Situering
Naast het nieuws naar aanleiding van de daklozentelling (week 25/03), bereikten me de voorbije weken diverse signalen van enerzijds leegstaande sociale woningen, maar anderszijds gezinnen die al enkele maanden in de nachtopvang verblijven. Tussen het acuut opvangen van personen en gezinnen in dakloosheid enerzijds, en het kunnen wonen in een degelijke (sociale) huurwoning anderszijds, is er nood aan tijdelijke woonoplossingen. De stad zet daar al jaren op in, en zoekt daarin naar goede samenwerkingen met het middenveld. Het belang en de noodzaak aan een permanent aanbod tijdelijke woonoplossingen werd bevestigd in de presentatie van de Woonstudie in mei ’23, en de aanpak kwam ook aan bod in de themacommissie van oktober ’23. Heel recent werden enkele kleinere initiatieven van tijdelijke woonoplossingen boven de doopvont gehouden (The Loop, Arsenaalsite), maar ook de 11 robuuste woningen in de Hogeweg zijn operationeel. In de themacommissie van oktober ’23 kwamen de cijfers van ’22 aan bod, waaruit o.a. bleek dat er in ’22 55 leegstaande sociale woningen benut werden als tijdelijke woonoplossing.
Vragen
Uw vraag over tijdelijke huisvesting en inzet van leegstaande sociale woningen vermengd een aantal zaken.
Eerst en vooral blijven we inzetten op structurele huisvesting als preventie tegen dakloosheid én als oplossing tegen dakloosheid. Dus heel veel maatregelen in ons woonbeleid worden met dat doel genomen. Onze focus op de meest kwetsbaren en de laagste inkomens in ons woonbeleid zorgt dat we daarin de juiste keuzes nemen. De forse investeringen in ons sociaal wonen is daar een belangrijke pijler van. Maar ook heel veel maatregelen voor de private huurmarkt zijn gericht op behoud van een betaalbare en kwalitatieve woning.
Maar die transitie (zowel op de private als sociale huurmarkt) gaat niet zomaar en we zijn er ons van bewust dat we in tussentijd ook nog opvang en tijdelijke huisvesting nodig hebben.
TPG is een belangrijke partner in dit verhaal. De doelstelling van Thuispunt is dus ook in de eerste plaats van die stabiele huisvesting te kunnen aanbieden. Daarvoor zijn ze niet alleen bezig met die enorme bouwinvestering, maar hebben ze de voorbije jaren ook hun leegstandsbeheer hervormd om de leegstand korter te maken, en indien mogelijk zo veel mogelijk in te zetten voor reguliere sociale verhuur. In 2023 zijn er meer dan 500 woningen verdwenen uit leegstand. TPG heeft in 2023 1000 toewijzingen gedaan, waarvan 740 van de wachtlijst. Dat zijn gemiddeld 60 gezinnen per maand die een toewijzing gekregen hebben. Onder hen ook een aantal via versnelde toewijzing.
Sinds 1 januari wordt er met het nieuwe systeem gewerkt en kregen al 26 gezinnen of alleenstaanden een toewijzing via de versnelde toewijzing. Daarbij waren er ook meer dan 20 kinderen. Dat zijn allemaal mensen die dakloos waren of dreigden te worden. Deze vorm van housing first is essentieel in onze strijd tegen dak- en thuisloosheid.
U vermeld ook de Robuuste woningen. Daar wil ik toch duidelijk zeggen dat dit geen ‘tijdelijke huisvesting’ is. Dit is permanente huisvesting, waarbij de begeleiding is gericht op de multiproblematiek van de bewoners. De bewoners kunnen daar permanent blijven wonen.
Wat tijdelijke huisvesting betreft hebben we verschillende initiatieven. Ik wil er wel even op wijzen dat alle alleenstaanden en gezinnen die in dergelijke initiatieven verblijven ook meegeteld zijn in de telling.
We zien zo dat het aantal thuislozen in de categorie opvang en tijdelijke huisvesting gestegen is van 169 naar 265 volwassenen (en van 120 kinderen naar 186 kinderen)
Dit is in de eerste plaats toe te wijzen aan de extra capaciteit die de stad en het OCMW daar geboden hebben.
Het onderscheid tussen opvang en tijdelijke huisvesting is soms moeilijk te maken.
In de presentatie zat een overzicht van de belangrijkste extra plaatsen die we daar hebben gecreëerd (bv O&O jongeren, O&O voor daklozen, mensen zonder wettig verblijf, project leegstand,…). Sommige daarvan maken gebruik van leegstaande sociale woningen, andere maken gebruik van eigen patrimonium.
Wat ook belangrijk is, is te melden dat niet alle tijdelijk huisvesting bewoond wordt door thuislozen. Er zijn er ook die in transitwoning verblijven na een noodsituatie (bv. brand) en dus tijdelijk hun eigen woning niet kunnen bewonen.
Wat nu specifiek het project leegstand betreft hebben zijn we gegroeid van 24 woningen in 2020 bij de vorige telling naar nu 45 woningen. Zoals u daarnet kon zien gaan we daar nu nog 4 woningen bij doen. Ook een deel van de uitbreiding O&O jongeren zal in leegstaande sociale woningen gebeuren.
We hebben de voorbije jaren de systemen van tijdelijke huisvesting en opvang wat op elkaar afgestemd. Zo zijn noodwoningen en transitwoningen in 1 beheer gekomen (45 in totaal) en is ook alle gebruik van leegstaande sociale woningen in het convenant van het CAW opgenomen (59 in totaal). Ook de vergoedingen zijn op elkaar afgestemd en de duurtijd van de overeenkomst, namelijk 6 maanden 1 maal verlengbaar met 6 maanden.
Want het blijft tijdelijke huisvesting de tijd dient in de eerste plaats om een reguliere huisvesting te vinden. Het is dus niet de bedoeling dat het een soort wachtkamer wordt voor een reguliere sociale woning, die capaciteit kunnen we niet bieden. Maar dus wel de nodige rust en zekerheid te bieden om een reguliere woning te vinden en dat kan ook op de private huurmarkt.
Het is de bedoeling om met de taskforce wonen en opvang verder te kijken hoe we dit samen verder kunnen aanpakken. En dit zowel op vlak van preventie, opvang, tijdelijke huisvesting als woongerichte oplossingen.
Wat alvast tussentijds lopende is, is dat we een nieuwe projectoproep kwetsbare huurders voorbereiden. Deze projectoproep die we in samenspraak met de taskforce nu al een aantal keren succesvol hebben gelanceerd, mikt in de eerste plaats op reguliere huisvesting voor kwetsbare huurders. Zo zijn er een heel aantal woningen via Nestinvest gesubsidieerd, voor jongeren uit de jeugdzorg, ook beschut wonen wordt mee gesubsidieerd. In deze projectoproep zijn ook een beperkt aantal tijdelijke huisvesting opgenomen, zoals de doorstroomwoning in de Bellefleurstraat van een hart voor vluchtelingen.
We kijken nu voor de nieuwe oproep in juni hoe we eventueel ook verplaatsbare units kunnen mee subsidiëren. Daar zouden dan de units op Arsenaal gebruik van kunnen maken.
wo 17/04/2024 - 11:17Op 23 oktober 2023 telden de stad en partnerorganisaties voor een 2e keer alle dak- en thuislozen in Gent. De resultaten werden 29 maart bekend gemaakt. Deze telling zorgde de afgelopen weken terecht voor redelijk wat debat. Een veelzijdige aanpak op maat is nodig, dak- en thuisloosheid kent immers veel gezichten.
Wat opvalt in de cijfers is het grote aandeel mensen met verslavings- en psychische problemen.
We zien in de daklozentelling dat het aantal personen met een verslavingsproblematiek steeg van 377 in 2020 naar 526 in 2023. Als we dit procentueel bekijken op de volledige groep getelde daklozen is dit een stijging van 25,6% naar 29,5% van de groep dakloze personen.
Het aantal personen met een psychische problematiek steeg van 438 naar 635 personen. Procentueel gaat het om een stijging van 29,8% naar 35,4% van de populatie.
De groep blijkt bovendien grotendeels te overlappen. Maar liefst 17,8% (namelijk 319 personen) van de bevraagden blijkt met een combinatie van mentale -en verslavingsproblemen te kampen. In 2020 was dit 15%.
