In het kader van het stadsvernieuwingsproject "En Route" verhuist een deel van de werking van het Buurtcentrum Dampoort naar de Heilig Hartkerk en de voormalige pastorij in de Louis Schuermanstraat. Ook het Buurtnestje verhuist naar de voormalige pastorij. Hierdoor komen enkele ruimten leeg te staan in de Doornakkerstraat 52 en 54.
In haar antwoord op mijn mondelinge vraag tijdens de commissie van oktober 2023 meldde de schepen dat er een onderzoek liep naar de toekomstige invulling en mogelijkheden van de vrijgekomen ruimten. Via gedeeld ruimtegebruik wordt er ingezet op een optimale benutting van het patrimonium. Tijdens het vragenuurtje van januari gaf de schepen mee dat er in bestaande gebouwen wel vaak beperkingen zijn om ruimtes te delen of om ze polyvalent te gebruiken.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Bedankt voor uw vraag en om dit dossier zo grondig mee op te volgen. Zoals u vandaag op de agenda kon zien, beweegt er gelukkig het één en ander in de Doornakkerstraat.
Voor de herinvulling van de vrijgekomen kantoren in de Doornakkerstraat 52 werd een partner gevonden met het Jobteam. Het jobteam bestaat uit stadsmedewerkers en uit medewerkers van externe vzw’s. Er werd een huurovereenkomst met deze laatste gesloten. Dit is het dossier dat jullie hier later op de agenda terugvinden.
Een tweede uitdaging bestond in de zoektocht naar extra betalende partners voor de polyvalente zaal. Daarin kunnen we vooral al heel veel inspanningen melden vanuit de diensten. Hiervoor is de zoektocht nog lopende in samenwerking Wijkwerking en Welzijn die een beroep doen op hun kennis en contacten in het veld. Zeer concreet had onze dienst gesprekken met het OCMW/welzijnsbureau, SIVI, Kind & Gezin/Wiegwijs, De Sloep, Jobteam, Werkwijzer en Woonwijzer. Aan hen allen werd ook gevraagd wie zij zien als mogelijke extra partner(s). Vele sporen liepen jammer genoeg dood.
Gelukkig deed SIVI hier een concreet voorstel voor een intensiever gebruik van de polyvalente zaal. SIVI gebruikt nu al als sociale kruidenier de zaal op dinsdag, woensdag en donderdag. Dit is een organisatie gericht op specifiek de Dampoortwijk, die structurele armoede wilt bestrijden door in te zetten op basishulp en beleidsparticipatie. De werking van deze organisatie kan breed worden opgevat, ook in hun huidige activiteiten in de Doornakkerstraat. Zij voeren outreachend werk uit, er een psycholoog aanwezig, juridische ondersteuning met een advocaat aanwezig op donderdag, zij voorzien doorverwijzing naar professionelen, voorzien wisselwerking voor professionelen en vormen bovenal een warme ontmoetingsplek.
SIVI vormt met andere woorden momenteel een interessante partner om verder mee het gebruik van de polyvalente zaal te herinrichten. Dit ligt allemaal nog niet vast, maar dit is een piste die onze diensten momenteel verder onderzoeken.
Een derde opportuniteit voor de site vertaalt zich in de uitbouw van een ‘warme welzijnshub ‘ op langere termijn. Hiervoor bereidt het departement Welzijn en Zorg de opmaak van een projectdefinitie met een exacte scope voor. Eens dat dit concept meer geconcretiseerd is, kan onze dienst Facilitair Management mee helpen beslissen of de site Doornakkerstraat infrastructureel geschikt is voor de uitbouw van zo’n welzijnshub.
Met andere woorden mooie plannen voor de toekomst, waar we samen met u naar uitkijken.
Bedankt om eveneens om ook de drempels te bevragen. Gedeeld ruimtegebruik levert ons tal van voordelen op: ruimte-efficiëntie, uitwisseling tussen organisaties, meerdere Gentse organisaties die we zo kunnen ondersteunen…. Het vormt soms ook een uitdaging.
