Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Notulen  commissie vrije tijd, publiekszaken en pensioenen (VPP)

ma 05/02/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Karla Persyn; Anneleen Schelstraete

Afwezig

Emilie Peeters; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw

Secretaris

Anneleen Schelstraete

Agendapunten

IR 1.

2024_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Artificiële intelligentie binnen de stadsdiensten

Datum beslissing: ma 05/02/2024 - 20:01
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Christophe Peeters; Anneleen Schelstraete; Steven Heyse; Elke Stienissen; Koen Janssens; Stefan  De Smet; Wim Beelaert; Matthias Demol; Johan Van de Wiele; Jan De Busscher; Peter Meirsschaut; Jitske Debruyne
Afwezig
Johan Deckmyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw
Secretaris
Anneleen Schelstraete
IR 1.

2024_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Artificiële intelligentie binnen de stadsdiensten

2024_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Artificiële intelligentie binnen de stadsdiensten

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Waar tot voor kort niet iedereen de potentiële maatschappelijk meerwaarde van artificiële of kunstmatige intelligentie onderkende, kan men het door de sterke evolutie van de voorbije jaren niet langer negeren. AI is alomtegenwoordig en de mogelijke toepassingen voor bedrijven en organisaties zijn ondertussen legio: van verbeterde diagnostiek in de gezondheidszorg over fraudedetectie in het bankwezen tot algemene efficiëntiewinsten door bijvoorbeeld optimalisatie van planningstools, we kunnen er allemaal wel bij varen. Ook op het vlak van navigatie, vertaalsoftware, informatievergaring e.a. bewees AI al haar nut.

Het afgelopen jaar maakte ook het grote publiek kennis met AI, meer specifiek met generatieve AI, artificiële intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren. Velen onder ons ontdekten de mogelijkheden daarvan door te experimenteren met toepassingen als ChatGPT. 

We mogen echter niet blind zijn voor de bezorgdheden van mensen m.b.t. de ontwikkeling en het gebruik van AI. Het is niet meer dan logisch dat men zich daarover kritische vragen stelt, gezien hoe recent deze technologie aan de oppervlakte kwam, welke impact ze nu al heeft en hoe snel ze evolueert. Daarnaast moeten we – zoals steeds bij digitale evoluties – er alles aan doen om niemand achter te laten, om een digitale kloof te vermijden. 

We kunnen als Stad Gent gezien de vele voordelen qua dienstverlening niet achterblijven, maar we moeten ons m.i. ook grondig afvragen waarvoor we AI wel, maar zeker ook waarvoor we het niét wensen te gebruiken. Die ethische vragen moeten we durven stellen. De Europese AI act – waar momenteel de laatste hand aan gelegd wordt – kan daarvoor een goede basis zijn.

Indiener(s)
Christophe Peeters
Gericht aan
Sofie Bracke
Tijdstip van indienen
wo 10/01/2024 - 17:10
Toelichting

Hoe kijkt u naar het gebruik van AI binnen Stad Gent? Welke opportuniteiten en risico’s ziet u?

In welke mate wordt al gebruik gemaakt van AI binnen Stad Gent?

Wordt er binnen Stad Gent gewerkt aan een (ethisch) kader, om doordacht met de toepassing van AI om te gaan? Hoe wil u hier verder mee aan de slag gaan?

Bespreking
Antwoord

AI is een hot topic, en spreekt tot de verbeelding. En zoals u aangeeft, heeft Artificiële Intelligentie (AI) in het afgelopen jaar een prominente rol gespeeld, niet alleen in de media, bij onze vele tech-bedrijven, maar ook binnen de Stad Gent.

AI kan ingezet worden om complexe stedelijke uitdagingen aan te pakken en dienstverlening te verbeteren. Het zal impact hebben op de job-inhoud van onze medewerkers, waarbij de snelheid en kwaliteit van taken verhoogt. We kijken positief naar alle mogelijkheden en stimuleren het gebruik en experimenteren met AI, terwijl we ons natuurlijk bewust blijven van de mogelijke risico’s. Enkele van de aangedragen risico’s zijn privacy en datalekken, waarbij data eigendom kan worden van AI-leveranciers zoals OpenAI, en vraagstukken rond eigendomsrechten bij AI-gegenereerde content.