Bij de groep dakloze personen is het heel moeilijk om de vinger te leggen op de oorzaken van het hoge aantal verslavingsproblemen. Een leven in dakloosheid blijkt mensen verslavingsgevoeliger te maken. Aan de andere kant kunnen verslavingen leiden tot het dakloos worden van mensen.
Maar we zien ook een algemene tendens naar grotere vraag naar verslaafdenzorg. In 2011 ging dit nog over 4716 begeleidingen terwijl dit in 2022 reeds over 6248 begeleidingen ging.
Ook met betrekking tot mentale gezondheid is het aanvoelen dat er een algemene stijging is in de problematieken en een grotere vraag naar psychologische hulp. De vermaatschappelijking van de zorg is mogelijks een reden dat we de groep meer tegenkomen onder de dakloze personen. De residentiële psychiatrische zorg werd afgebouwd ten voordele van zorg in de gemeenschap. Er werd echter onvoldoende ingezet bij deze beleidswijziging op de omkadering van deze mensen bij het zelfstandig wonen en op de ondersteuning van buurten om met deze mensen om te gaan. Bij crisissen is er vaak geen toegang tot de nodige tijdelijke residentiële zorg. Zeker niet als psychische kwetsbaarheid gecombineerd wordt met verslaving of een mentale beperking. De schotten tussen de verschillende sectoren zorgen er vaak voor dat mensen tussen de mazen van het net vallen.
Het is duidelijk dat de hogere overheden vanuit welzijn, gezondheid en wonen samen een duidelijker beleid moeten uitstippelen voor deze groep: met tijdelijke opnamemogelijkheden, meer ambulante begeleiding en aangepaste woonvormen. We blijven deze boodschap uitdragen samen met het Gentse middenveld.
Maar ondertussen zit Gent niet stil. De Gemeenteraad keurde in 2022 het ROOF plan goed, het plan om dakloosheid bij wettig verblijvenden uit te bannen tegen 2040. Dit ROOF plan vertrok vanuit de evidence based vaststelling dat de inzet op huisvesting zorgt voor een stabilisatie van de situatie. Als mensen zekerheid hebben van een huurcontract en als aangepaste hulpverlening kan aangeboden worden stabiliseren ook vaak verslavingsproblemen en mentale gezondheidsproblemen. Zo namen de afgelopen weken de eerste bewoners hun intrek in de eerste robuuste woningen in Gent. We onderzoeken ook of we een nieuwe site kunnen vinden voor extra robuuste woningen.
In het ROOF plan is ook aandacht voor een kleinere groep die niet zelfstandig kan wonen en nood heeft aan een woonoplossing met zorg.
We onderzoeken ook de noden van de doelgroep met een verslavingsproblematiek die niet zelfstandig kan wonen en informeren ons over het model van een zorghostel. Voor deze oplossingen is samenwerking met hogere overheden nodig.
Gent is ook vaak pionier in tal van lokale acties waarbij we aanklampend werken naar deze doelgroep toe, dit zowel vanuit welzijn, gezondheidsbeleid en het drugsbeleid. Ik noem er hier maar enkele op, anders zitten we hier wel nog eventjes.
Zo is het Gentse AZIS netwerk een voorbeeld voor andere gemeentes. Dit AZIS netwerk, getrokken door het PAKT, zet sterk in op de zorgmijders of zorgzoekers met een langdurige psychiatrische stoornis. Samen met alle partners wordt bekeken welke opties er nog zijn en welke hulp kan aangeboden worden. Zo is er ook een samenwerking met de mobil-teams die langskomen in de nachtopvang en inloopcentra voor dakloze personen. Zij bekijken daar welke hulp zij kunnen bieden aan dak- en thuisloze personen met een psychische problematiek.
Vanuit het PAKT is er ook het TANGO project (team aanklampende en netwerkgerichte ondersteuning) dat ondersteuning biedt aan sociale huurders met een psychische kwetsbaarheid zodat ze hun woning kunnen behouden.
Opstap tracht verslaafde personen een zinvolle dagbesteding te bieden als opstap in een activeringstraject.
Vanuit het gezondheidsbeleid werden ook in 4 wijken mobiele geestelijke gezondheidswerkers ingezet (Nieuw-Gent, Rabot, Watersportbaan en Dampoort). Zij gaan op zoek naar die mensen met een psychiatrisch probleem die door de mazen van het net vallen. Zij werken aan toegang tot psychiatrische opnames bij crisissen en integratie in de buurt. Zo werden al bijna 500 personen geholpen. Binnenkort worden deze medewerkers in Nieuw-Gent en Watersportbaan bijgestaan door een extra mobiele werker met expertise rond mentale beperkingen. Want ook dit zien we vaak gecombineerd met andere kwesbaarheden. Ze versterken ook de buurtorganisaties en de bewoners om beter om te gaan met mensen met een psychische kwetsbaarheid en samen een omkaderend netwerk te maken.
Ook hier vult Gent gaten die andere overheden laten liggen. In Gent laten we kwetsbare mensen niet los, maar we willen meer samenwerking om tot goede woon-welzijnsoplossingen te komen.
wo 17/04/2024 - 10:52Vanaf 1 januari 2024 zullen initiatiefnemers geen nieuwe subsidies meer kunnen krijgen voor de verwerving, inrichting, uitbreiding en renovatie van woonwagenterreinen. Dit besliste de Vlaamse regering tijdens de besprekingen voor de begrotingsopmaak 2024.
Wat betekent het terugschroeven van Vlaamse subsidies voor de werking van het Gentse doortrekkersterrein?
Heeft dat repercussies op de reeds besliste bouw van een leslokaal op het doortrekkersterrein?
Het klopt dat de Vlaamse Regering vanaf 2024 geen subsidies meer voorziet voor het verwerven, inrichten of renoveren van woonwagenterreinen. Toen dit duidelijk werd in oktober 2023 heeft de dienst Lokaal Sociaal Beleid schepen De Bruycker gealarmeerd. Zij heeft toen haar Vlaamse contacten aangesproken, meer bepaald Vlaams parlementslid Maxim Veys die dit in het Vlaams parlement problematiseerde en ook het kabinet van minister Rutten.
Er werd haar verzekerd dat dossiers die nog zouden worden ingediend en goedgekeurd in 2023 wel nog konden rekenen op financiering. De dienst heeft dan zo snel mogelijk het subsidiedossier voor de bouw van een collectief dienstgebouw opgemaakt en ingediend eind november. Eind december ontvingen wij een formele bevestiging van de Vlaamse administratie dat minister van Wonen Diependaele de subsidie principieel goedkeurde. De nodige budgetten werden dus nog voorzien. Hierna konden we de gunningsprocedure opstarten voor de uitvoering van de werken. Ook dit is ondertussen gebeurd en dit dossier werd op 18 maart opnieuw ingediend bij Vlaanderen. We zitten nu dus in de tweede fase van die aanvraagprocedure waarbij we wachten op de goedkeuring van het specifieke gevraagde subsidiebedrag door de minister op basis van de concrete, meest gunstige offerte. Gezien de principiële goedkeuring reeds werd verleend, zal zich hier geen probleem stellen, zo werd ons ook op ambtelijk niveau nog eens bevestigd. De voorziene timing kan op dit moment worden aangehouden. De eerste grondwerken zouden nog voor de zomer moeten kunnen starten. We hopen dat het gebouw in gebruik zal kunnen worden genomen in het begin van 2025.
Dit betekent dus dat de afschaffing van de subsidie op korte termijn geen directe gevolgen zal hebben op de bouw van het polyvalent dienstgebouw dat we al geruime tijd aan het voorbereiden waren. Want nadat de woonwagen die gebruikt werd als leslokaal niet meer brandveilig werd bevonden, hebben we vanuit Amal beslist om – in afwachting van een permanent dienstgebouw – tijdelijk containers te huren zodat er ten minste voor de kinderen een plek is om educatieve prikkels te krijgen. Het nieuwe gebouw zal echter niet enkel worden gebruikt voor educatieve doeleinden. Er zullen ook medische consultaties kunnen plaatsvinden zoals die van Kind & Gezin, of bv. slachtofferhulp van het CAW bij incidenten, of andere zorgverleners. Nu is daar immers geen ruimte voor in het kleine onthaallokaal. Het zal dus een waardevolle aanbouw zijn die ons Gents sociaal beleid op het doortrekkersterrein zal versterken.
