Context : Mijnheer de schepen, op zaterdag 26 februari voerden bewoners van de Scandinaviëstraat actie voor het behoud van een rechtstreekse busverbinding met de Dampoort. Door het nieuwe vervoersplan van De Lijn werd hun halte afgeschaft en moeten zij voortaan bus 6 nemen in de Australiëstraat om dan over te stappen aan Sint-Jacobs en daar de bus naar Dampoort te nemen. De reistijd naar Dampoort is daardoor 40 minuten geworden ipv 5 minuten. Bewoners van de geïsoleerde Scandinavië-blok getuigden tijdens de actie hoe belangrijk een vlotte verbinding met Dampoort voor hen is. In hun "wijk" is er namelijk niets qua dienstverlening of winkels. Een oplossing zou erin kunnen bestaan om bus 6 tussen Zuid en P+R Muide een lus te laten maken via Dampoort, meteen kan zo ook de halte Scandinaviëstraat terug in gebruik worden genomen.
Op 18 maart had u een gesprek met een delegatie van hen over deze problematiek. Luidens SAAMO zou er het engagement genomen zijn om de hoger geschetste oplossing te bekijken qua tijds- en kostenimpact en om hierover in overleg te treden met De Lijn.
Graag verneem ik van u welke stappen u gezet heeft/zal zetten en welke pistes u ziet om tot een oplossing te komen zodat de bewoners van de Scandinaviëstraat terug vlot aan Dampoort geraken met de bus.
Jullie vragen zijn volkomen terecht.
Het nieuwe net dat werd ingevoerd op 6 januari, was in Gent op veel plaatsen een verbetering, maar zeker niet overal. Sinds de invoering van het nieuwe net worden een aantal haltes in Gent niet meer bediend. De halte Scandinaviëstraat is daarbij. De dichtst bijzijnde halte ligt nu ter hoogte van P&R Lubbeck op ongeveer 200m. In elk geval niet meer vlakbij. De vroegere directe verbinding met de Dampoort is er niet meer.
Tot zover de technische uitleg…
‘200m’ en ‘een keertje overstappen’, dat lijkt, op papier, overkomelijk. Maar bewegingen op papier en bewegingen die mensen maken zijn niet hetzelfde.
Ik kon ondertussen een aantal keer (actie bushalte, persoonlijk gesprek dd 18 maart 2024 en vandaag de ontvangst petitie) met de bewoners in gesprek gaan en begrijp heel goed dat het niet meer bedienen van die halte écht problematisch is. Ik begrijp dat 200m voor sommige mensen een grote barriére is, en ik begrijp dat vooral de verloren directe verbinding met de Dampoort een probleem is.
Er zijn dan ook verschillende stappen genomen om de halte zo snel mogelijk terug te bedienen.
Ik som ze even op:
Er is één instantie die de sleutels in handen heeft: de Vlaamse Regering.
Meneer De Roo, met betrekking tot uw vraag rond de conceptstudie voor de Scandinaviëgebouwen. Hierin gaven de bewoners aan dat ze voor een aantal basisvoorzieningen op Dampoort gericht zijn. Deze bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet in het overzicht van de bestemmingen van de OV-reizigers, waarover De Lijn beschikt. Uit deze informatie blijkt dat voor de reizigers, die aan de Scandinaviëstraat in september 2023 opstapten, Gent Dampoort niet de hoofdbestemming was. Voor het hertekenen van de buslijn heeft De Lijn zich vooral op deze eigen informatie gebaseerd. De hoofdvraag, die in de conceptstudie naar voor komt, is ook veel vergaander dan een snelle verbinding naar Dampoort: de bewoners zouden liefst de basisvoorzieningen in hun eigen buurt hebben, in plaats van zich naar een andere wijk te moeten verplaatsen.
Meneer Vandenbroucke, uw suggestie om lijn 6 om te leiden zou een oplossing zijn voor de bewoners van de Scandinaviëstraat. De bewoners van de Scandinaviëstraat zouden daarmee vlotter naar Dampoort kunnen rijden, en de gebruikers van de P+R Muide en P+R Lübeck zouden sneller aan Gent Zuid staan. Maar dat betekent ook dat de reizigers op de andere delen van het traject worden benadeeld. De reizigers uit de omgeving Dok-Noord-Stapelplein-Ham verliezen daardoor hun bus.
Zoals je merkt: een eenvoudige oplossing is er niet, maar ik blijf voor de bewoners van de Scandinavieëstraat bij De Lijn wel voor zo’n oplossing aandringen.
Ik hoop dat iedere partij hier aanwezig dat ook ondersteunt.
wo 15/05/2024 - 10:50Context :
Mijnheer de schepen, er zijn ingrijpende werken gestart in de Sleepstraat (+ Sint-Salvatorstraat en Lange Steenstraat) om de tramsporen te vernieuwen, gevolgd door een vernieuwing van het wegdek. Ondertussen loopt het besluitvormingsproces voor de vaststelling van een nieuw circulatieplan in de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham dat in de loop van 2025 zou worden uitgerold, na ingebruikname van de Verapazbrug. In dat plan zou de Sleepstraat een eenrichtingsstraat worden. In het verslag van de dialoogmomenten over dat plan lezen we dat inwoners van de wijk vrezen dat er nog sneller zal gereden worden in de Sleepstraat als deze een eenrichtingsstraat wordt. Maar ook in een tweerichtingsregime wordt het fenomeen van overdreven snel rijden regelmatig vastgesteld. Een van de weinig (beperkt) verkeersremmende elementen zijn de klinkers op de kruispunten die vervangen zullen worden door een asfaltlaag. De vrees leeft dat dit nog meer zal uitnodigen om te snel te rijden. De heraanleg van de Sleepstraat zou een mooie opportuniteit kunnen zijn om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid te verbeteren, des te meer wanneer de circulatie in de Sleepstraat fundamenteel gewijzigd zou worden vanaf 2025. Het lijkt erop dat de huidige heraanleg hier geen rekening mee houdt en dat zou toch een gemiste kans zijn.
Vragen :
- Klopt het dat de heraanleg van de Lange Steenstraat/Sleepstraat/Sint-Salvatorstraat zich beperkt tot het vernieuwen van de tramsporen en het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag over de hele lengte van het traject? Zijn er ingrepen voorzien die de verkeersveiligheid ten goede komen, in het bijzonder een snelheidsremmend effect beogen?
- Hoe ziet u de toekomstige inrichting van de Sleepstraat indien die effectief een eenrichtingsstraat wordt?
Op het traject Lange Steenstraat – Grauwpoort – Sleepstraat - Sint-Salvatorstraat voert De Lijn momenteel onderhoudswerken uit. Het zijn dringende onderhoudswerken aan de tramsporen zonder andere wijzigingen aan het openbaar domein. De sporen en verharding zijn verzakt. De dwarsliggers en sporen worden bij de grootste verzakkingen omhoog en weer op peil van de straat gebracht. De verharding tussen de sporen wordt mee heraangelegd, goed gefundeerd en opgevoegd. Voor het vervangen van kasseien is in een beschermd stadsgezicht een omgevingsvergunning en een beoordeling vanuit onroerend erfgoed noodzakelijk.
De integrale heraanleg van deze as staat op de planning voor 2028-2030. Momenteel maken we de afspraken voor een samenwerkingsovereenkomst tussen De Lijn, Stad Gent en Farys voor opstart van het ontwerp voor de herinrichting van de as Lange Steenstraat – Grauwpoort – Sleepstraat - Sint-Salvatorstraat.
Er is momenteel nog geen definitieve keuze gemaakt of de Sleepstraat al dan niet tweerichtingsverkeer zal blijven. Eind mei zal de verkeersafwikkeling van deze straat voor de eerste maal binnen het stadsbestuur worden besproken. Een geoptimaliseerd voorstel van verkeersmaatregelen wordt in juni met de bewoners, ondernemers, zorgverstrekkers,… van de wijk besproken. wo 15/05/2024 - 10:56Mijnheer de schepen, het is er dan eindelijk toch van gekomen. Op zondag 28 en maandag 29 april werden de maatregelen voor de nieuwe verkeerscirculatie in Dampoort-Oud Gentbrugge doorgevoerd. Op het ogenblik van deze vraagstelling zijn we ruim twee weken later en zullen wellicht al eerste effecten zichtbaar zijn, eventuele knelpunten ook en ontvingen u en het mobiliteitsbedrijf wellicht reacties.
Graag pols ik bij u wat de eerste impressies zijn na de invoering van het WMP, of er reacties zijn binnengekomen en er al zicht is op eventuele noodzakelijke bijsturingen.
Het wijkmobiliteitsplan was een project, en liep een traject van 2019 tot nu, dat werd besproken en werd goedgekeurd door hele college.
Wat vooral opvalt, zijn de gelijkenissen met de invoering van het circulatieplan in 2017. Reacties waren toen idem: er waren files, mensen voelden zich tweederangsburgers, is dit wel voorbereid, er werd een referendum voorbereid enz. Dat heeft ee nhele tijd geduurd. Sommige punten, zelfs met zeer duidelijke signalisatie (doorgang thv tweebruggen), drongen pas na 1,5 jaar, 2 jaar door dat de situatie was veranderd. Zo’n zaken hebben tijd nodig. Maar blijkbaar leren we daar niet uit…
We zijn nu 2 weken ver. Mensen hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Mobiliteit is geen exacte wetenschap. We hebben modellen, maar die dienen vooral om het denkproces op gang te brengen. In realiteit kunnen de zaken anders lopen. Dat blijkt nu ook zo.
Mobiliteit is emotie. Mensen moeten hun gewoontes aanpassen. Dat is moeilijk. Daar is geen probleem mee. Politici die dat gebruiken om te polariseren…dat is iets anders.
Eerst en vooral is het belangrijk te zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ik hoor verschillende raadsleden vragen voor een evaluatie, maar dat kan nog niet de bedoeling zijn. Veel mensen zijn nog zoekende, moeten zich aanpassen, gewoontes doorbreken, moeten zich nog informeren. De evaluatie volgt dus later.
Het opvolg- en evaluatiesysteem is reeds uitgebreid toegelicht op de commissie begin dit jaar. Ook de meetpunten bij voormetingen zijn nadien aan de commissieleden bezorgd. Na 6 maanden evalueren we, waarbij bewoners, bezoekers en doelgroepen zoals handelaars betrokken zullen worden. We proberen om elke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
(indien nodig kunnen we de presentatie en overzicht meetpunten opnieuw meesturen). Criteria die we hanteren bij de evaluatie zijn: verkeersveiligheid, leesbaarheid/duidelijkheid van de verkeerssituatie en bereikbaarheid.
Betreffende vinger aan de pols kunnen we meegeven dat daar waar de stewards staan ook observaties plaatsvonden, uitgevoerd door meerdere collega’s van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast werd steeds feedback aan de stewards gevraagd dat dagelijks aangevuld werd met voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat betreft eerste impressies en vinger aan de pols-reflecties:
Als je het globaal bekijkt, loopt het plan grotendeels zoals verwacht. Er zijn inderdaad pijnpunten waar heel hard de focus op gelegd wordt. We zijn ervan op de hoogte en zijn er ook mee bezig maar hou er rekening mee dat we een goeie 2 weken ver zijn. Een plan op dit niveau moet je tijd geven.
Dringende zaken pakken we onmiddellijk aan of we bekijken wat mogelijke korte termijn oplossingen kunnen zijn.
Naast de kritische en vaak ook luide reacties horen we ook positieve reacties, maar die zijn minder luid aanwezig. Harde reacties krijgen meer airplay.
In totaal hebben we de voorbije 10 dagen ongeveer een 250-tal vragen ontvangen n.a.v. het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge.
Het is normaal dat mensen veel vragen hebben de eerste dagen, de vragen verdelen we over verschillende medewerkers zodat we iedereen zo snel mogelijk kunnen antwoorden. We merken wel dat nu, dus een tiental dagen na invoering, er minder vragen binnenkomen.
Wat Destelbergen betreft: er is een gesprek geweest met de burgemeester en een aantal schepenen waar ze hun ongenoegen geuit hebben en aangekondigd hebben dat ze ons in gebreke gingen stellen. 1 werkdag later hebben we de ingebrekestelling ontvangen. Het was dus duidelijk dat het niet de bedoeling was om nog te overleggen en tot een consensus te komen. Hun intentie was vanaf het begin duidelijk. We maakten vooraf enkele afspraken, zo werd de rechtsaf ingevoerd, Destelbergen zou geen rechtszaak aanspannen. Dat gebeurde dan nadien toch.
