Tijdens de werkzaamheden op de N456, Zeeschipstraat ter hoogte van de Pantserschipstraat, wordt het verkeer tijdelijk over andere rijzones geleid waarbij er ook een aangepaste, verlaagde snelheidsbeperking geldt.
Wij krijgen signalen uit de buurt dat deze snelheidsbeperking onvoldoende gerespecteerd wordt, ook door het vele zware vrachtverkeer dat daar passeert, dit komt voor de buurtbewoners in de onmiddellijke omgeving extra onveilig over aangezien het verkeer tijdelijk erg dicht tegen de woningen moet passeren.
Sinds 2022 zijn er ingrijpende werkzaamheden aan de gang in de omgeving van de Zeeschipstraat en Pantserschipstraat. Naast de vervanging van Meulestedebrug wordt ook de aansluitende wegenis vernieuwd. Hierbij wordt er ook sterk ingezet op het verhogen van de verkeersveiligheid met aangepaste fietsverbindingen.
Dat is goed dat het er komt, maar intussen moet het er ook veilig zijn.
Na afronding van deze wegenwerken zal het verkeer vlotter en veiliger verlopen langs deze belangrijke toegangspoort naar het noorden van onze stad en het havengebied.
Door te werken met verschillende fasen wordt getracht om de hinder, die uiteraard niet te vermijden is bij zo grootschalige werkzaamheden, tot een minimum te beperken.
In de omgeving van de Pantserschipstraat en Zeeschipstraat heeft de Politie Gent de afgelopen drie jaren verschillende verkeersacties ondernomen.
Ten eerste wordt er gewerkt met snelheidscontroles op basis van een flitslijst. Dit is een dynamische en datagestuurde lijst die dus aangepast wordt in functie van vaststellingen en meldingen.
In de Zeeschipstraat ging dit om 2 snelheidscontroles met een anonieme flitswagen. In beide controles ging dit telkens om een heel lage overtredingsgraad met name 1%.
In de Pantserschipstraat werden 3 snelheidscontroles gehouden met een anonieme flitswagen. Hier lag de overtredingsgraad hoger met gemiddeld 22%.
Naast de snelheidscontroles heeft de uitvoerder van de wegenwerken, op vraag van alle actoren binnen de werf, ook snelheidsindicatieborden geplaatst om bestuurders te sensibiliseren over de geldende snelheidslimiet en te ontraden om te snel te rijden.
Gezien de geldende omleidingsroute, gezien de vele meldingen en gezien de resultaten van de verschillende snelheidscontroles, blijft de Pantserschipstraat staan op de actuele lijst van flitslocaties, en zullen er dus nog nieuwe snelheidscontroles volgen. Maar zoals u weet, stelt de korpsleiding dat geplande flitsdata niet kunnen worden gedeeld.
Maar ook voor de Zeeschipstraat is het niet uitgesloten dat deze locatie terug op de lijst komt, indien data, bijvoorbeeld van het Mobiliteitsbedrijf, en meldingen dit zouden ondersteunen.
Zowel de Verkeersdienst en de Wijkpolitie als het Mobiliteitsbedrijf houden de vinger aan de pols.
En dit is niet enkel met snelheidscontroles, ook rond heel wat andere aspecten wordt er door de Politie Gent toezicht gehouden rond deze werven, bijvoorbeeld wat het naleven van de verbodsborden betreft. Er wordt hier ook effectief op geverbaliseerd.
Ik kan u aangeven dat bij een verkeersactie eind januari dit jaar werd in de Pantserschipstraat een controle uitgevoerd op het naleven van het verkeersbord C1 verboden richting voor iedere bestuurder. Op één uur tijd werden 8 onmiddellijke inningen uitgeschreven.
Begin februari werd door de Verkeersdienst een gelijkaardige controle uitgevoerd. Houd u vast op één uur tijd negeerden bijna 100 voertuigen de aangepaste signalisatie.
De politie zal hier ook blijven op controleren, gezien andere weggebruikers potentieel in gevaar worden gebracht door het niet naleven van verkeersborden en verkeerssituaties.
De komende dagen, weken en maanden zal de Politie Gent bij deze werkzaamheden blijvende inspanningen leveren in functie van de verkeersveiligheid van alle weggebruikers.
do 21/03/2024 - 15:06