We hebben dus als stad geluk gehad op korte termijn, dit in tegenstelling tot andere steden waar dossiers niet op tijd ingediend konden worden.
Echter op lange termijn betekent dit wel dat we in de toekomst alles dus zelf lokaal zullen moeten subsidiëren. In die zin vindt schepen De Bruycker het wraakroepend dat minister Diependaele deze subsidies heeft afgeschaft.
Ze wijst hier nog graag eens op het feit dat rondtrekkende woonwagenbewoners nog steeds een erkende woonvorm is in Vlaanderen. Deze mensen, die bijna allemaal de Belgische, Franse, Engelse of Ierse nationaliteit hebben, kiezen er al generaties bewust voor om een rondtrekkend bestaan te leiden. Dat is een recht. Maar die groep en deze woonvorm wordt door Vlaanderen al verschillende legislaturen meer aan meer aan de kant geschoven.
Met deze beslissing straft de Vlaamse regering niet enkel de woonwagenbewoners zelf, maar ook de weinige lokale besturen die ervoor te zorgen dat die mensen een waardige plek hebben waar ze legaal kunnen verblijven én op die manier niet voor overlast zorgen ten aanzien van anderen, vb. wanneer er wordt verbleven in woonwagens langs de kant van de weg, onder bruggen of op privé terrein.
De rekening wordt doorgeschoven naar de lokale besturen, rondtrekkende woonwagenbewoners worden nog meer in maatschappelijke kwetsbaarheid geduwd en op termijn dreigt meer overlast voor iedereen.
Schepen De Bruycker kan dus alleen maar mijn verdere ontgoocheling hierover uitspreken en concluderen dat we er als stad nu helemaal alleen voor staan.
wo 17/04/2024 - 11:01De Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SAPH) werd in de vergadering van de gemeenteraad van 18 januari 1993 opgericht. In dezelfde zitting keurde de gemeenteraad het reglement van de adviesraad goed. Dit reglement werd meerder keren aangepast aan de evoluerende werkwijze van de adviesraad. Op 25 september 2017 keurde de gemeenteraad het huidige reglement van de Stedelijke Adviesraad goed.
In 2018 namen verschillende adviesraden van de Stad deel aan een traject om samen na te denken over een “toekomstbestendig model” voor de huidige erkende adviesraden. Het traject werd gecoördineerd door de Dienst Beleidsparticipatie in samenwerking met de Dienst Organisatieontwikkeling en de Dienst Bestuursondersteuning. Dit traject resulteerde in de aanbeveling om een nieuw meer open model te hanteren. Binnen dit ‘schillenmodel’ worden adviesraden uitgebouwd tot open platformen met een gelaagde structuur en een breder bereik waar mensen makkelijker kunnen aan deelnemen.
De SAPH ging in de lopende legislatuur met deze aanbevelingen aan de slag. De adviesraad stapte in een proces met externe begeleiding om in hun praktijk de beginselen van het model te introduceren. Dit resulteerde in een nieuwe manier van werken die tot gevolg heeft dat de actuele werking van deze adviesraden niet langer strookt met het reglement zoals dit tot op heden geldt.
Om de verdere werking van de adviesraad te garanderen worden daarom een aantal dringende en noodzakelijke wijzigingen aan het reglement doorgevoerd.
Daarnaast is de vormgeving en opbouw van het reglement in overeenstemming gebracht met de principes zoals vastgelegd in KUS de reglementen. Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om de wijzigingen in het reglement met track changes in één document te vatten. Ter verduidelijking van de opgenomen wijzigingen is een informatieve bijlage toegevoegd waarin oude en nieuwe versie van het reglement in een vergelijkende tabel naast elkaar zijn uitgezet.
Het reglement werd opgemaakt in nauwe samenwerking met de Juridische Dienst en de adviesraad en inhoudelijk afgetoetst.
De Algemene Vergadering van de SAPH heeft het gewijzigde reglement goedgekeurd op 11 maart 2024.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap.
De Stad Gent organiseert al verschillende jaren gratis zomerkampen voor kinderen en jongeren van ouders met een actief dossier bij het OCMW. In de zomer van 2024 wil de Jeugddienst opnieuw zomerkampen organiseren voor deze kinderen en jongeren. De kinderen en jongeren worden doorverwezen vanuit de Jeugddienst in samenwerking met het OCMW. De kampen zijn gratis voor alle kinderen.
Voor het organiseren van deze kampen wordt een subsidieovereenkomst afgesloten met Habbekrats vzw. Habbekrats vzw voorziet jeugdwelzijnswerk op maat van de Gentse lokale (groot)stedelijke context en heeft veel ervaring met de doelgroep. Hierbij wordt er aanbod voorzien voor kinderen, tieners en jongeren met een sociaaleconomische, sociale en culturele kloof met de rest van de lokale samenleving. Tussen 0 en 25 jaar is de prioritaire doelgroep voor het lokaal jeugdwelzijnswerk. Dit wordt uitgevoerd volgens de vier functies van het jeugdwelzijnswerk.
Vzw Habbekrats staat in voor de inhoudelijke voorbereiding, begeleiding en logistieke organisatie.
Vzw Habbekrats organiseert 3 kampen voor telkens 25 kinderen in de volgende periodes:
De leeftijden kunnen variëren naargelang het aantal inschrijvingen en de vraag.
Vzw Habbekrats voorziet een inhoudelijke evaluatie en tevredenheidsbevraging.
Hiertoe werd de subsidieovereenkomst voor het realiseren van zomerkampen voor kinderen die aangesloten zijn bij het OCMW - Werkingsjaar 2024, met vzw Habbekrats, E. Anseeleplein 3, 9000 Gent opgemaakt voor de periode van 1/07/2024 tot en met 31/08/2024, waarbij een subsidie wordt toegekend van 20.000 euro.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Jeugddienst |
Budgetplaats | 3484101WK |
Categorie* | Werkingsubsidies |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2023 | 20.000 euro |
Totaal | 20.000 euro |
Keurt goed de subsidieovereenkomst voor het organiseren van zomerkampen voor kinderen die aangesloten zijn bij het OCMW - Werkingsjaar 2024, met vzw Habbekrats, E. Anseeleplein 3 te 9000 Gent, zoals gevoegd in bijlage.
Op 19 November 2023 ontving de Jeugddienst van de Stad Gent een aanvraag tot investeringssubsidie van vzw Eenheidscomité 192ste FOS De Wouw in Gentbrugge, maatschappelijke zetel Jules Van Biesbroeckstraat 2A te 9050 Gentbrugge, die optreedt voor het erkende en gesubsidieerde jeugdwerkinitiatief FOS De Wouw.
De aanvraag is conform het 'subsidiereglement voor investeringssubsidies aan jeugdwerkinitiatieven'. De aanvraag betreft jeugdlokalen in de Jules Van Biesbroeckstraat 2A te 9050 Gentbrugge, die door het bovenstaande jeudwerkinitiatief gebruikt worden. De aanvraag betreft de grondige renovatie van de lokalen met onder andere vernieuwing van het dak plus aanbrengen van isolatie en het isoleren van de buitenmuren/schil.
De werken worden geraamd op 142.692,30 euro inclusief btw, met marge voor onvoorziene kosten.
Conform het subsidiereglement voor investeringssubsidies aan jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 juni 2021, bedraagt de subsidie 75 % van de kosten, met een maximum van 115.000 euro per jeugdwerkinitiatief per jeugdwerkinfrastructuur gespreid over 9 jaar. De afgelopen 9 jaar ontving de vzw reeds een subsidie van 1.305,32 euro in kader van dit reglement. De toegekende subsidie bedraagt dus 107.019,23 euro.
Conform het subsidiereglement wordt een subsidieaanvraag van meer dan 25.000 euro (inclusief voorgaande subsidies binnen dit reglement) ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Hiertoe werd een subsidieovereenkomst voor een grondige renovatie van de jeugdlokalen in de Jules van Biesbroeckstraat 2 te 9050 Gentbrugge met vzw Eenheidscomité 192ste FOS De Wouw, Jules van Biesbroeckstraat 2A, 9050 Gentbrugge opgemaakt, waarbij een subsidie wordt toegekend van 107.019,23 euro.
