Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_MV_00157 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Sluipverkeer op de as Holstraat - Galgenberg

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 12/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 12/03/2024 - 21:46
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Bert Misplon; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Maarten De Grauw; Stefan Vanbroeckhoven, dep. Stedelijke Ontwikkeling; Sten Guns, fractie CD&V; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Heleen Veys, POM Oost-Vlaanderen; Ilse  Verschoore, Projectbureau Ruimte; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme ; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Yves  Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Sofie Aelterman, kabinet Watteeuw; Ruben Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen

Afwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Yüksel Kalaz; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00157 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Sluipverkeer op de as Holstraat - Galgenberg 2024_MV_00157 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Sluipverkeer op de as Holstraat - Galgenberg

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De straten Holstraat en Galgenberg vormen samen een as die de wijk Elisabethbegijnhof - Prinsenhof - Papegaai - Sint-Michiels bijna doorkruist. Op deze as bevinden zich verschillende scholen (KISP, St. Antonius-instituut) en zelfs een klein deel van het lokale fietsnetwerk. Onnodig extra verkeer is dus allerminst wenselijk. Toch zijn er klachten van sluipverkeer op deze as. Ik zou dit probleem daarom graag ter sprake brengen en kijken naar de mogelijke oplossingen. 

Indiener(s)

Sara Matthieu

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 04/03/2024 - 17:10

Toelichting

  • Is dit probleem gekend?
  • Zijn er oplossingen mogelijk en wat zijn deze? 

Bespreking

Antwoord

Ik ontving zelf een aantal signalen over ongewenst verkeer op deze as.
Volgens de inschatting van het Mobiliteitsbedrijf gaat het vermoedelijke sluipverkeer vooral over lokaal verkeer binnen de sector Coupure die verschuift en herverdeelt. We zien voor een verschuiving van intensiteiten 2 potentiële oorzaken.
  
 De werken aan de Coupure Rechts lopen al enige tijd. Hierdoor is de Coupure Rechts niet bruikbaar om vanuit de Nieuwe Wandeling naar de Papegaaistraat en omliggende straten te rijden. De omleiding met verkeersborden naar omgeving Papegaaistraat verloopt via Hoogstraat - Oude Houtlei. De  Holstraat - Galgenberg is een alternatieve (niet gewenste) route. De routeplanners zullen vermoedelijk ook deze weg signaleren aangezien dit korter is.
Het einde van de werken Coupure Rechts is nu voorzien eind mei 2024. Dan kan het autoverkeer zich opnieuw verdelen tussen Coupure Rechts; Holstraat-Galgenberg en Oude Houtlei. Dit zou een positief effect moeten hebben.
 
Een ander effect dat mogelijks speelt is de verhoogde tramfrequentie op de as B. Spaelaan - Gebroeders Vandeveldestraat sinds herschikking tramroutes door wegvallen Veldstraat. De verhoogde tramfrequentie reduceert de capaciteit van de wegenis doordat er meer trams rijden. De trams halteren, houden zo de verkeerstromen achter hen op en maken een leeg venster in de weg voor zich. Dit venster kan niet of minder optimaal worden ingenomen door andere verkeersdeelnemers (fiets, auto, vracht). Dit gebeurt nu meer dan vroeger waardoor de capaciteit van de weg nu lager is dan voorheen. Hiervoor zijn geen maatregelen te nemen. Behalve tramlijn 1 zo snel mogelijk afwerken uiteraard.


Daarnaast is er de stremming op de R40 kruispunt B. Spaelaan x Martelaarslaan ten gevolge van het groter aantal inmeldingen van trams in de verkeerslichtenregeling. Dit zorgt er voor dat verkeerstromen verschuiven naar andere straten die de B. Spaelaan en as Papegaaistraat - Annociadenstraat - Gebroeders van de Veldstraat voeden. De route Nieuwewandeling - Hoogstraat - Holstraat is zo'n mogelijke route. 

Maar de signalen zijn duidelijk. We nemen dit serieus en gaan onderzoeken wat mogelijk is. Dit zal niet eenvoudig zijn en zal mogelijks een aanpassing van rijrichtingen vereisen.

wo 13/03/2024 - 09:41