Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

2024_MV_00093 - Mondelinge vraag van raadslid Fourat Ben Chikha: Deeltijds kunstonderwijs, ondersteuning vanuit de stad

commissie onderwijs, welzijn en participatie (OWP)
wo 07/02/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 07/02/2024 - 19:18
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Karin Temmerman; Jef Van Pee; Mieke Bouve; Carl De Decker; Evita Willaert; Anita De Winter; Bert Misplon; Caroline Persyn; Fourat Ben Chikha; Rudy Coddens; Astrid De Bruycker; Alana Herman; Hafsa El-Bazioui; Christiaan Van Bignoot; Els Roegiers; Helga Stevens; Martine Verhoeve; Emmanuelle Mussche; Steven De Porre; Pieter Nolf; Marie Desimpelaere; Stephanie Cooman; Jitske Debruyne; Johan Vereecke; Jordy Sabels; Ingeborg (tolk); Jeroen Paeleman; Sarah Steenkiste; Inge Dellaert; Adelbrecht Haenebalcke; Britt Roels; Reine De Laat; Brecht Demeulenaere; Eva Vanhullebusch; Christel Verleyen

Afwezig

Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Karlijn Deene; Karla Persyn; Patricia De Beule; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Ronny Rysermans; Cengiz Cetinkaya; Emilie Peeters; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme; Maarten De Grauw

Secretaris

Emmanuelle Mussche
2024_MV_00093 - Mondelinge vraag van raadslid Fourat Ben Chikha: Deeltijds kunstonderwijs, ondersteuning vanuit de stad 2024_MV_00093 - Mondelinge vraag van raadslid Fourat Ben Chikha: Deeltijds kunstonderwijs, ondersteuning vanuit de stad

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 3 februari 2024, “Dag van de academies”, zetten alle academies voor het deeltijds kunstonderwijs naar jaarlijkse traditie hun werking in de kijker.

Ook in onze stad zijn er verschillende academies voor deeltijds kunstonderwijs actief. Het deeltijds kunstonderwijs is heel waardevol, niet in het minst voor kinderen en jongeren.

Indiener(s)

Fourat Ben Chikha

Gericht aan

Evita Willaert

Tijdstip van indienen

do 01/02/2024 - 13:25

Toelichting

  1. Welke acties onderneemt de stad richting het deeltijds kunstonderwijs? Voor het eigen net en voor de andere onderwijsnetten?
  2. Welke inspanningen levert de stad om de drempels voor meer kwetsbare leerlingen weg te werken? Met welk resultaat?

Bespreking

Antwoord

Het voorbije weekend was er inderdaad feest op de verschillende academies. Het was een ideaal moment om hun deuren open te gooien voor wie geïnteresseerd was, en ook familie en vrienden uit te nodigen. Een dag dus om de werking in de kijker te zetten met toonmomenten en workshops.

Gent is gezegend met maar liefst 5 academies voor Deeltijds Kunstonderwijs die getuigen van een grote diversiteit in domeinen, disciplines, locaties en doelgroepen. Er zijn de drie stedelijke academies: Academie De Kunstburg, Academie voor Podiumkunsten en de Academie voor Beeldende Kunst.  Het gemeenschapsonderwijs heeft de GO! Kunstacademie met als hoofdplaats De Poel, en tot slot is er ook de Sint-Lucasacademie.

Al bij de oprichting van Onderwijscentrum Gent werd een structureel overleg tussen deze academies in het leven geroepen. Samen met de stad en haar verschillende diensten, vertegenwoordigers van de Vlaamse Overheid en experten bouwen ze aan een constructieve samenwerking met oog op het wegwerken van de drempels voor de meest kwetsbaren. 

In 2022 startte een tijdelijke projectmedewerker bij OCG (in samenwerking met de dienst stedelijke vernieuwing) om die werking nog te versterken en te verdiepen. Deze collega heeft als opdracht om de kennis van de academies te verenigen met de expertise van Onderwijscentrum Gent en specifiek de Brede School-werking. Zo kan intensief gewerkt worden aan gelijke onderwijskansen, ook binnen het DKO. Die gezamenlijke aanpak richt zich tot de meest kwetsbaren en de implementatie van concrete tools om drempels weg te werken.