Specifiek voor deze site:
• Ingeslotenheid van de infrastructuur.
• Bereikbaarheid van de site
• De nieuwe infrastructuur nabij, namelijk het Heilig Hart Kerk, Buurtnestje en pastorie bieden aantrekkelijke alternatieven. Ook andere locaties huisvesten reeds interessante partners. Bijvoorbeeld het wijkgezondheidscentrum zit reeds recent in een nieuwbouw aan de Dampoort.
Algemene uitdagingen die we ook hier ervaren:
• De puzzel voor het delen van ruimtes is niet altijd eenvoudig te leggen. Bv iedereen wil wel delen maar op hetzelfde moment of met dezelfde ruimte.
• Daarnaast is er maar een beperkt aanbod aan partners die ook wensen mee te dragen met de kosten, met de onkosten, voor het gebruik van de ruimte.
Zoals al eerder aangehaald in januari, zijn we momenteel bezig aan een overkoepeld kader en een traject ‘slim samenhuizen’, met 3 cases als onderzoeksprojecten. Verdere inzichten uit deze proefprojecten kunnen ons ook in de toekomst verder helpen. Voor elke site is gedeeld gebruik anders. Door te blijven proberen, experimenten en onze ervaringen mee te nemen, komen we uit op een gedeeld stadspatrimonium. Gedeeld met onze diensten, middenveldorganisaties en de Gentenaar.
Hopelijk bood dit een antwoord op uw vragen.
wo 22/05/2024 - 10:16Het komt spijtig genoeg voor dat medewerkers tijdens de uitoefening van hun job te maken krijgen met agressie. Zo vernamen we recent nog een voorbeeld waarbij twee personeelsleden van Ivago het slachtoffer werden van zinloos geweld. Ze zagen tijdens hun ronde hoe een vrouw fysiek belaagd werd door haar partner en kwamen daarin tussenbeide. De dronken man keerde zich echter tegen hen, achtervolgde de Ivago-medewerkers en haalde uit. Het voorval heeft ongetwijfeld een stevige impact gehad op de betrokken medewerkers, zowel fysiek als mentaal. De zaak wordt momenteel behandeld door de rechtbank.
Het is belangrijk om er als werkgever voor te zorgen dat medewerkers zich op zo’n moment gesteund voelen. Het bieden van administratieve, juridische en psychologische ondersteuning lijkt me daarbij een evidentie.
De politie verklaarde eerder al dat ze medewerkers maximaal bijstaan: van het bieden van psychologische bijstand over administratieve hulp bij het regelen van de ziekteverzekering tot rechtsbijstand. Ook de brandweer gaat op een gelijkaardige manier te werk. Van beide veiligheidsdiensten weet ik dat ze zich ook telkens burgerlijke partij stellen. Dat lijkt me als betrokken werkgever niet enkel principieel de juiste aanpak, het is ook een belangrijk signaal naar de medewerkers die slachtoffer werden van agressie.
Hoe gaat Ivago om met gevallen van agressie tegen personeelsleden?
Op welke vormen van ondersteuning kunnen de betrokken medewerkers rekenen?
Stelt Ivago zich ook telkens burgerlijke partij?
Bedankt om deze vraag te stellen. Het is een belangrijke.
Als IVAGO-voorzitter is veiligheid van het IVAGO-personeel fundamenteel. De context waarin onze IVAGO medewerkers werken zijn risicogevoelig, maar we doen er alles aan opdat mensen veilig hun werk kunnen doen. Daarvoor moeten wij als werkgever inspanningen leveren, maar ook de Gentenaren. Twee weken geleden stelden we nog een proefproject voor om lachgasflessen in te zamelen, om zo zware ontploffingen in de afvalenergiecentrale te vermijden.
Zoals je zelf aangeeft, zijn ook veiligheidsmaatregelen nodig om met agressie om te gaan. Maar laat ik vooral duidelijk zijn, agressie kan nooit. Het is iets wat ik nooit zal tolereren. Als voorzitter, maar vooral als mens, vind ik het dan ook belangrijk dat we voldoende stappen zetten om dit in te perken, officieel te melden, maar ook voldoende ondersteuning te bieden aan het IVAGO-personeel indien het nodig is.
