Context : Mijnheer de schepen, op zaterdag 26 februari voerden bewoners van de Scandinaviëstraat actie voor het behoud van een rechtstreekse busverbinding met de Dampoort. Door het nieuwe vervoersplan van De Lijn werd hun halte afgeschaft en moeten zij voortaan bus 6 nemen in de Australiëstraat om dan over te stappen aan Sint-Jacobs en daar de bus naar Dampoort te nemen. De reistijd naar Dampoort is daardoor 40 minuten geworden ipv 5 minuten. Bewoners van de geïsoleerde Scandinavië-blok getuigden tijdens de actie hoe belangrijk een vlotte verbinding met Dampoort voor hen is. In hun "wijk" is er namelijk niets qua dienstverlening of winkels. Een oplossing zou erin kunnen bestaan om bus 6 tussen Zuid en P+R Muide een lus te laten maken via Dampoort, meteen kan zo ook de halte Scandinaviëstraat terug in gebruik worden genomen.
Op 18 maart had u een gesprek met een delegatie van hen over deze problematiek. Luidens SAAMO zou er het engagement genomen zijn om de hoger geschetste oplossing te bekijken qua tijds- en kostenimpact en om hierover in overleg te treden met De Lijn.
Graag verneem ik van u welke stappen u gezet heeft/zal zetten en welke pistes u ziet om tot een oplossing te komen zodat de bewoners van de Scandinaviëstraat terug vlot aan Dampoort geraken met de bus.
Jullie vragen zijn volkomen terecht.
Het nieuwe net dat werd ingevoerd op 6 januari, was in Gent op veel plaatsen een verbetering, maar zeker niet overal. Sinds de invoering van het nieuwe net worden een aantal haltes in Gent niet meer bediend. De halte Scandinaviëstraat is daarbij. De dichtst bijzijnde halte ligt nu ter hoogte van P&R Lubbeck op ongeveer 200m. In elk geval niet meer vlakbij. De vroegere directe verbinding met de Dampoort is er niet meer.
Tot zover de technische uitleg…
‘200m’ en ‘een keertje overstappen’, dat lijkt, op papier, overkomelijk. Maar bewegingen op papier en bewegingen die mensen maken zijn niet hetzelfde.
Ik kon ondertussen een aantal keer (actie bushalte, persoonlijk gesprek dd 18 maart 2024 en vandaag de ontvangst petitie) met de bewoners in gesprek gaan en begrijp heel goed dat het niet meer bedienen van die halte écht problematisch is. Ik begrijp dat 200m voor sommige mensen een grote barriére is, en ik begrijp dat vooral de verloren directe verbinding met de Dampoort een probleem is.
Er zijn dan ook verschillende stappen genomen om de halte zo snel mogelijk terug te bedienen.
Ik som ze even op:
Er is één instantie die de sleutels in handen heeft: de Vlaamse Regering.
Meneer De Roo, met betrekking tot uw vraag rond de conceptstudie voor de Scandinaviëgebouwen. Hierin gaven de bewoners aan dat ze voor een aantal basisvoorzieningen op Dampoort gericht zijn. Deze bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet in het overzicht van de bestemmingen van de OV-reizigers, waarover De Lijn beschikt. Uit deze informatie blijkt dat voor de reizigers, die aan de Scandinaviëstraat in september 2023 opstapten, Gent Dampoort niet de hoofdbestemming was. Voor het hertekenen van de buslijn heeft De Lijn zich vooral op deze eigen informatie gebaseerd. De hoofdvraag, die in de conceptstudie naar voor komt, is ook veel vergaander dan een snelle verbinding naar Dampoort: de bewoners zouden liefst de basisvoorzieningen in hun eigen buurt hebben, in plaats van zich naar een andere wijk te moeten verplaatsen.
Meneer Vandenbroucke, uw suggestie om lijn 6 om te leiden zou een oplossing zijn voor de bewoners van de Scandinaviëstraat. De bewoners van de Scandinaviëstraat zouden daarmee vlotter naar Dampoort kunnen rijden, en de gebruikers van de P+R Muide en P+R Lübeck zouden sneller aan Gent Zuid staan. Maar dat betekent ook dat de reizigers op de andere delen van het traject worden benadeeld. De reizigers uit de omgeving Dok-Noord-Stapelplein-Ham verliezen daardoor hun bus.
Zoals je merkt: een eenvoudige oplossing is er niet, maar ik blijf voor de bewoners van de Scandinavieëstraat bij De Lijn wel voor zo’n oplossing aandringen.
Ik hoop dat iedere partij hier aanwezig dat ook ondersteunt.
wo 15/05/2024 - 10:50