar kan je zeggen dat we de nodige openheid vertonen ten aanzien van de buurgemeenten. Ik denk toch dat wij de nodige inspanningen doen ten aanzien van onze buurgemeenten. Ik kan me inbeelden dat ze niet met alles akkoord gaan, maar wat men niet kan zeggen is dat we niet de openheid gehad hebben om met hen te spreken, ik zou ook willen weten wat nu juist nog het probleem is.
Wat betreft het wijkmobiliteitsplan Dampoort: Ik wil daar nog 1 iets belangrijks over zeggen. Het stadsbestuur heeft ondertussen gereageerd op zowel de eerste als de tweede aanmaning van de bewoners. Er zijn geen bijkomende gesprekken met de handelaars gepland.
Wat ik nog even wil vermelden: er zijn al heel wat gerechtelijke procedures over de wijkmobiliteitsplannen. We hebben ook al een aantal heel duidelijke uitspraken. We vermoeden wel dat deze aanmaningen passen in een juridische opbouw naar nog maar eens een eenzijdige initiatief over dit wijkmobiliteitsplan. Er staan in de 2 aanmaningen die we kregen zaken die door het hof van beroep van tafel geveegd zijn. Een sfeerschepping die men herhaalt om naar de rechter te stappen voor een eenzijdig verzoekschrift. Anders gaan je geen zaken vermelden die van tafel geveegd zijn. Iedereen mag de juridische middelen gebruiken die ze willen gebruiken. Ik heb niks te zeggen over juridische procedures. Maar ik heb de indruk dat er een juridische opbouw bezig is. Waar het niet over de waarheid of de zaak an sich gaat. Ik betreur dat maar iedereen heeft het recht om te doen wat hij denkt te moeten doen.
wo 17/01/2024 - 11:03