Ook IVAGO is van die mening. Ze stelt dat agressie tegen personeelsleden niet kan en zorgt ervoor dat medewerkers te allen tijde weten hoe ze moeten reageren als een klantencontact moeilijker verloopt. Er is ook regelmatig een opleiding voorzien, zodat men leert omgaan met agressie. Indien er zich toch een fysiek agressiegeval voordoet treedt er een procedure inwerking binnen IVAGO waarbij zowel de medewerkers binnen het HR-team, de communicatiemedewerkers als de syndicale vertegenwoordiging op de hoogte worden gebracht. Ook het HOC-welzijn wordt bijeengeroepen.
Binnen het HR-team van IVAGO is een Team Welzijn met o.a. een sociaal consulent aanwezig. Zowel de betrokken medewerkers als het team kunnen op de nodige ondersteuning rekenen en kunnen eventueel doorverwezen worden naar gespecialiseerde hulp. Maar er is meer, werk je voor IVAGO dan maak je deel uit van de IVAGO-familie waar solidariteit een van de kernwaarden is. Niet alleen laten de medewerkers duidelijk horen dat agressie niet kan, ook vormen ze een steunpilaar voor de slachtoffers. Zelf denk ik terug aan een geval van agressie vorig jaar op één van onze recyclageparken. Met als gevolg: een prikactie de volgende ochtend van één uur zodat alle parkwachters naar het getroffen park konden om hun steun te betuigen. Dat vond ik schoon en daar sta ik ook volledig achter.
IVAGO stelt zich steeds burgerlijke partij, en zo moet het ook. Dat is nodig, want, zoals daarnet al gesteld, agressie mogen we nooit tolereren. Verdere stappen zijn dan ook steeds nodig.
wo 22/05/2024 - 10:21Situering
In het najaar van ’23 werd er een welzijnsenquete gehouden onder het personeel van de stad Gent of Groep Gent. Ik polste in oktober ’23 naar een aantal welzijnsfenomenen, en in februari ’24 naar de resultaten van de welzijnsenquete. Toen werd er geantwoord dat er in de welzijnsbevraging wel gepolst werd naar fysieke en emotionele belasting, stressklachten, balans werk-privé, burn-out klachten, … , maar dat er nog geen resultaten konden worden meegegeven. Vandaar deze opvolgvraag. Onderstaande vragen maken ook de vergelijking met eerdere welzijnsenquete(s).
Vraag
Als werkgever zijn we verplicht om ons welzijnsbeleid op te zetten en bij te sturen op basis van een periodieke bevraging van de medewerkers. In bedrijven en organisaties is het gebruikelijk om dit om de 5 jaar te doen. Bij ons gebeurt de bevraging om de 3 jaar onder de vorm van een anonieme en vrijwillige welzijnsenquête.
Om meer ruimte te geven voor verwerking en bespreking van de gegevens in teams en departementen of entiteiten van groep Gent, werd de voorbije welzijnsenquête in golven afgenomen van november 2021 tot oktober 2023. Dit in tegenstelling tot de enquête van 2017 waar de enquête door alle medewerkers in eenzelfde periode diende te worden ingevuld.
Omdat de aanpak en de vraagstelling van de welzijnsenquêtes van elkaar verschillen is het niet zo evident om de resultaten te vergelijken en hieruit conclusies te trekken.
Ik kan wel meegeven dat uit beide bevragingen blijkt dat we sterk scoren op waarden, ontplooiingskansen, leiderschap en werk-privébalans. Emotionele belasting en werkdruk blijven aandachtspunten.
Een duiding van deze resultaten vergt de nodige nuances. Daarom is Liene Verreth, preventieadviseur van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, hier vandaag aanwezig om dit, maar ook de aanbevelingen en hoe we hier als organisatie mee aan de slag zullen gaan, toe te lichten.