We kregen ook nog een gebundelde reactie van de Verenigde straten Dampoortwijk – die toch heel wat bewoners vertegenwoordigen: Zij vragen om plan tijd te geven en nu vooral de dringende situaties aan te pakken. Ze horen en zien ook veel goeie signalen.
Over de inzet van de stewards:
De stewards zijn op voorhand gebrieft over de locaties, over wat en wel nog mag en niet meer mag, en wat de alternatieven zijn. Veel van de stewards voor Dampoort en Oud-Gentbrugge stonden ook bij de invoering van Zwijnaarde. En het moet gezegd: ze hebben dit schitterend gedaan! Kalm blijven in dergelijke stresserende situaties met soms zelfs verbaal geweld: dat is niet iedereen gegeven. Ik wil ze hierbij oprecht bedanken.
Ook op locaties waar geen stewards stonden, vonden observaties plaats. De komende dagen/weken worden nog meerdere observaties gepland, in het bijzonder op de aandachtspunten die tijdens de eerste dagen werden gesignaleerd. Ook van de politie, die op bepaalde ochtend- en avondspitsen mee aanwezig waren op een aantal punten ontvingen we feedback en suggesties.
Wat politie betreft, hier hebben we op dezelfde manier gewerkt als in Zwijnaarde. We hadden dezelfde afspraken en voorberedingen. Het Mobiliteitsbedrijf was verrassend over de eerste ochtend en avond, maar dit werd nadien snel rechtgezet.
De eerste weken beperken we ons tot de observaties om verkeersveiligheid te monitoren. We doen dus in principe nog geen tellingen. Enige uitzonderingen daarop zijn de Dendermondsesteenweg en Nijverheidskaai, daar zijn wel tellingen ingepland.
En dan de vraag over de bijsturingen:
Daar waar echt nodig, worden aanpassingen doorgevoerd en wachten we dus de evaluatie niet af. Er zijn 3 specifieke probleemzones waar ofwel al maatregelen zijn uitgevoerd of nog worden uitgewerkt de komende weken.
1 - Gentbruggebrug.
De situatie is inderdaad niet goed. Normaal zou er op zijn Engels worden gekruist, waardoor er thv de blokken geen auto verkeer zou komen. Er zou op die manier een zone ontstaan aan de voet van Gentbruggebrug waar auto’s elkaar niet kruisen. Met C3’s kon die zone worden aangegeven en handhaving kon door camera’s, cfr autovrijgebied.
Op vraag van Destelbergen is er een rechtafbeweging onderaan Gentbruggebrug (kant Dampoort) toegevoegd. Hierdoor ontstond een zeer complexe structuur. Dit heeft het plan verzwakt. Handhaving is zeer moeilijk geworden. Controle via camera’s cfr autovrijgebied is daardoor niet meer mogelijk.
De aanpassingen die we hebben gedaan onder politiek, juridische druk waren geen goede aanpassingen en hebben het plan verzwakt. Handhaving is erg moeilijk en er zijn momenteel veel overtredingen. Dat gaat eruit, maar duurt lang, te lang. We monitoren het gedrag op de brug en houden nauwlettend het aantal overtredingen in het oog. Maar in dit geval zijn er teveel overtredingen. Vandaag zijn er in het spitsuur 100 overtredingen geteld aan de voet van Gentbruggebrug. We kijken hoe we dit snel kunnen aanpakken.
Wat de blokken betreft. Ze staan nu, zoals goedgekeurd in het college. Oorspronkelijk was een goede structurele oplossing voorgesteld met een groenbuffer. Maar deze oplossing werd stilgelegd owv het afsluiten van de brug tijdens de werf. De oplossing met de blokken was een aangepaste oplossing.
- op Gentbruggebrug werd een bypass voorzien tussen de blokken voor fietsers die van de brug komen en richting Nijverheidskaai afslaan. Hierdoor verloopt voor hen de bocht iets gemakkelijker. Er werden deze ochtend ook de noodzakelijke fietssuggestiestroken geschilderd. Dat hadden we liever eerder gedaan, maar het weer en beschikbaarheid van aannemer leidde tot wat vertraging.
- ook werd een extra bord ‘verplicht linksaf’ voorzien voor verkeer komende van Dendermondsesteenweg richting Nijverheidskaai
- we bekijken om het linskafverbod komende van de Jan Delvinlaan richting Nijverheidskaai beter af te dwingen.
2 – nieuwe sluiproutes
De meesten hier zijn akkoord om sluipverkeer te weren in woonwijken. Doorgaand verkeer moet de verbindingswegen gebruiken:Dendermondessteenweg, R40, Land Van Waaslaan, Antwerpsesteenweg. Dat betekent dat het aantal in- en uitgangen in een zone moeten worden beperkt (cfr super blocks in verschillende steden in Spanje). Bewoners hebben dan uiteraard ook niet meer alle mogelijkheden om de wijk in en uit te rijden. Met veel in- en uitgangen blijft het verkeer er door rijden. Op bepaalde plaatsen zijn er nog ongewenste sluiproutes. Met een beter doorstroming op de steenwegen zullen die normaal gezien afnemen.
Rond Wolterslaan is een kleine aanpassing gedaan om te zorgen dat er meer in/uitritten zouden zijn, dat zorgt nu voor sluipverkeer.
Mobiliteitsbedrijf onderzoekt mogelijke aanpassingen om deze te ontraden.
Maar aantal wagens is in veel straten sterk gedaald. Enkele cijfers:
Stijgende intensiteiten in Wolterslaan (van 350 wagens/dag naar 750/dag), Bouwmeesterstraat, Scheldestraat (+380/dag), Sint-Baafskouter (+450/dag, komt van 650/dag)
Maar ook sterke dalingen:
Delvinlaan van 7000, nu naar 5000…=2100 autos minder
Nijverheidskaai: voor WMP 3700, nu 1600 minder
O vanderlinden van 5100 naar 1300
C Cautermans: voor WMP 2500, nu bijna 2000 auto’s minder
A Baeyens: voor WMP 3300 , vandaag 1650 minder
Toekomststraat is verder gestegen ipv gedaald en ook in de Burvenichstraat moeten we zeker ingrijpen.
Vergelijking is gemaakt tss week van 15 april (ma-di-woe), week van 22 april en week van 6 mei. Tendens is dalende (ook op Wolterslaan). Congestie op steenwegen kent dalende trend. Te verwachten dat sluiproutes ook nog dalen.
3 – files
Verminderen files zal zeker impact hebben op sluipvrekeer doorheen de wijk. Beide zijn gekoppeld.
En verder nog wat kleinere dingen die worden opgevolgd:
- er is extra signalisatie geplaatst door Destelbergen (op vraag van ons op grondgebied Destelbergen) om vrachtverkeer niet door Galgenberglaan en Scaldisstraat te sturen
- er komt een aanpassing aan circulatie Oude Brusselseweg (deze week gepland) om het vracht- en busverkeer makkelijker te laten ontsluiten (specifieke vraag rond kindje dat vervoerd werd met bus voor bijzonder onderwijs)
- er kwam een aanpassing van vrachtwagenbewegwijzering op Dendermondsesteenweg (om te vermijden dat vrachtverkeer onbedoeld naar GB-brug rijdt)
- een 20-tal minder dringende kleinere vragen tot aanpassingen die we plannen komende weken (voorsignalisatie, toevoeging bromfietser A op bepaalde onderborden, verlichting, afslagverbod bij bepaalde straten om eenrichtingsverkeer beter kenbaar te maken,…)
Ik wil nog even een beschouwing maken over het tijdsverlies. Hier wordt veel over gezegd.
Toch even dit ter vergelijking: In dezelfde week van de invoering van het WMP ontspoorde in het centrum in volle avondspits een tram. Het openbaar vervoer was ontregeld gedurende een volledige avondspits en ochtendspits. Dit betekent dat openbaar vervoergebruikers plots geconfronteerd worden met een vertraging van minstens 15 minuten, en afhankelijk van je bestemming (buitengebied), vertragingen van meer dan een uur. Ook deze mensen moeten naar ziekenhuizen of dokters, moeten kinderen ophalen in créches, hebben dringende afspraken op hun werk. Net zoals wanneer er een bus- of tramrit wegvalt. Het viel op dat communicatie hierrond veel serener verliep.
Hoe dan ook, zoals jullie horen, de zaken lopen zoals verwacht, natuurlijk zijn er zaken die wat moeilijker verlopen, maar die volgen we nauwgezet volgen op en sturen we bij indien nodig.
do 16/05/2024 - 10:18Situering
Op zondag 28 en maandag 29 april werd het wijkmobiliteitsplan Dampoort-Oud Gentbrugge ingevoerd op terrein. Met argusogen volgden we dit op terrein. Sommige zaken leken te werken, op andere plaatsen was het wat zoeken (en voor sommige automobilisten ook ‘vloeken’). Dit heeft natuurlijk ook een tijd nodig. Gelukkig waren er ook de vele ‘stewards’ die de mensen op goede weg trachtten te helpen.
Vraag
Het wijkmobiliteitsplan was een project, en liep een traject van 2019 tot nu, dat werd besproken en werd goedgekeurd door hele college.
Wat vooral opvalt, zijn de gelijkenissen met de invoering van het circulatieplan in 2017. Reacties waren toen idem: er waren files, mensen voelden zich tweederangsburgers, is dit wel voorbereid, er werd een referendum voorbereid enz. Dat heeft ee nhele tijd geduurd. Sommige punten, zelfs met zeer duidelijke signalisatie (doorgang thv tweebruggen), drongen pas na 1,5 jaar, 2 jaar door dat de situatie was veranderd. Zo’n zaken hebben tijd nodig. Maar blijkbaar leren we daar niet uit…
We zijn nu 2 weken ver. Mensen hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Mobiliteit is geen exacte wetenschap. We hebben modellen, maar die dienen vooral om het denkproces op gang te brengen. In realiteit kunnen de zaken anders lopen. Dat blijkt nu ook zo.
Mobiliteit is emotie. Mensen moeten hun gewoontes aanpassen. Dat is moeilijk. Daar is geen probleem mee. Politici die dat gebruiken om te polariseren…dat is iets anders.
Eerst en vooral is het belangrijk te zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ik hoor verschillende raadsleden vragen voor een evaluatie, maar dat kan nog niet de bedoeling zijn. Veel mensen zijn nog zoekende, moeten zich aanpassen, gewoontes doorbreken, moeten zich nog informeren. De evaluatie volgt dus later.
Het opvolg- en evaluatiesysteem is reeds uitgebreid toegelicht op de commissie begin dit jaar. Ook de meetpunten bij voormetingen zijn nadien aan de commissieleden bezorgd. Na 6 maanden evalueren we, waarbij bewoners, bezoekers en doelgroepen zoals handelaars betrokken zullen worden. We proberen om elke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
(indien nodig kunnen we de presentatie en overzicht meetpunten opnieuw meesturen). Criteria die we hanteren bij de evaluatie zijn: verkeersveiligheid, leesbaarheid/duidelijkheid van de verkeerssituatie en bereikbaarheid.
Betreffende vinger aan de pols kunnen we meegeven dat daar waar de stewards staan ook observaties plaatsvonden, uitgevoerd door meerdere collega’s van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast werd steeds feedback aan de stewards gevraagd dat dagelijks aangevuld werd met voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat betreft eerste impressies en vinger aan de pols-reflecties:
Als je het globaal bekijkt, loopt het plan grotendeels zoals verwacht. Er zijn inderdaad pijnpunten waar heel hard de focus op gelegd wordt. We zijn ervan op de hoogte en zijn er ook mee bezig maar hou er rekening mee dat we een goeie 2 weken ver zijn. Een plan op dit niveau moet je tijd geven.
Dringende zaken pakken we onmiddellijk aan of we bekijken wat mogelijke korte termijn oplossingen kunnen zijn.
Naast de kritische en vaak ook luide reacties horen we ook positieve reacties, maar die zijn minder luid aanwezig. Harde reacties krijgen meer airplay.
In totaal hebben we de voorbije 10 dagen ongeveer een 250-tal vragen ontvangen n.a.v. het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge.