De diverse individuele initiatieven die ontstonden binnen de stad, zowel vanuit technologische als andere invalshoeken, hebben geleid tot het besef dat een meer gecoördineerde aanpak nodig was. Dit resulteerde in een AI-plan voor 2024, goedgekeurd door het Managementteam van de Stad op 12/12/23. In dit plan is aandacht voor de risico’s en een oproep om multidisciplinair hier mee aan de slag te gaan. De collega’s van D09 zullen straks een korte presentatie geven  over dit plan met meer details. 

We hebben AI reeds geïntegreerd in projecten zoals PROBE en VLOED, waar het bijdraagt aan diverse stadsdiensten. PROBE en VLOED tonen perfect hoe AI concreet kan worden ingezet binnen de Stad.  

Belangrijk is het ethische aspect van AI. In september van 2022 heeft een werkgroep binnen de Stad een reeks aanbevelingen geformuleerd over hoe om te gaan met ethische kwesties bij het gebruik van AI. Ze gingen hiervoor ook in gesprek met ML6. Deze aanbevelingen richten zich op vroege detectie van ethische risico's, een case-by-case benadering voor risicobeheersing, en samenwerking met externe experts. Er worden veiligheidsmaatregelen gebouwd waardoor projecten met een AI-component extra bewaakt werden mbt ethische risico’s. Ondertussen zijn er ook de bovenlokale kaders: EU AI-Act & vanuit Vlaanderen het ‘AI Competence Center’, waar we mee onder surfen. 

Buiten de projecten die door District09 samen met de stad worden gerealiseerd, merken we ook het gebruik van de verschillende tools zoals Copilot, ChatGPT of Bard. We benadrukken bij ons personeel het veilig en verantwoord gebruik, met specifieke richtlijnen. We geloven dat door training en bewustwording, onze medewerkers AI-tools kunnen inzetten op een manier die de stad Gent en haar burgers ten goede komt. Deze richtlijnen moeten nu nog gevalideerd worden om daarna verspreid te worden in onze organisatie. 

In conclusie, Stad Gent omarmt de mogelijkheden van AI, maar blijft waakzaam voor de risico’s. Door samenwerking, ethische overwegingen en continue evaluatie streven we ernaar om AI op een doordachte en verantwoorde manier in te zetten voor de verbetering van onze diensten aan de burgers.

di 06/02/2024 - 11:18
IR 2.

2024_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Evaluatie openingsuren wijkbibliotheken

Datum beslissing: ma 05/02/2024 - 20:01
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Christophe Peeters; Anneleen Schelstraete; Steven Heyse; Elke Stienissen; Koen Janssens; Stefan  De Smet; Wim Beelaert; Matthias Demol; Johan Van de Wiele; Jan De Busscher; Peter Meirsschaut; Jitske Debruyne
Afwezig
Johan Deckmyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw
Secretaris
Anneleen Schelstraete
IR 2.

2024_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Evaluatie openingsuren wijkbibliotheken

2024_MV_00079 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Evaluatie openingsuren wijkbibliotheken

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

-

Indiener(s)
Karlijn Deene
Gericht aan
Sami Souguir
Tijdstip van indienen
di 30/01/2024 - 16:57
Toelichting

Vorig jaar werden een aantal aanpassingen doorgevoerd in de openingsuren van de wijkbibliotheken. Nadat een dreigende sluiting van twee wijkfilialen na protest was afgewend, werden de openingsuren van alle wijkbibliotheken verminderd naar negen per week. Daarnaast blijft er voor o.a. scholen de mogelijkheid om op afspraak lang te gaan. Begin november startte verder een proefproject in het filiaal aan de Watersportbaan waarbij geëxperimenteerd wordt met 49 extra zogenaamde plus-uren, waarbij vooraf geregistreerde gebruikers de bibliotheek ’s avonds en tijdens het weekend kunnen bezoeken via een sleutelcode. In januari zou dit systeem ook in Drongen uitgerold worden. 

