Sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 12.03.2021 kunnen de lokale besturen een fietslease aanbieden aan hun medewerkers.
Stad Gent kan haar personeelsleden dus de kans bieden om, op vrijwillige basis, een leasefiets te gebruiken voor woon-werkverplaatsingen, professionele verplaatsingen en zuiver privégebruik.
Volgende bestaande voordelen kunnen ingeruild worden voor fietsmobiliteit:
Het personeelslid beslist zelf welk voordeel eventueel omgezet wordt naar fietslease.
Het uitrollen van dit systeem is een win-win voor het personeel en de stad zelf:
Werd dit systeem al onderzocht?
Zal u de nodige voorbereidingen treffen om het op korte termijn in te voeren?
Dank voor je vraag.
Van zodra de Vlaamse Regering fietsleasing mogelijk maakte bij lokale besturen, startte het departement HR met een voorbereidend onderzoek om te kunnen beoordelen of en wanneer de omstandigheden gunstig waren om te overwegen fietsleasing in te voeren voor onze organisatie.
Hiervoor werd informatie ingewonnen bij verschillende aanbieders, benchmark met andere (lokale) overheden, onderzoek naar de fiscale impact voor de medewerker zelf en impact voor de organisatie.
In 2021 stond fietsleasing bij lokale overheden echter nog in zijn kinderschoenen: het aantal aanbieders was beperkt en men was nog zoekende in de toepassing binnen lokale overheden. Zoals onderhandeld met de vakorganisaties geven we iedere medewerker steeds de maximaal fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding als tussenkomst in het woonwerkverkeer. Recent op 1 januari 2023 werd deze fietsvergoeding zelfs nog verhoogd tot 35 cent per gereden kilometer met een hoger fiscaal plafond als maximum. Van zodra een verhoging van de km-vergoeding of van het plafond wordt gewijzigd, passen we deze bedragen dan ook automatisch aan
Fietsleasing zit momenteel nog niet in ons aanbod om enkele belangrijke bezorgdheden:
Op basis van benchmarking en marktonderzoek is er in elk geval ook extra personeel nodig om dit op te volgen en faciliteren. Daarnaast vraagt de technische implementatie (systemen zoals de loonmotor en/of een afzonderlijk platform) een bijkomende investering voor de (her)programmering en opvolging. Een fietsleasingsaanbod is dus niet budgetneutraal voor de organisatie (hoewel daar in het publieke discours soms wel wordt van uit gegaan). In tijden waar het budget beperkt en de nood aan extra handen op de werkvloer hoog, moeten we dergelijke beslissingen weloverwogen nemen.
Dit zijn dus elementen die in het debat en invoeren van fietsleasing weloverwogen dienen te zijn.
Wat mij betreft is dit debat niet afgesloten en onze diensten zijn bezig om dit verder op te bouwen. We zien veel evolutie ook en andere overheden (ook binnen onze eigen groep Zoals bij IVAGO en D09) die het druppelsgewijs aan het opnemen. We staan aan de vooravond van een onderhandeling met onze vakorganisaties over een vernieuwd personeelsstatuut, de nieuwe rechtspositieregeling. Hier worden met ons management en sociale partners voorstellen bekeken in het kader van o.a. verloning en beloning. Het lijkt dus ook logisch dat een voorstel tot fietsleasing hier zijn afweging kent binnen deze gesprekken en onderhandelingen, (nl. de komende legislatuur).
do 21/03/2024 - 09:35