Dienst | Jeugddienst |
budgetplaats | 340630000 |
budgetpositie | 66420000 |
categorie | Investeringssubsidie |
subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 96.317,31 euro |
2025 | 10.701,92 euro |
Gent is in 2024 European Youth Capital. Tijdens European Youth Capital 2024 werkt de Stad Gent Samen met Event Flanders in het kader van de organisatie van een groot stadsfestival, genaamd Asfalt Festival, rond het thema urban sports & culture. Op 8 december 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen een intentieverklaring hieromtrent goed waarin de Stad zich engageerde om de nodige middelen mee te investeren in het festival.
Het festival zal 3 dagen duren (20-22 september 2024), beoogt 30 000 bezoekers per dag (verdeeld over verschillende sites) en is hoofdzakelijk gratis (met uitzondering van het nightlife programma)
Op 30 Augustus 2023 werd de gunningsbeslissing genomen, door event Flanders, voor dit festival en werd ze toegekend aan het Gentse eventbureau Fast Forward Events. In de jury zetelden naast mensen van Toerisme Vlaanderen, Sport Vlaanderen en Event Flanders ook medewerkers van de Stad Gent:
De voorliggende subsidieovereenkomst met Fast Forward Events kadert binnen de uitvoering van de voorvermelde eengagementsverklaring met Event Flanders die goedgekeurd werd op 8 december 2022 door het college van burgemeester en schepenen.
Fast Forward Events werd door Event Flanders aangesteld om het festival en het lokale voortraject te realiseren. In kader van Gent European Youth Capital en het Asfalt festival wil de Stad Gent een lokaal voortraject ontwikkelen met de Gentse Urban Sports & Culture community met als doelstellingen:
- Het versterken van lokaal/sociaal sport en cultuur middenveld.
- Het bieden van ontwikkelingskansen voor nieuwe collectieven & kleinschalige initiatieven.
Deze doelstellingen op zich passen in de beleidsdoelen van de ambtelijk werkgroep Urban Sport (sportdienst, jeugddienst, cultuurdienst, preventie voor veiligheid, groendienst)
- Bruggen bouwen naar de lokale urban sports & culture community.
- Vinger aan de pols houden met het middenveld.
- Gentenaren aan het sporten krijgen.
- Werken aan positieve beeldvorming van ‘urban sporters’.
Het voortraject met de lokale Gentse community zal een cruciale functie hebben in functie van het Asfalt Festival en Ghent EYC.
De middelen die Vlaanderen in Asfalt festival investeert (1.004.300 Euro), zetten voornamelijk in op het sportieve luik van het festival. De investering van de Stad Gent zorgt ervoor dat er een breder lokaal cultureel programma kan uitgewerkt worden.
Teneinde deze doelstellingen te kunnen verwezenlijken wordt er derhalve aan de gemeenteraad gevraagd om de subsidieovereenkomst ter realisatie van een lokaal trajecten cultureel programma van Asfalt festival, met Fast Forward Events, Blazoenstraat 34A, 9000 Gent voor de periode mei - november 2024 waarbij een subsidie wordt toegekend van 150.000 euro.
Volgende budgetten zijn nodig en beschikbaar op MJP :
Budgetplaats | Budgetpositie | Subsidie-code | 2024 |
409250000 | 6491000 | NIET_RELEVANT | 150.000 euro |
De HUB 'Ontwikkelen in diversiteit' is een initiatief van het Steunpunt Diversiteit en Leren (Universiteit Gent) en het Onderwijscentrum Gent (Stad Gent), i.s.m. de Associatie Universiteit Gent. De HUB is een ruimte om innovatieve ideeën in onderwijs te laten proefdraaien in kortlopende experimenten. Men helpt Gentse partners om aan de slag te gaan met complexe uitdagingen rond ongelijkheid in onderwijs, waarbij samenwerking een noodzaak is om tot oplossingen te komen. Momenteel werkt de HUB op vraag van Stad Gent (living lab) aan het project Tienerzin (zie bijlage).
De opstartfase van de HUB gebeurt sinds 2020 via een gedeeld financieel engagement van Universiteit Gent, Stad Gent en de Associatie Universiteit Gent. De HUB beschikt momenteel enkel over projectfinanciering, maar men zet in op het verwerven van structurele basisfinanciering. De voorliggende subsidie dient gebruikt te worden voor de algemene werking van de HUB Ontwikkelen in diversiteit en dient als overbruggingsfinanciering tijdens de zoektocht naar een structurele basisfinanciering. Het betreft de toekenning van een eenmalig subsidie aan Universiteit Gent die door een reglement, noch door een overeenkomst geregeld wordt en niet nominatief in de meerjarenplanning werd opgenomen.
Overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, dient een subsidie gebruikt te worden voor het doel waarvoor ze wordt toegekend en dient het gebruik ervan gerechtvaardigd, zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.
Universiteit Gent is vrijgesteld van de verplichting tot het bijbrengen van haar balans en rekeningen alsook van het verslag inzake beheer en financiële toestand. Voormelde wet geeft de Stad Gent tevens het recht om ter plaatse de aanwending van de subsidie te doen controleren. Bij verzet tegen de uitoefening van de controle, dient de subsidie terugbetaald te worden.
De uitbetaling van de subsidie zal gebeuren na de goedkeuring van de gemeenteraad door overschrijving op rekeningnummer BE59 3900 9658 0026 van Universiteit Gent, Sint-Pietersnieuwstraat 25, 9000 Gent.
De begunstigde van de subsidie dient elke wijziging van het rekeningnummer schriftelijk mee te delen aan het stadsbestuur.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd - staf |
Budgetplaats | 3440100IW |
Categorie* | E Subs |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 15.000 |
Totaal | 15.000 |
nvt
Keurt goed de toekenning van een eenmalig subsidie ten bedrage van 15.000 euro – die noch nominatief in de meerjarenplanning is opgenomen, noch door een reglement of overeenkomst geregeld – aan Universiteit Gent, met bestuurszetel te 9000 Gent, Sint-Pietersnieuwstraat 25, met als doel de algemene werking van de HUB Ontwikkelen in diversiteit te versterken.
In de stedelijke basisscholen wordt er ochtend-, middag- en avondtoezicht ingericht. Dit toezicht is één van de sociale voordelen binnen het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau (FLOB Decreet). Dat decreet stelt dat een lokaal bestuur een sociaal voordeel verplicht kenbaar moet maken aan de andere schoolbesturen op zijn grondgebied. Die hebben de keuze om er aanspraak op te maken of niet. De scholen van andere besturen moeten voldoen aan een aantal gelijke voorwaarden als het stedelijk onderwijs en er moeten tevens bewijsstukken worden voorgelegd.
Het FLOB Decreet voorziet in sociale voordelen en andere voordelen. In het verleden heeft Stad Gent ingezet op de uitbouw van de zogenaamde ‘andere' voordelen met een brede dienstverlening voor alle onderwijsnetten in Gent, onder andere via de verschillende werkingen van het Onderwijscentrum. Er werden reeds heel wat inspanningen gedaan om de gelijkheid van elke leerling in Gent te garanderen.
Sinds 2020 werd er ook een subsidiereglement uitgewerkt waarbij niet-stedelijke scholen een subsidie kunnen aanvragen voor de organisatie van hun buitenschoolse opvang. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de regelgeving m.b.t. het sociaal voordeel toezicht; dit in samenspraak met de andere schoolbesturen.
Om de sociale voordelen voor toezicht vast te stellen voor het stedelijk onderwijs werden de bepalingen toegepast uit het Besluit van de Vlaamse Regering houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen van 24 juli 1991. Volgens deze berekeningen wordt er bij toepassing van de geldende tarieven uit het retributiereglement een sociaal voordeel gecreëerd voor de stedelijke scholen voor wat het ochtend- en avondtoezicht betreft van kleuters en leerlingen lagere school. Voor wat het middagtoezicht betreft, geldt er enkel een sociaal voordeel voor kleuters; voor lagere schoolkinderen is dat niet het geval. In deze berekeningen is rekening gehouden met het kortingstarief (“sociale korting”) dat conform het retributiereglement wordt toegepast voor een deel van de kinderen; in de referentieperiode (september 2023 - november 2023) bedroeg het gemiddeld kortingspercentage dat werd toegekend voor opvangartikelen 32,44% voor kleuters en 34,18% voor lagere schoolkinderen.
