Mijnheer de schepen, in 2016 besliste De Lijn om de tramhaltes Pirennelaan en Braemkasteel van de toenmalige tramlijn 22 vanaf april 2017 te schrappen om plaats te maken voor het stallen van nieuwe Albatrostrams. In een brief aan De Lijn dd 16.12.16 vroeg het college met aandrang om dit als een tijdelijke maatregel te beschouwen en de haltes terug te bedienen zodra de nieuwe stelplaats in Wissenhage in gebruik is genomen. Ook de gemeenteraad protesteerde middels een motie en vroeg om de haltes Pirennelaan en Braemkasteel terug te bedienen. Met de nabije (uitbreidende) woonwijken en de toegang tot de Gentbrugse Meersen is er reizigerspotentieel aanwezig.
Van de stelplaats Wissenhage is weliswaar nog steeds geen sprake, maar inmiddels kunnen wel alle trams gestald worden op de stelplaats in Gentbrugge. Bovendien doet zich een opportuniteit voor nu tramlijn T1 door de werken aan de Petercelle-as langdurig wordt omgeleid met tijdelijke eindhalte Stelplaats Gentbrugge. In plaats van op de stelplaats te stoppen, zou het veel nuttiger zijn om T1 door te laten rijden via de Steenvoordelaan naar Braemkasteel waar reizigers te vinden en waar er ook sanitaire voorzieningen zijn voor de trambestuurders. De Reizigersbond merkt op dat dit perfect kan binnen de voorziene omleidingsdienstregeling. Het in- en uitrijden en het langzaam manoeuvreren op de stelplaats (waar wissels moeten verlegd worden) neemt evenveel tijd in beslag als het afslaan van de N9 via de Steenvoordelaan met tramvoorrang en het doorrijden in eigen bedding tot aan halte Braemkasteel.
Mijn vraag is dus of het college, gelet op de briefwisseling hierover en de motie van de gemeenteraad in 2017, bereid is om aan De Lijn te verzoeken om de haltes Pirennelaan en Braemkasteel in Gentbrugge opnieuw te bedienen, minstens zolang T1 wordt omgeleid naar de stelplaats in Gentbrugge?
Bij de start van de hertekening van het Gentse tramnet i.h.k.v. basisbereikbaarheid, was duidelijk dat de verbinding van de oude lijn 22 niet meer zou worden opgenomen door de Lijn. Als voornaamste reden werd toen aangehaald dat er meer reizigers worden bediend door de frequentie op lijn 2 langs de N9 te verhogen richting Melle, dan de lijn vanaf de Steenvoordelaan te splitsen.
Dit neemt niet weg dat – minstens voor de duur dat Gentbrugge het eindpunt is van lijn 1 – het interessant zou kunnen zijn om lijn 1 door te trekken langs het oude tracé van lijn 22.
We gaan dit voorstel voorleggen aan De Lijn. De Lijn heeft ons de voorbije jaren verschillende malen voorgesteld om de tramsporen op te breken. We hebben dit steeds geweigerd. Goed dus dat we hier het been hebben stijf gehouden. Zo is er nu tenminste de mogelijkheid om dit te bekijken.
Ik roep op aan de leden van deze commissie die in het Vlaams Parlement zitten om deze vraag ook daar te stellen. wo 17/01/2024 - 09:02