Vandaar mijn vragen: 

1. Hoe evalueert men de vermindering van de openingsuren? Werd het publiek hier al over bevraagd? 

2. Hoe evalueert men tot nu toe de plus-uren in het Watersportbaan-filiaal (en eventueel Drongen, indien van toepassing)? Kan de schepen een beeld schetsen van het aantal plus-bezoekers en plus-bezoekmomenten (al dan niet per bezoeker)?

Bespreking
Antwoord

Het volledige netwerk van wijkbibliotheken heeft, ondanks de vermindering in het aantal openingsuren voor bepaalde bibs, hetzelfde aantal leners weten te behouden. Ook het aantal uitleningen blijft voorlopig constant. De leners hebben met andere woorden hun gedrag of hun agenda aangepast aan de veranderde openingsuren.

In die wijkbibliotheken waar het aantal openingsmomenten van vier naar drie is verminderd, is er dan ook een duidelijke toename van leners tijdens de resterende uitleenmomenten. Leners hebben een voorkeur om de bibliotheek te bezoeken op woensdag of zaterdag. Op de dinsdagen en donderdagen zien we voorlopig weinig verschuivingen. Vooral in de wijkbibliotheken die voorheen al de meeste drukbezochte waren, merken we dan ook dat de uitleenmomenten op woensdag en zaterdag nu druk zijn geworden. Het extra uur dat er op woensdag is bijgekomen in het hele netwerk blijkt een juiste keuze, want ook dit laatste nieuwe uur op woensdag is inmiddels even druk gebruikt als alle andere uren op woensdag.

De introductie van de plus-bibliotheken, waardoor de wijkbibliotheken opnieuw meer toegankelijk zullen zijn, is een goede en voor sommige locaties misschien zelfs een noodzakelijke nieuwe dienstverlening. Dankzij deze plus-uren kunnen we zorgen voor meer spreiding in het gebruik van onze bibliotheken.  

We verwachten dat zodra de plus-uren zijn ingeburgerd de drukte tijdens de publieke openingsuren zal dalen, wat het comfort van de gebruiker zal ten goede komen en ervoor zal zorgen dat medewerkers zich tijdens de bemande uren meer kan focussen op inhoudelijke vragen. 

De bibliotheek neemt dit jaar opnieuw deel aan een sectorbrede gebruikersbevraging over diverse aspecten van de werking, waaronder de toegankelijkheid en de openingsuren. De laatste soortgelijke gebruikersbevraging dateert van 2021: we zullen de resultaten dus goed kunnen vergelijken. Deze bevraging zal plaatsvinden tussen april en september 2024. 

De plus-bib in de Watersportbaan is gestart op 6 november 2023. Er werden na drie maanden 258 gebruikers en 384 bezoeken door 154 unieke bezoekers geregistreerd. Het gebruik van de plus-bibliotheek is vooral populair op zaterdagnamiddag en zondag. 

Een gebruikersbevraging in december 23 bij de geregistreerde plus-gebruikers van de Watersportbaan leverde positieve resultaten op. Gebruikers ondervonden de meerwaarde van de plus-bibliotheek in termen van flexibiliteit, toegankelijkheid en rust. 

Gebruikers vinden via diverse kanalen de weg naar de plus-bib (website, nieuwsbrief, mailing, pers, mond-tot-mond). De bibliotheek ervaart dat het op het vlak van communicatie wel belangrijk is om steeds te vermelden dat de plus-bibliotheek aanvullend is op de bemande uren: gebruikers vrezen soms dat het een dienstverlening is die in de plaats komt van de bemande uren. Daarnaast is het ook belangrijk duidelijk te communiceren welke uren wel en welke uren niet onder deze nieuwe dienstverlening vallen: de voormiddagen blijven bijvoorbeeld gereserveerd voor het onthaal van klassen en zijn geen plus-uren. 

