Vanaf 1 januari 2024 zullen initiatiefnemers geen nieuwe subsidies meer kunnen krijgen voor de verwerving, inrichting, uitbreiding en renovatie van woonwagenterreinen. Dit besliste de Vlaamse regering tijdens de besprekingen voor de begrotingsopmaak 2024.
Wat betekent het terugschroeven van Vlaamse subsidies voor de werking van het Gentse doortrekkersterrein?
Heeft dat repercussies op de reeds besliste bouw van een leslokaal op het doortrekkersterrein?
Het klopt dat de Vlaamse Regering vanaf 2024 geen subsidies meer voorziet voor het verwerven, inrichten of renoveren van woonwagenterreinen. Toen dit duidelijk werd in oktober 2023 heeft de dienst Lokaal Sociaal Beleid schepen De Bruycker gealarmeerd. Zij heeft toen haar Vlaamse contacten aangesproken, meer bepaald Vlaams parlementslid Maxim Veys die dit in het Vlaams parlement problematiseerde en ook het kabinet van minister Rutten.
Er werd haar verzekerd dat dossiers die nog zouden worden ingediend en goedgekeurd in 2023 wel nog konden rekenen op financiering. De dienst heeft dan zo snel mogelijk het subsidiedossier voor de bouw van een collectief dienstgebouw opgemaakt en ingediend eind november. Eind december ontvingen wij een formele bevestiging van de Vlaamse administratie dat minister van Wonen Diependaele de subsidie principieel goedkeurde. De nodige budgetten werden dus nog voorzien. Hierna konden we de gunningsprocedure opstarten voor de uitvoering van de werken. Ook dit is ondertussen gebeurd en dit dossier werd op 18 maart opnieuw ingediend bij Vlaanderen. We zitten nu dus in de tweede fase van die aanvraagprocedure waarbij we wachten op de goedkeuring van het specifieke gevraagde subsidiebedrag door de minister op basis van de concrete, meest gunstige offerte. Gezien de principiële goedkeuring reeds werd verleend, zal zich hier geen probleem stellen, zo werd ons ook op ambtelijk niveau nog eens bevestigd. De voorziene timing kan op dit moment worden aangehouden. De eerste grondwerken zouden nog voor de zomer moeten kunnen starten. We hopen dat het gebouw in gebruik zal kunnen worden genomen in het begin van 2025.
Dit betekent dus dat de afschaffing van de subsidie op korte termijn geen directe gevolgen zal hebben op de bouw van het polyvalent dienstgebouw dat we al geruime tijd aan het voorbereiden waren. Want nadat de woonwagen die gebruikt werd als leslokaal niet meer brandveilig werd bevonden, hebben we vanuit Amal beslist om – in afwachting van een permanent dienstgebouw – tijdelijk containers te huren zodat er ten minste voor de kinderen een plek is om educatieve prikkels te krijgen. Het nieuwe gebouw zal echter niet enkel worden gebruikt voor educatieve doeleinden. Er zullen ook medische consultaties kunnen plaatsvinden zoals die van Kind & Gezin, of bv. slachtofferhulp van het CAW bij incidenten, of andere zorgverleners. Nu is daar immers geen ruimte voor in het kleine onthaallokaal. Het zal dus een waardevolle aanbouw zijn die ons Gents sociaal beleid op het doortrekkersterrein zal versterken.
We hebben dus als stad geluk gehad op korte termijn, dit in tegenstelling tot andere steden waar dossiers niet op tijd ingediend konden worden.
Echter op lange termijn betekent dit wel dat we in de toekomst alles dus zelf lokaal zullen moeten subsidiëren. In die zin vindt schepen De Bruycker het wraakroepend dat minister Diependaele deze subsidies heeft afgeschaft.
Ze wijst hier nog graag eens op het feit dat rondtrekkende woonwagenbewoners nog steeds een erkende woonvorm is in Vlaanderen. Deze mensen, die bijna allemaal de Belgische, Franse, Engelse of Ierse nationaliteit hebben, kiezen er al generaties bewust voor om een rondtrekkend bestaan te leiden. Dat is een recht. Maar die groep en deze woonvorm wordt door Vlaanderen al verschillende legislaturen meer aan meer aan de kant geschoven.
Met deze beslissing straft de Vlaamse regering niet enkel de woonwagenbewoners zelf, maar ook de weinige lokale besturen die ervoor te zorgen dat die mensen een waardige plek hebben waar ze legaal kunnen verblijven én op die manier niet voor overlast zorgen ten aanzien van anderen, vb. wanneer er wordt verbleven in woonwagens langs de kant van de weg, onder bruggen of op privé terrein.
De rekening wordt doorgeschoven naar de lokale besturen, rondtrekkende woonwagenbewoners worden nog meer in maatschappelijke kwetsbaarheid geduwd en op termijn dreigt meer overlast voor iedereen.
Schepen De Bruycker kan dus alleen maar mijn verdere ontgoocheling hierover uitspreken en concluderen dat we er als stad nu helemaal alleen voor staan.
wo 17/04/2024 - 11:01