De personeelsformatie van Politiezone Gent is een theoretische capaciteit die berekend is in functie van de uitvoering van de zeven basisfunctionaliteiten (wijkwerking, onthaal, interventie, politionele slachtofferbejegening, lokale opsporing en lokaal onderzoek, handhaving van de openbare orde en verkeer) zoals voorzien in de ministeriële omzendbrief PLP 10. De omzendbrief concretiseert de passage uit het Octopusakkoord van 23 mei 1998 volgens dewelke enkel de lokale politie instaat voor de gehele basispolitiezorg en dat zij dus zodanig moet worden georganiseerd en over de nodige middelen moet beschikken om onder haar verantwoordelijkheid de basispolitiezorg te kunnen verzekeren. Daarnaast moet het korps de nodige personele middelen voorzien voor een kwalitatieve uitvoering van de vele ondersteunende taken.
De huidige formatie van Politiezone Gent is vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 (2021_GRMW_00455), zoals aangevuld door het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 (2021_GR_00236) en gewijzigd door de gemeenteraadsbesluiten van 28 maart 2022 (2022_GR_00238), van 30 januari 2023 (2023_GR_00069), van 27 maart 2023 (2023_GR_00271) en van 29 januari 2024 (2024_GR_00088).
Thans moet evenwel worden vastgesteld dat een aantal wijzigingen aan de vastgelegde formatie zich opdringen om een meer optimale werking van de zone te kunnen garanderen.
Er valt hierbij wel te benadrukken dat de voorgestelde wijzigingen aan de personeelsformatie geen uitbreiding van de huidige formatie tot gevolg hebben. Dit betekent concreet dat het aantal op de formatie voorziene betrekkingen niet verhoogd wordt. De formatie voorziet dus nog steeds in totaal 1.422 betrekkingen, met name 1.181 betrekkingen van het operationeel kader en 241 betrekkingen van het administratief en logistiek kader.
De personeelsformatie blijft overigens ook na de wijzigingen in overeenstemming met de in het koninklijk besluit van 7 december 2001 opgenomen formatienormen.
De aanpassingen kunnen als volgt worden samengevat:
1. Coördinatoren operaties binnen de Directie Operaties (DOP)
DOP overkoepelt de operationele diensten van Politiezone Gent. Door vanuit DOP te coördineren, te faciliteren en op te volgen, wordt de draagkracht en de onderlinge betrokkenheid van de operationele diensten bevorderd hetgeen uiteraard de werking van de politiezone ten goede komt.
De coördinatoren operaties staan de directeur operaties bij. Zo nemen ze bijvoorbeeld een actieve rol op in de dagelijkse coördinatie van de opdrachten van politie (bv. tactische coördinatie tussen de diensten, strategische coördinatie van operationele en niet-operationele dossiers met grote impact op de werking van de operationele diensten, opvolging en verbetering van operationele werkprocessen in samenwerking met de operationele diensten, …), werken zij ten behoeve van het korps rond een problematiek, thematiek of doelgroep binnen een afgelijnd expertisegebied, treden zij binnen hun expertise op als referentie en aanspreekpunt, …
Politiezone Gent kende reeds een drugscoördinator en een jeugdcoördinator. Aangezien ervoor gekozen werd om voor deze functieprofielen een rechercheprofiel te voorzien, werden deze betrekkingen in het verleden overgeheveld van DOP naar de Lokale Recherchedienst (LRD), meer bepaald naar het Team Decentrale Recherche dat recherchecapaciteit ten behoeve stelt van andere diensten van het korps waaronder DOP (zie gemeenteraadsbesluit 2022_GR_00238 van 28 maart 2022).
Aangezien er thans evenwel wordt voor gekozen om geen gespecialiseerde maar generieke coördinatoren operaties in plaats te stellen, en dit dus ook voor de drugs- en jeugdcoördinator, dienen de 2 betrekkingen van het middenkader opnieuw van LRD naar DOP te worden overgeheveld.
2. Verbindingsambtenaren Family Justice Centrum (FJC) / Zorgcentra na Seksueel Geweld (ZSG)
Het Family Justice Centrum (FJC) Oost-Vlaanderen is een regionale netwerkorganisatie die de expertise van verschillende diensten rond intrafamiliaal geweld (IFG) bundelt om deze maatschappelijke problematiek op een duurzame, efficiënte en doeltreffende manier aan te pakken.
De Zorgcentra na Seksueel Geweld (ZSG) bieden allesomvattende zorg aan slachtoffers van seksueel geweld en advies aan hun steunfiguren. Deze zorg wordt aangeboden onder één dak door een speciaal opgeleid team, waaronder verpleegkundigen, psychologen en ook politieambtenaren.
Vanuit Politiezone Gent zijn 2 medewerkers voorzien die ingezet worden als verbindingsambtenaar FJC/ZSG. De verbindingsambtenaren spelen een bovenlokale rol. Dit betekent dat er aansturing is (en verantwoording wordt afgelegd) zowel binnen Politiezone Gent aan de directeur operaties als buiten Politiezone Gent aan het College van Korpschefs van Oost-Vlaanderen en aan de overheden (waaronder deze die instaan voor de subsidie).
Gelet op het voorgaande, wordt DOP versterkt met 2 hoofdinspecteurs van politie met specialiteit politieassistent.
3. Versterken van het officierskader
Sinds de initiële formatie van Politiezone Gent werd het aantal betrekkingen van het officierskader van de zone meermaals verminderd ten voordele van het basis- en middenkader. Thans moet evenwel worden vastgesteld dat een versterking van het officierskader zich opdringt aangezien de competenties, bevoegdheden, … verbonden aan de graad van commissaris van politie (beter) tegemoetkomen aan de concrete noden van de zone.
Gelet op het voorgaande, worden 2 extra betrekkingen van commissaris van politie voorzien, nl. 1 binnen DOP en 1 binnen de Interventiedienst (ID).
4. Schrappen van enkele betrekkingen
Om ervoor te zorgen dat de voorgaande aanpassingen niet tot een uitbreiding van de huidige formatie leiden, werden binnen de andere diensten van Politiezone Gent een aantal betrekkingen geschrapt. Het betreffen 2 betrekkingen van hoofdinspecteur van politie binnen de Wijkdienst (WD), 1 betrekking van hoofdinspecteur van politie binnen ID en 1 betrekking van hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent binnen de Dienst Maatschappelijke Zorg (DMZ).
Hoewel het voorliggende voorstel van formatie niet zorgt voor een uitbreiding van de formatie van onze zone, is de verdeling van de betrekkingen over de verschillende graden wel gewijzigd.
Aldus genereert het voorstel, bij volledige invulling van de personeelsformatie, een geraamde gemiddelde brutomeerkost op jaarbasis van 71.130,48 euro.
Keurt goed de in bijlage opgenomen aangepaste personeelsformatie van Politiezone Gent en stelt de nieuwe personeelsformatie vast op 1.181 personeelsleden van het operationeel kader en 241 personeelsleden van het administratief en logistiek kader. De bijlage maakt integraal deel uit van de besluitvorming.
Keurt goed dat de bijlage 1 bij het raadsbesluit 2021_GRMW_00455 van 26 april 2021 houdende het voorstel van de nieuwe personeelsformatie van de Politiezone Gent, zoals laatst vervangen door het raadsbesluit 2024_GR_00088 van 29 januari 2024, vervangen wordt door de bijlage bij onderhavig besluit.