Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_MV_00177 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeershandhaving Gestichtstraat

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 18/03/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 18/03/2024 - 19:35
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Zeneb Bensafia; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Anita De Winter; Bert Misplon; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Anneleen Van Bossuyt; Rudy Coddens; Mathias De Clercq; Alana Herman; Isabelle Heyndrickx; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Emmanuelle Mussche; Geert Allary; Geert Baeckeland; Koen Janssens; Philippe Tallieu; Steffi De Craemer; Filip Van Tricht; Linda Rico; Hans Moors; Freya Acar; Geert Vergaerde; Maaike Verschueren; Anneke De Coninck; Tom  Van Damme; Matto Langeraert; Sabine Deneef; Jens De Pauw; Sten Guns; Tony Verschooten; Filip Rasschaert

Afwezig

Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Fourat Ben Chikha; Mieke Bouve; Helga Stevens; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Emmanuelle Mussche
2024_MV_00177 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeershandhaving Gestichtstraat 2024_MV_00177 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeershandhaving Gestichtstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De Gestichtstraat is niet veilig. Bewoners communiceren regelmatig over grote drukte, overdreven snelheid en zwaar verkeer in hun woon- en schoolstraat. Bij 3 anonieme snelheidscontroles in de eerste helft van 2023 bedroeg de overtredingsgraad maar liefst 25%, zoals blijkt uit het antwoord van de burgemeester op mijn schriftelijke vraag van 12 juni 2023 (2023_SV_00270). Ook metingen via Telraam tonen aan dat er in de zone 30 geracet wordt als er geen file staat. 

Naast de problematiek in de straat zelf zorgt ook de verkeersafwikkeling op het kruispunt met de Zwijnaardesesteenweg/Heerweg-Noord voor gevaarlijke situaties door verkeersconflicten tussen het gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruikers. Buurtbewoners melden onder meer auto's die door het rood rijden of stilstaan op de tramsporen.

De structurele oplossing voor de verkeersveiligheid in de Gestichtstraat is bekend: de straat afsluiten door een alternatieve ontsluitingsweg aan te leggen voor Gent Zuid I. Hiervoor is het echter wachten tot het afwikkelen van juridische procedures. In het antwoord van schepen Watteeuw op mijn mondelinge vraag tijdens de commissie MEO van 5 december 2023 wordt half 2027 naar voren geschoven als een positieve inschatting voor de start van de werken (2023_MV_00618).

In afwachting daarvan is handhaving een onmisbare schakel in het verbeteren van de verkeersveiligheid in de Gestichtstraat.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Mathias De Clercq

Tijdstip van indienen

do 07/03/2024 - 17:34

Toelichting

Graag had ik van de burgemeester een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Hoe pakte de politie de handhaving van de Gestichtstraat en het kruispunt met de Zwijnaardesteenweg/Heerweg-Noord aan in de afgelopen maanden? Welke prioriteit werd aan deze straat gegeven?
  2. Staan er gezien de herhaalde meldingen in de afgelopen periode handhavingsacties gepland in de komende weken en maanden? 
  3. Op welke manier houdt de burgemeester vinger-aan-de-pols bij de bewoners?

Bespreking

Antwoord

De situatie in de Gestichtstraat is ons meer dan gekend. Het is inderdaad van cruciaal belang dat daar op termijn, met een nieuwe ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein, een structurele oplossing komt, maar zoals u aangeeft lopen hierrond een aantal juridische procedures.  

In tussentijd wordt er vanuit de Politie sterk ingezet op handhaving in functie van de verkeersveiligheid. Dit gaat onder andere meer om het handhaven van de geldende snelheidsbeperking van 30km/u.  

De politie laat me weten dat er in 2023 twee algemene verkeersacties werden georganiseerd in de Gestichtstraat met zichtbare dispositieven. De regio Gestichtstraat werd ook aangedaan tijdens de Flitsmarathon van 21-22 november 2023. 

Daarnaast hield de Verkeersdienst er, aanvullend op snelheidscontroles die al werden gerapporteerd in juni 2023, nog 4 extra eigen anonieme flitsacties: op 20 juni 2023, op 2 oktober 2023, op 25 februari 2024 en de laatste op 6 maart van dit jaar. 

Deze prioritaire aandacht voor de Gestichtstraat komt voort uit de datagestuurde werking die de Verkeersdienst aanhoudt in samenwerking met het Mobiliteitsbedrijf van onze stad . Zowel de objectieve snelheidsdata van het Mobiliteitsbedrijf als de vaststellingen uit handhavingsacties, tonen aan dat de Gestichtstraat een hoge V85 de snelheid waar 85% van de bestuurders onder zitten alsook een hoge overtredingsgraad blijft laten optekenen.  

Bij een laatste controle in maart bleken maar liefst 47% van de bestuurders te snel te rijden. Dit is onaanvaardbaar. 

Het Mobiliteitsbedrijf plaatste in de Gestichtstraat begin 2024 een snelheidsinformatiebord ter sensibilisering, maar ook om metingen uit te voeren. De resultaten van die metingen zijn nog niet beschikbaar. 

Gelet op bovengenoemde vaststellingen blijft de Gestichtstraat op de flitslocatielijst staan en geniet het ook prioriteit voor de inzet van anonieme bemande snelheidscontroles. U weet natuurlijk dat exacte data en tijdstippen worden hierover niet op voorhand gecommuniceerd omdat deze afhankelijk zijn van planning en capaciteit.   

De Lidar, collega, wordt telkens 1 week opgesteld op een locatie en kan zo dus maar een 50-tal plaatsen per jaar aandoen. Het is dus een uitdaging om alle plaatsen waar de inzet ervan gevraagd en opportuun is, te bedienen. In de Gestichtstraat werd de Lidar voor het laatst in juni 2023 opgesteld . Toen was er een overtredingsgraad van 5% , dus 575 vastgestelde overtredingen op iets meer dan 11.000 passages en een gemeten V85 van 31 km/u. In overleg met het Mobiliteitsbedrijf zullen we analyseren of de agenda van dit jaar 2024 nog ruimte biedt om de Lidar opnieuw gedurende een week in de Gestichtstraat te plaatsen. 

Nu ook vanuit de Wijkdienst is er een verhoogde aanwezigheid van politiepersoneel in de Gestichtstraat door frequente patrouilles en scholentoezicht.   

Dan de bewoners er zijn geregeld contacten met bewoners uit de Gestichtstraat, hetzij rechtstreeks met de wijkregisseur van Dienst Beleidsparticipatie, hetzij via bewonersmomenten met andere stadsdiensten. Bewoners zijn ookbetrokken in het traject rond de Wijkstructuurschets Ruime Omgeving UZ. Heel recent ging er een gesprek door met de Broeders van Liefde, site De Deynestraat, over de mobiliteit van en naar deze campus.  

Dus de Dienst Beleidsparticipatie plant, samen met het Mobiliteitsbedrijf, binnenkort een gesprek met de bewoners van de Gestichtstraat, over de timing van het afsluiten van de afrit R4 en te bekijken of er nog korte termijningrepen mogelijk zijn om de straat veiliger te maken. 

En ik pleit daarvoor want het is toch erg gevaarlijk.

In tussentijd blijft de politie, en ik dank hen daarvoor, absoluut inzetten op handhaving in functie van de verkeersveiligheid. 

do 21/03/2024 - 15:08