Dit besluit stelt de bedragen van de sociale voordelen vast voor kleuters en leerlingen in het stedelijk onderwijs en de bijhorende normen en modaliteiten waaronder het stedelijk onderwijs ochtend-, middag- en avondtoezicht organiseert en waaraan bijgevolg ook de andere netten die aanspraak willen maken op een sociaal voordeel moeten voldoen.
Dit besluit is gebaseerd op de leerlingenaantallen van februari 2023 en facturatie van de maanden september, oktober en november 2023 en geldt als rapportage over het schooljaar 2023-2024.
Stelt vast dat er per jaar een sociaal voordeel is in het stedelijk onderwijs van:
Stelt vast dat er géén sociaal voordeel wordt gecreëerd voor het middagtoezicht in de lagere scholen binnen het stedelijk onderwijs.
Neemt kennis van het normenstelsel dat wordt gehanteerd:
Neemt kennis van het minimum bruto-uurloon dat wordt gehanteerd voor het personeel dat wordt ingezet voor ochtend-, middag- en avondtoezicht:
*zonder patronale bijdrage, maaltijdcheques, vakantiegeld, eindejaartoelage, woon-werkverkeer, enz.
Neemt kennis van de duurtijden van de toezichten:
Zoals wettelijk bepaald in het Uitvoeringsbesluit en het Decreet Basisonderwijs (art 3, 43°) zijn de leerkrachten gehouden zelf in te staan voor de opvang van de leerlingen in de periode van normale aanwezigheid. Deze periode loopt vanaf 15 minuten vóór de eerste les 's morgens tot 15 minuten na de laatste les 's middags en vanaf 15 minuten vóór de eerste les 's namiddags tot 15 minuten na de laatste les; deze periodes zijn aldus niet inbegrepen in bovenstaande duurtijden.
Stelt vast dat de remgelden (ouderbijdragen) worden toegepast zoals ze zijn vastgelegd in het Retributiereglement voor prestaties geleverd door de Dienst Kinderopvang en het Stedelijk Onderwijs Gent.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
In de twee voorgaande EDINA-projecten (EDINA - EDucation of International Newly Arrived migrant pupils (2015-2018) en EDINA Go Pro (2019-2022)), allebei binnen het Erasmus+ KA2-programma, werkten scholen, onderzoeksinstellingen en lokale besturen uit Nederland (Rotterdam en Utrecht), België (Gent en Luik), Finland (Helsinki), Spanje (Oviedo) en het Verenigd Koninkrijk (Leeds) samen aan krachtig en kwaliteitsvol onderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers. Finland nam daarbij alleen deel aan het eerste project, Spanje en het Verenigd Koninkrijk enkel aan het tweede. Voor Gent waren Stad Gent (Onderwijscentrum Gent) en Universiteit Gent (Steunpunt Diversiteit en Leren) de betrokken partners, aangevuld met een aantal basis- en secundaire scholen.
Tijdens het eerste EDINA-project werd een toolset ontwikkeld (beschikbaar via https://edinaplatform.eu) om scholen en leerkrachten die met anderstalige nieuwkomers werken te versterken in hun aanpak en beleid rond die doelgroep. Tijdens het vervolgproject werd die toolset verder uitgewerkt én aangepast om beter tegemoet te komen aan de reële noden van scholen en leerkrachten. Via leer- en schoolbezoeken kregen Gentse leerkrachten bovendien de kans om binnen het project kennis te maken met andere aanpakken op het gebied van onderwijs aan anderstalige nieuwkomers, wat bijzonder waardevol bleek.
Bij de afronding van dit tweede, verdiepende project, bleek dat er nog meer kansen liggen om leerkrachten diepgaand te professionaliseren. Daarom is nu een derde project gestart, onder de noemer EDINA Be GReAT (EDucation of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching actors). In dit project ligt de focus vooral op de fase na doorstroom van onthaal- naar vervolgonderwijs. Daar kunnen nieuwkomers immers veel minder rekenen op ondersteuning en begeleiding, en hebben leerkrachten ook minder handvatten in het werken met deze doelgroep.
Omdat die doelstellingen nauw aansluiten bij de doelen van Onderwijscentrum Gent inzake taalondersteuning en taalontwikkeling voor schoolteams en leraren, neemt het Onderwijscentrum ook opnieuw deel aan dit derde project. Samen met de Universiteit Gent als lokale partner en de andere projectpartners uit Nederland (Utrecht en Rotterdam), Ierland (Dublin), Spanje (Oviedo) en België (Luik) zal er ingezet worden op professionalisering van leraren en andere onderwijsprofessionals, het versterken van leerlingen en het ondersteunen van onderwijsverstrekkers en beleidsmakers rond werken met nieuwkomers en een sterke schoolloopbaan.
Na goedkeuring van de projectaanvraag keurde de gemeenteraad op 19 december 2023 de subsidieovereenkomst (grant agreement) goed; nu wordt ook gevraagd om namens de Stad Gent de samenwerkingsovereenkomst (partnership agreement) te ondertekenen, waarin de verschillende taken en afspraken worden besproken.
Het EDINA Be GReAT-project loopt van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026. Er is een totale subsidie toegekend van € 400.000,00, waarvan € 30.725,00 voor de Stad Gent. Er wordt geen cofinanciering gevraagd, wat betekent dat er 100% subsidiëring is en er geen financiële gevolgen zijn voor de Stad Gent.
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met Universiteit Utrecht, Heidelberglaan 8, 3584 CS Utrecht (Nederland), voor het project 'EDINA Be GReAT: Education of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching Actors' (2023-1-NL01-KA220-SCH-000160120) voor de periode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026, zoals gevoegd in bijlage.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1.
Wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving.
Aanleiding - historiek
De Ziekenhuisschool Stad Gent, afdeling secundair onderwijs, bestaat sinds 1988. Ze biedt sedert 2004 lessen aan de leerlingen die verblijven op de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie (verder KJP genoemd) in het UZ Gent, aan.
De aanleiding voor deze aanvraag tot erkenning van een nieuwe vestigingsplaats van de Ziekenhuisschool Stad Gent in het AZ Jan Palfijn Gent, is de vraag vanuit de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UZ Gent naar de verderzetting van type 5-onderwijs in tijden van een herlokalisatie van 6 k-dagplaatsen vanuit het UZ Gent naar het AZ Jan Palfijn Gent, aangestuurd door UZ Gent vanaf 01/10/2024. De dienst wil de bestaande middelen van 6 k-dagplaatsen gebruiken om het zorgaanbod voor jongeren jonger dan 15 jaar met een eetstoornis te versterken.
De ziekenhuisschool wil vanuit haar visie de bestaande werking in de daghospitalisatie van het KJP vrijwaren en daarom binnen het AZ Jan Palfijn Gent de langdurig behandelde jongeren kwalitatief onderwijs op maat aanbieden via een geïndividualiseerde en laagdrempelige positieve aanpak.
De vraag naar onderwijs type 5 voor de doelgroep jongeren met een eetstoornis
De afdeling met 6 k-dagplaatsen van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UZ Gent zal vanaf het volgende schooljaar ’24-‘25 verhuizen naar het AZ Jan Palfijn Gent. De school geeft er momenteel les aan de jongeren die er worden behandeld. De samenwerking tussen de ziekenhuisschool en de dienst werd in de loop der voorbije 20 jaren in het belang van de jongeren heel sterk multidisciplinair en geïntegreerd uitgebouwd en aldus gepercipieerd door de medewerkers van de dienst. De dienst heeft ervoor gekozen om het zorgaanbod voor jongeren jonger dan 15 jaar. met een eetstoornis te versterken.
Met het oog op de schoolse ontwikkeling van de jongeren van het secundaire onderwijs, wier behandeltrajecten doorgaans langdurig zijn, vraagt de dienst om de samenwerking met de Ziekenhuisschool Stad Gent op de nieuwe locatie verder te zetten.
Hoewel de doelgroep lichtjes wijzigt, blijft de capaciteit gelijk, nl. 6 k-dagplaatsen. Het betreft eigenlijk een loutere verhuis van een deel van de dienst KJP. De andere afdelingen behouden hun werking in het UZ Gent. Die vestiging in het UZ Gent moet dus behouden blijven en kan dus niet opgezegd worden.
