Een paar jaar geleden verscheen aan de Kerkstraat in Gentbrugge een gloednieuwe woonwijk met 105 woningen en een groot nieuw buurtpark op de terreinen van een voormalige producent van vensters voor briefomslagen. De naam van het project – RUTE – verwijst bovendien naar deze voorgeschiedenis van de locatie.
Het project beschikt over een ondergrondse parking, maar toch blijkt de parkeerdruk in de omgeving sterk toegenomen. Bewoners van Gentbruggeaard klagen bijvoorbeeld dat ze meermaals rondjes moeten rijden om een parkeerplaats te vinden op het einde van de werkdag. Ook ouders die hun kinderen ophalen in het kinderdagverblijf hebben de grootste moeite om een vrij plaatsje te vinden. Vaak leidt dit tot niet-reglementair parkeren met alle hinder tot gevolg. Er zouden zelfs al gevallen van verkeersagressie geweest zijn ten gevolge van de parkeermoeilijkheden.
De bewoners zien zelf mogelijkheden voor de creatie van bijkomende parkeerplaatsen op het einde van Gentbruggeaard. Deze doodlopende straat komt uit op een klein pleintje waar echter een parkeerverbod geldt aangeduid met onderbroken gele lijnen, hoewel daar wel plaats is voor enkele parkeerplaatsen. Ze stellen zich ook de vraag of er geen opportuniteiten zijn op de terreinen van de Groendienst. Daar zouden ’s avonds en in het weekend parkeerplaatsen ter beschikking gesteld kunnen worden voor bewonersparkeren.
Uit het parkeeronderzoek van 2020 werd een behoorlijk hoge parkeerbezetting gemeten in de Kerkstraat en omliggende straten. De resultaten tonen aan dat het in 2020 vooral auto's met een bewonersvergunning zijn die voor hoge parkeerbezettingscijfers zorgen. De site RUTE was toen deels bewoond. In het najaar van 2023 werd een nieuw parkeeronderzoek gestart waarvan we de resultaten na de zomer 2024 zullen kunnen toetsen aan deze straten.
Een andere indicator is een het aantal bewonersvergunningen die we uitgereikt hebben. Wel, we hebben 87 eerste bewonersvergunningen uitgereikt aan Gentenaars die op deze site wonen. Het aantal bewonersvergunningen zijn in deze omgeving dus toegenomen. Dit zou kunnen wijzen op verdere toename van de parkeerbezetting door bewoners in de omliggende straten.
Nu, helemaal zeker zijn we hierover niet. Het zou namelijk kunnen dat deze bewoners hoofdzakelijk de 106 halfondergronds parkeerplaatsen gebruiken. En dat ze dus hun bewonerskaarten enkel gebruiken om sporadisch te parkeren of te laden en te lossen, bv op de 15 bovengrondse parkeerplaatsen die op de site Rute bijkomend gecreerd zijn, hoofdzakelijk bedoeld voor de bezoekers. Maar het kan ook zijn dat de nieuwe bewoners geen parkeerplaats gekocht hebben, en dus bovengronds op straat parkeren, in straten die al een hoge parkeerdruk hebben.
Dat is natuurlijk het nadeel van de gratis parkeerkaart voor bewoners. Dat is heel leuk en democratisch voor de bewoners, maar dat zorgt ervoor dat de sturing van het parkeergedrag van bewoners richting privaat parkeren moeilijk is.
Wat de parkeerplaatsen in de Gentbruggeaard betreft: de gele strepen zijn aangebracht op vraag van de brandweer en Ivago, die daar moeten kunnen draaien. Het zou immers zeer onveilig zijn om die grote voertuigen achteruit te laten rijden in de Gentbruggeaard.
Zoals altijd is de ruimte op het openbaar domein nu eenmaal beperkt. Het is dus niet eenvoudig om extra ruimte voor auto’s te vinden, zeker niet in een dens bebouwde buurt als Oud Gentbrugge.
Parkeerplaatsen zullen moeten gezocht worden op privaat domein. We hebben reeds enkele jaren geleden intern gekeken of er sites van de Stad Gent kunnen opengezet worden voor buurtbewoners, en dit is hier niet mogelijk.
Er is aanbod van private parkeerplaatsen in deze omgeving. Dit kan teruggevonden worden op het Parkeerplatform. Ik zag trouwens ook dat er nog parkeerplaatsen te koop zijn op de site Rute.
wo 13/03/2024 - 09:50