Op sociale media circuleert een publieke oproep aan de burgemeester van Gent met de vraag een onderzoek op te starten over de feiten van wat als ongerechtvaardigd politiegeweld beschouwd wordt.
Het betreft een zaak van begin deze maand (1 april) waar een slachtoffer van geweld bij een conflict aan een bar op de Korenmarkt bij de politie-interventie volgend op die feiten zelf gearresteerd werd en hierbij hardhandig door de politie zou aangepakt zijn. Het slachtoffer getuigt van geweld door de politie, vernedering en het schenden van zijn rechten bij de arrestatie. De politie zou bij hun tussenkomst zonder veel vragen te stellen de kant van de agressors gekozen hebben.
( zie deze link voor de betreffende oproep: https://www.instagram.com/reel/C5TFgiINo1q/?igsh=MTZsNTNkN2dtNzh4eA%3D%3D )
Politieambtenaren handelen bij hun tussenkomsten conform de Wet op het Politieambt in combinatie met het naleven van de deontologische code.
Hoe moet opgetreden worden tijdens een interventie blijft, binnen de krijtlijnen van het wettelijk kader, een inschatting van het moment. Er zijn verschillende elementen zoals de inhoud van de oproep, de vast te stellen omstandigheden ter plaatse, wie op dat moment kan aangetroffen worden en het gedrag van de personen ter plaatse.
Voor tussenkomende ploegen is dan vaak hun eerste zorg om de rust te doen weerkeren. Er wordt van hen verwacht snel te handelen, zonder te beschikken over alle informatie en de exacte omstandigheden.
Naar aanleiding van de berichten op sociale media, waar de korpsleiding kennis van genomen heeft, werd het initiatief genomen door de leiding om het verloop van de interventie na te gaan.
Volgens hun inzichten is deze correct is verlopen. De Gentse politie deelt me mee dat ze tot op heden geen klachten hebben ontvangen, ondanks suggestie daartoe.
Indien mensen zich misnoegd voelen naar aanleiding van een politieoptreden, kan er op verschillende manieren klacht ingediend worden. Klachten die betrekking hebben op een tussenkomst van de lokale politie kunnen ingediend worden bij het Comité P, bij de Algemene Inspectie of rechtstreeks tot de betrokken politiezone. Een klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter is nog een andere optie.
Op de respectievelijke website van de verschillende instanties kan meer informatie gevonden worden over de te hanteren procedures.
Ook op de website van politiezone Gent vinden burgers op een eenvoudige en snelle manier diverse tips terug, wanneer zij met vragen zitten of een klacht wensen in te dienen.
Men vindt er eveneens een link naar een klachtenformulier. De Gentse politie garandeert dat alle vragen en klachten worden behandeld en de klagers ontvangen altijd feedback.
Indien de klager aangeeft nood te hebben aan nazorg of er vanuit de politie wordt ingeschat dat dit nodig is, kan de dienst maatschappelijke zorg worden ingeschakeld. Ook doorverwijzing naar andere instanties behoort tot de mogelijkheden. di 23/04/2024 - 08:28