De gebrekkige bereikbaarheid van de Pantserschipstraat blijft een aanhoudend probleem voor de bewoners en lokale bedrijven. Op 9 augustus 2023 berichtte AVS dat de bewoners van de Pantserschipstraat zich opgesloten voelen. Even leek er een oplossing in zicht, maar op 23 augustus 2023 kopte AVS "Bewoners Pantserschipstraat opnieuw gegijzeld in eigen straat."
Door een nieuwe fase van de werken in de omgeving moeten bewoners die richting Gent willen naar Langerbrugge en de R4: een omleiding van 16 kilometer. De berichtgeving van AVS van 22 maart 2024 hoeft dan ook niet te verbazen: "Afsluiten Pantserschipsstraat zet kwaad bloed bij bewoners." Tijdens het vragenuurtje van 25 maart 2024 meldde de schepen dat er werd geconcludeerd dat het niet mogelijk is om in deze fase van de werken dubbelrichtingsverkeer via de Wondelgemkaai toe te laten.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Eerst en vooral wil ik toch even aangeven dat we daar zelf een stukje leidend voorwerp zijn als stad. De ingrepen zijn nodig naar aanleiding van twee Vlaamse werven. Meulestedebrug is een werf van het Agentschap De Vlaamse Waterweg, en de Werken aan de Kluizensesteenweg zijn in het beheer van De Vlaamse Landmaatschappij. Het zijn dus geen werken van de stad Gent. Het is bovendien voornamelijk wegeninfrastructuur in beheer van de Vlaamse Overheid.
Belangrijk is om aan te geven dat er eigenlijk niets is veranderd aan de officiële omleiding. De officiële omleiding blijft immers zoals ze eerder was, nl via het Ovaal van Wippelgem. Alleen blijkt een veel gebruikte doorsteek, nl de Kluizensesteenweg, nu ingenomen door de werken van de VLM, en daardoor is er wel wat commotie.
Bij de opmaak van de signalisatieplannen en bijhorende lichtenregeling van het kruispunt Zeeschipstraat x Wondelgemkaai is gebleken dat de huidige en tijdelijke inrichting van het kruispunt een zeer complexe lichtenregeling vereist om veilige bewegingen op het kruispunt mogelijk te maken. Zo zouden er 6 fases nodig zijn om alle takken van het kruispunt beschikbaar te houden. Dit zou verregaande files langs beide kanten van het kruispunt genereren. Maar echt wel met zeer zware impact. Dit is natuurlijk niet wenselijk en daarom is ervoor gekozen om het kruispunt te vereenvoudingen en er een rijrichting uit te halen. Op die manier blijft het aantal fases in de lichtenregeling beperkt en is een behoorlijke afwikkeling van dit kruispunt mogelijk.
Verder was het de expliciete vraag van De Lijn om deze as voornamelijk voor hen beschikbaar te houden zodat zij een vlottere doorstroming vanuit het noorden kennen. Hier niet op ingaan zou kunnen betekenen dat De Lijn zich in de toekomst genoodzaakt voelt om de bediening naar het noorden van Gent en de buurgemeentes terug af te schaffen waardoor een grote groep reizigers in de kou zou blijven staan.
Na het zomerbouwverlof zullen de werken zich terug verplaatsen en gaat vermoedelijk eenzelfde inrichting zoals deze tijdens de vorige fase terug voorzien worden in de Pantserschipstraat.
Het lichtengeregeld kruispunt komt dan terug in de Pantserschipstraat te liggen en zal eenzelfde 'filter' ter hoogte van het kruispunt Pantserschipstraat x Wondelgemkaai voorzien worden. Enkel bussen en prioritaire voertuigen zullen uit de Pantserschipstraat naar de Zeeschipstraat kunnen rijden. Moest er door een snellere voortgang van de werken toch meer ruimte vrijkomen, zullen we het wel mogelijk maken, of toch vragen om dit mogelijk te maken, voor bewoners om ook via de zuidelijke zijde van de Pantserschipstraat dus via de Zeeschipstraat te ontsluiten. wo 10/04/2024 - 10:45