Gebruikers ervaren de wegwijs-gesprekken als zeer positief: tijdens deze gesprekken licht een bibliotheekmedewerker toe hoe de plus-bib werkt, en wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Aangezien de Watersportbaan een wijkbibliotheek is waar één medewerker alleen de bemande openingsuren verzorgt, was het tijdens de eerste twee maanden noodzakelijk om extra personeelshulp te voorzien voor de organisatie van deze registratiegesprekken. Sinds januari staat de wijkbibmedewerker opnieuw alleen in het filiaal: op drukke uitleenmomenten zoals zaterdagvoormiddag is de combinatie van de wegwijsgesprekken, inschrijvingen van nieuwe leners en de ‘gewone’ uitleenondersteuning druk, waardoor gebruikers soms wat meer geduld moeten hebben. Op andere, rustigere momenten lukt de combinatie met de wegwijsgesprekken wel vlotter. De bibliotheek volgt dit verder op, ook in functie van de werkdruk bij de wijkbibmedewerkers en om te bepalen hoe snel we de uitrol van de plus-bib in andere wijkbibliotheken kunnen organiseren.   

Suggesties van gebruikers omvatten de wens voor het uitbreiden van de plus-bibliotheek naar andere locaties. Enkele gebruikers geven aan dat ze de digitale toegangscode niet zo gebruikersvriendelijk vinden. 

Liefst 98% van de respondenten beoordeelde de plus-bibliotheek met 5 of 4 sterren. Al verschillende gebruikers gaven aan dat ze de plus-bibliotheek ervaren als een blijk van vertrouwen, wat ze enorm appreciëren.   Dit past ook in de visie van de wijkbibliotheek als een plek van en voor de buurt.

De tweede testbibliotheek in Drongen zal starten na de krokusvakantie. Er wijzigt niets aan het reglement of aan het rooster van de plus-uren: ook in Drongen zullen er dus avond- en weekend-uren bijkomen waarop de bibliotheek toegankelijk zal zijn voor geregistreerde plus-bib-gebruikers. Drongen heeft jaarlijks +3.000 actieve leners, wat twee keer zoveel is als het aantal actieve leners in de Watersportbaan. Afgaande op het succes van de Watersportbaan kunnen we dus verwachten dat er zeker de eerste weken heel veel leners zich zullen komen registreren voor de plus-bib in Drongen. Dit is niet combineerbaar tijdens de drie drukke uitleenmomenten. We zullen de registraties en de wegwijsgesprekken in Drongen daarom telkens organiseren ná de publieke uitleenmomenten. Tijdens die momenten is er géén uitleen, maar kunnen leners zich komen aanmelden voor de plus-bib: de bibliotheekmedewerkers zijn tijdens deze momenten dan enkel bezig met de wegwijsgesprekken en registraties.   Concreet gaat het om dinsdag van 18 uur tot 19 uur, op woensdag van 18 uur tot 19 uur en op zaterdag van 12u30 tot 13u30. We zullen dit minstens tot de paasvakantie op deze manier organiseren en vervolgens evalueren. 

Het eerste mogelijke registratiemoment dat op deze manier georganiseerd wordt, is woensdag 21 februari van 18u tot 19u. De eerste plus-gebruikers kunnen dan vanaf donderdag 22 februari 15u30 al terecht in de tweede plus-bibliotheek van ons netwerk, nl Drongen. De plus-bibliotheek in de Watersportbaan loopt uiteraard voort.

We verwachten opnieuw een zeer leerrijke test met het oog op een goed doordacht plan van aanpak voor de verdere uitrol naar andere wijkbibliotheken en een zo goed mogelijke spreiding van de bibliotheekbezoeken. 

di 06/02/2024 - 14:30
IR 3.

