Context :
Mijnheer de schepen, er zijn ingrijpende werken gestart in de Sleepstraat (+ Sint-Salvatorstraat en Lange Steenstraat) om de tramsporen te vernieuwen, gevolgd door een vernieuwing van het wegdek. Ondertussen loopt het besluitvormingsproces voor de vaststelling van een nieuw circulatieplan in de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham dat in de loop van 2025 zou worden uitgerold, na ingebruikname van de Verapazbrug. In dat plan zou de Sleepstraat een eenrichtingsstraat worden. In het verslag van de dialoogmomenten over dat plan lezen we dat inwoners van de wijk vrezen dat er nog sneller zal gereden worden in de Sleepstraat als deze een eenrichtingsstraat wordt. Maar ook in een tweerichtingsregime wordt het fenomeen van overdreven snel rijden regelmatig vastgesteld. Een van de weinig (beperkt) verkeersremmende elementen zijn de klinkers op de kruispunten die vervangen zullen worden door een asfaltlaag. De vrees leeft dat dit nog meer zal uitnodigen om te snel te rijden. De heraanleg van de Sleepstraat zou een mooie opportuniteit kunnen zijn om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid te verbeteren, des te meer wanneer de circulatie in de Sleepstraat fundamenteel gewijzigd zou worden vanaf 2025. Het lijkt erop dat de huidige heraanleg hier geen rekening mee houdt en dat zou toch een gemiste kans zijn.
Vragen :
- Klopt het dat de heraanleg van de Lange Steenstraat/Sleepstraat/Sint-Salvatorstraat zich beperkt tot het vernieuwen van de tramsporen en het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag over de hele lengte van het traject? Zijn er ingrepen voorzien die de verkeersveiligheid ten goede komen, in het bijzonder een snelheidsremmend effect beogen?
- Hoe ziet u de toekomstige inrichting van de Sleepstraat indien die effectief een eenrichtingsstraat wordt?
Op het traject Lange Steenstraat – Grauwpoort – Sleepstraat - Sint-Salvatorstraat voert De Lijn momenteel onderhoudswerken uit. Het zijn dringende onderhoudswerken aan de tramsporen zonder andere wijzigingen aan het openbaar domein. De sporen en verharding zijn verzakt. De dwarsliggers en sporen worden bij de grootste verzakkingen omhoog en weer op peil van de straat gebracht. De verharding tussen de sporen wordt mee heraangelegd, goed gefundeerd en opgevoegd. Voor het vervangen van kasseien is in een beschermd stadsgezicht een omgevingsvergunning en een beoordeling vanuit onroerend erfgoed noodzakelijk.
De integrale heraanleg van deze as staat op de planning voor 2028-2030. Momenteel maken we de afspraken voor een samenwerkingsovereenkomst tussen De Lijn, Stad Gent en Farys voor opstart van het ontwerp voor de herinrichting van de as Lange Steenstraat – Grauwpoort – Sleepstraat - Sint-Salvatorstraat.
Er is momenteel nog geen definitieve keuze gemaakt of de Sleepstraat al dan niet tweerichtingsverkeer zal blijven. Eind mei zal de verkeersafwikkeling van deze straat voor de eerste maal binnen het stadsbestuur worden besproken. Een geoptimaliseerd voorstel van verkeersmaatregelen wordt in juni met de bewoners, ondernemers, zorgverstrekkers,… van de wijk besproken. wo 15/05/2024 - 10:56