Terug
Gepubliceerd op 16/05/2024

2024_MV_00286 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Bereikbaarheid van de Dampoort vanuit Scandinaviëstraat

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 14/05/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 14/05/2024 - 23:16
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Tom De Meester; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Gert Robert; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Sten Guns , fractie CD&V; Sofie Aelterman , kabinet schepen Watteeuw; Tom Van Damme , fractie NVA; Stefan  Vanbroeckhoven, Dep. Stedelijke Ontwikkeling; Sarah Van Acker , fractie Groen; Yves  Roelandt, IVA Mobiliteitsbedrijf

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Anne Schiettekatte; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Sofie Bracke; Ronny Rysermans; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00286 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Bereikbaarheid van de Dampoort vanuit Scandinaviëstraat 2024_MV_00286 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Bereikbaarheid van de Dampoort vanuit Scandinaviëstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In de Scandinaviëstraat wonen zo'n 700 mensen. Om inkopen te doen of beroep te doen op allerhande diensten moeten zij zich verplaatsen, want in de onmiddellijke omgeving is er eenvoudigweg geen aanbod. Zij richten zich hiervoor vooral op de omgeving van Dampoort.

Door het gewijzigde aanbod van De Lijn wordt deze verplaatsing voor heel wat inwoners bijzonder moeilijk. De bewoners vragen dan ook om de rechtstreekse verbinding met Dampoort opnieuw op te starten. Zij zijn hier met de schepen ook over in dialoog getreden. In de recent opgeleverde Conceptstudie Scandinaviëgebouwen is het verbeteren van de bereikbaarheid van Dampoort en de toegang tot het openbaar vervoer ook expliciet opgenomen als aanbeveling voor Stad Gent.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

di 30/04/2024 - 18:40

Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Welke stappen werden ondernomen sinds het overleg tussen de schepen, de bewoners van de Scandinaviëstraat en SAAMO?
  2. Werd de rechtstreekse verbinding tussen de Dampoort en de Scandinaviëstraat reeds besproken op de vervoerregioraad? Zo ja, wat was daarvan het resultaat? Zo nee, wanneer staat dit op de planning?
  3. Hoe gaan de schepen en de diensten verder aan de slag met de aanbeveling uit de Conceptstudie Scandinaviëgebouwen?

Bespreking

Antwoord

Jullie vragen zijn volkomen terecht. 

Het nieuwe net dat werd ingevoerd op 6 januari, was in Gent op veel plaatsen een verbetering, maar zeker niet overal.   Sinds de invoering van het nieuwe net worden een aantal haltes in Gent niet meer bediend. De halte Scandinaviëstraat is daarbij. De dichtst bijzijnde halte ligt nu ter hoogte van P&R Lubbeck op ongeveer 200m. In elk geval niet meer vlakbij. De vroegere directe verbinding met de Dampoort is er niet meer.

Tot zover de technische uitleg…

‘200m’ en ‘een keertje overstappen’, dat lijkt, op papier, overkomelijk. Maar bewegingen op papier en bewegingen die mensen maken zijn niet hetzelfde. 

Ik kon ondertussen een aantal keer (actie bushalte, persoonlijk gesprek d.d. 18 maart 2024 en vandaag de ontvangst petitie) met de bewoners in gesprek gaan en begrijp heel goed dat het niet meer bedienen van die halte écht problematisch is. Ik begrijp dat 200m voor sommige mensen een grote barriére is, en ik begrijp dat vooral de verloren directe verbinding met de Dampoort een probleem is. 

Er zijn dan ook verschillende stappen genomen om de halte zo snel mogelijk terug te bedienen. 

Ik som ze even op:

  • Verschillende keren is er binnen de VVRR op gehamerd dat het budget van De Lijn moet worden verhoogd. Want daar knelt uiteraard het schoentje…budgetneutraliteit en een kwalitatief toekomstgericht openbaar vervoersnet uitbouwen, dat gaat niet samen. Exloitatiebudget van De Lijn moet omhoog. De besparingswoede van de laatste 15 jaar toont nu zijn gevolgen.
  • Er is een brief gestuurd aan de Minister (vanuit VVRR én vanuit stad) met de vraag om de budgetten te verhogen
  • Er is een signalenbundel opgemaakt waarin de Scandinaviëstraat als knelpunt is opgenomen, die wordt besproken binnen de VVRR.
  • Er is de vraag gesteld aan De Lijn om op korte termijn de halte Scandinaviëstraat te bedienen met lijn 6 en niet te wachten tot de Verapazburg is gerealiseerd. Antwoord De Lijn: er is niet voldoende buffertijd. Extra buffertijd crëeren kost geld (Extra buffertijd kan enkel al er meer bussen en chauffeurs komen.) Dat is er niet. We komen opnieuw op hetzelfde knelpunt: voor goed openbaar vervoer heeft De Lijn meer budget nodig.
  • Volgende week is er opnieuw VVRR, ik zet het daar opnieuw op de agenda.

Er is één instantie die de sleutels in handen heeft: de Vlaamse Regering.

Meneer De Roo, met betrekking tot uw vraag rond de conceptstudie voor de Scandinaviëgebouwen. Hierin gaven de bewoners aan dat ze voor een aantal basisvoorzieningen op Dampoort gericht zijn. Deze bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet in het overzicht van de bestemmingen van de OV-reizigers, waarover De Lijn beschikt. Uit deze informatie blijkt dat voor de reizigers, die aan de Scandinaviëstraat in september 2023 opstapten, Gent Dampoort niet de hoofdbestemming was. Voor het hertekenen van de buslijn heeft De Lijn zich vooral op deze eigen informatie gebaseerd. De hoofdvraag, die in de conceptstudie naar voor komt, is ook veel vergaander dan een snelle verbinding naar Dampoort: de bewoners zouden liefst de basisvoorzieningen in hun eigen buurt hebben, in plaats van zich naar een andere wijk te moeten verplaatsen. 

Meneer Vandenbroucke, uw suggestie om lijn 6 om te leiden zou een oplossing zijn voor de bewoners van de Scandinaviëstraat. De bewoners van de Scandinaviëstraat zouden daarmee vlotter naar Dampoort kunnen rijden, en de gebruikers van de P+R Muide en P+R Lübeck zouden sneller aan Gent Zuid staan. Maar dat betekent ook dat de reizigers op de andere delen van het traject worden benadeeld. De reizigers uit de omgeving Dok-Noord-Stapelplein-Ham verliezen daardoor hun bus. 

Zoals je merkt: een eenvoudige oplossing is er niet, maar ik blijf voor de bewoners van de Scandinavieëstraat bij De Lijn wel voor zo’n oplossing aandringen. 

Ik hoop dat iedere partij hier aanwezig dat ook ondersteunt.

wo 15/05/2024 - 10:53