Het is normaal dat mensen veel vragen hebben de eerste dagen, de vragen verdelen we over verschillende medewerkers zodat we iedereen zo snel mogelijk kunnen antwoorden. We merken wel dat nu, dus een tiental dagen na invoering, er minder vragen binnenkomen.
Wat Destelbergen betreft: er is een gesprek geweest met de burgemeester en een aantal schepenen waar ze hun ongenoegen geuit hebben en aangekondigd hebben dat ze ons in gebreke gingen stellen. 1 werkdag later hebben we de ingebrekestelling ontvangen. Het was dus duidelijk dat het niet de bedoeling was om nog te overleggen en tot een consensus te komen. Hun intentie was vanaf het begin duidelijk. We maakten vooraf enkele afspraken, zo werd de rechtsaf ingevoerd, Destelbergen zou geen rechtszaak aanspannen. Dat gebeurde dan nadien toch.
We kregen ook nog een gebundelde reactie van de Verenigde straten Dampoortwijk – die toch heel wat bewoners vertegenwoordigen: Zij vragen om plan tijd te geven en nu vooral de dringende situaties aan te pakken. Ze horen en zien ook veel goeie signalen.
Over de inzet van de stewards:
De stewards zijn op voorhand gebrieft over de locaties, over wat en wel nog mag en niet meer mag, en wat de alternatieven zijn. Veel van de stewards voor Dampoort en Oud-Gentbrugge stonden ook bij de invoering van Zwijnaarde. En het moet gezegd: ze hebben dit schitterend gedaan! Kalm blijven in dergelijke stresserende situaties met soms zelfs verbaal geweld: dat is niet iedereen gegeven. Ik wil ze hierbij oprecht bedanken.
Ook op locaties waar geen stewards stonden, vonden observaties plaats. De komende dagen/weken worden nog meerdere observaties gepland, in het bijzonder op de aandachtspunten die tijdens de eerste dagen werden gesignaleerd. Ook van de politie, die op bepaalde ochtend- en avondspitsen mee aanwezig waren op een aantal punten ontvingen we feedback en suggesties.
Wat politie betreft, hier hebben we op dezelfde manier gewerkt als in Zwijnaarde. We hadden dezelfde afspraken en voorberedingen. Het Mobiliteitsbedrijf was verrassend over de eerste ochtend en avond, maar dit werd nadien snel rechtgezet.
De eerste weken beperken we ons tot de observaties om verkeersveiligheid te monitoren. We doen dus in principe nog geen tellingen. Enige uitzonderingen daarop zijn de Dendermondsesteenweg en Nijverheidskaai, daar zijn wel tellingen ingepland.
En dan de vraag over de bijsturingen:
Daar waar echt nodig, worden aanpassingen doorgevoerd en wachten we dus de evaluatie niet af. Er zijn 3 specifieke probleemzones waar ofwel al maatregelen zijn uitgevoerd of nog worden uitgewerkt de komende weken.
1 - Gentbruggebrug.
De situatie is inderdaad niet goed. Normaal zou er op zijn Engels worden gekruist, waardoor er thv de blokken geen auto verkeer zou komen. Er zou op die manier een zone ontstaan aan de voet van Gentbruggebrug waar auto’s elkaar niet kruisen. Met C3’s kon die zone worden aangegeven en handhaving kon door camera’s, cfr autovrijgebied.
Op vraag van Destelbergen is er een rechtafbeweging onderaan Gentbruggebrug (kant Dampoort) toegevoegd. Hierdoor ontstond een zeer complexe structuur. Dit heeft het plan verzwakt. Handhaving is zeer moeilijk geworden. Controle via camera’s cfr autovrijgebied is daardoor niet meer mogelijk.
De aanpassingen die we hebben gedaan onder politiek, juridische druk waren geen goede aanpassingen en hebben het plan verzwakt. Handhaving is erg moeilijk en er zijn momenteel veel overtredingen. Dat gaat eruit, maar duurt lang, te lang. We monitoren het gedrag op de brug en houden nauwlettend het aantal overtredingen in het oog. Maar in dit geval zijn er teveel overtredingen. Vandaag zijn er in het spitsuur 100 overtredingen geteld aan de voet van Gentbruggebrug. We kijken hoe we dit snel kunnen aanpakken.
Wat de blokken betreft. Ze staan nu, zoals goedgekeurd in het college. Oorspronkelijk was een goede structurele oplossing voorgesteld met een groenbuffer. Maar deze oplossing werd stilgelegd owv het afsluiten van de brug tijdens de werf. De oplossing met de blokken was een aangepaste oplossing.
- op Gentbruggebrug werd een bypass voorzien tussen de blokken voor fietsers die van de brug komen en richting Nijverheidskaai afslaan. Hierdoor verloopt voor hen de bocht iets gemakkelijker. Er werden deze ochtend ook de noodzakelijke fietssuggestiestroken geschilderd. Dat hadden we liever eerder gedaan, maar het weer en beschikbaarheid van aannemer leidde tot wat vertraging.
- ook werd een extra bord ‘verplicht linksaf’ voorzien voor verkeer komende van Dendermondsesteenweg richting Nijverheidskaai
- we bekijken om het linskafverbod komende van de Jan Delvinlaan richting Nijverheidskaai beter af te dwingen.
2 – nieuwe sluiproutes
De meesten hier zijn akkoord om sluipverkeer te weren in woonwijken. Doorgaand verkeer moet de verbindingswegen gebruiken:Dendermondessteenweg, R40, Land Van Waaslaan, Antwerpsesteenweg. Dat betekent dat het aantal in- en uitgangen in een zone moeten worden beperkt (cfr super blocks in verschillende steden in Spanje). Bewoners hebben dan uiteraard ook niet meer alle mogelijkheden om de wijk in en uit te rijden. Met veel in- en uitgangen blijft het verkeer er door rijden. Op bepaalde plaatsen zijn er nog ongewenste sluiproutes. Met een beter doorstroming op de steenwegen zullen die normaal gezien afnemen.
Rond Wolterslaan is een kleine aanpassing gedaan om te zorgen dat er meer in/uitritten zouden zijn, dat zorgt nu voor sluipverkeer.
Mobiliteitsbedrijf onderzoekt mogelijke aanpassingen om deze te ontraden.
Maar aantal wagens is in veel straten sterk gedaald. Enkele cijfers:
Stijgende intensiteiten in Wolterslaan (van 350 wagens/dag naar 750/dag), Bouwmeesterstraat, Scheldestraat (+380/dag), Sint-Baafskouter (+450/dag, komt van 650/dag)
Maar ook sterke dalingen:
Delvinlaan van 7000, nu naar 5000…=2100 autos minder
Nijverheidskaai: voor WMP 3700, nu 1600 minder
O vanderlinden van 5100 naar 1300
C Cautermans: voor WMP 2500, nu bijna 2000 auto’s minder
A Baeyens: voor WMP 3300 , vandaag 1650 minder
Toekomststraat is verder gestegen ipv gedaald en ook in de Burvenichstraat moeten we zeker ingrijpen.
Vergelijking is gemaakt tss week van 15 april (ma-di-woe), week van 22 april en week van 6 mei. Tendens is dalende (ook op Wolterslaan). Congestie op steenwegen kent dalende trend. Te verwachten dat sluiproutes ook nog dalen.
3 – files
Verminderen files zal zeker impact hebben op sluipvrekeer doorheen de wijk. Beide zijn gekoppeld.
En verder nog wat kleinere dingen die worden opgevolgd:
- er is extra signalisatie geplaatst door Destelbergen (op vraag van ons op grondgebied Destelbergen) om vrachtverkeer niet door Galgenberglaan en Scaldisstraat te sturen
- er komt een aanpassing aan circulatie Oude Brusselseweg (deze week gepland) om het vracht- en busverkeer makkelijker te laten ontsluiten (specifieke vraag rond kindje dat vervoerd werd met bus voor bijzonder onderwijs)
- er kwam een aanpassing van vrachtwagenbewegwijzering op Dendermondsesteenweg (om te vermijden dat vrachtverkeer onbedoeld naar GB-brug rijdt)
- een 20-tal minder dringende kleinere vragen tot aanpassingen die we plannen komende weken (voorsignalisatie, toevoeging bromfietser A op bepaalde onderborden, verlichting, afslagverbod bij bepaalde straten om eenrichtingsverkeer beter kenbaar te maken,…)
Ik wil nog even een beschouwing maken over het tijdsverlies. Hier wordt veel over gezegd.
Toch even dit ter vergelijking: In dezelfde week van de invoering van het WMP ontspoorde in het centrum in volle avondspits een tram. Het openbaar vervoer was ontregeld gedurende een volledige avondspits en ochtendspits. Dit betekent dat openbaar vervoergebruikers plots geconfronteerd worden met een vertraging van minstens 15 minuten, en afhankelijk van je bestemming (buitengebied), vertragingen van meer dan een uur. Ook deze mensen moeten naar ziekenhuizen of dokters, moeten kinderen ophalen in créches, hebben dringende afspraken op hun werk. Net zoals wanneer er een bus- of tramrit wegvalt. Het viel op dat communicatie hierrond veel serener verliep.
Hoe dan ook, zoals jullie horen, de zaken lopen zoals verwacht, natuurlijk zijn er zaken die wat moeilijker verlopen, maar die volgen we nauwgezet volgen op en sturen we bij indien nodig.
do 16/05/2024 - 10:19Situering
Enkele maanden geleden werd de zone 30 ingevoerd op het Stapelplein en aan Dok-Noord. Door de stadsontwikkeling en de stedelijke wijken aan weerszijden van deze as is het op dit smal stuk stadsring opletten geblazen voor de vele afslaande en overstekende bewegingen. Dus terecht dat er in deze drukke omgeving lokaal zone 30 is ingevoerd. In de toekomst (na realisatie Verapazbrug) zal het stedelijk ringverkeer zich kunnen verleggen naar de Afrikalaan-Koopvaardijlaan-Dampoort-Kasteellaan. In tussentijd is de stadsringfunctie dus nog op de as Stapelplein-Dok-Noord. Er wordt actief geflitst. Heel wat automobilisten klagen over het feit dat de ‘zone 30’ er niet echt zichtbaar voor hen is, en een overtreding hebben begaan.
Vraag
Het Mobiliteitsbedrijf ontving hierover nog geen klachten. Ikzelf kan me ook niet herinneren dat ik hierover klachten heb binnengekregen.
Als u hier ter plaatse gaat, zal u zien dat de snelheidsverlaging op Dok-Noord, Stapelplein, Klipperstraat niet met zoneborden is aangegeven, maar met C43 borden met diameter 700mm gesignaleerd. Dit was een bewuste keuze, o.a. ook op vraag van de politie die de controles moet doen, omdat bestuurders dan juist meer dan 1 bord passeren op dit traject.
Vlak na de invoering van deze snelheidsverlaging heeft een snelheidsindicatiebord gestaan ter bewustwording van het lagere snelheidsregime.
Als stad geven we er de voorkeur aan op heel het grondgebied dezelfde grondmarkering C43 "30" te gebruiken, ongeacht of het snelheidsregime al dan niet zonaal aangeduid wordt. Dat zijn cirkelvormige grondmarkeringen in de vorm van een verkeersbord, met de snelheid.
Bij het aanvullend reglement, dat werd goedgekeurd op het college van 19/1/23 was er een voorstel tot signalisatie met 8 markeringen toegevoegd.
Belangrijk om weten, meneer Taeldeman, is dat AWV wegbeheerder is. Zij hebben deze beslissing verder uitgewerkt en uitgevoerd. Zij hebben ervoor gekozen om slechts enkele van voorgestelde markeringen uit te voeren, en ook in een andere vorm – dus niet met een cirkel errond, enkel het cijfer op de grond.
Dit soort wegmarkeringen hebben enkel een ondersteunende functie, en hebben geen wettelijke functie. De borden, die juridische waarde hebben, zijn wel correct. We vinden dan ook dat het behoort tot de autonomie van de wegbeheerder om de ondersteunende grondmarkeringen zelf te kiezen. wo 15/05/2024 - 10:57In de Scandinaviëstraat wonen zo'n 700 mensen. Om inkopen te doen of beroep te doen op allerhande diensten moeten zij zich verplaatsen, want in de onmiddellijke omgeving is er eenvoudigweg geen aanbod. Zij richten zich hiervoor vooral op de omgeving van Dampoort.