Die drempels zijn samen te vatten onder de noemers: bereikbaarheid, betaalbaarheid, beschikbaarheid en begrijpbaarheid.

Ik geef graag een overzicht van de acties.

In eerste instantie is die gehele aanpak nauw verweven met de Brede School-werking. Brede School stond destijds aan de wieg van de gedecentraliseerde Gentse DKO ateliers in de wijken. Ondertussen zijn er maar liefst 75 locaties. We kunnen dus zeggen dat het grootste deel van de Gentse basisscholen rechtstreeks of zijdelings verbonden is aan een academie voor deeltijds kunstonderwijs. Deze wijkateliers worden ondersteund door de krachtige netwerken van de Gentse Brede School. De inzet van dit duurzaam netwerk biedt heel wat voordelen. Zo zijn er de kunstrijen (of ‘voetbussen’, waarbij kinderen onder begeleiding tot de wijkateliers gaan), is er de inzet van vrijwilligers in de klas. Maar er is ook overleg – niet in het minst over deelgebruik – met de partners uit onderwijs, jeugd, welzijn, cultuur en beleidsparticipatie. Ik vermeld graag dat dit ook zorgt voor een sterker sociaal weefsel in de Gentse wijken. 

Hoewel de Brede School-wijken kunnen starten vanuit de bestaande werking, richten we ons vanzelfsprekend tot alle kinderen en wijken in de stad.

Er werden heldere communicatiemiddelen ontwikkeld. Zo is er een gezamenlijke folder en website waarop de vijf academies netoverschrijdend vertegenwoordigd zijn. We ondersteunen ook ouders in het online inschrijvingsproces met een instructievideo en begeleide inschrijfmomenten. Ook de brugfiguren spelen hierbij een cruciale rol om de meest kwetsbaren toe te leiden naar het DKO-aanbod.

Er is ook het project Kunstkuur. Daarbij wordt met Vlaamse middelen een samenwerking opgezet tussen een academie en een school. De inzet van onze projectmedewerker heeft er mee toe geleid dat een bijzonder groot aantal Kunstkuren werden goedgekeurd voor Gent. Er lopen 31 projecten, toch wel fier om te kunnen zeggen dat dat meer dan 1 op 9 is van alle projecten in Vlaanderen. 

Het leidt ertoe dat er niet enkel een samenwerking is met DKO en scholen, maar dat ook cultuurhuizen worden betrokken.  

Onderwijscentrum Gent maakte ook een data-analyse van de spreiding en blinde vlekken binnen het DKO in Gent. Dat moet leiden tot een gericht aanbod verspreid over de stad. 

Er blijft ook de financiële drempel. Vanuit armoedebeleid van OCG werd er een subsidie voorzien zodat ook de niet stedelijke academies de organisatiepas van Uitpas kunnen aanvaarden zonder financieel risico. Daardoor kunnen nog meer kinderen en jongeren aan kansentarief deelnemen. Tegelijk loopt ook een onderzoek naar de mogelijkheid voor een sociale instrumentenbank waar instrumenten goedkoop kunnen worden ontleend of gekocht.

Vanuit deze werking en de opgebouwde expertise worden de drempels helder geïdentificeerd. We nemen dat uiteraard ook op met Vlaanderen in het pleidooi voor een toegankelijk deeltijds Kunstonderwijs voor iedereen.

Ik geloof heel erg in de kansen die liggen bij onze academies. Het verrijkende aanbod kan kinderen versterken in hun talenten en zelfvertrouwen. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheid voor iedereen gewaarborgd is. Gelijke onderwijskansen zijn immers niet beperkt tot het leerplichtonderwijs. Ik wil daarom ook uitdrukkelijk de academies en Onderwijscentrum Gent bedanken voor hun inspanningen in dit toch wel heel mooie verhaal dat we hier in Gent schrijven. 

do 08/02/2024 - 10:46