Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_MV_00181 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Werkwijze centraal inschrijvingsregister

commissie stedenbouw, stadsontwikkeling, natuur en wonen (SSW)
do 14/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 21:54
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Zeneb Bensafia; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Gert Robert; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Carl De Decker; Karla Persyn; Patricia De Beule; Tom De Meester; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Christiaan Van Bignoot; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Tine Heyse; Sami Souguir; Astrid De Bruycker; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Els Roegiers; Filip Watteeuw; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Helga Stevens; Anton Vandaele; Veli Yüksel; Stephanie D'Hose; Alana Herman; Mehmet Sadik Karanfil; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck

Afwezig

Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Tom Van Dyck
2024_MV_00181 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Werkwijze centraal inschrijvingsregister 2024_MV_00181 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Werkwijze centraal inschrijvingsregister

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 18 maart 2024 gaat het centraal inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders voor een sociale woning van start. Het centraal inschrijvingsregister wordt ingevoerd door Vlaamse Gemeenschap. Gezien het hoge aantal kandidaat-huurders voor een sociale woning in Gent, vraagt deze omschakeling naar het centraal inschrijvingsregister een nauwkeurige opvolging. Vandaar volgende vragen:

Indiener(s)

Tom De Meester

Gericht aan

Tine Heyse

Tijdstip van indienen

vr 08/03/2024 - 09:22

Toelichting

- Hoe gaat Gent deze inschrijving en actualisatie aanpakken?

- Niet alle sociale woningen behoren in Gent tot één maatschappij. Dienen de kandidaat-huurders voor hun inschrijving of actualisatie zich tot meerdere instanties te wenden?

- Alle ingeschreven kandidaat-huurders dienen van de Huisvestingsmaatschappij een brief te ontvangen om hun actualisatie te bevestigen. Wanneer plant men in Gent deze brieven te schrijven? Worden deze brieven op een begrijpelijke manier voor de doelgroep geschreven? Wie/welke dienst helpt effectief de doelgroep met inschrijving/actualisatie? Hoeveel tijd krijgen de kandidaat-huurders om hun kandidatuur om te zetten in het CIR? Welke extra info dienen zij te geven/ te bewijzen?

Bespreking

Antwoord

Eerst en vooral is de invoering van het centraal inschrijvingsregister volledig Vlaams geregeld en bepaald, met alle gevolgen van dien. De woonmaatschappijen worden opgedragen om een aantal stappen te zetten. Vanuit de stad hebben we met Thuispunt Gent maximaal afgestemd om dit goed te laten verlopen. We stonden al klaar in december om dat in goede banen te laten lopen, toen dat in extremis werd uitgesteld naar 18 maart. Nu staan we opnieuw klaar.

We weten natuurlijk dat het minister Diependaele eerder te doen is om mensen van de wachtlijst te kunnen schrappen dan meer mensen aan een sociale woning te helpen, wat het niet gemakkelijk maakt. 

Waar draait het nu om, is de verplichting om indien u op een wachtlijst voor een sociale woning staat, dan moet u uw inschrijving vanaf 18 maart in het centraal inschrijvingsregister bevestigen. Die bevestiging kan in principe zelf geburen en van thuis uit. Maar het kan ook zijn dat er extra documenten moeten bezorgd worden. 

 

Hoe gaat Gent deze inschrijving en actualisatie aanpakken?

Vanuit Wonen in Vlaanderen is beslist dat de woonmaatschappij elke kandidaat-huurder die zijn dossier moet bevestigen moet aanschrijven. 

In Gent zijn er tussen de stad en Thuispunt Gent goede afspraken gemaakt om enerzijds de kandidaat huurders bewust te maken van deze verplichting en anderzijds maximaal te ondersteunen bij het digitaal aanmelden.

Kandidaat-huurders kunnen daarvoor zowel bij Thuispunt Gent als de dienst Wonen terecht om hun inschrijving/actualisatie in orde te maken. 

 

Niet alle sociale woningen behoren in Gent tot één maatschappij. Dienen de kandidaat-huurders voor hun inschrijving of actualisatie zich tot meerdere instanties te wenden?

De kandidaat-huurder moet zich niet tot meerdere instanties wenden. TPG beheert de kandidatenlijst voor het werkingsgebied Gent en is ook verantwoordelijk voor alle toewijzingen binnen het werkingsgebied, dus ook voor het toewijzen van de woningen van Dimensa binnen het werkingsgebied.

 

Alle ingeschreven kandidaat-huurders dienen van de Huisvestingsmaatschappij een brief te ontvangen om hun actualisatie te bevestigen. Wanneer plant men in Gent deze brieven te schrijven? Worden deze brieven op een begrijpelijke manier voor de doelgroep geschreven?

Wanneer er brieven moeten verstuurd worden is door Vlaanderen bepaald. De actualisatiebrief wordt normaal door TPG verstuurd in de week van 18 maart. 4 weken na de eerste brief wordt een herinneringsbrief gestuurd naar kandidaten die hun dossier nog niet bevestigden. De kandidaat-huurder heeft in totaal 6 weken tijd om zijn dossier te bevestigen/actualiseren, na het versturen van de eerste brief.

