Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_MV_00172 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Locatie bushalte Phoenixstraat na heraanleg voetpaden

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 12/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 12/03/2024 - 21:46
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Bert Misplon; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Maarten De Grauw; Stefan Vanbroeckhoven, dep. Stedelijke Ontwikkeling; Sten Guns, fractie CD&V; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Heleen Veys, POM Oost-Vlaanderen; Ilse  Verschoore, Projectbureau Ruimte; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme ; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Yves  Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Sofie Aelterman, kabinet Watteeuw; Ruben Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen

Afwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Yüksel Kalaz; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00172 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Locatie bushalte Phoenixstraat na heraanleg voetpaden 2024_MV_00172 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Locatie bushalte Phoenixstraat na heraanleg voetpaden

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Vorig jaar nam het stadsbestuur het initiatief voor de heraanleg van de voetpaden in de Phoenixstraat en de Bevrijdingslaan. Daarover werd ook info- of consultatiemomenten georganiseerd voor bewoners, die nog de mogelijkheid hadden feedback te geven (19 en 21 juni). Daarbij werden o.a. opmerkingen geformuleerd over de nieuwe locatie van een bushalte vlak op het kruispunt van de Phoenixstraat en de zijarm van de Phoenixstraat (als zodanig ook als kruispunt benoemd in het collegebesluit van 14 februari 2019, ‘aanvullend reglement op het wegverkeer – gemeenteweg – Phoenixstraat’). Deze laatste straat vormt de toegang tot een verderop gelegen woonerf. 

Bewoners toonden zich met name bezorgd dat de nieuwe locatie de verkeersveiligheid op die plek niet ten goede komt, met name ook omdat deze niet in overeenstemming is met de richtlijnen voor het inrichten van bushaltes nabij kruispunten (zie Vademecum ‘Veilige Wegen en Kruispunten’, AWV, 2009, p. 149). De geformuleerde opmerkingen werden meegenomen en tijdens een later overlegmoment werd aan de bezorgde bewoners een gewijzigd plan voorgelegd, waarbij de bushalte een stukje was opgeschoven in de richting van de Weversstraat, zodat deze niet langer op het genoemde kruispunt zelf zou liggen (zie de illustratie in bijlage). In een latere fase werd echter alsnog teruggegrepen naar de eerste versie (zie de illustratie in bijlage), tot grote verbazing van de bewoners, en ondertussen zijn de werken al gestart.

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 06/03/2024 - 19:11

Toelichting

1. Wat was er mis met het gewijzigde plan dat gepresenteerd werd aan de genoemde bewoners en dat rekening hield met hun bezorgdheden?

2. Waarom is er finaal geopteerd voor het plan met de bushalte vlak op het kruispunt Phoenixstraat/zijarm Phoenixstraat? Waarom kiezen voor een locatie die niet overeenstemt met de genoemde richtlijnen?

3. Welke overleg- of adviesmomenten zijn er hierover geweest met De Lijn en wat werd daar gezegd of geadviseerd – in zonderheid namens De Lijn – betreffende de locatie van de bushalte?

4. Is de schepen bereid om dit alsnog te herbekijken?

Bespreking

Antwoord

De plannen voor heraanleg van de voetpaden werden goedgekeurd in het college van 13/07/2023, na veel overleg met verschillende diensten en instanties en na een participatieronde. Ondertussen werden de werken reeds ingepland met de aannemer.

Na goedkeuring van het plan in het college ontving het bestuur vanuit een groep bewoners vragen tot aanpassingen. Naar aanleiding daarvan maakten de diensten vorige maand voor deze bushalte inderdaad een variant op. De diensten geven me mee dat voor de inplanting van de bushalte dit allebei aanvaardbare alternatieven waren.  

In de omgeving van het kruispunt Weverstraat-Phoenixstraat is er geen locatie waar de richtlijnen strikt toegepast kunnen worden. In alle voorstellen komt de integraal toegankelijke halte dicht in de buurt van zijstraten.

De bewoners hadden voorgesteld om de halte te verplaatsen richting kruispunt met het Karel Waeriplein. Dit is een afwijking van het plan zoals het was voorgesteld op de infomarkt én zoals het door het college was goedgekeurd. In overleg met de bewoners die de de aanpassing wilden, werd afgesproken om een akkoord te vragen aan de bewoners in de directe omgeving van de bushalte. Uiteindelijk was er daarover geen consensus bij deze bewoners en werd geopteerd om de halte te behouden voor de huisnummers 85-93, zoals goedgekeurd in het college.
 
Naar aanleiding van de extra vragen van de bewoners de afgelopen week heb ik gevraagd aan de diensten om alle adviezen nog eens op te zoeken, dit nog eens goed na te kijken en te bekijken wat mogelijk is.  

De betrokken diensten hebben de hele geschiedenis van dit dossier van bij het begin doorgenomen. De ontwerpfase van dit dossier loopt intussen 4 jaar, en heeft verschillende besprekingen gekend waartussen soms een lange periode zat. Over die lange periode zijn er vele adviezen gegeven en adviezen aangepast. Daarom is het belangrijk om dit allemaal nog eens goed te bekijken.  

Indien uit alle adviezen blijkt dat het verschuiven van de halte opportuun is, ben ik zeker bereid om de halte te verschuiven. Dat is niet gebeiteld in steen. Maar dat kan ik nu nog niet beslissen, daarvoor is meer informatie nodig en daarvoor is een beslissing van het college nodig. 

Wordt vervolgd dus.

wo 13/03/2024 - 10:00