Terug
Gepubliceerd op 17/01/2024

2024_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Project Dublinstraat op de Muide: opvolgvraag

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 16/01/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 16/01/2024 - 22:45
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Toon  Mertens, fractiemedewerker PVDA; Joris Roos , fractiemedewerker Open VLD; Olly  Ceulenaere, voorzitter Culinaire Raad; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Celine  Morris, Dienst Economie; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Gert Robert, gemeenteraadslid NVA; Tom Van Damme, fractiemedewerker NVA; Ruben Haerens , dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Christiaan Van Bignoot; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Project Dublinstraat op de Muide: opvolgvraag 2024_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Project Dublinstraat op de Muide: opvolgvraag

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Tijdens het vragenuurtje van november bracht ik de slechte staat van de Dublinstraat op de Muide onder de aandacht. Binnen het “Project Dublinstraat” – dat deel uitmaakt van de volledige herinrichting van de Voorhaven – is een heraanleg van de straat voorzien. Dit project werd echter uitgesteld en zal pas heropgestart worden in 2026. In afwachting is het wegdek van de Dublinstraat vooral bij regenweer nauwelijks begaanbaar door de modder en vele putten. Bij droog weer vertaalt dit zich in stofoverlast. Ook wildparkeren wordt in de hand gewerkt door het gebrek aan inrichting van de straat met afgebakende parkeerstroken en plantvakken.

Zoals aangekondigd in het antwoord op mijn vraag van november, is de Wegendienst inderdaad ter plaatse geweest om enkele minimale ingrepen te doen om de grootste overlast te verhelpen. Ondertussen bleken deze echter niet toereikend om toch een enigszins comfortabele én veilige bereikbaarheid te garanderen van de woningen en ondernemingen die daar gevestigd zijn (zie foto's als bijlage ter illustratie).

Aangezien de heraanleg van de straat nog 2 à 3 jaar op zich zal laten wachten, dringen bijkomende tijdelijke maatregelen zich op.

Indiener(s)

Christophe Peeters

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 10/01/2024 - 16:12

Toelichting

  1. Wat was de evaluatie van de Wegendienst na hun bezoek ter plaatse?
  2. Welke minimale maatregelen werden effectief uitgevoerd naar aanleiding hiervan?
  3. Is desnoods het aanbrengen van een tijdelijke asfaltlaag een optie om de periode tot de heropstart van “Project Dublinstraat” te overbruggen?

Bespreking

Antwoord

Ik begrijp het probleem en uw vraag. Er zijn meerdere factoren die geleid hebben tot de situatie waarin we ons vandaag bevinden. De heraanleg van de volledige Voorhaven site kent een complex verloop, en dat is zacht uitgedrukt. 

  • De Stad was klaar om in 2015 met een afgewerkt aanbestedingsdossier het openbaar domein aan te leggen. Tegen de vergunning werd beroep aangetekend (door de projectontwikkelaar). Dit leidde uiteindelijk (2018) tot de nietigverklaring van de door de deputatie verleende vergunning.
  • Er was een nieuw dossier met budget ingepland in de portfolio deze legislatuur. Door de stijgende grondstofprijzen en inflatie kunnen minder projecten uitgevoerd worden en werden enkele projecten uitgesteld. Ook de geplande heraanleg van deze omgeving werd uitgesteld tot 2026.

Door de recente private bouwprojecten en het werfverkeer zijn de kasseiverhardingen snel slechter geworden. De nakende oplevering van Kaai24 zal wel het einde betekenen van het vele en zware werftransport.

Eigen vaststellingen en burgerklachten waren de aanleiding voor diverse interventies door beheer & onderhoud. Op 31/05/2021, 25/08/2021, 26/01/2023, 09/05/2023 en 15/12/2023 werden de grootste putten op de site geëffend met steenpuin. Er werd ook een snelheidsbeperking van 10km/u gesignaleerd aan de inrijpoorten. 

Er wordt binnen de Voorhavensite dwars geparkeerd in de onverharde zone tussen de uiterste sporen en het hekwerk. Daarvoor is deze zone niet voorzien en ingericht. Waar geparkeerd wordt in deze bermen zijn inderdaad stroken met plassen en modder. Ik herhaal, dit zijn geen parkeerplaatsen en in de toekomstige aanleg worden de parkeerplaatsen voorzien tussen de loodsen. Om modderpoelen door parkeren in deze zones te vermijden kunnen we bv. paaltjes of een ander obstakel plaatsen. Ik weet niet of dit momenteel een gewenste oplossing is. 

De omgevingsvergunning voor de heraanleg wordt deze zomer aangevraagd. Ifv een goed verloop zijn er momenteel nog besprekingen met enkele cruciale stakeholders. De normale doorlooptijd van een omgevingsvergunning is 4-6 maanden. Indien er opnieuw beroepsprocedures worden opgestart schatten we in dat dit zeker 18 m of langer wordt.

De heraanleg zal onder meer de volledige heraanleg van kasseien met een goede fundering inhouden. Er wordt een statuut en aanleg van woonerf voorzien waarbij het circuleren en parkeren geïntegreerd worden in het ontwerp. 

In afwachting van de definitieve heraanleg zijn niet veel snellere of tijdelijke maatregelen mogelijk. De Voorhavensite is een beschermd stadsgezicht (besluit 20 november 1996). Voor de heraanleg betekent dit dat de kasseien behouden moeten blijven. Een lokaal herstel van verhardingen in gietasfalt is tijdelijk vergunbaar d.m.v. een melding. Voor andere ingrepen zal telkens een omgevingsvergunning met beroepsmogelijkheid noodzakelijk zijn. 

Er zijn meerdere pistes onderzocht om op korte termijn iets te kunnen doen:

  • Als eerste piste werd een voorafname van het nieuwe ontwerp door de inrichting van de geplande parkeerzones tussen de gebouwen onderzocht. Door het beschermd statuut is dit geen oplossing op korte termijn. Het zou de heraanleg van telkens 250m² openbaar domein tussen loods 22 en loods 23 enerzijds en tussen loods 23 en nieuwbouwproject Kaai 24 anderzijds, omvatten. De doorlooptijd valt quasi samen met het globale dossier waardoor er geen tijdswinst te behalen is.  
  • Realistischer is het plaatselijk herstellen van de inritzones, deels door (giet)asfalt deels door opbraak en terugplaatsing van de bestaande kasseien. Hierdoor wordt de private ondergrondse parking van Loods 23 beter bereikbaar, komt er voor voetgangers en fietsers een comfortabele doorsteek tussen de Voorhavenlaan en de Voorhavenkaai én verbetert de toegang naar loods 22, loods 23 en kaai 24. 
wo 17/01/2024 - 09:17