De brief is gebaseerd op de voorbeeldbrief van Vlaanderen die door Wablieft is opgemaakt. Hij wordt nog gepersonaliseerd voor Gent (bv met contact gegevens van Thuispunt en de woonwijzers. Zuidpoort maakt nog een visualisatie op. Die zal door Amal nog in andere talen worden omgezet (de visualisatie, niet de brief).

 

Wie/welke dienst helpt effectief de doelgroep met inschrijving/actualisatie?

Om nog even te duiden, de kandidaat huurder moet zich digitaal aanmelden in het CIR en daar zijn gegevens bevestigen. Dat aanmelden kan ofwel via digitale ID of itsme. We weten dat dit een enorme drempel is voor veel van de kandidaat huurders. Ze hebben geen PC ter beschikking (aanmelden op GSM gaat niet), hebben geen ID (of geen pincode), itsme is niet geïnstalleerd, het digitaal dossier bevat vele gegevens en de bevestiging vele tussenstappen…

Er wordt dus enerzijds op ingezet om de kandidaat huurders zich effectief te laten aanmelden én de digitale drempels weg te werken om dit te doen.

Voor de hulp bij de aanmelding in het CIR en bevestiging van hun inschrijving, kunnen kandidaathuurders zowel bij Thuispunt als bij dienst wonen terecht. Kandidaten die hun dossier moeten aanvullen worden naar Thuispunt doorverwezen.

>THUISPUNT GENT

De kandidaat-huurder kan voor actualisatie alle dagen terecht bij TPG. Zij voorzien een lokaal met 6 pc’s in de Kikvorsstraat. Tijdens de openingsuren is er een steward aanwezig die de kandidaat-huurder kan ondersteunen.

Kandidaat-huurders die hulp nodig hebben bij het aanvullen van hun dossier maken een afspraak bij het loket van Thuispunt.

Een kandidaat-huurder die nog niet op de wachtlijst staat en zich gewoon wil inschrijven, kan op afspraak terecht bij TPG tijdens de reguliere openingsuren. 


DIENST WONEN

Vanaf 18 maart kan de kandidaat-huurder die ondersteuning nodig heeft bij de actualisatie op afspraak terecht bij dienst Wonen. We bemannen 3 extra loketten in het stadskantoor. Elke werkdag van 9u tot 12u 00 en van 14u tot 16u 30 en op dinsdagavond van 16u 30 tot 19u. 

De eerste momenten zijn nu al volledig volgeboekt met afspraken. Consulenten van de woonwijzers verwijzen dus nu al actief door bij cliënten die nu aan het loket komen of die vragen hierover stellen.

Er zijn verschillende affiche verspreid om de mensen aan te sporen zich aan te melden.

Op vraag van partners doen wij ook zitdagen op verplaatsing (kantoor Amal Gent, buurtcentrum Nieuw-Gent, enz.)

Ook hier blijft de mogelijkheid voor een kandidaat-huurder die zich wil inschrijven. Zij kunnen terecht op de reguliere zitdagen in het stadskantoor of andere woonwijzers.


OCMW GENT

Maatschappelijk werkers kunnen hun cliënten tijdens de actualisatieperiode doorverwijzen naar een digicoach die hen zal ondersteunen.

 

Hoeveel tijd krijgen de kandidaat-huurders om hun kandidatuur om te zetten in het CIR?

Dat is dus strikt Vlaams bepaald. Kandidaat-huurders krijgen 6 weken tijd om de actualisatie te doen. 11 000 kandidaat-huurders moeten hun dossier alleen bevestigen in het CIR, 3000 kandidaat-huurders voldoen volgens de gegevens van Thuispunt Gent niet meer aan de voorwaarden om ingeschreven te blijven. Zij moeten hun dossier aanvullen met de nodige documenten en dan hun dossier bevestigen.

 

Welke extra info dienen zij te geven/ te bewijzen?

De meeste kandidaat-huurder die niet in aanmerking komen zijn kandidaat-huurders waarvan blijkt dat het inkomen te hoog of te laag is. Indien zij ingeschreven wensen te blijven moet men het huidig inkomen bewijzen aan de hand van loonbrieven, bewijs leefloon, enz.

Voor de middelentoets wordt er bij actualisatie/inschrijving gewerkt met een verklaring op eer. Bij toewijzing moest er dan een CAP-uittreksel worden voorgelegd van de (nationale bank) NBB, maar we konden vandaag in de krant lezen dat de NBB de woonmaatschappijen verbiedt dit nog te gebruiken, wegens in strijd met de wet. Ook dan moet dus met een verklaring op eer gewerkt worden. 

Bedankt voor de vraag, want het is belangrijk dat dit in de aandacht komt.

Ik wil de diensten uitdrukkelijk bedanken voor het enthousiasme, inzet en het vele werk die ze hierbij etaleren.

vr 15/03/2024 - 09:56