Eind januari werd de regelgeving voor gokbedrijven verder aangescherpt. Onder leiding van Groen-collega Stefaan Van Hecke werd op 25 januari in de kamer een nieuwe, verstrengde, gokwet goedgekeurd. Deze verstrenging kadert in een duidelijke maatschappelijke tendens: de gevaren van gokken, zeker voor de kwetsbaren in onze samenleving, worden steeds meer erkend en aangepakt.
Deze verstrenging is voor ons de aanleiding om ook het Gentse beleid opnieuw onder de loep te nemen. Sinds 2021 hebben gemeenten immers meer aangrijpingspunten om zelf het heft in handen te nemen. Gokkantoren hebben immers nu een convenant met de stad nodig, alsook advies van de burgemeester, alvorens ze hun vergunning kunnen verlengen via de kansspelcommissie. Daarbij worden, met als basis de kansspelwet, geen convenanten verleend aan gokkantoren gelegen nabij een school, een plek waar veel jongeren samenkomen of een ziekenhuis.
Door deze verstrengde wetgeving uit 2021 sloten in de afgelopen jaren verschillende kantoren hun deuren, volledig in lijn met onze doelstellingen. En dat is nodig. Onderzoek toont aan dat het aantal gokkers niet daalt maar sterk stijgt. De nabijheid van gokkantoor verlaagt de drempel. Jongeren zijn extra vatbaar voor verslavingen. We zijn verplicht als samenleving om hen extra te beschermen.
Met het einde van de legislatuur in zicht zouden wij dit beleid rond gokkantoren graag evalueren en kijken naar verdere evoluties.
De laatste wetswijziging waar u naar verwijst en waarvan de exacte inwerkingtreding op dit moment nog niet werd bepaald, is opnieuw een stap in de goede richting ter bescherming van jongeren en andere kwetsbare spelers.
Zo is het verhogen van de minimumleeftijd naar 21 jaar voor deelname aan alle kansspelen, een wijziging die ik heel genegen ben.
Dit gezien we als stadsbestuur de afgelopen jaren ook sterk hebben ingezet op de bescherming van jongeren, op de bescherming van jongeren die vatbaar zijn voor dergelijke verslavingsproblematiek.
Het algemeen verbod op gokreclame dat u aanhaalt dient echter te worden genuanceerd. Het nieuwe wetsvoorstel stelt immers dat gokreclame in principe verboden is, behalve in de gevallen die uitdrukkelijk worden bepaald bij koninklijk besluit.
Een dergelijk KB bestaat momenteel en voorziet o.a. in een uitdoofscenario voor de sportsponsering/reclame gerelateerd aan professionele sportteams. Maar goed het is een stap vooruit.
Een algemeen en absoluut verbod op gokreclame is momenteel dus nog niet voorzien.
Het feit dat gokreclame meer een meer aan banden wordt gelegd, is alleszins een positieve evolutie in de strijd tegen het problematisch gokken, maar de uiteindelijke draagwijdte van het principieel verbod zal verder afhangen van eventuele wetgevende initiatieven die al dan niet in extra uitzonderingen zouden voorzien.
Het goedgekeurde wetsvoorstel voorziet echter niet in bijkomende handhavings – of reguleringsmogelijkheden voor de lokale besturen.
Dus de Stad zal zijn handhavingsbeleid blijven uitoefenen op basis van de bevoegdheden die reeds bestaan.
Deze bevoegdheden hebben voornamelijk betrekking op de advies – en convenantprocedure bij aanvragen tot het bekomen van een kansspelvergunning bij de Kansspelcommissie.
Dit voor de uitbating van een kansspelinrichting klasse III (café) of klasse IV (wedkantoor en dagbladhandel). Dat is al eens vernoemd deze avond.
Hiervoor werken we als stadsbestuur nu reeds samen met de lokale politie, de verbindingsofficieren verbonden aan de Kansspelcommissie én het parket.
Wat uw vraag betreffende de wedkantoren op het grondgebied van de stad Gent betreft kan ik u meegeven dat - sinds de inwerkingtreding van de bepaling in de kansspelwet die voorziet in het afsluiten van een voorafgaandelijk convenant voor wedkantoren - we 20 ontvankelijke aanvragen hebben ontvangen.
Van deze 20 aanvragen werden er 18 geweigerd, 2 aanvragen zijn momenteel nog in behandeling en 2 kantoren zullen vermoedelijk in het voorjaar van 2024 nog een aanvraag indienen.
Dit heeft ertoe geleid dat er momenteel dus nog maar 4 wedkantoren actief zijn op het Gentse grondgebied.
Op dit moment wordt de administratieve opvolging en samenwerking tussen de stadsdiensten en de politie in het kader van de kansspeldossiers positief geëvalueerd.
Op basis van deze samenwerking slaagt de Stad er voorlopig in om te werken aan de beleidsdoelstelling die voorop werd gesteld n.a.v. de gewijzigde wetgeving, met name:
- zich actief inzetten voor de bestrijding van de nadelige effecten van problematisch gokken en gokverslaving;
- én het voeren van een beleid waarbij men potentiële risico's en gevaren maximaal wil vermijden.
Een grondige analyse van de interne werkwijze en het beleid ter zake kan echter pas gebeuren op het moment dat er ook een definitieve uitspraak volgt in de dossiers die momenteel aanhangig zijn bij de Raad van State. Dat moeten we toch wel even afwachten. De eerste uitspraken hieromtrent worden in de komende maanden verwacht.
di 27/02/2024 - 14:12