Wat betreft uw bijkomende vraag rond de heroriëntering, dit is niet specifiek opgenomen in de welzijnsenquête. Wat in de praktijk gebeurt en ook de bedoeling is, is dat alle medewerkers een individueel traject krijgen. Medewerkers kunnen zeker aangeven als zaken niet goed lopen. Ze hebben hiervoor een vast aanspreekpunt. Wij overleggen hierover ook met onze sociale partners. Geef signalen die je krijgt zeker door maar geef medewerkers ook door dat we met hen willen samenwerken en dat ze bij verschillende personen in de organisatie terechtkunnen.
We hebben zelfs een gans team heroriëntering dat ondertussen al eventjes aan het draaien is en ook tussentijds bevragingen heeft gedaan over hoe zij die begeleiding, die persoonlijke ondersteuning kunnen verbeteren. Dus ook zij staan open voor zaken die nog beter zouden kunnen. Krijg je structurele signalen, geef ze dus gerust maar door, dan gaan we daarmee aan de slag.
Uit de enquête bleken volgende zaken de grootste positieve impact te hebben op het welzijn van medewerkers.
De emotionele steun van collega’s en de waardering van de leidinggevende worden positief onthaald door een groot deel van het personeel. Medewerkers die hierop positief antwoordden rapporteerden ook:
Mensen die hun leidinggevende waardeerden, gaven ook aan minder chronische stressklachten te hebben.
Medewerkers die zich kunnen vinden in onze organisatiewaarden rapporteren een:
Maar er zijn ook aandachtspunten. Medewerkers die aangeven dat ze met emotioneel belastende situaties geconfronteerd worden, of aangeven dat de werkdruk hoog is, rapporteren ook meer acute en chronische stressklachten. Ook medewerkers die menen dat er onvoldoende personeel is om de taken goed te doen, rapporteren meer acute en chronische stressklachten.
Op basis van deze analyse werd beslist rond volgende sporen te werken:
Situering
Een kennis van me ging onlangs naar het recyclagepark. Ze heeft geen auto, en doet liefst alles met de fiets. Ze is wel lid bij Degage, maar een auto lenen, halen, uitkuisen en terugbrengen kost haar meer tijd dan het gewoon snel met het fietskarretje te brengen. Een ritje met de auto zou bovendien ook betekenen dat ze 5 kilometer moet rondrijden op een filegevoelig traject terwijl het Gaardenierspark achter de hoek zit. Met de fiets naar het recyclagepark dus. Niet de eerste keer dat ze dit deed, wel sinds de wijzigingen. En tot haar grote verbazing is het nieuwe recyclagepark een pak minder fietsvriendelijk geworden:
Iemand die nu met de fiets naar het recyclagepark gaat wordt drie keer gestraft:
1. Er zijn maar 12 gratis beurten, ook voor fietsers. Vanaf de 13de beurt betaal je 2 euro per beurt. Het spreekt voor zich dat je met de fiets veel minder kan meenemen dan met de auto dus dat je een aantal keer meer moet gaan om dezelfde hoeveelheid afval af te leveren. In het vorige systeem telde een fiets voor de helft. Nu niet meer. Het systeem kan nochtans herkennen dat het om een fiets gaat, want auto’s worden gescreend op nummerplaatherkenning. Als je met de fiets gaat kan dit niet en moet je telkens opnieuw je e-ID aanbieden. Het is dus duidelijk wie met de fiets gaat.
2. Fietsers hebben geen voorrang meer tov de auto’s. In het vorige systeem was dat wel. Nu is dat praktisch ook onmogelijk, want fietsers kunnen niet meer langs de auto omdat de toegangsweg té smal is.
3. Je betaalt per kilo, maar er wordt gewogen per 5 kilo. Ook al heb je bv weinig brandbaar afval mee, er wordt toch 5 kilo aangerekend. Soms gaat de weegschaal wat tussen 5 en 10 kg, maar de afrekening ging altijd naar het hoogste getal. Voor brandbaar afval (€ 0,20/kg) is dat dus altijd 1 euro extra die je betaalt.