Door het gewijzigde aanbod van De Lijn wordt deze verplaatsing voor heel wat inwoners bijzonder moeilijk. De bewoners vragen dan ook om de rechtstreekse verbinding met Dampoort opnieuw op te starten. Zij zijn hier met de schepen ook over in dialoog getreden. In de recent opgeleverde Conceptstudie Scandinaviëgebouwen is het verbeteren van de bereikbaarheid van Dampoort en de toegang tot het openbaar vervoer ook expliciet opgenomen als aanbeveling voor Stad Gent.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Jullie vragen zijn volkomen terecht.
Het nieuwe net dat werd ingevoerd op 6 januari, was in Gent op veel plaatsen een verbetering, maar zeker niet overal. Sinds de invoering van het nieuwe net worden een aantal haltes in Gent niet meer bediend. De halte Scandinaviëstraat is daarbij. De dichtst bijzijnde halte ligt nu ter hoogte van P&R Lubbeck op ongeveer 200m. In elk geval niet meer vlakbij. De vroegere directe verbinding met de Dampoort is er niet meer.
Tot zover de technische uitleg…
‘200m’ en ‘een keertje overstappen’, dat lijkt, op papier, overkomelijk. Maar bewegingen op papier en bewegingen die mensen maken zijn niet hetzelfde.
Ik kon ondertussen een aantal keer (actie bushalte, persoonlijk gesprek d.d. 18 maart 2024 en vandaag de ontvangst petitie) met de bewoners in gesprek gaan en begrijp heel goed dat het niet meer bedienen van die halte écht problematisch is. Ik begrijp dat 200m voor sommige mensen een grote barriére is, en ik begrijp dat vooral de verloren directe verbinding met de Dampoort een probleem is.
Er zijn dan ook verschillende stappen genomen om de halte zo snel mogelijk terug te bedienen.
Ik som ze even op:
Er is één instantie die de sleutels in handen heeft: de Vlaamse Regering.
Meneer De Roo, met betrekking tot uw vraag rond de conceptstudie voor de Scandinaviëgebouwen. Hierin gaven de bewoners aan dat ze voor een aantal basisvoorzieningen op Dampoort gericht zijn. Deze bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet in het overzicht van de bestemmingen van de OV-reizigers, waarover De Lijn beschikt. Uit deze informatie blijkt dat voor de reizigers, die aan de Scandinaviëstraat in september 2023 opstapten, Gent Dampoort niet de hoofdbestemming was. Voor het hertekenen van de buslijn heeft De Lijn zich vooral op deze eigen informatie gebaseerd. De hoofdvraag, die in de conceptstudie naar voor komt, is ook veel vergaander dan een snelle verbinding naar Dampoort: de bewoners zouden liefst de basisvoorzieningen in hun eigen buurt hebben, in plaats van zich naar een andere wijk te moeten verplaatsen.
Meneer Vandenbroucke, uw suggestie om lijn 6 om te leiden zou een oplossing zijn voor de bewoners van de Scandinaviëstraat. De bewoners van de Scandinaviëstraat zouden daarmee vlotter naar Dampoort kunnen rijden, en de gebruikers van de P+R Muide en P+R Lübeck zouden sneller aan Gent Zuid staan. Maar dat betekent ook dat de reizigers op de andere delen van het traject worden benadeeld. De reizigers uit de omgeving Dok-Noord-Stapelplein-Ham verliezen daardoor hun bus.
Zoals je merkt: een eenvoudige oplossing is er niet, maar ik blijf voor de bewoners van de Scandinavieëstraat bij De Lijn wel voor zo’n oplossing aandringen.
Ik hoop dat iedere partij hier aanwezig dat ook ondersteunt.
wo 15/05/2024 - 10:53In zijn antwoord op mijn commissievraag vorige maand over de Begijnhofdries stelde de schepen dat het stuk straat (inclusief parkeerplaatsen) waarover sprake momenteel alleen wordt afgesloten voor verkeer tijdens de schooluren, en dat dit ook in de toekomst zo zal zijn. Feedback van bewoners op dit antwoord leert echter dat de Begijnhofdries wel degelijk 24/7 – dag en nacht – afgesloten wordt en blijft, in weerwil van wat de schepen antwoordde dus.
1. Hoe verklaart de schepen de tegenspraak tussen zijn antwoord in de commissie en de ervaringen van de bewoners?
2. Hoe zal gegarandeerd worden dat de toegankelijkheid van de Begijnhofdries buiten de schooluren wordt verzekerd voor de buurtbewoners?
Dankuwel voor deze vraag. Het is goed dat je deze vraag stelt.
Het is altijd de bedoeling geweest om de school enkel af te sluiten tijdens de schooluren. Er is een bewonersbrief verspreid waar dit correct in is opgenomen – ik citeer – “Buiten de schooluren blijft dit deel van de straat open voor alle verkeer en kan er worden geparkeerd.”
Ook in het collegebesluit van 28 maart 2024 voor goedkeuring van het ontwerpplan is opgenomen “afsluiten tijdens de momenten van een schoolstraat”. Vorige week maandag ben ik daar gepasseerd om 18u, en ik kan u verzekeren, de hekjes stonden netjes opgeborgen. Ik heb daar zelfs een filmpje van.
Door een misverstand werd een vergunning afgeleverd met ruimere venstertijden (klassieke IPR vergunning opgestart tijdens social distancing voor schoolomgeving 24u – 7/7 d). En ik heb ook gehoord dat de hekjes een tijd zijn blijven staan.
Ondertussen werd de vergunning aangepast. De schoolstraat kan dus enkel afgesloten worden op schooldagen tussen 8 en 18u. Dit is ook zo afgesproken met de school. De school zelf wil ook een goede verstandhouding met de buurt en wil dit zo verder gebruiken. wo 15/05/2024 - 10:59Op maandag 29 april werd het gecontesteerde en juridisch nog steeds aangevochten wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge ten langen leste ingevoerd. De eerste dagen verliepen niet vlot. De schepen zelf erkende dat er pijnpunten waren: “Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat het op bepaalde punten niet loopt zoals verwacht. (…) er zijn een aantal pijnpunten. De zware fileopbouw in de Dendermondsesteenweg is effectief een probleem dat anders ingeschat werd. (…) We zien ook dat automobilisten andere wegen zoeken, waarbij apps zoals Waze een grote impact hebben op omliggende straten. Daarnaast zijn er rond Gentbruggebrug momenteel nog te veel bewegingen mogelijk.”
Daarnaast uitte de burgemeester van Destelbergen op dinsdag 30 april in scherpe bewoordingen haar ongenoegen op de regionale zender en sprak ook over afspraken die niet gerespecteerd werden. Ook onze fractie kreeg een pak mails binnen van ontevreden mensen en ook op de sociale media regende het negatieve reacties. Ik wil hier toch een aantal steeds terugkerende elementen expliciet benoemen:
- zowel automobilisten als fietsers meldden dat de verkeersveiligheid in hun ervaring niet toe- maar afnam.
- mensen meldden dat de rijtijden door filevorming enorm toenamen.
- mensen meldden dat de ziekenhuiscampus van Maria Middelares veel minder bereikbaar werd, o.a. ook voor vrijwilligersvervoer.
- mensen voelden zich geschandaliseerd door opmerkingen dat ‘men maar de fiets moet gebruiken’; voor veel mensen is de fiets immers geen alternatief.
1. Hoeveel en welke meldingen en klachten ontvingen de schepen en de stad via de diverse beschikbare kanalen? Hoe wordt hiermee omgegaan?
2. Welk overleg vond al dan niet al plaats met buurgemeente Destelbergen? Wat is hiervan het resultaat?
3. Welke bijsturingen vonden de afgelopen twee weken plaats en welke staan er eventueel nog gepland?
4. Hoe wordt de impact van het nieuwe plan op korte termijn verder opgevolgd? Welke rol is hierbij weggelegd voor lokale bewoners/ondernemers/andere belanghebbenden?
Het wijkmobiliteitsplan was een project, en liep een traject van 2019 tot nu, dat werd besproken en werd goedgekeurd door hele college.
Wat vooral opvalt, zijn de gelijkenissen met de invoering van het circulatieplan in 2017. Reacties waren toen idem: er waren files, mensen voelden zich tweederangsburgers, is dit wel voorbereid, er werd een referendum voorbereid enz. Dat heeft ee nhele tijd geduurd. Sommige punten, zelfs met zeer duidelijke signalisatie (doorgang thv tweebruggen), drongen pas na 1,5 jaar, 2 jaar door dat de situatie was veranderd. Zo’n zaken hebben tijd nodig. Maar blijkbaar leren we daar niet uit…
We zijn nu 2 weken ver. Mensen hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Mobiliteit is geen exacte wetenschap. We hebben modellen, maar die dienen vooral om het denkproces op gang te brengen. In realiteit kunnen de zaken anders lopen. Dat blijkt nu ook zo.
Mobiliteit is emotie. Mensen moeten hun gewoontes aanpassen. Dat is moeilijk. Daar is geen probleem mee. Politici die dat gebruiken om te polariseren…dat is iets anders.
Eerst en vooral is het belangrijk te zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ik hoor verschillende raadsleden vragen voor een evaluatie, maar dat kan nog niet de bedoeling zijn. Veel mensen zijn nog zoekende, moeten zich aanpassen, gewoontes doorbreken, moeten zich nog informeren. De evaluatie volgt dus later.
Het opvolg- en evaluatiesysteem is reeds uitgebreid toegelicht op de commissie begin dit jaar. Ook de meetpunten bij voormetingen zijn nadien aan de commissieleden bezorgd. Na 6 maanden evalueren we, waarbij bewoners, bezoekers en doelgroepen zoals handelaars betrokken zullen worden. We proberen om elke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
(indien nodig kunnen we de presentatie en overzicht meetpunten opnieuw meesturen). Criteria die we hanteren bij de evaluatie zijn: verkeersveiligheid, leesbaarheid/duidelijkheid van de verkeerssituatie en bereikbaarheid.
Betreffende vinger aan de pols kunnen we meegeven dat daar waar de stewards staan ook observaties plaatsvonden, uitgevoerd door meerdere collega’s van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast werd steeds feedback aan de stewards gevraagd dat dagelijks aangevuld werd met voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat betreft eerste impressies en vinger aan de pols-reflecties:
Als je het globaal bekijkt, loopt het plan grotendeels zoals verwacht. Er zijn inderdaad pijnpunten waar heel hard de focus op gelegd wordt. We zijn ervan op de hoogte en zijn er ook mee bezig maar hou er rekening mee dat we een goeie 2 weken ver zijn. Een plan op dit niveau moet je tijd geven.
Dringende zaken pakken we onmiddellijk aan of we bekijken wat mogelijke korte termijn oplossingen kunnen zijn.
Naast de kritische en vaak ook luide reacties horen we ook positieve reacties, maar die zijn minder luid aanwezig. Harde reacties krijgen meer airplay.
In totaal hebben we de voorbije 10 dagen ongeveer een 250-tal vragen ontvangen n.a.v. het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge.
Het is normaal dat mensen veel vragen hebben de eerste dagen, de vragen verdelen we over verschillende medewerkers zodat we iedereen zo snel mogelijk kunnen antwoorden. We merken wel dat nu, dus een tiental dagen na invoering, er minder vragen binnenkomen.
Wat Destelbergen betreft: er is een gesprek geweest met de burgemeester en een aantal schepenen waar ze hun ongenoegen geuit hebben en aangekondigd hebben dat ze ons in gebreke gingen stellen. 1 werkdag later hebben we de ingebrekestelling ontvangen. Het was dus duidelijk dat het niet de bedoeling was om nog te overleggen en tot een consensus te komen. Hun intentie was vanaf het begin duidelijk. We maakten vooraf enkele afspraken, zo werd de rechtsaf ingevoerd, Destelbergen zou geen rechtszaak aanspannen. Dat gebeurde dan nadien toch.
We kregen ook nog een gebundelde reactie van de Verenigde straten Dampoortwijk – die toch heel wat bewoners vertegenwoordigen: Zij vragen om plan tijd te geven en nu vooral de dringende situaties aan te pakken. Ze horen en zien ook veel goeie signalen.