2024_MV_00080 - Mondelinge vraag van raadslid Zeneb Bensafia: Proactieve dienstverlening

Datum beslissing: ma 05/02/2024 - 20:01
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Christophe Peeters; Anneleen Schelstraete; Steven Heyse; Elke Stienissen; Koen Janssens; Stefan  De Smet; Wim Beelaert; Matthias Demol; Johan Van de Wiele; Jan De Busscher; Peter Meirsschaut; Jitske Debruyne
Afwezig
Johan Deckmyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw
Secretaris
Anneleen Schelstraete
IR 3.

2024_MV_00080 - Mondelinge vraag van raadslid Zeneb Bensafia: Proactieve dienstverlening

2024_MV_00080 - Mondelinge vraag van raadslid Zeneb Bensafia: Proactieve dienstverlening

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Beter nog dan burgers te informeren waarop ze recht hebben, is de dienstverlening pro-actief te organiseren. Het leidt niet alleen tot een betere toegang tot de dienstverlening, het bereikt ook meer burgers, zo ook diegenen die minder geletterd of anderstalig zijn; dat is de reden dat onze fractie dergelijke acties heel belangrijk vindt.

We kijken dan ook met veel interesse naar projecten die hier het voortouw nemen.

In de gemeenteraad van januari 2022 werd een dergelijke samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen goedgekeurd. Het betreft 3 concrete Gentse dossiers, namelijk

toetsing of een burger bij aankoop van UITPAS recht heeft op het kansentarief

automatische korting op facturen Stedelijk Onderwijs & Kinderopvang

toetsing of burgers bij registratie LEZ recht hebben op sociale maatregelen

Indiener(s)
Zeneb Bensafia
Gericht aan
Sofie Bracke
Tijdstip van indienen
di 30/01/2024 - 20:14
Toelichting
  1. Werden de resultaten van deze dossiers ondertussen geïmplementeerd in het beleid?
  2. Hoe wordt de deelname aan dergelijke projecten geëvalueerd?
  3. Staan er nog andere projecten op stapel?
Bespreking
Antwoord

(Realisaties)

Ik kan u met plezier melden dat de drie cases zijn gerealiseerd zoals gepland.

Sinds 9 november 2022 wordt bij de aankoop van een UiTPAS via de eID gecontroleerd of de koper recht heeft op het kansenstatuut. Bewijsstukken of documenten zijn niet meer nodig. De baliemedewerkers zijn zeer tevreden met de beschikbare tool hiervoor. Sinds de opzet hiervan zien we dat er 75% UiTPASsen met kansenstatuut werden verkocht, waar dat vroeger 60% was. Het is duidelijk dat een belangrijke drempel werd weggewerkt.

In mei 2023 was ook de toepassing voor het Stedelijk Onderwijs en Kinderopvang klaar. Bij de start van het schooljaar kon zo een set van meer dan 12.000 Gentse kinderen in de databronnen bevraagd worden om het recht op een verlaagd tarief te berekenen. Op basis van die resultaten werden de kortingen daadwerkelijk toegepast bij de opmaak van de facturen. Ook midden november werd al een eerste keer een tussentijdse bevraging (voor bvb kindjes die vanaf begin november met de kleuterschool starten) gelanceerd. Binnen de dienst Kinderopvang werden 17,5% meer kortingen toegekend, in het Stedelijk Onderwijs was dat zelfs 21% meer.

Burgers die in de applicatie van de LEZ een aanvraag doen om met hun vervuilende wagen de LEZ binnen te rijden, moeten niet meer zelf de bewijsstukken over Verhoogde Tegemoetkoming of hun parkeerkaart handicap inladen. De medewerkers van de dienst Milieu en Klimaat kunnen dit nu zelf. Deze opzet is gerealiseerd sinds 11 december 2023.

