De Lijn kondigde aan dat de vervangende pendelbusdienst P4 Gent-Sint-Pieters – Korenmarkt – Fratersplein in juni zal worden stopgezet zodra de werkzaamheden langs Coupure Rechts en tussen Neuseplein en Geldmunt (Sint-Salvatorstraat, Sleepstraat en Langesteenstraat) zullen afgerond zijn.
Voor genoemde straten zal tram T4 tot Langesteenstraat de P4 ‘aflossen’. Voor het centrale stadsdeel tussen Sint-Pietersstation, Kortrijksesteenweg, omgeving Kortrijksepoort, Verlorenkost en omgeving Nederkouter /Savaanstraat/ Bagattenstraat zal er vijf jaar lang geen enkel tramvervangend busaanbod meer zijn, zelfs niet – zoals nu nog met P4 – in één enkele rijrichting. Geen openbaar vervoer meer naar en door het dichtbebouwde centrale stadsgebied begrensd door Leiebrug (Ijzerlaan), Verlorenkostbrug, Ketelbrug en Ketelvaart, omgeving Blandijn, Citadelpark kant Floraliënlaan en Elisabethlaan. Dit kunnen wij afleiden uit de verklaringen van de woordvoerder van De Lijn.
Het gaat om het centrale deel van de drukste tramlijn van Vlaanderen dat niet meer zal worden bediend. Langs de route zijn er scholen zoals o.a. het Lyceum, het Instituut van Gent, het Sint-Barbaracollege, universitaire gebouwen (Plateaustraat/Blandijn), tientallen handelszaken van Elisabethlaan tot Nederkouter.
In 1990-1991, bij de vorige heraanleg van Kortrijksepoortstraat, Nederkouter en Koophandelsplein, legde de toenmalige MIVG een tramvervangende busdienst in tijdens de volledige duur van de werkzaamheden. Deze standaardbus reed om de 7 tot 12 minuten van Sint-Pietersstation, via Elisabethlaan, Kortrijksesteenweg, Laurent Delvauxstraat, Van Duysseplein, Karel Van Hulthemstraat, Gezusters Lovelingstraat, Plateaustraat tot een tijdelijke eindhalte in de Bagattenstraat, terugkeer via Eekhout en Charles de Kerchovelaan tot kruispunt Kortrijksesteenweg.
Ook anno 2024 zou een tramvervangende bus tijdens de hele duur van de werkzaamheden kunnen rijden, des te meer daar werd aangekondigd dat de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter steeds – telkens aan één kant - berijdbaar zouden blijven. Dit biedt toch mogelijkheden om tijdens de gehele duur van de onderbreking van de tramverbinding op de Petercelle-as een busverbinding te voorzien tussen Gent-Sint-Pieters en de Bagattenstraat? Voor handelaars, buurtbewoners en scholieren zou dit een groot verschil kunnen maken.
We staan met de werken aan de Petercelle-as voor een grote uitdaging wat minder hinder betreft. Het gaat namelijk om een integrale heraanleg. Alles van gevel tot gevel gaat eruit en wordt vernieuwd. U kon vast ook in de krant lezen dat maar liefst 60km aan nutsleidingen moet worden vernieuwd, en dat allemaal op een as van 1,5km.
Deze as is onze belangrijkste tram-as, maar het is ook een belangrijke toegangsweg naar het centrum én er zitten heel veel bewoners, handelaars en andere attractiepolen rond deze as. Door gefaseerd te werken proberen we de hinder te beperken en alles bereikbaar te houden. Maar daar staat dus wel tegenover dat de werf wordt uitgesmeerd over een erg lange periode.
En dat is inderdaad, in de eerste plaats, problematisch voor tramlijn T1.
T1 wordt momenteel vervangen door een bus P4. Die wordt goed gebruikt. Maar P4 kan slechts blijven tot de tram terug via de Coupure rijdt.
Het zal u niet verbazen, meneer Vandenbroucke, maar het behouden van de P4… dat is nog maar eens een verhaal van centen voor De Lijn en dat is een bevoegdheid van Vlaams Minister Peeters.
Er zijn gesprekken tussen stad Gent en De Lijn over mogelijk oplossingen voor het wegvallen van de bediening in de Petercelle-as.
Verschillende pistes zijn reeds bekeken, maar er zijn maar weinig mogelijkheden.
Tram 1 in lus via Rozemarijnbrug > Koophandelsplein > Petercelle-as in de fases dat dit nog mogelijk is.
Geen automatische wissel aanwezig op Koophandelsplein, lukt niet.
Tram 1 keerbeweging laten maken ipv lus via de Veldstraat
Niet mogelijk zonder drastische frequentieverlaging & enorme impact op de rest van het doorgaand verkeer.
Pendelbus tussen GSP en Korenmarkt
Niet voldoende breedte op Petercelle-as voor bussen in twee richtingen
De Lijn heeft geen voertuigen en chauffeurs over
Omleiden van lijn 34 via de Kortrijksepoortstraat
Grote vertragingen door drukte Kortrijksepoort
Geen oplossing voor connectie met het centrum
Pendelbus met andere route in lus
De Lijn heeft geen voertuigen en chauffeurs over.
Vlaamse regering legt budgetneutraliteit op aan De Lijn: geen geld voor pendels. Een ruwe raming: rond de 500.000-700.000 euro per jaar.
Maar we blijven samen met De Lijn zoeken naar oplossingen.
Er wordt ook een brief voorbereid naar Minister Peeters hierover.
En de Lijn onderzoekt of zij de opdracht voor een pendeldienst in de markt kan zetten, gesteld dat een derde partij de financiering op zich neemt. We verwachten hier binnenkort resultaat van.
wo 13/03/2024 - 09:49