Met het mobiliteitsonderzoek De Grote Trek willen het Mobiliteitsbedrijf en de Jeugddienst het verplaatsingsgedrag van kinderen en jongeren in kaart brengen. De verzamelde gegevens worden meegenomen in het beslissingsproces in mobiliteitsdossiers of bij de inrichting van het openbaar domein.
In zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag van 18 december 2023 gaf de schepen mee dat de conclusies over de routes en meldingen in een rapport zijn neergeschreven, en dat de gegevens vanuit het onderzoek intern binnen het Mobiliteitsbedrijf en de Jeugddienst beschikbaar zijn. Voor de wijken Mariakerke en Stationsbuurt Noord & Zuid zijn de eerste data uit het onderzoek tot een netwerk verwerkt (2023_SV_00555).
Uit de burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor van het Agentschap Binnenlands Bestuur blijkt dat slechts 37% van de Gentenaars het veilig vinden dat kinderen zich alleen naar school verplaatsen. Dit cijfer onderstreept dus nogmaals het belang van veilige schoolroutes.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Het is goed dat we het in deze commissie hebben over kinderen en jongeren, en hun verkeersveiligheid. We hebben deze legislatuur sterk ingezet op mobiliteit van kinderen en jongeren. Het is essentieel om daarbij te beschikken over goeie data. Tot nu toe werd verplaatsingsgedrag eigenlijk enkel onderzocht bij volwassenen, en werden kinderen vooral als een soort “bagage” in beeld gebracht: mensen die vervoerd moesten worden van a naar b.
Wij willen inzetten op wijken waar kinderen zich zelfstandig kunnen verplaatsen, dus bevragen we ouders, maar vooral ook kinderen en jongeren zelf. Dit geeft een schat aan informatie over routes en opportuniteiten op wijkniveau.
Elke bezochte school zal de uitnodiging krijgen voor een toelichting van de resultaten door de cel kindermobiliteit. Een samenvatting van de resultaten van het onderzoek wordt teruggekoppeld naar de school door de medewerkers van het Mobiliteitsbedrijf met hen besproken. De school kan dan zelf beslissen of en op welke manier zij hier verder met de kinderen aan de slag wil gaan. Dit gebeurt school per school en vergt heel wat voorbereiding, dus niet alle scholen komen tegelijkertijd aan de beurt.
We leggen in 2024 de focus op het verzamelen en het analyseren van de data, om daarop te bekijken welke acties hieruit moeten volgen. De verzamelde gegevens worden ondertussen ook al in lopende en nieuwe dossiers actief gebruikt. Er worden verschillende lunchlezingen voor stadspersoneel gegeven, en de data zullen ook beschikbaar zijn op verschillende platformen die toegankelijk zijn voor alle stadsmedewerkers. Op die manier worden de aandachtspunten, zoals plaatsen waar veel kinderen oversteken of plaatsen waar kinderen aangeven zich onvoldoende veilig te voelen in het verkeer duidelijk voor elke stadsmedewerker die hier aan dossiers werkt. Zo kunnen we bijvoorbeeld gericht zebrapaden aanleggen, concreet adviseren aan andere wegbeheerders, en weten we bij een heraanleg meteen waar we voor kinderen in het ontwerp op moeten letten.
Wat verdere planning betreft: vandaag is het Mobiliteitsbedrijf langsgegaan bij Sint-Paulus in de De Deynestraat. Volgende scholen zijn Benedictuspoort, Blaisantnest en Het Prisma, en zo worden er het volgende jaar in elke wijkscholen het komende jaar nog scholen bevraagd.
wo 07/02/2024 - 11:13