Over de inzet van de stewards:
De stewards zijn op voorhand gebrieft over de locaties, over wat en wel nog mag en niet meer mag, en wat de alternatieven zijn. Veel van de stewards voor Dampoort en Oud-Gentbrugge stonden ook bij de invoering van Zwijnaarde. En het moet gezegd: ze hebben dit schitterend gedaan! Kalm blijven in dergelijke stresserende situaties met soms zelfs verbaal geweld: dat is niet iedereen gegeven. Ik wil ze hierbij oprecht bedanken.
Ook op locaties waar geen stewards stonden, vonden observaties plaats. De komende dagen/weken worden nog meerdere observaties gepland, in het bijzonder op de aandachtspunten die tijdens de eerste dagen werden gesignaleerd. Ook van de politie, die op bepaalde ochtend- en avondspitsen mee aanwezig waren op een aantal punten ontvingen we feedback en suggesties.
Wat politie betreft, hier hebben we op dezelfde manier gewerkt als in Zwijnaarde. We hadden dezelfde afspraken en voorberedingen. Het Mobiliteitsbedrijf was verrassend over de eerste ochtend en avond, maar dit werd nadien snel rechtgezet.
De eerste weken beperken we ons tot de observaties om verkeersveiligheid te monitoren. We doen dus in principe nog geen tellingen. Enige uitzonderingen daarop zijn de Dendermondsesteenweg en Nijverheidskaai, daar zijn wel tellingen ingepland.
En dan de vraag over de bijsturingen:
Daar waar echt nodig, worden aanpassingen doorgevoerd en wachten we dus de evaluatie niet af. Er zijn 3 specifieke probleemzones waar ofwel al maatregelen zijn uitgevoerd of nog worden uitgewerkt de komende weken.
1 - Gentbruggebrug.
De situatie is inderdaad niet goed. Normaal zou er op zijn Engels worden gekruist, waardoor er thv de blokken geen auto verkeer zou komen. Er zou op die manier een zone ontstaan aan de voet van Gentbruggebrug waar auto’s elkaar niet kruisen. Met C3’s kon die zone worden aangegeven en handhaving kon door camera’s, cfr autovrijgebied.
Op vraag van Destelbergen is er een rechtafbeweging onderaan Gentbruggebrug (kant Dampoort) toegevoegd. Hierdoor ontstond een zeer complexe structuur. Dit heeft het plan verzwakt. Handhaving is zeer moeilijk geworden. Controle via camera’s cfr autovrijgebied is daardoor niet meer mogelijk.
De aanpassingen die we hebben gedaan onder politiek, juridische druk waren geen goede aanpassingen en hebben het plan verzwakt. Handhaving is erg moeilijk en er zijn momenteel veel overtredingen. Dat gaat eruit, maar duurt lang, te lang. We monitoren het gedrag op de brug en houden nauwlettend het aantal overtredingen in het oog. Maar in dit geval zijn er teveel overtredingen. Vandaag zijn er in het spitsuur 100 overtredingen geteld aan de voet van Gentbruggebrug. We kijken hoe we dit snel kunnen aanpakken.
Wat de blokken betreft. Ze staan nu, zoals goedgekeurd in het college. Oorspronkelijk was een goede structurele oplossing voorgesteld met een groenbuffer. Maar deze oplossing werd stilgelegd owv het afsluiten van de brug tijdens de werf. De oplossing met de blokken was een aangepaste oplossing.
- op Gentbruggebrug werd een bypass voorzien tussen de blokken voor fietsers die van de brug komen en richting Nijverheidskaai afslaan. Hierdoor verloopt voor hen de bocht iets gemakkelijker. Er werden deze ochtend ook de noodzakelijke fietssuggestiestroken geschilderd. Dat hadden we liever eerder gedaan, maar het weer en beschikbaarheid van aannemer leidde tot wat vertraging.
- ook werd een extra bord ‘verplicht linksaf’ voorzien voor verkeer komende van Dendermondsesteenweg richting Nijverheidskaai
- we bekijken om het linskafverbod komende van de Jan Delvinlaan richting Nijverheidskaai beter af te dwingen.
2 – nieuwe sluiproutes
De meesten hier zijn akkoord om sluipverkeer te weren in woonwijken. Doorgaand verkeer moet de verbindingswegen gebruiken:Dendermondessteenweg, R40, Land Van Waaslaan, Antwerpsesteenweg. Dat betekent dat het aantal in- en uitgangen in een zone moeten worden beperkt (cfr super blocks in verschillende steden in Spanje). Bewoners hebben dan uiteraard ook niet meer alle mogelijkheden om de wijk in en uit te rijden. Met veel in- en uitgangen blijft het verkeer er door rijden. Op bepaalde plaatsen zijn er nog ongewenste sluiproutes. Met een beter doorstroming op de steenwegen zullen die normaal gezien afnemen.
Rond Wolterslaan is een kleine aanpassing gedaan om te zorgen dat er meer in/uitritten zouden zijn, dat zorgt nu voor sluipverkeer.
Mobiliteitsbedrijf onderzoekt mogelijke aanpassingen om deze te ontraden.
Maar aantal wagens is in veel straten sterk gedaald. Enkele cijfers:
Stijgende intensiteiten in Wolterslaan (van 350 wagens/dag naar 750/dag), Bouwmeesterstraat, Scheldestraat (+380/dag), Sint-Baafskouter (+450/dag, komt van 650/dag)
Maar ook sterke dalingen:
Delvinlaan van 7000, nu naar 5000…=2100 autos minder
Nijverheidskaai: voor WMP 3700, nu 1600 minder
O vanderlinden van 5100 naar 1300
C Cautermans: voor WMP 2500, nu bijna 2000 auto’s minder
A Baeyens: voor WMP 3300 , vandaag 1650 minder
Toekomststraat is verder gestegen ipv gedaald en ook in de Burvenichstraat moeten we zeker ingrijpen.
Vergelijking is gemaakt tss week van 15 april (ma-di-woe), week van 22 april en week van 6 mei. Tendens is dalende (ook op Wolterslaan). Congestie op steenwegen kent dalende trend. Te verwachten dat sluiproutes ook nog dalen.
3 – files
Verminderen files zal zeker impact hebben op sluipvrekeer doorheen de wijk. Beide zijn gekoppeld.
En verder nog wat kleinere dingen die worden opgevolgd:
- er is extra signalisatie geplaatst door Destelbergen (op vraag van ons op grondgebied Destelbergen) om vrachtverkeer niet door Galgenberglaan en Scaldisstraat te sturen
- er komt een aanpassing aan circulatie Oude Brusselseweg (deze week gepland) om het vracht- en busverkeer makkelijker te laten ontsluiten (specifieke vraag rond kindje dat vervoerd werd met bus voor bijzonder onderwijs)
- er kwam een aanpassing van vrachtwagenbewegwijzering op Dendermondsesteenweg (om te vermijden dat vrachtverkeer onbedoeld naar GB-brug rijdt)
- een 20-tal minder dringende kleinere vragen tot aanpassingen die we plannen komende weken (voorsignalisatie, toevoeging bromfietser A op bepaalde onderborden, verlichting, afslagverbod bij bepaalde straten om eenrichtingsverkeer beter kenbaar te maken,…)
Ik wil nog even een beschouwing maken over het tijdsverlies. Hier wordt veel over gezegd.
Toch even dit ter vergelijking: In dezelfde week van de invoering van het WMP ontspoorde in het centrum in volle avondspits een tram. Het openbaar vervoer was ontregeld gedurende een volledige avondspits en ochtendspits. Dit betekent dat openbaar vervoergebruikers plots geconfronteerd worden met een vertraging van minstens 15 minuten, en afhankelijk van je bestemming (buitengebied), vertragingen van meer dan een uur. Ook deze mensen moeten naar ziekenhuizen of dokters, moeten kinderen ophalen in créches, hebben dringende afspraken op hun werk. Net zoals wanneer er een bus- of tramrit wegvalt. Het viel op dat communicatie hierrond veel serener verliep.
Hoe dan ook, zoals jullie horen, de zaken lopen zoals verwacht, natuurlijk zijn er zaken die wat moeilijker verlopen, maar die volgen we nauwgezet volgen op en sturen we bij indien nodig.
do 16/05/2024 - 10:20Op 29 april werd het wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud Gentbrugge ingevoerd. Buurtbewoners waren, al voor de invoering ervan, zeer verdeeld hierover. Er werd veel kritiek gegeven over de inspraak bij het plan en een beperkt draagvlak bij de buurt.
Nu het plan is ingevoerd, ervaren diverse weggebruikers onduidelijke en zelfs gevaarlijke situaties. De situatie aan de Gentbruggebrug wordt door zowel fietsers, automobilisten en vrachtwagenchauffeurs als zeer chaotisch, onvoorspelbaar en gevaarlijk omschreven.
De PVDA-fractie heeft daarover volgende vragen:
Wat is de huidige evaluatie van het stadsbestuur over het ingevoerde wijkmobiliteitsplan? Zowel op vlak van verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en doorstroom van verkeer?
Hoe evalueert de schepen de situatie aan de Gentbruggebrug sinds de invoering van het plan?
Zijn er reeds bijsturingen die het stadsbestuur overweegt om de doorstroom, verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te verbeteren in de wijk? Zo ja, hoe en wanneer zullen deze bijsturingen worden doorgevoerd?
Het wijkmobiliteitsplan was een project, en liep een traject van 2019 tot nu, dat werd besproken en werd goedgekeurd door hele college.
Wat vooral opvalt, zijn de gelijkenissen met de invoering van het circulatieplan in 2017. Reacties waren toen idem: er waren files, mensen voelden zich tweederangsburgers, is dit wel voorbereid, er werd een referendum voorbereid enz. Dat heeft ee nhele tijd geduurd. Sommige punten, zelfs met zeer duidelijke signalisatie (doorgang thv tweebruggen), drongen pas na 1,5 jaar, 2 jaar door dat de situatie was veranderd. Zo’n zaken hebben tijd nodig. Maar blijkbaar leren we daar niet uit…
We zijn nu 2 weken ver. Mensen hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Mobiliteit is geen exacte wetenschap. We hebben modellen, maar die dienen vooral om het denkproces op gang te brengen. In realiteit kunnen de zaken anders lopen. Dat blijkt nu ook zo.
Mobiliteit is emotie. Mensen moeten hun gewoontes aanpassen. Dat is moeilijk. Daar is geen probleem mee. Politici die dat gebruiken om te polariseren…dat is iets anders.
Eerst en vooral is het belangrijk te zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ik hoor verschillende raadsleden vragen voor een evaluatie, maar dat kan nog niet de bedoeling zijn. Veel mensen zijn nog zoekende, moeten zich aanpassen, gewoontes doorbreken, moeten zich nog informeren. De evaluatie volgt dus later.
Het opvolg- en evaluatiesysteem is reeds uitgebreid toegelicht op de commissie begin dit jaar. Ook de meetpunten bij voormetingen zijn nadien aan de commissieleden bezorgd. Na 6 maanden evalueren we, waarbij bewoners, bezoekers en doelgroepen zoals handelaars betrokken zullen worden. We proberen om elke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
(indien nodig kunnen we de presentatie en overzicht meetpunten opnieuw meesturen). Criteria die we hanteren bij de evaluatie zijn: verkeersveiligheid, leesbaarheid/duidelijkheid van de verkeerssituatie en bereikbaarheid.
Betreffende vinger aan de pols kunnen we meegeven dat daar waar de stewards staan ook observaties plaatsvonden, uitgevoerd door meerdere collega’s van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast werd steeds feedback aan de stewards gevraagd dat dagelijks aangevuld werd met voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat betreft eerste impressies en vinger aan de pols-reflecties:
Als je het globaal bekijkt, loopt het plan grotendeels zoals verwacht. Er zijn inderdaad pijnpunten waar heel hard de focus op gelegd wordt. We zijn ervan op de hoogte en zijn er ook mee bezig maar hou er rekening mee dat we een goeie 2 weken ver zijn. Een plan op dit niveau moet je tijd geven.
Dringende zaken pakken we onmiddellijk aan of we bekijken wat mogelijke korte termijn oplossingen kunnen zijn.
Naast de kritische en vaak ook luide reacties horen we ook positieve reacties, maar die zijn minder luid aanwezig. Harde reacties krijgen meer airplay.
In totaal hebben we de voorbije 10 dagen ongeveer een 250-tal vragen ontvangen n.a.v. het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge.
Het is normaal dat mensen veel vragen hebben de eerste dagen, de vragen verdelen we over verschillende medewerkers zodat we iedereen zo snel mogelijk kunnen antwoorden. We merken wel dat nu, dus een tiental dagen na invoering, er minder vragen binnenkomen.