(Toekomst)

We werken steeds zo ‘futureproof’ mogelijk. Bij elke opzet wordt bekeken of de definities en regels ook voor andere ontwikkelingen kunnen gebruikt worden. Ook de manier waarop de Vlaamse toepassing ‘Automatisch Advies’ wordt bevraagd, is zo toekomstbestendig mogelijk opgezet. Zo kunnen de bestaande ontwikkelingen opnieuw ingezet worden voor toekomstige andere dienstverleningen.

In 2024 zetten we volop verder in op de proactieve dienstverlening. We vereenvoudigen verder onze dienstverleningen door de nodige bewijsstukken of attesten niet meer door de burgers te laten indienen, maar zelf in authentieke databronnen te gaan bevragen. Dit zal in 2024 opgezet worden voor drie dienstverleningen: kortingen in de sociale restaurants, taxicheques voor mensen met een beperkt inkomen, fietsherstel- en -deelcheques.

Dankzij deze proactieve dienstverlening zullen Gentenaren minder tijd en moeite hoeven te besteden aan het verzamelen en inleveren van bewijsstukken en attesten. Dit zal de dienstverlening van de Stad Gent verbeteren en de toegang tot kortingen en diensten voor kwetsbare groepen vergemakkelijken.

Op 1 februari werd hiertoe een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen goedgekeurd door het college.

di 06/02/2024 - 09:07
IR 4.

2024_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: sportsite Gentbrugse Meersen

Datum beslissing: ma 05/02/2024 - 20:01
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Christophe Peeters; Anneleen Schelstraete; Steven Heyse; Elke Stienissen; Koen Janssens; Stefan  De Smet; Wim Beelaert; Matthias Demol; Johan Van de Wiele; Jan De Busscher; Peter Meirsschaut; Jitske Debruyne
Afwezig
Johan Deckmyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw
Secretaris
Anneleen Schelstraete
IR 4.

2024_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: sportsite Gentbrugse Meersen

2024_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: sportsite Gentbrugse Meersen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De voorbije jaren stelden ikzelf en ook andere collega's vragen over de sportsite aan de Gentbrugse meersen. De afwatering verloopt daar niet zo goed waardoor de velden in de winter soms heel nat staan. Het B-veld werd naar ik vernomen heb onder handen genomen en daar is de afwatering beter. Het 3e veld, het C-veld, dat oorspronkelijk als publiek veld bedoeld was is nog niet aangepakt en kan voorlopig enkel door VSV Gent gebruikt worden.

De voorbije 2 jaar was dat probleem niet zo groot omdat de jongeren uit de buurt op alternatieve en tijdelijke locaties in de buurt terecht konden om te voetballen.

Indiener(s)
Bert Misplon
Gericht aan
Sofie Bracke
Tijdstip van indienen
di 30/01/2024 - 20:17
Toelichting
  1. Wat is de stand van zaken omtrent de waterhuishouding op de sportsite Gentbrugse Meersen?
  2. Wat zijn de vooruitzichten op het openstellen voor de buurt van het 3de veld.
Bespreking
Antwoord

De waterhuishouding op de sportsite van de Gentbrugse Meersen is al langer een probleem. Dit kwam hier al vaker aan bod op de commissie. Het volledig watervrij maken van de velden is geen sinecure. Ook al werden al de nodige studies uitgevoerd en worden oplossingen aangeboden, het water zal nooit (helemaal) weg zijn. Dit is dan ook eigen aan meersen.

Toch werken we verder aan de velden. Farys maakt zich sterk dat de waterhuishouding niet langer problematisch is, en spreekt nu over verdere optimalisatie met een aantal kleinere werken. Het zijn werken die vorig jaar door de regenval nog niet konden uitgevoerd worden. Samen zouden deze ongeveer 30.000 euro kosten.

