Tijdens het vragenuurtje van november bracht ik de slechte staat van de Dublinstraat op de Muide onder de aandacht. Binnen het “Project Dublinstraat” – dat deel uitmaakt van de volledige herinrichting van de Voorhaven – is een heraanleg van de straat voorzien. Dit project werd echter uitgesteld en zal pas heropgestart worden in 2026. In afwachting is het wegdek van de Dublinstraat vooral bij regenweer nauwelijks begaanbaar door de modder en vele putten. Bij droog weer vertaalt dit zich in stofoverlast. Ook wildparkeren wordt in de hand gewerkt door het gebrek aan inrichting van de straat met afgebakende parkeerstroken en plantvakken.
Zoals aangekondigd in het antwoord op mijn vraag van november, is de Wegendienst inderdaad ter plaatse geweest om enkele minimale ingrepen te doen om de grootste overlast te verhelpen. Ondertussen bleken deze echter niet toereikend om toch een enigszins comfortabele én veilige bereikbaarheid te garanderen van de woningen en ondernemingen die daar gevestigd zijn (zie foto's als bijlage ter illustratie).
Aangezien de heraanleg van de straat nog 2 à 3 jaar op zich zal laten wachten, dringen bijkomende tijdelijke maatregelen zich op.
Ik begrijp het probleem en uw vraag. Er zijn meerdere factoren die geleid hebben tot de situatie waarin we ons vandaag bevinden. De heraanleg van de volledige Voorhaven site kent een complex verloop, en dat is zacht uitgedrukt.
Door de recente private bouwprojecten en het werfverkeer zijn de kasseiverhardingen snel slechter geworden. De nakende oplevering van Kaai24 zal wel het einde betekenen van het vele en zware werftransport.
Eigen vaststellingen en burgerklachten waren de aanleiding voor diverse interventies door beheer & onderhoud. Op 31/05/2021, 25/08/2021, 26/01/2023, 09/05/2023 en 15/12/2023 werden de grootste putten op de site geëffend met steenpuin. Er werd ook een snelheidsbeperking van 10km/u gesignaleerd aan de inrijpoorten.
Er wordt binnen de Voorhavensite dwars geparkeerd in de onverharde zone tussen de uiterste sporen en het hekwerk. Daarvoor is deze zone niet voorzien en ingericht. Waar geparkeerd wordt in deze bermen zijn inderdaad stroken met plassen en modder. Ik herhaal, dit zijn geen parkeerplaatsen en in de toekomstige aanleg worden de parkeerplaatsen voorzien tussen de loodsen. Om modderpoelen door parkeren in deze zones te vermijden kunnen we bv. paaltjes of een ander obstakel plaatsen. Ik weet niet of dit momenteel een gewenste oplossing is.
De omgevingsvergunning voor de heraanleg wordt deze zomer aangevraagd. Ifv een goed verloop zijn er momenteel nog besprekingen met enkele cruciale stakeholders. De normale doorlooptijd van een omgevingsvergunning is 4-6 maanden. Indien er opnieuw beroepsprocedures worden opgestart schatten we in dat dit zeker 18 m of langer wordt.
De heraanleg zal onder meer de volledige heraanleg van kasseien met een goede fundering inhouden. Er wordt een statuut en aanleg van woonerf voorzien waarbij het circuleren en parkeren geïntegreerd worden in het ontwerp.
In afwachting van de definitieve heraanleg zijn niet veel snellere of tijdelijke maatregelen mogelijk. De Voorhavensite is een beschermd stadsgezicht (besluit 20 november 1996). Voor de heraanleg betekent dit dat de kasseien behouden moeten blijven. Een lokaal herstel van verhardingen in gietasfalt is tijdelijk vergunbaar d.m.v. een melding. Voor andere ingrepen zal telkens een omgevingsvergunning met beroepsmogelijkheid noodzakelijk zijn.
Er zijn meerdere pistes onderzocht om op korte termijn iets te kunnen doen: