Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_MV_00117 - Mondelinge vraag van raadslid Nicolas Vanden Eynden: fietsleasing voor het personeel

commissie milieu, werk, personeel en FM (MPF)
di 19/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 19/03/2024 - 21:35
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Jef Van Pee; Gert Robert; Cengiz Cetinkaya; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Hafsa El-Bazioui; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Christophe Peeters; Anita De Winter; Johan Deckmyn; Manuel Mugica Gonzalez; Christiaan Van Bignoot; Veli Yüksel; Els Roegiers; Tom Van Dyck

Afwezig

Gabi De Boever; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Anne Schiettekatte; Carl De Decker; Tom De Meester; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Karla Persyn; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Tom Van Dyck
2024_MV_00117 - Mondelinge vraag van raadslid Nicolas Vanden Eynden: fietsleasing voor het personeel 2024_MV_00117 - Mondelinge vraag van raadslid Nicolas Vanden Eynden: fietsleasing voor het personeel

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 12.03.2021 kunnen de lokale besturen een fietslease aanbieden aan hun medewerkers. 

Stad Gent kan haar personeelsleden dus de kans bieden om, op vrijwillige basis, een leasefiets te gebruiken voor woon-werkverplaatsingen, professionele verplaatsingen en zuiver privégebruik. 

Volgende bestaande voordelen kunnen ingeruild worden voor fietsmobiliteit: 

  • Eindejaarspremie 
  • Fietsvergoeding 

Het personeelslid beslist zelf welk voordeel eventueel omgezet wordt naar fietslease. 

Het uitrollen van dit systeem is een win-win voor het personeel en de stad zelf: 

  • Medewerkers die op zoek zijn naar een (lease-)fiets kunnen er heel wat financieel voordeel mee doen, aangezien ze bijvoorbeeld een deel van hun bruto-eindejaarspremie kunnen inzetten voor wat ze anders netto aan leasevergoeding zouden betalen.
  • Het kost de stad – op een beperkte administratieve verwerkingskost na – niets.
  • We zetten als stad verder in op het ondersteunen van duurzaam verplaatsingsgedrag van het personeel. Sinds enige tijd voorziet de stad geen fietsen meer voor woon-werkverplaatsingen door het personeel. Door middel van het aanbieden van fietsleasing kunnen we de gevolgen van die beslissing voor een groot stuk ondervangen.

Indiener(s)

Nicolas Vanden Eynden

Gericht aan

Hafsa El-Bazioui

Tijdstip van indienen

di 13/02/2024 - 14:17

Toelichting

Werd dit systeem al onderzocht?

Zal u de nodige voorbereidingen treffen om het op korte termijn in te voeren?

Bespreking

Antwoord

Dank voor je vraag. 

Van zodra de Vlaamse Regering fietsleasing mogelijk maakte bij lokale besturen, startte het departement HR met een voorbereidend onderzoek om te kunnen beoordelen of en wanneer de omstandigheden gunstig waren om te overwegen fietsleasing in te voeren voor onze organisatie. 

Hiervoor werd informatie ingewonnen bij verschillende aanbieders, benchmark met andere (lokale) overheden, onderzoek naar de fiscale impact voor de medewerker zelf en impact voor de organisatie. 

In 2021 stond fietsleasing bij lokale overheden echter nog in zijn kinderschoenen: het aantal aanbieders was beperkt en men was nog zoekende in de toepassing binnen lokale overheden. Zoals onderhandeld met de vakorganisaties geven we iedere medewerker steeds de maximaal fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding als tussenkomst in het woonwerkverkeer. Recent op 1 januari 2023 werd deze fietsvergoeding zelfs nog verhoogd tot 35 cent per gereden kilometer met een hoger fiscaal plafond als maximum. Van zodra een verhoging van de km-vergoeding of van het plafond wordt gewijzigd, passen we deze bedragen dan ook automatisch aan

Fietsleasing zit momenteel nog niet in ons aanbod om enkele belangrijke bezorgdheden: 

  • Het stuk fiscaliteit dat gewonnen wordt op de eindejaarspremie is geen vast bedrag, maar verschillend per medewerker afhankelijk van niveau, gezinssituatie ed. Dit betekent dat niet iedereen kan instappen in een gelijkaardig aanbod. Een fietsvergoeding is dat wel.
  • Het tweede aandachtpunt is de overweging om vakantiedagen om te zetten naar een theoretisch budget. Een vakantiedag is toegekend en opgenomen in de werkorganisatie. Vakantiedagen omzetten betekent ook budget creëren dat niet standaard is voorzien en dus ook geen budgetneutraal aanbod. 

Op basis van benchmarking en marktonderzoek is er in elk geval ook extra personeel nodig om dit op te volgen en faciliteren. Daarnaast vraagt de technische implementatie (systemen zoals de loonmotor en/of een afzonderlijk platform) een bijkomende investering voor de (her)programmering en opvolging. Een fietsleasingsaanbod is dus niet budgetneutraal voor de organisatie (hoewel daar in het publieke discours soms wel wordt van uit gegaan). In tijden waar het budget beperkt en de nood aan extra handen op de werkvloer hoog, moeten we dergelijke beslissingen weloverwogen nemen.

Dit zijn dus elementen die in het debat en invoeren van fietsleasing weloverwogen dienen te zijn.

Wat mij betreft is dit debat niet afgesloten en onze diensten zijn bezig om dit verder op te bouwen.  We zien veel evolutie ook en andere overheden (ook binnen onze eigen groep Zoals bij IVAGO en D09) die het druppelsgewijs aan het opnemen. We staan aan de vooravond van een onderhandeling met onze vakorganisaties over een vernieuwd personeelsstatuut, de nieuwe rechtspositieregeling. Hier worden met ons management en sociale partners voorstellen bekeken in het kader van o.a. verloning en beloning. Het lijkt dus ook logisch dat een voorstel tot fietsleasing hier zijn afweging kent binnen deze gesprekken en onderhandelingen, (nl. de komende legislatuur).

do 21/03/2024 - 09:35