Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

2024_MV_00118 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Veiligheid en drukte tijdens het Lichtfestival

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 19/02/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 19/02/2024 - 21:57
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Anita De Winter; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Anneleen Van Bossuyt; Rudy Coddens; Mathias De Clercq; Fourat Ben Chikha; Mieke Bouve; Alana Herman; Isabelle Heyndrickx; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Carl De Decker; Jeroen Paeleman; Charlotte Vansteelant; Tom Van Damme; Britt Roels; Jens De Pauw; Tony Verschooten; Koen Janssens; Katrien Staelens; Martine Verhoeve; Geert Vergaerde; Toon Mertens; Filip Van Tricht; Lien Braeckevelt; Kris Duchateau; Celine  Van Troos; Sten Guns

Afwezig

Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Karla Persyn; Tom De Meester; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Helga Stevens; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Bart De Muynck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Maarten De Grauw

Verontschuldigd

Stephanie D'Hose

Secretaris

Jeroen Paeleman
2024_MV_00118 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Veiligheid en drukte tijdens het Lichtfestival 2024_MV_00118 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Veiligheid en drukte tijdens het Lichtfestival

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Het Lichtfestival 2024 lokte op 5 dagen tijd ongeveer 600.000 bezoekers. Vergeleken met 2021 is dat geen recordaantal - toen kwamen er 810.000 kijklustigen naar onze stad. Op het parcours van deze editie zorgden de vele bezoekers, voornamelijk op zaterdagavond, op bepaalde plaatsen wel voor grote drukte. Zo was er een opstopping in het station Gent-Sint-Pieters op zaterdagavond. De NMBS zette daarvoor twee extra treinen in. Bezoekers meldden mij ook opstoppingen en grote drukte in de Hoogpoort.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Mathias De Clercq

Tijdstip van indienen

di 13/02/2024 - 14:38

Toelichting

Ik had van de burgemeester graag een antwoord gekregen op volgende vragen.

  1. Hoe evalueert de burgermeester de veiligheid en de drukte tijdens het Lichtfestival? Hoeveel meldingen en incidenten zijn er geweest?
  2. Hoe verliep de communicatie tussen de politie en de NMBS tijdens de drukte in het station Gent-Sint-Pieters?
  3. Op welke manier werd de drukte in de binnenstad in de gaten gehouden? Heeft de politie drones ingezet? Wat waren de resultaten?
  4. Welke lessen worden er meegenomen naar de volgende editie?

Bespreking

Antwoord

Dankzij de inspanningen van heel wat partners en disciplines kunnen we vanuit veiligheidsoogpunt terugblikken op een meer dan geslaagde editie. 

Met ongeveer 600.000 bezoekers, verspreid over 5 dagen, was dit een beheersbare editie qua publieksopkomst. De zaterdag met net geen 200.000 bezoekers kende de grootste publieksdrukte. 

Maar ook die avond is al bij al zonder noemenswaardige problemen verlopen. Bij de politie zijn bijvoorbeeld geen meldingen binnengekomen van overcrowding, waren er geen meldingen die betrekking hadden met de publieksdrukte. Dit is mede te danken door de goede organisatie en communicatie tussen de mensen in de commandopost- ik ben deze een paar keer gaan bezoeken, is zeer indrukwekkend- en de mensen op het terrein waardoor er steeds kon geanticipeerd worden op de grote, wijzigende publieksdrukte. De politie was zowel in uniform als in burger sterk aanwezig op het terrein.

Ook de voorafgaande voorbereidingen, zoals het uitstippelen van een uitgestrekt parcours, het obstakelvrij maken van het parcours, daar zijn toch ongelooflijke inspanningen geleverd, het voorzien van bypasses, het uitwerken van een gedetailleerd veiligheidsdossier,… dragen bij tot het goede verloop van dergelijke grootschalige massamanifestatie. 

Maar zelf bereid je je minutieus en lang op voorhand voor, dan nog moet je steeds rekening houden met onvoorziene zaken en scenario’s, denk maar aan de boerenbetoging op donderdag natuurlijk. 

Dergelijke organisatie is dan ook enkel maar mogelijk dankzij een goede en flexibele samenwerking tussen tal van partners, zowel op het terrein als achter de schermen.

Stadsintern met de Dienst Feesten, politie, brandweer, de medische discipline en noodplanning, de gemeenschapswachten, de dienst communicatie, Mobiliteitsdienst,…

Maar ook met externe partners zoals de Lijn, de NMBS, de Scheepvaartpolitie, Ivago,… 

Ik wil iedereen, die van dicht of ver zijn of haar steentje heeft bijgedragen, bedanken voor het goede verloop. 

Met betrekking tot de communicatie tussen de NMBS en de politie, kan ik meegeven dat de Commandopost Operaties een directe lijn had met de ploegen van de Spoorwegpolitie, ploegen die in beide stations toezicht hielden op de in- en uitstroom van de bezoekers die met de trein de verplaatsing maakten van en onze stad. 

Ook het nationaal coördinatiecentrum NARAIL van de Spoorwegpolitie, waar alle camera’s van de stations in België gemonitord worden, volgde de publieksstromen op in de stations van Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. Op de drukste avond, de zaterdagavond, is dan inderdaad beslist geworden om nog in een extra treinaanbod te voorzien. 

Collega De Roo, wat uw vraag betreft hoe de drukte werd gemonitord, daarbij kan ik verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van januari over de inzet van de tijdelijke vaste camera’s. Op strategische plaatsen van het parcours werden 33 camera’s geplaatst om onder andere de publieksstromen in real time te observeren en te kanaliseren via de commandopost. 

Daarenboven werden er nog eens 2 politiedrones ingezet om snel en adequaat aanvullende beelden te kunnen maken ter ondersteuning van de leidinggevenden in de commandopost en op het terrein.  

Op basis van deze beelden konden de juiste beslissingen genomen worden om een veilig verloop van het festival te bewerkstelligen. De combinatie van vaste camera’s langsheen het parcours en drones zijn een essentiële factor in het monitoren van dergelijk grootschalig evenement. 

Tot slot, net zoals bij de voorgaande edities, wordt er ook voor deze editie een evaluatie gemaakt door alle betrokken diensten. Dit is nog work in progress dat één van de komende maanden zal opgeleverd worden. Als hier verbeterpunten naar voren komen, zal er hiermee uiteraard rekening gehouden bij een volgende editie. 

di 27/02/2024 - 14:14