Wat Destelbergen betreft: er is een gesprek geweest met de burgemeester en een aantal schepenen waar ze hun ongenoegen geuit hebben en aangekondigd hebben dat ze ons in gebreke gingen stellen. 1 werkdag later hebben we de ingebrekestelling ontvangen. Het was dus duidelijk dat het niet de bedoeling was om nog te overleggen en tot een consensus te komen. Hun intentie was vanaf het begin duidelijk. We maakten vooraf enkele afspraken, zo werd de rechtsaf ingevoerd, Destelbergen zou geen rechtszaak aanspannen. Dat gebeurde dan nadien toch.
We kregen ook nog een gebundelde reactie van de Verenigde straten Dampoortwijk – die toch heel wat bewoners vertegenwoordigen: Zij vragen om plan tijd te geven en nu vooral de dringende situaties aan te pakken. Ze horen en zien ook veel goeie signalen.
Over de inzet van de stewards:
De stewards zijn op voorhand gebrieft over de locaties, over wat en wel nog mag en niet meer mag, en wat de alternatieven zijn. Veel van de stewards voor Dampoort en Oud-Gentbrugge stonden ook bij de invoering van Zwijnaarde. En het moet gezegd: ze hebben dit schitterend gedaan! Kalm blijven in dergelijke stresserende situaties met soms zelfs verbaal geweld: dat is niet iedereen gegeven. Ik wil ze hierbij oprecht bedanken.
Ook op locaties waar geen stewards stonden, vonden observaties plaats. De komende dagen/weken worden nog meerdere observaties gepland, in het bijzonder op de aandachtspunten die tijdens de eerste dagen werden gesignaleerd. Ook van de politie, die op bepaalde ochtend- en avondspitsen mee aanwezig waren op een aantal punten ontvingen we feedback en suggesties.
Wat politie betreft, hier hebben we op dezelfde manier gewerkt als in Zwijnaarde. We hadden dezelfde afspraken en voorberedingen. Het Mobiliteitsbedrijf was verrassend over de eerste ochtend en avond, maar dit werd nadien snel rechtgezet.
De eerste weken beperken we ons tot de observaties om verkeersveiligheid te monitoren. We doen dus in principe nog geen tellingen. Enige uitzonderingen daarop zijn de Dendermondsesteenweg en Nijverheidskaai, daar zijn wel tellingen ingepland.
En dan de vraag over de bijsturingen:
Daar waar echt nodig, worden aanpassingen doorgevoerd en wachten we dus de evaluatie niet af. Er zijn 3 specifieke probleemzones waar ofwel al maatregelen zijn uitgevoerd of nog worden uitgewerkt de komende weken.
1 - Gentbruggebrug.
De situatie is inderdaad niet goed. Normaal zou er op zijn Engels worden gekruist, waardoor er thv de blokken geen auto verkeer zou komen. Er zou op die manier een zone ontstaan aan de voet van Gentbruggebrug waar auto’s elkaar niet kruisen. Met C3’s kon die zone worden aangegeven en handhaving kon door camera’s, cfr autovrijgebied.
Op vraag van Destelbergen is er een rechtafbeweging onderaan Gentbruggebrug (kant Dampoort) toegevoegd. Hierdoor ontstond een zeer complexe structuur. Dit heeft het plan verzwakt. Handhaving is zeer moeilijk geworden. Controle via camera’s cfr autovrijgebied is daardoor niet meer mogelijk.
De aanpassingen die we hebben gedaan onder politiek, juridische druk waren geen goede aanpassingen en hebben het plan verzwakt. Handhaving is erg moeilijk en er zijn momenteel veel overtredingen. Dat gaat eruit, maar duurt lang, te lang. We monitoren het gedrag op de brug en houden nauwlettend het aantal overtredingen in het oog. Maar in dit geval zijn er teveel overtredingen. Vandaag zijn er in het spitsuur 100 overtredingen geteld aan de voet van Gentbruggebrug. We kijken hoe we dit snel kunnen aanpakken.
Wat de blokken betreft. Ze staan nu, zoals goedgekeurd in het college. Oorspronkelijk was een goede structurele oplossing voorgesteld met een groenbuffer. Maar deze oplossing werd stilgelegd owv het afsluiten van de brug tijdens de werf. De oplossing met de blokken was een aangepaste oplossing.
- op Gentbruggebrug werd een bypass voorzien tussen de blokken voor fietsers die van de brug komen en richting Nijverheidskaai afslaan. Hierdoor verloopt voor hen de bocht iets gemakkelijker. Er werden deze ochtend ook de noodzakelijke fietssuggestiestroken geschilderd. Dat hadden we liever eerder gedaan, maar het weer en beschikbaarheid van aannemer leidde tot wat vertraging.
- ook werd een extra bord ‘verplicht linksaf’ voorzien voor verkeer komende van Dendermondsesteenweg richting Nijverheidskaai
- we bekijken om het linskafverbod komende van de Jan Delvinlaan richting Nijverheidskaai beter af te dwingen.
2 – nieuwe sluiproutes
De meesten hier zijn akkoord om sluipverkeer te weren in woonwijken. Doorgaand verkeer moet de verbindingswegen gebruiken:Dendermondessteenweg, R40, Land Van Waaslaan, Antwerpsesteenweg. Dat betekent dat het aantal in- en uitgangen in een zone moeten worden beperkt (cfr super blocks in verschillende steden in Spanje). Bewoners hebben dan uiteraard ook niet meer alle mogelijkheden om de wijk in en uit te rijden. Met veel in- en uitgangen blijft het verkeer er door rijden. Op bepaalde plaatsen zijn er nog ongewenste sluiproutes. Met een beter doorstroming op de steenwegen zullen die normaal gezien afnemen.
Rond Wolterslaan is een kleine aanpassing gedaan om te zorgen dat er meer in/uitritten zouden zijn, dat zorgt nu voor sluipverkeer.
Mobiliteitsbedrijf onderzoekt mogelijke aanpassingen om deze te ontraden.
Maar aantal wagens is in veel straten sterk gedaald. Enkele cijfers:
Stijgende intensiteiten in Wolterslaan (van 350 wagens/dag naar 750/dag), Bouwmeesterstraat, Scheldestraat (+380/dag), Sint-Baafskouter (+450/dag, komt van 650/dag)
Maar ook sterke dalingen:
Delvinlaan van 7000, nu naar 5000…=2100 autos minder
Nijverheidskaai: voor WMP 3700, nu 1600 minder
O vanderlinden van 5100 naar 1300
C Cautermans: voor WMP 2500, nu bijna 2000 auto’s minder
A Baeyens: voor WMP 3300 , vandaag 1650 minder
Toekomststraat is verder gestegen ipv gedaald en ook in de Burvenichstraat moeten we zeker ingrijpen.
Vergelijking is gemaakt tss week van 15 april (ma-di-woe), week van 22 april en week van 6 mei. Tendens is dalende (ook op Wolterslaan). Congestie op steenwegen kent dalende trend. Te verwachten dat sluiproutes ook nog dalen.
3 – files
Verminderen files zal zeker impact hebben op sluipvrekeer doorheen de wijk. Beide zijn gekoppeld.
En verder nog wat kleinere dingen die worden opgevolgd:
- er is extra signalisatie geplaatst door Destelbergen (op vraag van ons op grondgebied Destelbergen) om vrachtverkeer niet door Galgenberglaan en Scaldisstraat te sturen
- er komt een aanpassing aan circulatie Oude Brusselseweg (deze week gepland) om het vracht- en busverkeer makkelijker te laten ontsluiten (specifieke vraag rond kindje dat vervoerd werd met bus voor bijzonder onderwijs)
- er kwam een aanpassing van vrachtwagenbewegwijzering op Dendermondsesteenweg (om te vermijden dat vrachtverkeer onbedoeld naar GB-brug rijdt)
- een 20-tal minder dringende kleinere vragen tot aanpassingen die we plannen komende weken (voorsignalisatie, toevoeging bromfietser A op bepaalde onderborden, verlichting, afslagverbod bij bepaalde straten om eenrichtingsverkeer beter kenbaar te maken,…)
Ik wil nog even een beschouwing maken over het tijdsverlies. Hier wordt veel over gezegd.
Toch even dit ter vergelijking: In dezelfde week van de invoering van het WMP ontspoorde in het centrum in volle avondspits een tram. Het openbaar vervoer was ontregeld gedurende een volledige avondspits en ochtendspits. Dit betekent dat openbaar vervoergebruikers plots geconfronteerd worden met een vertraging van minstens 15 minuten, en afhankelijk van je bestemming (buitengebied), vertragingen van meer dan een uur. Ook deze mensen moeten naar ziekenhuizen of dokters, moeten kinderen ophalen in créches, hebben dringende afspraken op hun werk. Net zoals wanneer er een bus- of tramrit wegvalt. Het viel op dat communicatie hierrond veel serener verliep.
Hoe dan ook, zoals jullie horen, de zaken lopen zoals verwacht, natuurlijk zijn er zaken die wat moeilijker verlopen, maar die volgen we nauwgezet volgen op en sturen we bij indien nodig.
do 16/05/2024 - 10:21Bij de invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan werd de halte aan de Scandinaviëstraat afgeschaft, ondanks het feit dat daar ongeveer 700 mensen wonen. Velen van hen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer en zijn absoluut niet tevreden met de nieuwe dienstregeling voor hun situatie. Het gaat o.a. over schoolgaande kinderen, pendelaars, oudere- en minder mobiele mensen, enzovoort. De bewoners zouden graag opnieuw, op een efficiënte manier, gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en vragen een oplossing.
- Zal de bushalte Scandinaviëstraat - op korte termijn - opnieuw in gebruik genomen worden?
- Welke stappen overweegt het stadsbestuur om het OV-traject tussen de Scandinaviëstraat en Dampoort te verbeteren?
Jullie vragen zijn volkomen terecht.
Het nieuwe net dat werd ingevoerd op 6 januari, was in Gent op veel plaatsen een verbetering, maar zeker niet overal. Sinds de invoering van het nieuwe net worden een aantal haltes in Gent niet meer bediend. De halte Scandinaviëstraat is daarbij. De dichtst bijzijnde halte ligt nu ter hoogte van P&R Lubbeck op ongeveer 200m. In elk geval niet meer vlakbij. De vroegere directe verbinding met de Dampoort is er niet meer.
Tot zover de technische uitleg…
‘200m’ en ‘een keertje overstappen’, dat lijkt, op papier, overkomelijk. Maar bewegingen op papier en bewegingen die mensen maken zijn niet hetzelfde.
Ik kon ondertussen een aantal keer (actie bushalte, persoonlijk gesprek d.d. 18 maart 2024 en vandaag de ontvangst petitie) met de bewoners in gesprek gaan en begrijp heel goed dat het niet meer bedienen van die halte écht problematisch is. Ik begrijp dat 200m voor sommige mensen een grote barriére is, en ik begrijp dat vooral de verloren directe verbinding met de Dampoort een probleem is.
Er zijn dan ook verschillende stappen genomen om de halte zo snel mogelijk terug te bedienen.
Ik som ze even op:
Er is één instantie die de sleutels in handen heeft: de Vlaamse Regering.
Meneer De Roo, met betrekking tot uw vraag rond de conceptstudie voor de Scandinaviëgebouwen. Hierin gaven de bewoners aan dat ze voor een aantal basisvoorzieningen op Dampoort gericht zijn. Deze bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet in het overzicht van de bestemmingen van de OV-reizigers, waarover De Lijn beschikt. Uit deze informatie blijkt dat voor de reizigers, die aan de Scandinaviëstraat in september 2023 opstapten, Gent Dampoort niet de hoofdbestemming was. Voor het hertekenen van de buslijn heeft De Lijn zich vooral op deze eigen informatie gebaseerd. De hoofdvraag, die in de conceptstudie naar voor komt, is ook veel vergaander dan een snelle verbinding naar Dampoort: de bewoners zouden liefst de basisvoorzieningen in hun eigen buurt hebben, in plaats van zich naar een andere wijk te moeten verplaatsen.