Tot slot, nog over die smalle toegangsweg : als ik op google het Gaardenierspark intik, lees ik klachten over die smalle toegangsweg. Er zou ook al sprake zijn van schade. Klopt dat?
“De nieuwe toegang is een nachtmerrie voor grotere voertuigen. Ons werd aangeraden om naar Drongen te rijden ipv de smalle weg naar de ingang te trotseren met onze verhuiswagen. We kregen feedback dat de afsluiting en gele paaltjes naast de toegangsweg bij meerdere voertuigen al schade heeft veroorzaakt.”
Daarom een aantal vragen toch.
1. Waarom krijgen fietsers niet meer gratis toegangsbeurten, zoals het vroeger was? Kan dit aangepast worden?
2. Klopt het dat het systeem per 5 kilo weegt en de prijzen per kilo gerekend worden? Dat is toch geen fair systeem? De weegschaal lijkt altijd naar boven af te ronden, wat dus altijd 1 euro extra is. Kan dat -zeker voor fietsers – fijner afgesteld worden? Of een aparte weegbrug voor fietsers?
3. Kunnen fietsers voorrang krijgen op het recyclagepark?
4. Zijn er al schadegevallen bekend van grote auto’s door de smalle toegangswegen?
Bedankt voor uw vraag.
Het zijn geen onlogische vragen, want in de voorbereiding voor reglement rond de vernieuwde recyclageparken heb ik die vragen intern ook aan IVAGO gesteld. Niet in het minst omdat ik geen autobezitter ben en dus af en toe ofwel met deelwagen, dan wel met de fiets het recyclagepark aan doe.
Bij de opening in Gentbrugge ben ik daarom zelf met de fiets langsgegaan.
Ik neem even vraag 1) en 2) samen.
Wat betreft het aantal gratis toegangsbeurten voor fietsers is de keuze om het aantal voor alle bezoekers gelijk te stellen gemaakt bij de invoering van het nieuwe systeem. Dat heeft een aantal redenen:
Dat laatste sluit aan op uw vraag rond de weging in de betalende zone: over de "fijngevoeligheid" van de weegbruggen is heel wat overleg geweest vooraf. Op de recyclageparken is dit een nauwkeurigheid tot op 5 kilo. Dit is een wettelijke bepaling. Onze weegbruggen zijn volgens de wettelijke bepalingen geijkt. De weegbrug rondt af op 5 kilo. Dat kan evengoed naar beneden. 87 kilo wordt 85 kilo.
Dit vertrekt vanuit wat ik eerder zegde: voor kleine hoeveelheden wordt het afgeraden om naar het recyclagepark te komen aangezien dit in de rolcontainer/zak kan. In de omliggende Intercommunale IVM worden bijvoorbeeld enkel “grote” stukken brandbaar afval/grofvuil toegelaten.
Uiteraard zijn vele kleine fracties wél recycleerbaar, en daarom organiseert, als alternatief voor wie kleine hoeveelheden gericht op buurt waar weinig mensen een auto hebben, IVAGO ook dit jaar 20 keer het Pop-up Recyclagepark, waar men enkel heen mag met de fiets of te voet. Daar worden geen beurten geteld.
Ten slotte: voor brandbaar grofvuil kan IVAGO nog steeds aan huis komen - tegen betaling uiteraard.
Om maar te zeggen: er zijn heel wat alternatieven voor wie kleine hoeveelheden heeft of, zoals ik, ongeveer alles met de fiets doet.
Los daarvan is het een belangrijk element om mee te nemen in de evaluatie van de vernieuwde recyclageparken in het najaar.
3) Fietsers hebben nog steeds voorrang in de recyclageparken. Dit staat in het reglement en wordt gecommuniceerd op de LED-schermen van de recyclageparken van Ivago. Behalve op het recyclagepark van de Gaardeniersweg. Het park daar laat het praktisch niet toe voor fietsers om over het gehele traject voorrang te hebben. Daar kunnen fietsers bij aankomst weliswaar een stuk vlot prioritair rijden. Echter is de doorgang op het laatste stuk voor de ingang er te smal.
