Op donderdagochtend 4 januari vond aan het Sint-Annaplein een zwaar verkeersongeval plaats. Een wagenbestuurder kwam in aanrijding met een 65-jarige fietser waarna deze zwaargewond naar het ziekenhuis werd gebracht. In de buurt is er al langer onvrede over de verkeersveiligheid aan de rotonde, fietsers verplaatsen zich namelijk op een smal fietspad langs de rijbaan.
In de toekomst zal tramlijn 7 over het Sint-Annaplein gaan vanuit de Zuidstationstraat en richting Kasteellaan. Het hele plein wordt heraangelegd hiervoor en biedt mogelijks een verbetering voor de huidige verkeerssituatie.
Binnen het project Gentspoort loopt momenteel een ontwerpproces waar ook het Sint-Annaplein integraal deel van uitmaakt. Daarin zullen tramsporen worden gerealiseerd op de verbinding tussen het Graaf Van Vlaanderenplein en de Kasteellaan. Een van de belangrijkste doelstellingen van het project is het verhogen van de verkeersveiligheid langs het hele traject, en dus ook zeker aan het Sint-Annaplein. Hoe dit precies zal verlopen is nog niet uitgeklaard, er zal daar in de toekomst zelfs mogelijks helemaal geen rond punt meer zijn.
Maar we kunnen daar niet op wachten. Uit de ongevallencijfers van de politie voor periode 2019-2022 blijkt dat er op iedere aansluitende tak van de rotonde minstens één ongeval gebeurde. We gaan dat dus op korte termijn aanpakken met belijningsmaatregelen, in afwachting van een grotere heraanleg.
Sinds de invoering van het circulatieplan zijn hier immers geen twee autorijstroken meer nodig rondom rond. We moeten hier nu vooral veilig en comfortabel verkeer voor de vele fietsers en voetgangers en de doorstroming van bussen garanderen, en dus kunnen we de inrichting aanpassen. Hierbij mikken we op het vervangen van één autorijstrook op de rotonde door meer ruimte voor fietsers, en het aanbrengen van verbeterde oversteekplaatsen voor voetgangers.
In het voorjaar zal een aangepast signalisatieplan voor goedkeuring naar het college komen. Na die goedkeuring en na het winterweer kan er dan aangepaste belijning worden aangebracht, zodra dit kan worden ingepast qua minder hinder en dergelijke. We moeten hier immers ook rekening houden met het feit dat Sint Anna niet alleen een druk fietsknooppunt, maar ook een druk busknooppunt is. Concrete timing voor uitvoering is nog niet gekend maar ik zou zeggen: zo snel als mogelijk.
wo 17/01/2024 - 09:13