Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_MV_00170 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Evaluatie nieuwe vervoersnet De Lijn

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 12/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 12/03/2024 - 21:46
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Bert Misplon; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Maarten De Grauw; Stefan Vanbroeckhoven, dep. Stedelijke Ontwikkeling; Sten Guns, fractie CD&V; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Heleen Veys, POM Oost-Vlaanderen; Ilse  Verschoore, Projectbureau Ruimte; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme ; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Yves  Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Sofie Aelterman, kabinet Watteeuw; Ruben Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen

Afwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Yüksel Kalaz; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00170 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Evaluatie nieuwe vervoersnet De Lijn 2024_MV_00170 - Mondelinge vraag van raadslid Sara Matthieu: Evaluatie nieuwe vervoersnet De Lijn

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Het nieuwe net van De Lijn zorgde voor een aantal veranderingen, daarover is het debat al stevig gevoerd. Eén van de krachtlijnen van dit nieuwe net is meer bussen op drukke lijnen. Deze lijnen zouden daarnaast ook meer logische reiswegen krijgen met betere aansluitingen voor belangrijke bestemmingen (scholen, sportclubs, ziekenhuizen). Waar er een minder grote vraag is naar openbaar vervoer zou de dienstregeling aangevuld worden met flexbussen op aanvraag.

Toch moet er vastgesteld worden dat er heel wat vragen en klachten zijn van mensen die nadelen ondervinden van het nieuwe plan. Ik hoor ook dat er hier en daar al aanpassingen door de Lijn zijn gebeurd.

Daarom vraag ik graag naar een eerste evaluatie en uw ervaringen met het nieuwe vervoersplan in Gent.

Indiener(s)

Sara Matthieu

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 06/03/2024 - 18:00

Toelichting

  • Heeft De Lijn reeds aanpassingen of optimalisaties gedaan aan het nieuwe netplan voor Gent?
  • Zijn er specifieke aspecten die positief of negatief worden geëvalueerd? Welke zijn dat?
  • Welke volgende stappen zijn er gepland om eventuele knelpunten aan te pakken?

Bespreking

Antwoord

Het nieuwe net werd ingevoerd op 6 januari. Het betreft de grootste wijziging in het openbaar vervoer in vele tientallen jaren. Het was dus wel te verwachten dat daar heel wat commotie rond zou zijn. 

En ik val hier nog een keer in herhaling, maar een openbaarvervoersnet dat moet worden hertekend binnen budgetneutraliteit is vragen om problemen. Dat is trouwens iets wat de stad zeer duidelijk in reactienota’s heeft vastgesteld, dat dit eigenlijk niet mogelijk was.

Voor Gent zit er wel heel wat goeds in het nieuwe net: 

  • hogere frequentie op drukke lijnen, 
  • veel later avondvervoer na een avondje stappen, 
  • vlottere reisweg lijn 9b van Mariakerke naar Gent Sint-Pieters de extra bediening van het Technologiepark slaat goed aan

Het grote pijnpunt is dat een aantal haltes niet meer bediend wordt zoals voorheen. Lijnen en frequenties zijn gewijzigd. Het is dus wennen en zoeken voor veel reizigers.

De Lijn heeft al een aantal wijzigingen gedaan. Dit zijn operationele wijzigingen die geen invloed hadden op het aantal voertuigen of chauffeurs; zoals overbezettingen, aansluitingen, enz.   Halte Albertbrug werd bijvoorbeeld opnieuw in gebruik genomen voor de bussen in de Neermeerskaai wegens praktische problemen.

De Lijn heeft met ritten geschoven, ontbrekende ritten toegevoegd, inzet tramvoertuigen (albatros vs hermelijn) herschikt ifv capaciteit, enz. 

Volgende wijzigingen gaf De Lijn mee op de Vervoerregioraad van 24 februari 2024.