4) Op Gaardeniersweg is de hoekpaal van de afsluiting al geraakt (ter info, er diende 2 x een reparatie te gebeuren), al bleef dit beperkt. Ivago bekijkt hoe de weg geoptimaliseerd kan worden.
Concreet collega Taeldeman, het zijn logische vragen. IVAGO is voor de fietser een partner, het recyclagepark is toegankelijk en op de recyclageparken heb je voorrang, maar ook met de mobiele recyclageparken - waar niet met beurten wordt geteld - en het ophalen van grofvuil aan deur.
Desalniettemin, ook dit zullen we evalueren en optimaliseren als dat nodig blijkt.
De Vlaamse regering met minister Demir heeft recent de LEZ-regelgeving aangepast zodat erkende oldtimers gratis toegang kunnen hebben tot lage emissiezones. De nieuwe regeling is geïnspireerd door de regelgeving in Brussel, waartegen de Raad van State geen bezwaar maakte en die ook stand hield tijdens een beroepsprocedure.
Via de nieuwe regeling wordt aan lokale besturen de mogelijkheid geboden om mensen met erkende oldtimers kosteloos een individuele vrijstelling te verlenen. In de pers verklaarde de schepen dat er “aan de interne diensten opdracht gegeven was om na te kijken wat we als stad moeten aanpassen om te voldoen aan dit besluit.”
1. Zullen mensen met een erkende oltimer in Gent een kosteloze individuele vrijstelling kunnen aanvragen?
2. Wat is het resulaat van de opdracht aan de diensten? Welke aanpassingen komen er en tegen wanneer worden deze aan de gemeenteraad voorgelegd?
Ik kan vrij kort antwoorden.
Ja, uiteraard zullen wij ons in Gent aan de Vlaamse wetgeving houden. Het is Vlaanderen die het LEZ-kader opmaakt en nu veranderd heeft. Er was in het begin wat verwarring over – is het aan de lokale overheid om te beslissen of niet - we hebben het daarom aan de juridische dienst voorgelegd en het is duidelijk. Wij hebben geen keuze. Wij moeten dit doen. En we zullen ons dus uiteraard hieraan houden.
Op 16 mei is het besluit in het Belgisch Staatsblad verschenen. Opvallend, het is met onmiddellijke ingang, er is geen overgangsperiode voorzien – ik kom daar nog op terug. Wel zijn er nog een aantal voorwaarden aan verbonden. Alle correcte info staat op onze website. Wij hadden reeds een vooraankondiging gedaan en ook sinds 16 mei is de informatie aangepast. Daar staat wat eigenaars van oldtimers moeten doen, wat ze moeten aanleveren, hoe ze kunnen registreren.
De informatie is bij de sector reeds goed gekend. We hebben ondertussen een 700-tal aanvragen ontvangen.
Wat ik betreur is dat onze dienst nu manueel moet registreren. Er was voor de wijziging helaas geen voorafgaand overleg met ons – dat was wel het geval met de vorige wijziging m.b.t. mantelverzorgers, wijziging waar wij ook vragende partij voor waren- en nog erger, er is geen overgangsperiode voorzien. Dit is zeer uitzonderlijk en helemaal niet makkelijk. Dit manueel werk is dom werk en had perfect vermeden kunnen worden. We hebben tijd nodig om onze software in orde te maken. Maar we moeten het er nu mee doen, het is de wet, maar het is niet fijn werken. De snelheid heeft waarschijnlijk te maken met een event in juni.
wo 22/05/2024 - 11:12Met de POD Logistieke Huisvesting wil de Stad de logistieke werking van de stadsorganisatie verbeteren door verouderde locaties te sluiten en te centraliseren op 4 grote logistieke sites en 7 kleinere hubs. Eén van de betrokken locaties is de vestiging van de Groendienst bij het “Pompstation” in de Hondelee, Zwijnaarde.
Sinds 2020 stelde ik herhaaldelijk vragen in de gemeenteraad over de zoektocht van Chiro Ambo uit Zwijnaarde naar een nieuw lokaal voor de lange termijn. De vrijgekomen ruimte in Hondelee lijkt een unieke kans voor deze vereniging.