Volgende zaken wenst Farys nog uit te voeren:

  1. Baseball  - Softball - Cricket - looppiste: voor deze terreinen wenst Farys verschillende onderbrekingen (lees: gaten) te maken in de grondplaten zodat het water op het veld kan wegstromen. Bijkomend wordt aan de buitenzijde van de grondplaten een oppervlakkige drainage voorzien zodat het water naar de beek langs de E17 kan vloeien. Deze ingreep werd reeds in oktober 2023 voorzien, maar door de weersomstandigheden nog niet uitgevoerd. Van zodra mogelijk, kunnen de werken aanvatten.
  2. Aan de schietstand voorziet Farys putten met roosters in plaats van deksels, zodat het oppervlaktewater onmiddellijk in de putten kan stromen en verder mee afgevoerd wordt naar de beek langs de E17.
  3. Voetbal: Voor het C-terrein stelt Farys voor om zandsleuven te trekken haaks op de bestaande drainage tot 10 a 15cm onder het maaiveld. Dit werd ook voor het B-terrein ooit gedaan. Op die manier kan het oppervlaktewater sneller zijn weg vinden en afgevoerd worden.

Terrein B en het trapveld vloeien af naar de hoek van het terrein A. Het doel hierbij is om de pieken bij extreme weersomstandigheden met veel neerslag op te vangen, door bijkomende drainering op de hoek van het A-terrein en door een betere afvoer van het oppervlaktewater aan het einde van het pad. De haalbaarheid hiervan wordt nog verder onderzocht. Mogelijks zijn meer drastische ingrepen nodig, waarvoor vergunningen en een groter budget nodig zijn. Dat tracht Farys te voorkomen. 

Het C-veld werd oorspronkelijk aangelegd om open te stellen voor de buurt. Door de waterhuishoudingsproblematiek op de voetbalvelden A en B, werd het C-terrein nog niet opengesteld en werd het toegewezen aan VSV om te kunnen gebruiken als compensatie wanneer nodig. De grootste nog geplande werken worden bovendien uitgevoerd op dit C-terrein, dus die regeling nu wijzigen heeft weinig zin. Van zodra de problemen met de waterhuishouding van de baan zijn, kan het C-terrein opengesteld worden voor het publiek.

di 06/02/2024 - 09:06
IR 5.

2024_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: Urban Sports

Datum beslissing: ma 05/02/2024 - 20:01
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Sofie Bracke; Sami Souguir; Patricia De Beule; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Christophe Peeters; Anneleen Schelstraete; Steven Heyse; Elke Stienissen; Koen Janssens; Stefan  De Smet; Wim Beelaert; Matthias Demol; Johan Van de Wiele; Jan De Busscher; Peter Meirsschaut; Jitske Debruyne
Afwezig
Johan Deckmyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Anneleen Van Bossuyt; Els Roegiers; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw
Secretaris
Anneleen Schelstraete
IR 5.

2024_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: Urban Sports

2024_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Misplon: Urban Sports

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Tijdens de vorige commissie VPP gaf u aan dat bij het onderzoek naar de toekomstplannen voor de sportsite Driebeek in Gentbrugge de piste van een overdekte skate infrastructuur meegenomen zal worden.

Dit laatste schepte meteen heel wat hoop en verwachtingen bij Gentse skaters. 

De Gentse skate en bredere urban sport scene is sterk aan het groeien. Dat was al voor het skatepark aan de Blaarmeersen er was het geval, sindsdien heeft deze evolutie zich doorgezet. Ook aan Kleindok kwam een fijn skatepark en op andere urban plekken wordt er veel gesport.

Er zijn momenteel in Gent jammer genoeg niet zoveel overdekte skateplekken. In Santo heeft Skateboard Academy (SBA) een skatepark gebouwd maar dat verdwijnt eind dit jaar.

Daarnaast bestaat er ook vraag naar een pumptrack in Gent. Dat is een hobbelpiste voor fietsers, skaters en andere die in de urban sport wereld zeer aantrekkelijk is.