  • Reeds uitgevoerd:
    1. Lijn 60 Gent Rabot-Zomergem: bijsturing op woensdagmiddag + avondspitsrit verschoven
    2. Lijn 562 Gent Sint-Pieters-Evergem-Sleidingen-Waarshoot-Eeklo: inzet gelede bus .
  • Wijzigingen vanaf 19/2:
    1. Halte Booiebos Drongen: toevoegen op lijn 839 Mirto
    2. Lijn 238 en 239: ritten aanpassen ifv Mariagaard
    3. Lijn 224 Gent Zuid-Melle-Oosterzele: avondspitsrit later laten vertrekken ifv einduur St-Barbara

Het Mobiliteitsbedrijf bracht in kaart welke signalen er allemaal zijn. We vingen vanop een aantal plekken positieve signalen op, bvb. dat bewoners in Drongen centrum of Oostakker dorp de snelle en frequente verbindingen weten te waarderen. Naast die positieve signalen komen op dit moment vooral de pijnpunten naar boven. Dat is normaal: wie erop vooruit gaat in het nieuwe net, is minder geneigd om daarover een mail te sturen of Gentinfo te bellen.   

We willen die signalen gebundeld in een brief aan De Lijn en minister van Mobiliteit Peeters bezorgen. Ik geef hieronder in 6 blokken een samenvatting mee: 
1. Het flexnet functioneert niet als vangnet voor wie niet aan het kernnet/aanvullend net geraakt. De onbetrouwbaarheid van het systeem tast de autonomie van veel bewoners aan: zij kunnen hun verplaatsingen niet meer regelen omdat ze afhankelijk zijn van de te beperkte beschikbaarheid van de flex-bus. Doordat ze niet kunnen rekenen op een flexbus binnen een acceptabele tijd na reservatie, is het bvb. niet mogelijk om een specialist op tijd in het ziekenhuis te bezoeken. 

  1. De werking van de Hoppincentrale en de reisplanner moeten beter.
  2. Er zijn meer voertuigen nodig om de doelstellingen waar te maken.
  3. De responstijd moet gereduceerd worden tot 30 minuten om betrouwbaar te zijn.

2. In Mariakerke rond de Driesdreef/Beekstraat/Zuidbroek en de wijk Luchteren is het openbaar vervoer-aanbod onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners en de gebruikers/bezoekers van de verschillende school- en zorgvoorzieningen (LUCA campus Ter Beken, GO! Atheneum, WZC Zuiderlicht, De Karrekol, De Bries, De Boon, Pleegzorg Oost-Vlaanderen, De Ceder).  

3. Het model waarin mensen vaker moeten overstappen werkt ontmoedigend. Veel gebruikers ervaren het als moeilijk of lastig en geven aan dat ze langer onderweg zijn. Op sommige plekken zijn basisvoorzieningen hierdoor moeilijker bereikbaar.  

4. De bestemming Crematorium moet opnieuw in het kernnet, zolang De Lijn Flex niet de vereiste betrouwbaarheid biedt qua beschikbaarheid en responstijd.
 
5. Tickets & tarifering 

  1. Een ticket moet geldig zijn voor de hele rit, zeker als de verplaatsing geboekt is via de Hoppincentrale. De geldigheidsduur van 60 minuten is onvoldoende nu gebruikers met het nieuwe net vaker moeten overstappen.
  2. Ticket- en abonnementsintegratie tussen trein en bus is nodig om de uitgangspunten van basisbereikbaarheid betaalbaar te houden voor gebruikers. Op verschillende trajecten worden reizigers nu naar een combinatie van bus en trein verwezen, wat een extra abonnement met zich meebrengt.

6. Communicatie 

  1. Maak dat de halte-informatie klopt. Maanden na invoering zijn er nog haltes waar de oude dienstregeling ophangt.
  2. Integreer de hoppin-reisplanner & De Lijn reisplanner. En op termijn ook de reisplanner van nmbs.
  3. Verbeter de toegankelijkheid van de informatie, zowel voor mensen met een visuele handicap als voor mensen die niet digitaal vaardig zijn.
De eerstvolgende stap is om deze signalen per brief aan De Lijn en de minister van mobiliteit over te maken. Tegelijk is er een bilateraal overleg tussen Stad Gent en De Lijn gepland. Het eerstvolgende grote moment waarop De Lijn aanpassingen kan doorvoeren die ingrijpen op dienstroosters, voertuigen of chauffeurs, is begin juli. In voorbereiding daarvan zal De Lijn het net evalueren, op basis van de gebruikscijfers, de klachten en de signalen van gemeenten.
wo 13/03/2024 - 09:55