Het gemiddelde aantal leerlingen waaraan de school per dag lesgeeft voor deze afdeling, met een capaciteit van 6 jongeren, bedroeg het voorbije teljaar ongeveer 4 leerlingen.
Beschrijving van de samenwerking
Het schoolse aanbod is complementair aan het behandelings- en/of onderzoeksprogramma. Het onderwijsaanbod gebeurt organisatorisch binnen de reguliere schooltijden, inhoudelijk in functie van de onderwijsbehoeften van de leerling. ICT wordt stimulerend en doelgericht ingezet, net zoals de leercompetenties en sociaal-relationele competenties aan bod komen. De leerkrachten worden via de orthopedagoog ondersteund in hun werking. Leerlingen worden op klassenraden besproken onder impuls van een klastitularis.
Het onderwijsaanbod gebeurt bij voorkeur in kleine groepjes en vindt individueel plaats indien aangewezen.
De leerkrachten zijn volwaardige teamleden binnen de multidisciplinaire werking van de dienst KJP waarbij informatieoverdracht en intervisie plaatsvindt (problematiek, visieopbouw, veiligheid, briefings, methodieken, deontologie, … komen aan bod). Leerkrachten worden betrokken op de professionaliseringsmogelijkheden binnen de afdeling.
Er is aandacht voor de samenwerking met de gezinscontext, de thuisschool en ev. betrokken organisaties (CLB, Jeugdrechtbank, e.a.).
Het ziekenhuis engageert zich om te voorzien in de nodige infrastructuur en materiële inrichting.
M-decreet
Het onderwijs van het type 5 bestaat voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of verblijven in een preventorium. De regering bepaalt de voorwaarden waaraan de residentiële setting moet voldoen opdat er een school voor buitengewoon onderwijs type 5 aan verbonden kan zijn. Kinderen in type 5 beantwoorden aan alle onderstaande voorwaarden: a) de medische, psychiatrische of residentiële opvang of begeleiding laat niet toe dat de kinderen voltijds in een school aanwezig zijn; en b) de kinderen hebben behoefte aan een individueel of geïndividualiseerd aanbod dat in de residentiële omgeving verstrekt wordt.
De jongeren van de aangevraagde vestigingsplaats zullen in een residentiële setting behandeld worden. Hun begeleiding zal niet toelaten dat ze voltijds in school aanwezig zullen zijn en ze zullen behoefte hebben aan een geïndividualiseerd aanbod in de ziekenhuisomgeving.
Noden van de doelgroep
Omwille van de startende problematiek van een eetstoornis wordt in vele gevallen het schoolse traject onderbroken. Een en ander betekent dat deze jongeren uitermate kwetsbaar zijn. Deze leerlingen verlaten regelmatig school. Continuïteit en laagdrempelige training van schoolse vaardigheden onder deskundige begeleiding, met grote zorg voor psychisch en sociaal welbevinden is een must om de rust terug te vinden. Concreet: een gedoseerde, sterk doelgerichte afbakening van hun schoolse traject door een leerkracht met expertise op dit vlak, is cruciaal in het herstel.
Tijdens de periode van behandeling vormt het onderwijsaanbod aanvullend op het therapeutisch- en dagbehandelingsaanbod een complementaire meerwaarde. De samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening versterkt de expertise van elkeen en verbreedt het perspectief van de jongeren. Dit vergroot hun kansen om na opname op school en/of in de maatschappij hun plek te veroveren, hun ziektebeeld te overwinnen.
Maar vooral, specifiek voor deze jongerengroep, is het uiterst belangrijk dat er een schools traject kan gevolgd worden. Net omwille van het feit dat school voor hen heel vaak zo ontzettend belangrijk is, zullen zij makkelijker kiezen voor een behandeltraject waarbinnen school structureel aanwezig is.
Integratie van expertise in (onderwijs-)begeleiding van de doelgroep
De Ziekenhuisschool Stad Gent bouwde in de loop der jaren via haar uitbreidingen een grote expertise op. Door de voortdurende wisselwerking tussen de voorzieningen en de school, heeft de Ziekenhuisschool Stad Gent binnen die gedegen samenwerkingsverbanden een grote onderwijservaring opgebouwd met specifieke doelgroepen.
Ze heeft een degelijke kennis van samenwerken, flexibel en responsief, én ervaring in het lesgeven binnen het kader van kinder- en jeugdpsychiatrie. Ze ondersteunt zieke leerlingen en hun context via onderwijs en zorg op maat. Ze werkt volgens de principes van het HandelingsGericht Werken. Door het werken in kleine groepjes of individueel kan ze - meer dan in het reguliere onderwijs - inzetten op de individuele noden van de leerlingen en leerachterstanden en tekorten bijwerken. Dit bevordert de re-integratie van de kwetsbare jongere achteraf. Het sterke beroep op succeservaringen, de zorg voor een warme band, dragen positief bij aan het genezingsproces.
Maar ook de ervaring van de afdeling in de samenwerking met het ziekenhuisonderwijs, draagt bij aan de uitbouw van de knowhow op het vlak van onderwijs aan de jongeren. Deze integratie van onderwijs op de werking van de afdeling is immers van fundamenteel belang voor het welslagen in de onderwijsopdracht. De voorziening ondersteunt op haar beurt de werking van de ziekenhuisschool degelijk, dit zowel qua kennis van de aanpak van problematieken, als naar inhoudelijke aanpak. Zo kan de Ziekenhuisschool Stad Gent sterker inzetten op de deskundigheidsbevordering van haar teamleden. Vanuit de thuisscholen komen ondersteuningsvragen waarrond de Ziekenhuisschool Stad Gent graag gezamenlijk de zoektocht start. De ziekenhuisschool heeft daarenboven de ambitie om deze gebundelde expertise van zorg en onderwijs naar andere leer-en zorgpartners binnen onderwijs (scholen, CLB, SIO/Bednet, TOaH, School&Ziekzijn) te verspreiden. Ze gelooft in het model van een intersectorale coproductie Onderwijs – Welzijn door de kruisbestuiving van elkaars achtergrond en expertise met respect voor eenieders opdracht.
Keurt goed de oprichting van de nieuwe vestigingsplaats in het AZ Jan Palfijn te Gent voor de secundaire afdeling van de Ziekenhuisschool Stad Gent, gelegen in de Corneel Heymanslaan 10 te Gent, met ingang van 1 september 2024.
Vzw Stedelijke Hotelschool Gent, Lange Violettestraat 12 te 9000 Gent, wenst uitdrukkelijk volgend goed aan de Hotelschool Gent te schenken:
Aan deze schenking zijn voor de Stad Gent geen voorwaarden verbonden.
De aanvaarding van de schenking betekent een vermeerdering van het patrimonium van de Stad Gent - Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd, overeenkomstig het schenkingsformulier in bijlage.
Keurt de aanvaarding goed van de schenking van 1 Hoshizaki Ice Maker ter waarde van 605 EUR door vzw Stedelijke Hotelschool Gent - Lange Violettestraat 12 te 9000 Gent aan de Stad Gent - Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd - Hotelschool Gent - Lange Violettestraat 10-12 te 9000 Gent volgens het schenkingsformulier in bijlage. Aan deze schenking zijn voor de Stad Gent geen voorwaarden verbonden.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1.
Wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving.
Aanleiding – historiek
De Ziekenhuisschool Basisonderwijs Stad Gent biedt sinds 2006 lessen aan de leerlingen die verblijven op de afdeling pediatrie van het AZ Sint-Lucas. Dit is de enige afdeling van onze type 5-school die niet gesubsidieerd wordt vanuit de Vlaamse Overheid. Aangezien we ten volle achter deze kwaliteitsvolle samenwerking tussen de Ziekenhuisschool en het AZ Sint Lucas -Volkskliniek vzw blijven staan, lijkt het ons aangewezen om dit te verduurzamen door deze maximaal in het gesubsidieerde kader te laten opnemen. Vandaar de aanvraag tot vestigingsplaats.
Voorziening - doelgroep
AZ Sint-Lucas is een modern en sociaal algemeen ziekenhuis in Gent en heeft een grootstedelijke en diverse populatie. Sociale toegankelijkheid is een grote prioriteit van het ziekenhuis. De helft van de patiënten in AZ Sint-Lucas is afkomstig uit Gent. Basisschoolkinderen kunnen er terecht voor de diensten Kinderziekten. De opnames zijn voornamelijk van medische aard. Er zijn ook opnames omwille van sociale problematieken. Op de pediatrie geven we vanuit de Ziekenhuisschool Stad Gent sinds 2006 les aan de basisschoolkinderen. Veel van deze leerlingen spreken thuis geen Nederlands en hebben een lage SES. Psychische, sociale en financiële moeilijkheden komen vaak voor in de context van deze leerlingen; het gaat veelal om kwetsbare gezinnen. Hierbij zijn niet-leerplichtige kleuters soms nog niet ingeschreven in een thuisschool of gaan ze weinig frequent naar school. De leerlingen waaraan we les bieden op de pediatrie zijn grotendeels kortverblijvers. Vaak is er sprake van een langere afwezigheid (met een ziekteperiode voor en/of na de opname) waarbij de leerlingen gedurende enkele weken niet naar school kunnen.
Bijkomend zijn er elk schooljaar verscheidene doorverwijzingen van leerlingen uit het UZ Gent naar het AZ Sint-Lucas en vice versa.
Beschrijving van de samenwerking
De leerkrachten zijn volwaardige teamleden binnen de multidisciplinaire werking van de pediatrie, waarbij informatieoverdracht en intervisie plaatsvindt (problematiek, visieopbouw, veiligheid, briefings, methodieken, deontologie, … komen aan bod). Leerkrachten worden op de hoogte gebracht van professionaliseringsmogelijkheden binnen het AZ Sint-Lucas.
Er wordt een onderwijsaanbod aangeboden binnen de reguliere schooltijden, voornamelijk in de voormiddag. Het aanbod gaat bij voorkeur uit naar de leergebieden ‘Nederlands’, ‘Frans’, ‘wiskunde’ en ‘leercompetenties’. Hiervan kan in functie van de onderwijsbehoeften afgeweken worden: zo komen ook de leerdoelen van de leergebieden ‘ik en de wereld’ en ‘kunst en cultuur’ geregeld aan bod. ICT wordt stimulerend ingezet. In mindere mate – maar mogelijk afhankelijk van de onderwijsnoden – wordt aan de leergebieden ‘gezondheid’ en ‘sociaal-relationele competenties’ gewerkt. De leerkrachten worden via de orthopedagoog ondersteund in hun werking.
Het onderwijsaanbod gebeurt bij voorkeur in kleine groepjes en vindt individueel plaats indien aangewezen of niet anders mogelijk. Er wordt lesgegeven aan gemiddeld 5 leerlingen per dag.
Het schoolse aanbod is complementair aan het behandelings- en/of onderzoeksprogramma. Het ziekenhuis engageert zich om te voorzien in de nodige infrastructuur en materiële inrichting.
Expertise in onderwijsbegeleiding van de doelgroep
De Ziekenhuisschool heeft reeds veel expertise opgebouwd om zieke leerlingen en hun context te ondersteunen via onderwijs en zorg op maat. Door te werken in kleine groepjes of individueel – meer dan in het reguliere onderwijs – wordt er ingezet op de individuele noden van de leerlingen en leerachterstanden en tekorten bijgewerkt.
Leerlingen kunnen door dit gedifferentieerde aanbod nadien beter aansluiten in de klascontext, waardoor ook de schoolse motivatie stijgt.
M-decreet
Het onderwijs van het type-5 bestaat voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of verblijven in een preventorium. De regering bepaalt de voorwaarden waaraan de residentiële setting moet voldoen opdat er een school voor buitengewoon onderwijs type-5 aan verbonden kan zijn. Kinderen in type-5 beantwoorden aan alle onderstaande voorwaarden: a) de medische, psychiatrische of residentiële opvang of begeleiding laat niet toe dat de kinderen voltijds in een school aanwezig zijn; en b) de kinderen hebben behoefte aan een individueel of geïndividualiseerd aanbod dat in de residentiële omgeving verstrekt wordt. De leerlingen binnen Sint-Lucas beantwoorden aan deze voorwaarden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de oprichting van de nieuwe vestigingsplaats in het AZ Sint-Lucas te Gent voor de Ziekenhuisschool Basisonderwijs Stad Gent, gelegen in Corneel Heymanslaan 10 te Gent met ingang van 1 september 2024.
Door de oprichting van de nieuwe vestigingsplaats wordt een motiverend, laagdrempelig, taalrijk en zinvol lesaanbod aan leerlingen in kwetsbare situaties aangeboden: kwetsbaar door de opname, de afwezigheid op school en het ziektebeeld en lage SES, Nederlandstalige achterstand, sociaal-psychische kwetsbare context, beperkte aanwezigheid op school bij niet-leerplichtige kleuters, e.a.
Het ziekenhuisonderwijs is voor deze leerlingen op dat moment vaak het enige onderwijs en biedt een toegangspoort tot het opvangen van langere afwezigheden als ze de ziekenhuismuren verlaten.
Keurt goed de oprichting van de nieuwe vestigingsplaats in het AZ Sint-Lucas te Gent voor de Ziekenhuisschool Basisonderwijs Stad Gent, gelegen in de Corneel Heymanslaan 10 te Gent, met ingang van 1 september 2024.
De subisidieovereenkomst tussen Stad Gent en Logo Gezond+ vzw, gericht op gezondheidsbevordering en ziektepreventie in scholen, werd in 2022 aangegaan. Deze overeenkomst is onlangs vernieuwd voor de periode van 01/07/2023 tot en met 21/12/2025. De hernieuwing werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 mei 2023. De subsidieovereenkomst is jaarlijks positief geëvalueerd.
In 2023 is er via Vlaanderen extra financiering aangevraagd voor een lokale preventiewerker om in te zetten op het project Gezonde School Gent. Daardoor kan de huidige projectwerking verbreed worden. Deze aanvraag werd goedgekeurd door Vlaanderen op 16 februari jl. via het besluit van het afdelingshoofd van de afdeling Preventief Gezondheidsbeleid, Departement Zorg, tot de toekenning van een subsidie aan intergemeentelijke preventiewerkingen voor het vervullen van hun opdrachten in 2024.
De samenwerking tussen Stad Gent en Logo Gezond+ vzw rond gezondheidsbevordering en ziektepreventie voor de Gentse scholen past in de huidige operationele doelstelling van het Gentse gezondheidsbeleid om elke Gentenaar alle kansen te doen krijgen op een gezond leven en welzijn. Het sluit naadloos aan op de Vlaamse gezondheidsdoelstelling "De Vlaming leeft gezonder in 2025". Basis is de kadermethodiek ‘Gezonde School’ van het Instituut Gezond Leven. Dit is een erkende Vlaamse preventiemethodiek.
De schoolomgeving is cruciaal om beginnende gezondheidsproblemen te voorkomen of op tijd op te sporen. Daarom is het van groot belang om in te zetten op een preventief gezondheidsbeleid op school. Gezonde leerlingen voelen zich beter in hun vel en presteren beter. Kinderen leren gezonde keuzes te maken in een gezonde leefomgeving, betekent gezondheidswinst, ook op latere leeftijd.
Doel van deze samenwerking is het ondersteunen van de Gentse scholen bij het uitwerken van een kwalitatief preventief gezondheidsbeleid op school met bijhorend actieplan. Zo kunnen scholen structureel werken aan de gezondheid van hun leerlingen. Door de toewijzing van extra middelen lokale preventiewerker aan de subsidieovereenkomst, kunnen 15 scholen met kwetsbaar publiek dubbel intensief begeleid worden, waarbij ze per schooljaar 8 uur begeleiding ontvangen in plaats van 4 uur. Bovendien is het mogelijk om jaarlijks twee inspiratiemomenten te organiseren in plaats van één.
Het addendum treedt in werking met ingang van 1 februari 2024.
Fedasil biedt OCMW’s de mogelijkheid om in te stappen in het hervestigingsprogramma. Alle hervestigde vluchtelingen volgen een specifiek opvangtraject na aankomst in België dat door Fedasil wordt bepaald.
Daarnaast heeft Fedasil een specifiek systeem van opvang namelijk ‘Community sponsorship’. Dit is een opvang- en begeleidingssysteem voor hervestigde vluchtelingen waarbij het middenveld rechtstreeks betrokken is en een belangrijke rol speelt. Na een matchingprocedure komen bepaalde vluchtelingen die geselecteerd werden voor hervestiging in België, onder de hoede van een gemeenschap of “sponsor”. Deze vluchtelingen volgen dus niet het klassieke opvangtraject dat is voorzien voor hervestigde personen.
De sponsorgemeenschap verbindt zich ertoe om hen op te vangen in een aangepaste woning en hen gedurende minstens een jaar begeleiding op maat te bieden. Ze helpt hen ook om de Belgische samenleving beter te begrijpen en biedt steun tijdens de verschillende fases van hun nieuwe leven: administratieve procedure, opvoeding, opleiding en werkgelegenheid, sport en ontspanning, gezondheid en welzijn, taal, sociaal netwerk, toegang tot gespecialiseerde diensten.
Er wordt een overeenkomst opgemaakt houdende de toekenning van een subsidie van 9000 euro aan vzw Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde, voor de huisvesting van vluchtelingen voor het werkingsjaar 2024.
Stad Gent en OCMW kozen voor een combinatie van beide systemen.
VZW Thope treedt hierbij op als sponsor. Zij gaan op zoek naar een geschikte woning voor de te hervestigen vluchtelingen en voorzien een omarmer.
Eens vzw Thope een huiseigenaar gevonden heeft die bereid is om te verhuren aan vluchtelingen, worden het Welzijnsbureau op wiens grondgebied de woning gelegen is, de Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid en Fedasil hiervan op de hoogte gebracht. Fedasil levert een aantal profielen van vluchtelingen die reeds geselecteerd zijn voor hervestiging.
Vzw Thope, OCMW Gent Welzijnsbureaus+ en Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid beslissen in onderling overleg, wie van de profielen het meest geschikt is voor de gevonden woning. Er wordt onderling afgesproken vanaf wanneer het hervestigde gezin kan gehuisvest worden. Vzw Thope voorziet een omarmer (buddy) per hervestigd gezin.
Telkens er door vzw Thope een woning gevonden wordt, kan er een te hervestigen gezin worden overgebracht, met een maximum van 3 begeleidingen tegelijkertijd door de Welzijnsbureaus van OCMW Gent. Er wordt met een maximum van 3 begeleiding per keer gewerkt, daar ervaring leert, dat dit een zeer intensieve begeleiding is, die moet worden opgenomen binnen de bestaande personeelsbezetting en werking.
Vzw Thope, OCMW Gent Welzijnsbureaus + en de Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid zullen op regelmatige basis samenzitten om deze werkwijze te evalueren en indien nodig bij te sturen.
Dienst | Thematische Hulp - Precaire statuten, opvang en overgang naar wonen (POOW) |
Naam | Thope vzw |
Adres | Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde |
Project | Huisvesten van hervestigde vluchtelingen |
Kostenplaats | B14100000 |
Kostensoort | 6491000 |
Subsidiecode | EVF.SYR |
Totale subsidie | 9.000 euro |
2024 | 8.100 euro |
2025 | 900 euro |
Dienst* | Thematische Hulp |
Budgetplaats | B141100000 |
Categorie* | 7405600 |
Subsidiecode | EVF.SYR |
2024 | 15.000 |
2025 | 3.000 |
Totaal | 18.000 |
Keurt goed de subsidieovereenkomst voor het werkingsjaar 2024 met VZW Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde aangaande 'Huisvesting hervestigde vluchtelingen' zoals gevoegd in bijlage.
In maart 2020 stelde collega Elke Sleurs een vraag over het stedelijke beleid op vlak van AED en reanimatie-competenties in onze stad. Daarbij werd verwezen naar de diverse partners die in onze stad reanimatiecursussen inrichten en naar de inspanningen om burgers te informeren en sensibiliseren om deel te nemen.
Specifiek werd ook verwezen naar het toenmalige EVAPP-proefproject in Hoogstraten, waarbij via gebruikmaking van een app systematisch werd ingezet op burgerhulpverlening (‘emergency volunteer’). Ondertussen werd dit project positief geëvalueerd en in de bewuste gemeente verder gezet (zie https://www.hoogstraten.be/leven-en-welzijn/gezondheid-en-welzijn/hartveilige-gemeente/aeds-en-evapp).
In zijn antwoord zei de schepen o.m. het volgende met betrekking tot EVAPP: “Het klopt dat Stad Gent inging op de vraag van de initiatiefnemers van EVAPP naar een gesprek over de Emergency Volunteer Application. Tijd is een cruciale factor bij hartfalen. Het is interessant om te bekijken of burgerhulpverlening hierbij het verschil kan maken. In een reactie vanuit het hulpcentrum 112 in Gent wijst men erop dat een duidelijke structuur nodig en een ethisch-medisch-maatschappelijk kader. Het hulpcentrum 112 in Gent stelt dat dit pilootproject nog onvoldoende afstemming heeft met de federale diensten van volksgezondheid en binnenlandse zaken. Het is nodig om deze burgerhulpverlening te integreren in de dringende geneeskundige hulp. Dit impliceert ook een belangrijke kost voor organisatie, vorming en begeleiding .Het is onduidelijk wie welke kosten zou dragen. Een aantal randvoorwaarden lijken dus nog niet vervuld. Naar goede gewoonte vragen we nu advies aan de betrokken experten via de Gezondheidsraad om daarna een afgewogen en gedragen besluit te nemen.”
1. Is er ondertussen verder gewerkt rond het concept van ‘burgerhulpverlening’, al dan niet in het kader van het EVAPP-project? Welk overleg vond hierover eventueel plaats met de Gezondheidsraad of andere instanties? Graag de nodige toelichting?
2. Hoe is de aanwezigheid van – in het bijzonder publiek toegankelijke – AED-toestellen geëvolueerd op het Gentse grondgebied (graag met aandacht voor zowel het stadscentrum als de deelgemeenten)? Zijn er data beschikbaar over de evolutie qua competentieverwerving bij de Gentenaars op vlak van reanimatie en gebruik van deze AED-toestellen?
Vanuit Gent is in 2020 niet ingegaan op het EVAPP-project aangezien een aantal randvoorwaarden niet vervuld waren. Ondertussen werd in 2022 een onderzoek gestart op federaal niveau, om alle First Medical Responder of medische omstaander systemen te evalueren voor België. Tot op heden is enkel de literatuurstudie afgerond, die eerder positief is. We wachten nog op de resultaten van het meer verdiepende onderzoek. Die worden echter maar in 2025 verwacht.
Een overzicht van alle AED-toestellen op grondgebied Gent is verkrijgbaar bij de federale overheid. De wet vereist immers dat alle AED’s geregistreerd worden bij FOD Volksgezondheid. Iedereen kan bij hen het overzicht opvragen. Indien gewenst kan ik u de lijst gedateerd op 11 april 2024 toesturen. Op dit moment zijn er 242 toestellen geregistreerd in Gent.
Wij hebben als Stad een goede samenwerking met het Rode Kruis, dat opleidingen rond EHBO aanbiedt aan de Gentenaars. Wij hebben zelf geen data rond competentieverwerving bij de Gentenaars op het vlak van reanimatie en het gebruik van AED-toestellen. Ik heb die info opgevraagd bij het Rode Kruis, naar aanleiding van uw vraag, maar ik kreeg nog geen antwoord.
Buurtgerichte initiatieven die inzetten op het aanleren van reanimatievaardigheden kunnen een subsidie bij Samen Aan zet aanvragen. Deze initiatieven kunnen ook focussen op het leren gebruiken van een bestaand AED-toestel. Zo heeft bijvoorbeeld het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort bij de installatie van een AED-toestel aan hun gebouw, beroep gedaan op de subsidie van Samen aan Zet. Zo werden niet enkel eigen personeelsleden maar ook professionals uit de buurt én buurtbewoners opgeleid.
De Gezondheidsraad werd tot eind 2022 stopgezet om volop in te kunnen zetten op de aanpak van de Covid-crisis, maar is in 2023 terug opgestart. Bij de heropstart waren er andere prioritaire onderwerpen te bespreken. In het najaar van 2024 zal de thematiek rond reanimatie terug geagendeerd worden op de Gezondheidsraad. We nodigen hiervoor ook Prof. Dr. Patrick Van de Voorde uit, gespecialiseerd in urgentiegeneeskunde.
wo 17/04/2024 - 10:56