Situering
Een kennis van me ging onlangs naar het recyclagepark. Ze heeft geen auto, en doet liefst alles met de fiets. Ze is wel lid bij Degage, maar een auto lenen, halen, uitkuisen en terugbrengen kost haar meer tijd dan het gewoon snel met het fietskarretje te brengen. Een ritje met de auto zou bovendien ook betekenen dat ze 5 kilometer moet rondrijden op een filegevoelig traject terwijl het Gaardenierspark achter de hoek zit. Met de fiets naar het recyclagepark dus. Niet de eerste keer dat ze dit deed, wel sinds de wijzigingen. En tot haar grote verbazing is het nieuwe recyclagepark een pak minder fietsvriendelijk geworden:
Iemand die nu met de fiets naar het recyclagepark gaat wordt drie keer gestraft:
1. Er zijn maar 12 gratis beurten, ook voor fietsers. Vanaf de 13de beurt betaal je 2 euro per beurt. Het spreekt voor zich dat je met de fiets veel minder kan meenemen dan met de auto dus dat je een aantal keer meer moet gaan om dezelfde hoeveelheid afval af te leveren. In het vorige systeem telde een fiets voor de helft. Nu niet meer. Het systeem kan nochtans herkennen dat het om een fiets gaat, want auto’s worden gescreend op nummerplaatherkenning. Als je met de fiets gaat kan dit niet en moet je telkens opnieuw je e-ID aanbieden. Het is dus duidelijk wie met de fiets gaat.
2. Fietsers hebben geen voorrang meer tov de auto’s. In het vorige systeem was dat wel. Nu is dat praktisch ook onmogelijk, want fietsers kunnen niet meer langs de auto omdat de toegangsweg té smal is.
3. Je betaalt per kilo, maar er wordt gewogen per 5 kilo. Ook al heb je bv weinig brandbaar afval mee, er wordt toch 5 kilo aangerekend. Soms gaat de weegschaal wat tussen 5 en 10 kg, maar de afrekening ging altijd naar het hoogste getal. Voor brandbaar afval (€ 0,20/kg) is dat dus altijd 1 euro extra die je betaalt.
Tot slot, nog over die smalle toegangsweg : als ik op google het Gaardenierspark intik, lees ik klachten over die smalle toegangsweg. Er zou ook al sprake zijn van schade. Klopt dat?
“De nieuwe toegang is een nachtmerrie voor grotere voertuigen. Ons werd aangeraden om naar Drongen te rijden ipv de smalle weg naar de ingang te trotseren met onze verhuiswagen. We kregen feedback dat de afsluiting en gele paaltjes naast de toegangsweg bij meerdere voertuigen al schade heeft veroorzaakt.”
Daarom een aantal vragen toch.
1. Waarom krijgen fietsers niet meer gratis toegangsbeurten, zoals het vroeger was? Kan dit aangepast worden?
2. Klopt het dat het systeem per 5 kilo weegt en de prijzen per kilo gerekend worden? Dat is toch geen fair systeem? De weegschaal lijkt altijd naar boven af te ronden, wat dus altijd 1 euro extra is. Kan dat -zeker voor fietsers – fijner afgesteld worden? Of een aparte weegbrug voor fietsers?
3. Kunnen fietsers voorrang krijgen op het recyclagepark?
4. Zijn er al schadegevallen bekend van grote auto’s door de smalle toegangswegen?
Bedankt voor uw vraag.
Het zijn geen onlogische vragen, want in de voorbereiding voor reglement rond de vernieuwde recyclageparken heb ik die vragen intern ook aan IVAGO gesteld. Niet in het minst omdat ik geen autobezitter ben en dus af en toe ofwel met deelwagen, dan wel met de fiets het recyclagepark aan doe.
Bij de opening in Gentbrugge ben ik daarom zelf met de fiets langsgegaan.
Ik neem even vraag 1) en 2) samen.
Wat betreft het aantal gratis toegangsbeurten voor fietsers is de keuze om het aantal voor alle bezoekers gelijk te stellen gemaakt bij de invoering van het nieuwe systeem. Dat heeft een aantal redenen:
Dat laatste sluit aan op uw vraag rond de weging in de betalende zone: over de "fijngevoeligheid" van de weegbruggen is heel wat overleg geweest vooraf. Op de recyclageparken is dit een nauwkeurigheid tot op 5 kilo. Dit is een wettelijke bepaling. Onze weegbruggen zijn volgens de wettelijke bepalingen geijkt. De weegbrug rondt af op 5 kilo. Dat kan evengoed naar beneden. 87 kilo wordt 85 kilo.
Dit vertrekt vanuit wat ik eerder zegde: voor kleine hoeveelheden wordt het afgeraden om naar het recyclagepark te komen aangezien dit in de rolcontainer/zak kan. In de omliggende Intercommunale IVM worden bijvoorbeeld enkel “grote” stukken brandbaar afval/grofvuil toegelaten.
Uiteraard zijn vele kleine fracties wél recycleerbaar, en daarom organiseert, als alternatief voor wie kleine hoeveelheden gericht op buurt waar weinig mensen een auto hebben, IVAGO ook dit jaar 20 keer het Pop-up Recyclagepark, waar men enkel heen mag met de fiets of te voet. Daar worden geen beurten geteld.
Ten slotte: voor brandbaar grofvuil kan IVAGO nog steeds aan huis komen - tegen betaling uiteraard.
Om maar te zeggen: er zijn heel wat alternatieven voor wie kleine hoeveelheden heeft of, zoals ik, ongeveer alles met de fiets doet.
Los daarvan is het een belangrijk element om mee te nemen in de evaluatie van de vernieuwde recyclageparken in het najaar.
3) Fietsers hebben nog steeds voorrang in de recyclageparken. Dit staat in het reglement en wordt gecommuniceerd op de LED-schermen van de recyclageparken van Ivago. Behalve op het recyclagepark van de Gaardeniersweg. Het park daar laat het praktisch niet toe voor fietsers om over het gehele traject voorrang te hebben. Daar kunnen fietsers bij aankomst weliswaar een stuk vlot prioritair rijden. Echter is de doorgang op het laatste stuk voor de ingang er te smal.
4) Op Gaardeniersweg is de hoekpaal van de afsluiting al geraakt (ter info, er diende 2 x een reparatie te gebeuren), al bleef dit beperkt. Ivago bekijkt hoe de weg geoptimaliseerd kan worden.
Concreet collega Taeldeman, het zijn logische vragen. IVAGO is voor de fietser een partner, het recyclagepark is toegankelijk en op de recyclageparken heb je voorrang, maar ook met de mobiele recyclageparken - waar niet met beurten wordt geteld - en het ophalen van grofvuil aan deur.
Desalniettemin, ook dit zullen we evalueren en optimaliseren als dat nodig blijkt.