In oktober 2022 bracht ik de situatie in de Sint-Lievensdoorgang al onder de aandacht in deze commissie. Door aanpassingen aan de verkeerslichtenregeling door AWV om het kruispunt R40 Sint-Lievenspoort veiliger te maken, was het verkeer in de Sint-Lievenspoortstraat en de Frère-Orbanlaan toegenomen, wat zich ook vertaalde in toegenomen verkeer in de Sint-Lievensdoorgang als verbinding tussen beide straten.
De bewoners van de Sint-Lievensdoorgang hadden toen zelf het voorstel om hun straat doodlopend of eenrichtingsverkeer te maken, waarvoor het Mobiliteitsbedrijf op dat moment een onderzoek aan het opzetten was. In het antwoord op mijn toenmalige vraag werden ook in de onmiddellijke omgeving ook enkele andere maatregelen in het vooruitzicht gesteld of onderzocht.
1. Wat is de stand van zaken van elk van deze vooropgestelde maatregelen op dit moment?
2. Op welke termijn zullen welke aanpassingen effectief uitgevoerd worden?
Het Mobiliteitsbedrijf voerde sinds uw vorige vraag verkeerstellingen uit, deed meerdere observaties in de straat en de wijk. Sinds de vorige vraag is de context in de omgeving niet gewijzigd.
Het beeld rond snelheid zoals de vorige keer meegeven werd bevestigd. De data tonen aan dat de gereden snelheid ligt onder de toegelaten 30km/u. Men stelt eigenlijk geen snelheidsprobleem in de straat vast.
Er werd geteld op 2 momenten: donderdag 8/12/2022 (ochtend- en avondspits) en 19/9/2023 ochtendspits.
De gemeten intensiteiten zijn laag en vallen binnen de marges van een zone 30 woonstraat. De inrichting van de straat stemt overeen met het gebruik van de straat. Het Mobiliteitsbedrijf ziet dus ook geen verkeersleefbaarheidsprobleem qua verkeersintensiteiten in deze straat.
In de reistijddata zien we in de spitsen, voornamelijk in de avondspits, vertraagd verkeer in de Sint-Lievenspoortstraat en de Frére Orbanlaan. De vertragingen ebben ook consistent weer weg als de globale verkeersdruk op de R40 en de spits afneemt. Het Mobiliteitsbedrijf oordeelt dat de problematiek op basis van het onderzoek niet urgent is.
Als antwoord op uw vraag over bewonersplaatsen. Heel wat bewoners van woningen parkeren hier op het openbaar domein. Dat zorgt voor een hoge parkeerdruk op de straat.
Niet alleen bewoners hebben nood aan parkeerruimte. De Sint-Lievenspoortstraat en omgeving wordt gekenmerkt door een mix van eengezinswoningen, meergezinswoningen en handelsactiviteit en vrije beroepen. Ook hun bezoekers, bezoekers van winkels, vrije beroepen als de zakelijke bezoekers van woningen hebben nood aan ruimte voor parkeren. Zij kunnen echter nooit parkeren op een voorbehouden bewonersplaats.
Ik gaf in mijn vorig antwoord al aan dat het belangrijk is om daar een goed evenwicht in te vinden. Het Mobiliteitsbedrijf oordeelt dat het verder uitbreiden van parkeerplaatsen of parkeerzones exclusief voorbehouden voor bewoners hier geen structurele oplossing biedt.
Voor het Shop en Go parkeren kondigde ik in 2022 aan dat er een proefproject is opgestart. Dit proefproject is intussen uitgerold. Ook in deze buurt is een Shop & Go plaats ingericht, in de Clarissenstraat. Dit ligt binnen wandelbereik van de handelspanden in de Sint-Lievenspoortstraat. Ik deelde u in oktober 2022 reeds mee dat we dit proefproject eerst evalueren voor we verder uitbreiden. Momenteel is er dus geen verdere afbakening van Shop & Go parkeerplaatsen voorzien.
Wat betreft de ontharding aan de Jules De Bruyckerdreef is er een strook onthard langs de Zuidparklaan. Ondertussen loopt het Gentspoort-tramproject. Op basis van de huidige voorontwerpplannen zal de Jules De Bruyckerdreef volledig opnieuw aangelegd worden. Daarbij is ook veel ontharding voorzien. Het lijkt ons logisch om deze ontharding samen met de ontwerpen voor de tramlijn verder uit te werken.
wo 17/01/2024 - 09:15