Meneer Vandenbroucke, uw suggestie om lijn 6 om te leiden zou een oplossing zijn voor de bewoners van de Scandinaviëstraat. De bewoners van de Scandinaviëstraat zouden daarmee vlotter naar Dampoort kunnen rijden, en de gebruikers van de P+R Muide en P+R Lübeck zouden sneller aan Gent Zuid staan. Maar dat betekent ook dat de reizigers op de andere delen van het traject worden benadeeld. De reizigers uit de omgeving Dok-Noord-Stapelplein-Ham verliezen daardoor hun bus.
Zoals je merkt: een eenvoudige oplossing is er niet, maar ik blijf voor de bewoners van de Scandinavieëstraat bij De Lijn wel voor zo’n oplossing aandringen.
Ik hoop dat iedere partij hier aanwezig dat ook ondersteunt.
wo 15/05/2024 - 10:54In de commissie van oktober stelde ik u een vraag over de verkeerssituatie aan basisschool De Spiegel op de Zwijnaardsesteenweg. Dit naar aanleiding van protest dat kinderen en ouders gevoerd hadden aan hun school voor een verkeersveiligere schoolomgeving. In uw antwoord erkende u het probleem en liet u weten dat u het Mobiliteitsbedrijf de opdracht zou geven om nieuwe verkeerstellingen uit te voeren en een concreet voorstel uit te werken om deze buurt veiliger te maken voor de weggebruikers in het algemeen en de schoolkinderen specifiek.
Jammer genoeg is recent een ernstig verkeersongeval gebeurd ter hoogte van de school.
Daarom had ik graag deze opvolgvragen gesteld:
We hebben verkeerstellingen uitgevoerd in het najaar van 2023. De resultaten van de slangtellingen hebben echter door de grote hoeveelheid fietsers geen betrouwbaar resultaat opgeleverd. De kruispunttelling op 5/10/23 is wel betrouwbaar.
We hebben nu inzicht hoeveel verkeer rijdt op de Vrijheidslaan en hoe de kruispuntbewegingen zijn op het kruispunt Vrijheidslaan x Zwijnaardsesteenweg.
De piste om de circulatie in de Zwijnaardsesteenweg te wijzigen van tweerichtingsverkeer naar enkele rijrichting (m.u.v. fietsers, speed pedelecs en bussen) van UZ naar Burggravenlaan zijn we wel degelijk genegen, maar willen we grondig onderzoeken.
Aan de hand van deze telling weten we nu dat, als we eenrichtingsverkeer invoeren, er verkeersstromen moeten verschuiven. Concreet: in de ochtendspits 127 voertuigen en in de avondspits 143 voertuigen.
En dus moeten we dit goed bekijken, want er veranderde of verandert in die omgeving heel wat:
Op de commissie AFB van maart stelde ik aan de burgemeester een vraag naar aanleiding van het nog steeds hoge aantal klachten omtrent de shuttlebussen in onze stad. Hij verwees deze vraag door naar schepen Watteeuw. Op de commissie MEO van april herinnerde ik de schepen aan deze afspraak waarna ik een schriftelijk antwoord kreeg. In dit antwoord staat te lezen dat “De laatste maanden van het contract had Keolis moeite om voldoende chauffeurs te vinden, waardoor de kwaliteit soms moest inboeten.”
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
U stelde de vraag in de commissie AFB. Ik ben daar niet aanwezig. We hebben een schriftelijk antwoord aan de leden van de commissie bezorgd. U neemt nu slechts één zin over van dit antwoord:
“Doorgestuurd antwoord commissie AFB:
De klachten die het Mobiliteitsbedrijf ontving werden bezorgd aan Keolis. Bij ernstige of herhaalde klachten vroegen we ook terugkoppeling over de genomen maatregelen. De laatste maanden van het contract had Keolis moeite om voldoende chauffeurs te vinden, waardoor de kwaliteit soms moest inboeten. Wat ook tot klachten heeft geleid, is het feit dat Visit Gent was vergeten de website aan te passen tijdens de Winterfeesten, en verkeerdelijk had aangekondigd dat de shuttles de hele week later ‘s avonds zouden rijden. Visit Gent had de juiste info gekregen en was gevraagd om de juiste info te vermelden.”
De shuttlebussen hebben we ingevoerd in 2017 om bezoekers van Gent te stimuleren om hun auto op de P+R’s te parkeren en zich duurzaam naar het centrum te verplaatsen. In 2022 en 2023 alleen werden er meer dan een half miljoen ritten gemaakt. Dit is toch een indrukwekkend aantal.
De klachten die er in het verleden waren, werden telkens behandeld door het Mobiliteitsbedrijf en besproken met Keolis. Naargelang de klacht heeft Keolis daar altijd het nodige voor gedaan. Dat ging van nazicht van de gps-gegevens tot het aanspreken van een chauffeur op zijn of haar gedrag.
De firma Keolis had in het najaar van 2023 wat moeite om voldoende chauffeurs te vinden: veel chauffeurs hadden hun opzeg al gekregen omdat het contract met Stad Gent ten einde liep. Het is logisch dat chauffeurs dan op zoek gaan naar ander werk. Ondanks die moeilijkheden heeft Keolis wel steeds de ritten gereden die contractueel waren vastgelegd.
Er is geen nood meer voor deze shuttles omdat de dienstverlening is opgenomen in het nieuwe net. De laatste shuttles reden op 5 januari hun laatste rit. Er zijn op dit moment geen shuttlebussen meer in beheer van Stad Gent. Daarom vonden we het een beetje vreemd dat die vraag op 18 maart werd gesteld. En vandaag opnieuw. De shuttles waren op 18 maart al 10 weken gestopt met rijden.
Aangezien er op dit moment geen shuttles meer in beheer van Stad Gent zijn, worden er ook geen verdere maatregelen meer genomen. wo 15/05/2024 - 11:07Fietsdiefstallen blijven - tot nader order - een moeilijk in te tomen ‘plaag’ in Gent, i.h.b. aan de 2 grote Gentse stations. Dat bleek o.a. uit de nationale cijfers die in april gepubliceerd werden, maar kennen we ook uit de vele klachten die ons van Gentenaars, pendelaars en studenten bereiken. In het politiebulletin van 2023, gepresenteerd in een themacommissie in april, was evenwel een voorzichtig gunstige terugval van het aantal geregistreerde fietsdiefstallen op te merken. De signalen die we echter krijgen zijn nog steeds alarmerend, zowel van slachtoffers als van bv. fietsenmakers.
In de week van 22 tot 28 april was het de eerste “Nationale actieweek tegen fietsdiefstal’. In die eerste nationale actieweek tegen fietsdiefstal startte oa de brede uitrol van de fietsmarkeersticker met QRcode in combinatie met de registratie op ‘mybike’, in Vlaanderen. In Gent is het fietsmarkeren met sticker (ipv het fietsgraveren) al opgestart in 2015, zij het met een sticker met rijksregisternummer zichtbaar.
Ik kan u bevestigen dat Stad Gent is “ingestapt” in het nieuwe nationaal systeem. De eerste levering van de QR-stickers is aangekomen. Deze stickers zijn bij de Politie en de Fietsambassade Gent verdeeld. Zij zullen hiermee zo snel mogelijk mee aan de slag gaan en burgers overtuigen om hun fiets te registreren. Burgers hoeven evenwel niet te wachten. Zij kunnen ook rechtstreeks via de website van MyBike een sticker aanvragen. Deze sticker wordt dan via de post opgestuurd.
Als stad hebben we er voor gekozen om tijdens de eerste “Nationale actieweek tegen fietsdiefstal’ geen acties op te zetten. Het nieuwe systeem met de QR-stickers werd pas op 23/04 gelanceerd. Voor die datum konden er geen stickers of communicatiemateriaal worden aangevraagd. De visuals en communicatieve ondersteuning voor de nationale actieweek waren een maand voor aanvang nog niet beschikbaar en bij vorige gelijkaardige initiatieven van FOD Binnenlandse Zaken was dit ondersteunend materiaal maar enkele dagen op voorhand beschikbaar.
Het gevolg is dat er in de actieweek dus niet met het nieuwe systeem kon worden geregistreerd en dus het oude systeem met rijksregisternummers moest worden gebruikt. Beide systemen gelijktijdig in de kijker stellen, zou verwarrend zijn. De Stad heeft daarom ervoor gekozen om niet deel te nemen aan de actieweek. De toegevoegde waarde van een nationale actieweek bij fietsregistratie is voornamelijk communicatief en als deze toegevoegde waarde grotendeels ontbreekt, leek het ons niet nuttig om veel tijd en energie in de actieweek te steken.
Via de communicatiekanalen van de Stad en van de Fietsambassade is het nieuwe fietsregistratiesysteem wel al meerdere malen gecommuniceerd. Dit was onder meer het geval op de dag van de lancering van het systeem. De Fietsambassade Gent zal hierover op regelmatige basis blijvend communiceren en mensen motiveren om hun fiets te registreren.
wo 15/05/2024 - 11:14Op maandag 29 april ging het langverwachte wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud Gentbrugge van kracht. Er zijn verschillende reacties op dit plan, waaronder ook positieve geluiden van Gentenaars die blij zijn dat ze nu rustig en veilig kunnen wandelen en fietsen door hun straten.
In februari van dit jaar werd reeds een duidelijk plan van aanpak gepresenteerd rond de evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen, waarin een methodiek werd voorgesteld door het mobiliteitsbedrijf.
Het wijkmobiliteitsplan was een project, en liep een traject van 2019 tot nu, dat werd besproken en werd goedgekeurd door hele college.
Wat vooral opvalt, zijn de gelijkenissen met de invoering van het circulatieplan in 2017. Reacties waren toen idem: er waren files, mensen voelden zich tweederangsburgers, is dit wel voorbereid, er werd een referendum voorbereid enz. Dat heeft ee nhele tijd geduurd. Sommige punten, zelfs met zeer duidelijke signalisatie (doorgang thv tweebruggen), drongen pas na 1,5 jaar, 2 jaar door dat de situatie was veranderd. Zo’n zaken hebben tijd nodig. Maar blijkbaar leren we daar niet uit…
We zijn nu 2 weken ver. Mensen hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Mobiliteit is geen exacte wetenschap. We hebben modellen, maar die dienen vooral om het denkproces op gang te brengen. In realiteit kunnen de zaken anders lopen. Dat blijkt nu ook zo.
Mobiliteit is emotie. Mensen moeten hun gewoontes aanpassen. Dat is moeilijk. Daar is geen probleem mee. Politici die dat gebruiken om te polariseren…dat is iets anders.
Eerst en vooral is het belangrijk te zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ik hoor verschillende raadsleden vragen voor een evaluatie, maar dat kan nog niet de bedoeling zijn. Veel mensen zijn nog zoekende, moeten zich aanpassen, gewoontes doorbreken, moeten zich nog informeren. De evaluatie volgt dus later.
Het opvolg- en evaluatiesysteem is reeds uitgebreid toegelicht op de commissie begin dit jaar. Ook de meetpunten bij voormetingen zijn nadien aan de commissieleden bezorgd. Na 6 maanden evalueren we, waarbij bewoners, bezoekers en doelgroepen zoals handelaars betrokken zullen worden. We proberen om elke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
(indien nodig kunnen we de presentatie en overzicht meetpunten opnieuw meesturen). Criteria die we hanteren bij de evaluatie zijn: verkeersveiligheid, leesbaarheid/duidelijkheid van de verkeerssituatie en bereikbaarheid.
Betreffende vinger aan de pols kunnen we meegeven dat daar waar de stewards staan ook observaties plaatsvonden, uitgevoerd door meerdere collega’s van het Mobiliteitsbedrijf. Daarnaast werd steeds feedback aan de stewards gevraagd dat dagelijks aangevuld werd met voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat betreft eerste impressies en vinger aan de pols-reflecties:
Als je het globaal bekijkt, loopt het plan grotendeels zoals verwacht. Er zijn inderdaad pijnpunten waar heel hard de focus op gelegd wordt. We zijn ervan op de hoogte en zijn er ook mee bezig maar hou er rekening mee dat we een goeie 2 weken ver zijn. Een plan op dit niveau moet je tijd geven.
Dringende zaken pakken we onmiddellijk aan of we bekijken wat mogelijke korte termijn oplossingen kunnen zijn.
Naast de kritische en vaak ook luide reacties horen we ook positieve reacties, maar die zijn minder luid aanwezig. Harde reacties krijgen meer airplay.
In totaal hebben we de voorbije 10 dagen ongeveer een 250-tal vragen ontvangen n.a.v. het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge.
