Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 17/06/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens
2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging 2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 14°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
  • De Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' werd goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2019 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van mei 2023.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het Federale Parlement nam op 7 januari 2024 een wet aan die vanaf 1 juli 2024 de naamswijziging in bijzondere omstandigheden tot de bevoegdheid maakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het gaat om een eenmalige mogelijkheid voor Belgen, erkende vluchtelingen en staatlozen die de keuze maken voor:

  • de naam van de vader;
  • de naam van de moeder;
  • een combinatie van die namen in een gekozen volgorde;
  • de naam van een enkele adoptant of gecombineerd met de naam van een andere ouder;

De aanvraag is niet onderworpen aan bijzondere voorwaarden. De familieleden worden daarvoor niet geraadpleegd. De gemeente controleert het strafregister.

Het is gepast voor die bijkomende dienstverlening een vergoeding te vragen van de burger. Gezien voor de overige naamswijzigingen (die de bevoegdheid blijven van de Koning, via de FOD Justitie) een registratierecht wordt betaald, is het passend om de gemeentelijke vergoeding eveneens in de vorm van een belasting in te stellen in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.

De bijdrage voor de procedure bij FOD Justitie bedraagt 140 euro. De steden en gemeenten kiezen zelf vrij het tarief dat zij voor de nieuwe procedure hanteren. Daarnaar wordt in de parlementaire voorbereiding zelfs uitdrukkelijk verwezen ('Experts hebben er ook op gewezen, en terecht, dat de bij dit wetsvoorstel beoogde verlaging of afschaffing van de registratierechten afbreuk zou doen aan de fiscale autonomie van de lokale overheden. De indieners zijn het dan ook eens met die opmerking; zoals voor andere akten zullen de gemeenten de kosten bepalen.')

Gezien de sterk vereenvoudigde procedure in de specifieke gevallen die aan het gemeentelijk niveau worden toevertrouwd, komt het gepast voor een bescheiden tarief van 25 euro te hanteren. De meeste belasting-, retributie- en tariefreglementen voorzien in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 2%, dit wordt hier ook toegepast.

De Dienst Burgerzaken is gelast met de toepassing van dit reglement.

Voorgestelde uitgaven

€ 0,00

Overzicht van de inkomsten


Dienst* Burgerzaken     
Budgetplaats 7315000     
2024 2.500    
2025 5.000     
Totaal 7.500     

Verwachte ontvangsten

€ 7.500,00

Activiteit

AC34012 Organiseren dienstverlening Identiteit en Adres

Besluit

Artikel 1

Vervangt artikel 2, §7 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • §7 Naamswijziging


  • 2024

    2025



    25€

    25 €

De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2024.

Artikel 2

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' zoals gevoegd in bijlage.


Bijlagen

  • Te wijzigen belastingreglement
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement - met markeringen
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement