De Stad Dendermonde heeft recent beslist om de berekening van equivalent-leeflonen te herbekijken. De beslissing komt er na een analyse waarbij werd vastgesteld dat in een aantal casussen het gezinsinkomen uit opgetelde (equivalent-)leeflonen en andere inkomsten (vb. andere uitkeringen en aanvullende inkomsten zoals een huurpremie of groeipakket) het mediaan inkomen uit loonarbeid overstegen. Dit bleek het geval te zijn in wat omschreven wordt als ‘bepaalde uitzonderlijke gezinssituaties’, zoals vb. wanneer meerdere (equivalent-)leefloongerechtigde volwassen kinderen nog inwonen bij de ouders. De gezinsinkomsten in kwestie gingen van 4700 euro tot zelfs 7600 euro.
Vanuit die vaststelling is dan gekozen voor een systeem waarbij equivalent-leeflonen zullen afgetopt worden. De maatregel moet de activering van de mensen in kwestie ten goede komen, want wanneer inactiviteit een hoger inkomen oplevert dan werken, is mensen oriënteren richting de arbeidsmarkt uiteraard zeer moeilijk. Een gelijkaardig systeem voor de gewone leeflonen is niet mogelijk omwille van de federale wetgeving.
1. Bestaat er wat betreft de door OCMW Gent uitgekeerde leeflonen enerzijds en equivalent leeflonen anderzijds een analyse van de bedragen die via (equivalent) leefloon en andere uitkeringen (werkloosheid, enz.) per gezin/adres worden uitgekeerd? Indien ja, kan deze overgemaakt worden?
2. Plant de schepen bij het OCMW Gent een manier van werken te introduceren vergelijkbaar met de nieuwe Dendermondse aanpak? Komt er ook in Gent een aftopping om activering/werken te stimuleren?
Alle individuele dossiers worden voorgelegd in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst – waar ik zelf de voorzitter ben en waar uw fractie ook vertegenwoordigd wordt. We hebben geen weet van dergelijke uitschieters in onze stad.
Ik wil u er ook op wijzen dat er bij elke OCMW-cliënt een grondig financieel en sociaal onderzoek uitgevoerd wordt om zijn of haar behoeftigheid vast te stellen. Het inkomen en de financiële situatie van de cliënt worden dus wel gecontroleerd voordat we hen een equivalent leefloon of leefloon toekennen.
U vraagt of Gent dan zoals Dendermonde het equivalent leefloon gaat aftoppen. Laat het duidelijk zijn: we gaan dat hier niet doen.
Ik ben er geen voorstander van dat elk lokaal bestuur zelf andere spelregels begint te hanteren rond het leefloon en equivalent leefloon. Dit kan perverse effecten hebben zoals een ‘race to the bottom’ en het verdringen van de meest kwetsbare burgers.
Ik vind het trouwens bijzonder raar dat er nog twee systemen zijn, waarbij er verschillen zijn tussen het leefloon en het equivalent leefloon. De twee zouden federaal gelijkgeschakeld moeten worden.
Iedereen moet een voldoende hoog inkomen hebben om menswaardig te leven, los van je situatie of statuut. In het OCMW Gent is dat een van onze basisprincipes en ik ben daar trots op.
Via onze interne richtlijnen proberen wij het toekennen van het leefloon en equivalent leefloon al maximaal op dezelfde manier aan te pakken. Ik hoop dat de volgende federale regering daar werk van maakt.
U maakt in uw vraag ook het bruggetje met activering. En wat u eigenlijk wilt zeggen, mevrouw Rogiers, is dat werk moet lonen. Daar ben ik het mee eens. Er moet voldoende spanning zijn tussen een uitkering en een loon. Door de lonen te verhogen, en niet door het afknibbelen van de leeflonen of uitkeringen. Maar dat wordt best bovenlokaal geregeld, zodat niet iedereen op lokaal niveau begint met improviseren.
do 13/06/2024 - 08:49