Het nieuwe net van De Lijn zorgde voor een aantal veranderingen, daarover is het debat al stevig gevoerd. Eén van de krachtlijnen van dit nieuwe net is meer bussen op drukke lijnen. Deze lijnen zouden daarnaast ook meer logische reiswegen krijgen met betere aansluitingen voor belangrijke bestemmingen (scholen, sportclubs, ziekenhuizen). Waar er een minder grote vraag is naar openbaar vervoer zou de dienstregeling aangevuld worden met flexbussen op aanvraag.
Toch moet er vastgesteld worden dat er heel wat vragen en klachten zijn van mensen die nadelen ondervinden van het nieuwe plan. Ik hoor ook dat er hier en daar al aanpassingen door de Lijn zijn gebeurd.
Daarom vraag ik graag naar een eerste evaluatie en uw ervaringen met het nieuwe vervoersplan in Gent.
Het nieuwe net werd ingevoerd op 6 januari. Het betreft de grootste wijziging in het openbaar vervoer in vele tientallen jaren. Het was dus wel te verwachten dat daar heel wat commotie rond zou zijn.
En ik val hier nog een keer in herhaling, maar een openbaarvervoersnet dat moet worden hertekend binnen budgetneutraliteit is vragen om problemen. Dat is trouwens iets wat de stad zeer duidelijk in reactienota’s heeft vastgesteld, dat dit eigenlijk niet mogelijk was.
Voor Gent zit er wel heel wat goeds in het nieuwe net:
Het grote pijnpunt is dat een aantal haltes niet meer bediend wordt zoals voorheen. Lijnen en frequenties zijn gewijzigd. Het is dus wennen en zoeken voor veel reizigers.
De Lijn heeft al een aantal wijzigingen gedaan. Dit zijn operationele wijzigingen die geen invloed hadden op het aantal voertuigen of chauffeurs; zoals overbezettingen, aansluitingen, enz. Halte Albertbrug werd bijvoorbeeld opnieuw in gebruik genomen voor de bussen in de Neermeerskaai wegens praktische problemen.
De Lijn heeft met ritten geschoven, ontbrekende ritten toegevoegd, inzet tramvoertuigen (albatros vs hermelijn) herschikt ifv capaciteit, enz.
Volgende wijzigingen gaf De Lijn mee op de Vervoerregioraad van 24 februari 2024.
Het Mobiliteitsbedrijf bracht in kaart welke signalen er allemaal zijn. We vingen vanop een aantal plekken positieve signalen op, bvb. dat bewoners in Drongen centrum of Oostakker dorp de snelle en frequente verbindingen weten te waarderen. Naast die positieve signalen komen op dit moment vooral de pijnpunten naar boven. Dat is normaal: wie erop vooruit gaat in het nieuwe net, is minder geneigd om daarover een mail te sturen of Gentinfo te bellen.
We willen die signalen gebundeld in een brief aan De Lijn en minister van Mobiliteit Peeters bezorgen. Ik geef hieronder in 6 blokken een samenvatting mee:
1. Het flexnet functioneert niet als vangnet voor wie niet aan het kernnet/aanvullend net geraakt. De onbetrouwbaarheid van het systeem tast de autonomie van veel bewoners aan: zij kunnen hun verplaatsingen niet meer regelen omdat ze afhankelijk zijn van de te beperkte beschikbaarheid van de flex-bus. Doordat ze niet kunnen rekenen op een flexbus binnen een acceptabele tijd na reservatie, is het bvb. niet mogelijk om een specialist op tijd in het ziekenhuis te bezoeken.
2. In Mariakerke rond de Driesdreef/Beekstraat/Zuidbroek en de wijk Luchteren is het openbaar vervoer-aanbod onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners en de gebruikers/bezoekers van de verschillende school- en zorgvoorzieningen (LUCA campus Ter Beken, GO! Atheneum, WZC Zuiderlicht, De Karrekol, De Bries, De Boon, Pleegzorg Oost-Vlaanderen, De Ceder).
3. Het model waarin mensen vaker moeten overstappen werkt ontmoedigend. Veel gebruikers ervaren het als moeilijk of lastig en geven aan dat ze langer onderweg zijn. Op sommige plekken zijn basisvoorzieningen hierdoor moeilijker bereikbaar.
4. De bestemming Crematorium moet opnieuw in het kernnet, zolang De Lijn Flex niet de vereiste betrouwbaarheid biedt qua beschikbaarheid en responstijd.
5. Tickets & tarifering
6. Communicatie