Sinds september vorig is op vier locaties in onze stad bij wijze van proefproject het zogenaamde “flexparkeren” van kracht. Dezelfde parkeerplaats kan daarbij gebruikt worden door zowel fietsen als auto’s op verschillende tijdstippen die aangeduid staan op het nieuwe verkeersbord E9j.
Het proefproject loopt op vier locaties in onze stad:
Het afdwingen van dit nieuwe parkeerregime is alles behalve evident. Autobestuurders riskeren een GAS-boete van 58 euro voor foutparkeren als ze de parkeervakken gebruiken op de momenten die voorbehouden zijn voor fietsparkeren. De eigenaar van een fiets die op het verkeerde moment geparkeerd staat in het vak, kan echter niet zomaar gesanctioneerd worden, aangezien identificatie via het kenteken uiteraard niet mogelijk is bij een fiets. Het laten verwijderen van de foutgeparkeerde fiets door de Fietsambassade werd dan als alternatief aangereikt.
Het flexparkeren zou geëvalueerd worden na een proefperiode van 6 maanden die ondertussen verstreken is.
Dankuwel collega Vanden Eynden. Sta mij toe om vooraf het concept ‘flexparkeren’ nog eens kort te duiden. Flexparkeren beoogt inderdaad dat er efficiënter met de publieke ruimte wordt omgegaan. Het is ook zo dat dit concept enkel op locaties met een duidelijk aantoonbaar piekmoment en een nood aan bijkomende fietsparkeerplaatsen kan worden toegepast. Omdat het aantal parkeerplaatsen bij flexparkeren beperkt is, is het drastisch verlagen van de parkeerdruk voor een totale buurt bijna onmogelijk.
Het gebruik van de flexparkeerplaatsen geeft momenteel geen aanleiding tot een grote verwarring bij het parkeren of een toegenomen foutief parkeergedrag. Het is wel zo dat de flexparkeervakken nog niet optimaal worden gebruikt. Als stad zullen we dan ook extra op communicatie en sensibilisatie naar de betrokken scholen, kinderopvang en de moskee moeten inzetten.
Laat me nu effen concreet het vastgestelde foutparkeren bij fietsen en wagens behandelen.
De Fietsambassade ontving tot op heden geen meldingen van foutief gestalde fietsen. Dit betekent ook dat de Fietsambassade nog geen handhavingsacties diende te ondernemen. In het geval er gehandhaafd zou moeten worden, kan de Fietsambassade de fiets verplaatsen of - indien dit niet mogelijk is - meenemen naar het fietsendepot. Tussen 1 januari en 7 maart werden er 10 GAS-boetes voor foutparkeren van wagens uitgeschreven. Al bij al is het foutparkeren dus vrij beperkt. Het gaat over 1 boete op de locatie Balsamierenstraat, 1 boete op de locatie Gravin Johannastraat, 7 boetes op de locatie Theresianenstraat en 1 boete op de locatie Kazemattenstraat. Op basis van dit geringe aantal GAS-boetes is het ook niet mogelijk om aan te geven in welke mate dit aantal hoger of lager ligt dan bij de gewone parkeerplaatsen in de respectievelijke wijken.
Dit brengt me tot de conclusie van het proefproject. Gelet op het geringe foutparkeren en gelet de overwegend positieve burgervragen – 6 burgervragen, waarvan 4 positieve vragen naar informatie en bijkomende flexparkeerplaatsen – mogen we concluderen dat het concept flexparkeren door de Gentenaar goed wordt onthaald. Ik ben dan ook van mening dat de bestaande flexparkeervakken in hun huidige vorm behouden kunnen blijven en dat het concept naar andere en goed gekozen locaties zou kunnen worden uitgebreid. wo 10/04/2024 - 10:44