In verschillende deelgemeenten en wijken worden er sinds 2018 geleidelijk aan zone 30's uitgerold.
Recent werd een deel van de Westergemstraat heraangelegd. Waar men vroeger langs beide kanten van de straat kon parkeren, werd er nu gekozen voor afwisselend parkeren langs één zijde van de straat. De asverschuiving zou daarbij een snelheidsremmend effect moeten creëren.
Met geparkeerde wagens aan één kant van de rijbaan is de straat nu wel breed genoeg om tegenliggende wagens elkaar te laten kruisen zonder dat een snelheidsmatiging nodig is. Op momenten met weinig verkeer nodigt dit mogelijks uit tot hogere snelheden.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Sta mij toe om voorafgaand aan mijn antwoord toch effen kort op je vraagstelling in te gaan. In je vraag lijk je te suggereren, dat er een één-op-één-relatie is tussen enerzijds snelheidsregime en anderzijds weginrichting. Dat is natuurlijk niet zo. Zo kan je op de snelweg met een sportbolide schaamteloos 200 km/h rijden, maar de wettelijke snelheidslimiet is op de meeste snelwegen in België nog altijd maar 120 km/h. Zo’n snelheidsbeperking is er voor de verkeersveiligheid. Het ‘afdwingen van de snelheid’ – zoals vermeld in de vraagstelling– is vooral een gevolg van een hoffelijke naleving door weggebruikers en een gedegen handhaving. Infrastructurele ingrepen dwingen geen snelheid af. Een volledig overzicht van straten in Gent, die als gevolg van een gewijzigd snelheidsregime werden aangepast, is – zoals je uit mijn uitleg hebt begrepen–niet te geven. Het is immers geen beleidsdoel om elke straat met een gewijzigd snelheidsregime een nieuwe weginrichting te bezorgen. Gewoon ter illustratie: toen het Vlaamse Gewest in 2016 de snelheid op de Gewestwegen van 90 km/h naar 70 km/h herleidde, werden ook niet alle Gewestwegen opnieuw ingericht of aangelegd.
Het is natuurlijk wel zo, dat het vastleggen van robuuste contouren van een weginrichting bij een snelheidsplan een belangrijke uitdaging is. Dit betekent dat het geldende snelheidsregime altijd een belangrijke insteek is bij een integrale heraanleg of bij het formuleren van tijdelijke maatregelen. Bij de analyse van straten worden dan telkens de verschillende inrichtingsopties afgewogen. Het kan gaan over punctuele ingrepen, een integrale aanpak van de straat of een beperkt aantal circulatiemaatregelen.
Recente realisaties (2023) in Gent met punctuele snelheidsremming zijn Buitensingel, Jan Delvinlaan, Schuurstraat, kruispunt Gentstraat /Eikstraat, Noorderlaan, Paradijskouter en Pacificatielaan. Voorbeelden van realisaties waarbij de hele straat werd aangepakt, zijn Voordries (zone 30), Land Van Rodelaan (zone 50) en Westergemstraat (zone 30).