Het is normaal dat mensen veel vragen hebben de eerste dagen, de vragen verdelen we over verschillende medewerkers zodat we iedereen zo snel mogelijk kunnen antwoorden. We merken wel dat nu, dus een tiental dagen na invoering, er minder vragen binnenkomen.
Wat Destelbergen betreft: er is een gesprek geweest met de burgemeester en een aantal schepenen waar ze hun ongenoegen geuit hebben en aangekondigd hebben dat ze ons in gebreke gingen stellen. 1 werkdag later hebben we de ingebrekestelling ontvangen. Het was dus duidelijk dat het niet de bedoeling was om nog te overleggen en tot een consensus te komen. Hun intentie was vanaf het begin duidelijk. We maakten vooraf enkele afspraken, zo werd de rechtsaf ingevoerd, Destelbergen zou geen rechtszaak aanspannen. Dat gebeurde dan nadien toch.
We kregen ook nog een gebundelde reactie van de Verenigde straten Dampoortwijk – die toch heel wat bewoners vertegenwoordigen: Zij vragen om plan tijd te geven en nu vooral de dringende situaties aan te pakken. Ze horen en zien ook veel goeie signalen.
Over de inzet van de stewards:
De stewards zijn op voorhand gebrieft over de locaties, over wat en wel nog mag en niet meer mag, en wat de alternatieven zijn. Veel van de stewards voor Dampoort en Oud-Gentbrugge stonden ook bij de invoering van Zwijnaarde. En het moet gezegd: ze hebben dit schitterend gedaan! Kalm blijven in dergelijke stresserende situaties met soms zelfs verbaal geweld: dat is niet iedereen gegeven. Ik wil ze hierbij oprecht bedanken.
Ook op locaties waar geen stewards stonden, vonden observaties plaats. De komende dagen/weken worden nog meerdere observaties gepland, in het bijzonder op de aandachtspunten die tijdens de eerste dagen werden gesignaleerd. Ook van de politie, die op bepaalde ochtend- en avondspitsen mee aanwezig waren op een aantal punten ontvingen we feedback en suggesties.
Wat politie betreft, hier hebben we op dezelfde manier gewerkt als in Zwijnaarde. We hadden dezelfde afspraken en voorberedingen. Het Mobiliteitsbedrijf was verrassend over de eerste ochtend en avond, maar dit werd nadien snel rechtgezet.
De eerste weken beperken we ons tot de observaties om verkeersveiligheid te monitoren. We doen dus in principe nog geen tellingen. Enige uitzonderingen daarop zijn de Dendermondsesteenweg en Nijverheidskaai, daar zijn wel tellingen ingepland.
En dan de vraag over de bijsturingen:
Daar waar echt nodig, worden aanpassingen doorgevoerd en wachten we dus de evaluatie niet af. Er zijn 3 specifieke probleemzones waar ofwel al maatregelen zijn uitgevoerd of nog worden uitgewerkt de komende weken.
1 - Gentbruggebrug.
De situatie is inderdaad niet goed. Normaal zou er op zijn Engels worden gekruist, waardoor er thv de blokken geen auto verkeer zou komen. Er zou op die manier een zone ontstaan aan de voet van Gentbruggebrug waar auto’s elkaar niet kruisen. Met C3’s kon die zone worden aangegeven en handhaving kon door camera’s, cfr autovrijgebied.
Op vraag van Destelbergen is er een rechtafbeweging onderaan Gentbruggebrug (kant Dampoort) toegevoegd. Hierdoor ontstond een zeer complexe structuur. Dit heeft het plan verzwakt. Handhaving is zeer moeilijk geworden. Controle via camera’s cfr autovrijgebied is daardoor niet meer mogelijk.
De aanpassingen die we hebben gedaan onder politiek, juridische druk waren geen goede aanpassingen en hebben het plan verzwakt. Handhaving is erg moeilijk en er zijn momenteel veel overtredingen. Dat gaat eruit, maar duurt lang, te lang. We monitoren het gedrag op de brug en houden nauwlettend het aantal overtredingen in het oog. Maar in dit geval zijn er teveel overtredingen. Vandaag zijn er in het spitsuur 100 overtredingen geteld aan de voet van Gentbruggebrug. We kijken hoe we dit snel kunnen aanpakken.
Wat de blokken betreft. Ze staan nu, zoals goedgekeurd in het college. Oorspronkelijk was een goede structurele oplossing voorgesteld met een groenbuffer. Maar deze oplossing werd stilgelegd owv het afsluiten van de brug tijdens de werf. De oplossing met de blokken was een aangepaste oplossing.
- op Gentbruggebrug werd een bypass voorzien tussen de blokken voor fietsers die van de brug komen en richting Nijverheidskaai afslaan. Hierdoor verloopt voor hen de bocht iets gemakkelijker. Er werden deze ochtend ook de noodzakelijke fietssuggestiestroken geschilderd. Dat hadden we liever eerder gedaan, maar het weer en beschikbaarheid van aannemer leidde tot wat vertraging.
- ook werd een extra bord ‘verplicht linksaf’ voorzien voor verkeer komende van Dendermondsesteenweg richting Nijverheidskaai
- we bekijken om het linskafverbod komende van de Jan Delvinlaan richting Nijverheidskaai beter af te dwingen.
2 – nieuwe sluiproutes
De meesten hier zijn akkoord om sluipverkeer te weren in woonwijken. Doorgaand verkeer moet de verbindingswegen gebruiken:Dendermondessteenweg, R40, Land Van Waaslaan, Antwerpsesteenweg. Dat betekent dat het aantal in- en uitgangen in een zone moeten worden beperkt (cfr super blocks in verschillende steden in Spanje). Bewoners hebben dan uiteraard ook niet meer alle mogelijkheden om de wijk in en uit te rijden. Met veel in- en uitgangen blijft het verkeer er door rijden. Op bepaalde plaatsen zijn er nog ongewenste sluiproutes. Met een beter doorstroming op de steenwegen zullen die normaal gezien afnemen.
Rond Wolterslaan is een kleine aanpassing gedaan om te zorgen dat er meer in/uitritten zouden zijn, dat zorgt nu voor sluipverkeer.
Mobiliteitsbedrijf onderzoekt mogelijke aanpassingen om deze te ontraden.
Maar aantal wagens is in veel straten sterk gedaald. Enkele cijfers:
Stijgende intensiteiten in Wolterslaan (van 350 wagens/dag naar 750/dag), Bouwmeesterstraat, Scheldestraat (+380/dag), Sint-Baafskouter (+450/dag, komt van 650/dag)
Maar ook sterke dalingen:
Delvinlaan van 7000, nu naar 5000…=2100 autos minder
Nijverheidskaai: voor WMP 3700, nu 1600 minder
O vanderlinden van 5100 naar 1300
C Cautermans: voor WMP 2500, nu bijna 2000 auto’s minder
A Baeyens: voor WMP 3300 , vandaag 1650 minder
Toekomststraat is verder gestegen ipv gedaald en ook in de Burvenichstraat moeten we zeker ingrijpen.
Vergelijking is gemaakt tss week van 15 april (ma-di-woe), week van 22 april en week van 6 mei. Tendens is dalende (ook op Wolterslaan). Congestie op steenwegen kent dalende trend. Te verwachten dat sluiproutes ook nog dalen.
3 – files
Verminderen files zal zeker impact hebben op sluipvrekeer doorheen de wijk. Beide zijn gekoppeld.
En verder nog wat kleinere dingen die worden opgevolgd:
- er is extra signalisatie geplaatst door Destelbergen (op vraag van ons op grondgebied Destelbergen) om vrachtverkeer niet door Galgenberglaan en Scaldisstraat te sturen
- er komt een aanpassing aan circulatie Oude Brusselseweg (deze week gepland) om het vracht- en busverkeer makkelijker te laten ontsluiten (specifieke vraag rond kindje dat vervoerd werd met bus voor bijzonder onderwijs)
- er kwam een aanpassing van vrachtwagenbewegwijzering op Dendermondsesteenweg (om te vermijden dat vrachtverkeer onbedoeld naar GB-brug rijdt)
- een 20-tal minder dringende kleinere vragen tot aanpassingen die we plannen komende weken (voorsignalisatie, toevoeging bromfietser A op bepaalde onderborden, verlichting, afslagverbod bij bepaalde straten om eenrichtingsverkeer beter kenbaar te maken,…)
Ik wil nog even een beschouwing maken over het tijdsverlies. Hier wordt veel over gezegd.
Toch even dit ter vergelijking: In dezelfde week van de invoering van het WMP ontspoorde in het centrum in volle avondspits een tram. Het openbaar vervoer was ontregeld gedurende een volledige avondspits en ochtendspits. Dit betekent dat openbaar vervoergebruikers plots geconfronteerd worden met een vertraging van minstens 15 minuten, en afhankelijk van je bestemming (buitengebied), vertragingen van meer dan een uur. Ook deze mensen moeten naar ziekenhuizen of dokters, moeten kinderen ophalen in créches, hebben dringende afspraken op hun werk. Net zoals wanneer er een bus- of tramrit wegvalt. Het viel op dat communicatie hierrond veel serener verliep.
Hoe dan ook, zoals jullie horen, de zaken lopen zoals verwacht, natuurlijk zijn er zaken die wat moeilijker verlopen, maar die volgen we nauwgezet volgen op en sturen we bij indien nodig.
do 16/05/2024 - 10:23Tramlijn 2 rijdt in Wondelgem in een eigen bedding. Aan de halte Roodborstjesstraat liggen de perrons dan ook langs de sporen die op die plaats een kruispunt vormen met de Roodborstjesstraat. Daardoor is de (ruime) omgeving van de halte nauwelijks verlicht. Dat wordt als bijzonder onveilig ervaren. Niet alleen ziet met niet meer waar men loopt eens de tram vertrokken is, er zouden ook al voorvallen gemeld zijn van personen met “minder goede bedoelingen” die dankbaar misbruik maken van de duisternis.
Enige tijd geleden werd de buurt nog geterroriseerd door een jongerenbende aan tram- en bushaltes in Wondelgem. Deze problematiek lijkt afgenomen te zijn na tussenkomst van de politie, maar uiteraard blijven deze feiten nazinderen en een invloed hebben op het veiligheidsgevoel in deze buurt.
Een goede verlichting ter hoogte van tramhalte Roodborstjesstraat zal het veiligheidsgevoel zeker ten goede komen. Dat is ook gebleken aan de halte “Wondelgem Zwembadstraat” op dezelfde lijn 2, waar een gelijkaardig probleem verholpen werd door het voorzien van bijkomende verlichting door de aanpalende supermarkt.
Bij navraag bij De Lijn blijkt de stad Gent - als wegbeheerder - verantwoordelijk te zijn voor verlichting in de omgeving van deze tramhalte.
De Roodborstjesstraat in de omgeving van de tramhalte heeft openbare verlichting. De vraag om de tramhaltes zelf te verlichten lijkt mij terecht. We gaan vragen aan de lichtcel en Fluvius om de studie voor uitbreiding van het Openbaar Verlichtingsnet op te starten voor de tramhaltes aan weerszijden van de Roodborstjesstraat.
Deze tramhaltes zijn nog niet eerder uitgerust met openbare verlichting omdat de eigendomssituatie van de trambedding niet duidelijk is. De trambedding zou hier geen eigendom zijn van Stad Gent. Wij kunnen hier dus ook geen nutsvoorzieningen (OV-net) aanleggen. Er is wel een ontwerp van een Koninklijk Besluit waar de trambedding is opgenomen bij goederen die van de Belgische staat zijn overgedragen naar het Vlaams Gewest. De Lijn kon aan de wegendienst enkel dit ontwerp KB ter referentie voorleggen. Verder geen akte of definitief document.
Omdat deze situatie al jaren voor onduidelijkheid zorgt werd besloten om het eigendomsstatuut verder te laten onderzoeken (Kantoor rechtszekerheid). Dit onderzoek is momenteel nog lopende.
Voor deze specifieke locatie is het echter nog te vroeg om definitieve uitspraken te doen over de timing. We starten de verlichtingsstudie nu op. Als er duidelijkheid is over de beheerder en eigendom zullen we afspraken maken met De Lijn over de verlichting en wie verantwoordelijk is voor de financiering en het beheer. We moeten daar echter niet op wachten. wo 15/05/2024 - 11:16