Indiener(s)
Bert Misplon
Gericht aan
Sofie Bracke
Tijdstip van indienen
di 30/01/2024 - 21:51
Toelichting
  1. Hoe hoog schat u de kans in dat er een overdekte skate infrastructuur kan komen aan de site Driebeek?
    1. Wat zou daarbij een realistische inschatting zijn van de timing waarop men er effectief zal kunnen skaten?
    2. Zijn er andere overdekte opties waar skaters voorlopig terechtkunnen? 
  2. Zijn de andere vragen naar  bijkomende mogelijkheden voor urban sports, zoals een pumptrack, gekend bij u en bij de Gentse Sportdienst?
    1. Welke antwoorden kan u daar nu al op geven? 
Bespreking
Antwoord

Je kunt er inderdaad niet naast kijken… Urban Sports, en zeker skaten, zit in Gent stevig in de lift! De realisatie van het Skatepark Blaarmeersen, een van de grootste outdoor skateparken in Europa, is daar uiteraard niet vreemd aan. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren nog eens 4 nieuwe skatespots in Gent gerealiseerd. Een mooi resultaat waar ik trots op ben!

Daarmee zijn zeker niet alle noden gelenigd. De vraag naar overdekte skate-infrastructuur is bijvoorbeeld een blijver. Daarom dat we bij de opmaak van het inrichtingsplan voor de sportsite Driebeek de mogelijkheid van een overdekte skateplek onder het viaduct uitdrukkelijk mee opgenomen hebben in de studieopdracht.

De eerste stap is nu het aanstellen van een ontwerpbureau dat een inrichtingsplan voor de volledige site moet uitwerken. Hiervoor wordt binnenkort een offertevraag gelanceerd. Dit bureau moet het potentieel in beeld brengen en aangeven of we het gewenste programma op een ruimtelijk kwalitatieve manier kunnen inpassen in de omgeving.

Ik kan daar nu geen voorafname op doen, anders moeten we natuurlijk geen ontwerpbureau aanstellen. Maar het lijkt mij alvast een hele mooie opportuniteit om onder het viaduct – eigenlijk een verloren ruimte – een dergelijke skate-spot te realiseren.  Dit uiteraard altijd in nauwe samenwerking met AWV en met hun goedkeuring.

Naast ruimte, heb je natuurlijk ook centen nodig. Het budget zal in het volgende meerjareninvesteringsprogramma moeten voorzien worden door het volgende bestuur. Binnen enkele jaren zal er dan hopelijk onder het viaduct kunnen geskate worden.

Naast Santo zijn er vandaag 3 andere private locaties waar je overdekt kan gaan skaten.

  • Op 17 februari opent casa09. Een tijdelijke invulling in Ledeberg die een ontmoetingsplaats is waar jongeren/sporters kunnen basketten/skaten/muziek maken en voetballen. Dit is een project van Littekens vzw, Vzw jong, Wallin vzw, Ghent Basketball, Hall of skate en Hiphophooray.
  • Kapow heeft ook een tijdelijke invulling in Nieuwland met onder andere een overdekte skateramp.
  • En ook de tijdelijke invulling van de meubelfabriek (de skatefabriek) heeft een skateramp.

Urban Sports is een brede tak waaronder heel wat sporten gegroepeerd worden. Naast de vraag naar indoor skateruimtes kennen we ook de vraag naar BMX-mogelijkheden. Ook de  vraag naar een pumptrack is gekend, en de Sportdienst ging reeds actief op onderzoek. Begin 2023 begeleidde de Sportdienst bijvoorbeeld een initiatiefnemer om in Zwijnaarde een dossier in te dienen voor het wijkbudget. Dit dossier werd evenwel niet weerhouden door het wijkpanel met burgers dat voor deze wijk de aanvragen beoordeelde. 

We horen ook de vraag naar ruimte voor longboard (dancing). En ten slotte zijn er ook noden vanuit de freerunning wereld die graag hun werking willen uitbouwen. Hiervoor is een indoor freerunning hal vereist. 

U merkt het: de vraag is groot, en net zoals bij alle andere projecten is daar steeds budget en in de eerste plaats ruimte voor nodig. De Sportdienst houdt steeds de vinger aan de pols en zoekt actief naar opportuniteiten.

di 06/02/2024 - 09:05