De straten Holstraat en Galgenberg vormen samen een as die de wijk Elisabethbegijnhof - Prinsenhof - Papegaai - Sint-Michiels bijna doorkruist. Op deze as bevinden zich verschillende scholen (KISP, St. Antonius-instituut) en zelfs een klein deel van het lokale fietsnetwerk. Onnodig extra verkeer is dus allerminst wenselijk. Toch zijn er klachten van sluipverkeer op deze as. Ik zou dit probleem daarom graag ter sprake brengen en kijken naar de mogelijke oplossingen.
Ik ontving zelf een aantal signalen over ongewenst verkeer op deze as.
Volgens de inschatting van het Mobiliteitsbedrijf gaat het vermoedelijke sluipverkeer vooral over lokaal verkeer binnen de sector Coupure die verschuift en herverdeelt. We zien voor een verschuiving van intensiteiten 2 potentiële oorzaken.
De werken aan de Coupure Rechts lopen al enige tijd. Hierdoor is de Coupure Rechts niet bruikbaar om vanuit de Nieuwe Wandeling naar de Papegaaistraat en omliggende straten te rijden. De omleiding met verkeersborden naar omgeving Papegaaistraat verloopt via Hoogstraat - Oude Houtlei. De Holstraat - Galgenberg is een alternatieve (niet gewenste) route. De routeplanners zullen vermoedelijk ook deze weg signaleren aangezien dit korter is.
Het einde van de werken Coupure Rechts is nu voorzien eind mei 2024. Dan kan het autoverkeer zich opnieuw verdelen tussen Coupure Rechts; Holstraat-Galgenberg en Oude Houtlei. Dit zou een positief effect moeten hebben.
Een ander effect dat mogelijks speelt is de verhoogde tramfrequentie op de as B. Spaelaan - Gebroeders Vandeveldestraat sinds herschikking tramroutes door wegvallen Veldstraat. De verhoogde tramfrequentie reduceert de capaciteit van de wegenis doordat er meer trams rijden. De trams halteren, houden zo de verkeerstromen achter hen op en maken een leeg venster in de weg voor zich. Dit venster kan niet of minder optimaal worden ingenomen door andere verkeersdeelnemers (fiets, auto, vracht). Dit gebeurt nu meer dan vroeger waardoor de capaciteit van de weg nu lager is dan voorheen. Hiervoor zijn geen maatregelen te nemen. Behalve tramlijn 1 zo snel mogelijk afwerken uiteraard.
Daarnaast is er de stremming op de R40 kruispunt B. Spaelaan x Martelaarslaan ten gevolge van het groter aantal inmeldingen van trams in de verkeerslichtenregeling. Dit zorgt er voor dat verkeerstromen verschuiven naar andere straten die de B. Spaelaan en as Papegaaistraat - Annociadenstraat - Gebroeders van de Veldstraat voeden. De route Nieuwewandeling - Hoogstraat - Holstraat is zo'n mogelijke route.
Maar de signalen zijn duidelijk. We nemen dit serieus en gaan onderzoeken wat mogelijk is. Dit zal niet eenvoudig zijn en zal mogelijks een aanpassing van rijrichtingen vereisen.
wo 13/03/2024 - 09:41