In mijn laatste vraag van 18 december antwoordde de schepen dat er wordt gewerkt aan de formalisering van een beslissingsboom. De schepen gaf aan dat de ruimtenoden in Zwijnaarde vrij duidelijk in kaart zijn: er is een vraag van Chiro Ambo, van KLJ (Katholieke Landelijke Jeugd) en vanuit sport. In december kon de schepen nog geen uitsluitsel geven welke vereniging hier in 2024 zou kunnen landen.
Op 5 mei organiseerde Chiro Ambo een actie om hun plaatsgebrek aan te kaarten en om de lange zoektocht te duiden. In de pers vernamen we intussen dat de Chiro op korte termijn op de site terechtkan. De Chiro gaf daarbij aan centen en energie in het gebouw te stoppen in de hoop er voor altijd in te kunnen trekken.
Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen:
Al sinds de jaren 90 gebruikt Chiro Ambo JOC Variant als de vaste uitvalsbasis voor hun werking. Het is een bloeiende jeugdbeweging met een stevig ledenaantal (235) en het klopt dat er deze bestuursperiode al veel gezocht werd naar een oplossing voor hun lokalen. Zo werden recent enkele oplossingen geboden om de grote nood aan ruimte door het uit zijn voege barsten van de groep op te lossen. Zo gebruiken zij nu bijkomende ruimtes in de Pagadder en in de Chalaise op zondag.
Naast deze twee oplossingen werd door de jeugddienst ook gekeken naar de vroegere loods van de Groendienst in de Hondelee. Aangezien de Groendienst vroeger dan gepland, weggetrokken is uit deze loods komt een oplossing in stroomversnelling. Het gaat over een tijdelijke invulling van 2 jaar en kan eventueel een permanente oplossing worden in de toekomst. De jeugddienst zal samen met de Chiro een evaluatie opmaken. Daarna kan onderzocht worden door de volgende bestuursploeg en diensten of het mogelijk is om op deze site te blijven. Hier zal rekening moeten worden gehouden met de beslissingsboom. Wat de formalisering van die beslissingsboom betreft, hebben we als college een besluit goedgekeurd en dit staat ook als punt op deze commissie en zal later deze maand naar de gemeenteraad gaan.
Een permanente oplossing op deze site lijkt alvast één van de beste garanties voor de groei van de jeugdbeweging en om de versnippering van de werking qua locaties tegen te gaan in de toekomst. Toch zal voor de beslissing moeten rekening gehouden worden met de beslissingsboom, waarbij FM Vastgoed voor de loods de lead in zal nemen. Opties zoals gedeeld gebruik kunnen hier zeker worden in opgenomen. Verder zal de loods tijdens de tijdelijke invulling samen met JOC Variant gebruikt worden en dus komt deze ruimte niet vrij. Het gebouw JOC Variant is in eigendom van Sogent en zij zitten in de lead als dit een herbestemming moet krijgen. Ze horen hierbij wel de beslissingsboom te volgen.
Tot slot klopt het ook dat er werken zullen moeten uitgevoerd worden op vlak brandveiligheid en het gebruiksklaar maken van de tijdelijke invulling van de loods door de jeugdbeweging. De jeugddienst begeleidt hen heel nauw hierbij. Er zijn al plaatsbezoeken geweest, ook met de brandweer. Het gaat om kleinere ingrepen zoals het wegnemen van gasvuren, het aanpakken van schuifdeuren/branddeuren, rookdetectie plaatsen, ... De kost van alle ingrepen samen wordt momenteel geraamd op 31.000 euro en het fonds tijdelijke invullingen werd reeds op de hoogte gebracht. FM blijft instaan voor de eigenaarslasten. Het dossier moet wel nog worden ingediend daar en door de jury beoordeeld worden. Er werd gekeken om KLJ Zwijnaarde te betrekken bij het indienen van het dossier, maar zij trokken zich voorlopig terug. De jeugddienst volgt dit verder op met de Chiro en KLJ.
wo 22/05/2024 - 10:12