Samenstelling
Aanwezig
Christophe Peeters;
Gabi De Boever;
Sven Taeldeman;
Mieke Bouve;
Cengiz Cetinkaya;
Karla Persyn;
Stijn De Roo;
Christiaan Van Bignoot;
Anneleen Van Bossuyt;
Joris Vandenbroucke;
Nicolas Vanden Eynden;
Filip Watteeuw;
Sofie Bracke;
Alana Herman;
Jeroen Van Lysebettens;
Helga Stevens;
Anton Vandaele;
Bart Tembuyser;
Stefan Vanbroeckhoven , Dep. Stedelijke Ontwikkeling;
Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf;
Mattias Van Vooren , Dienst Economie;
Joris Roos, fractie Open VLD;
Tom Van Damme, fractie NVA;
Stefan De Brabander , kabinet schepen Filip Watteeuw;
Sten Guns , fractie CD&V;
Ruben Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen;
Robby Lannoy, kabinet Sofie Bracke;
Ria Dossche , Dienst Economie
Afwezig
Johan Deckmyn;
Karin Temmerman;
Stephanie D'Hose;
Karlijn Deene;
Sara Matthieu;
Jef Van Pee;
Anne Schiettekatte;
Tom De Meester;
Yüksel Kalaz;
Bert Misplon;
Sonja Welvaert;
Manuel Mugica Gonzalez;
Fourat Ben Chikha;
Ronny Rysermans;
Nikolaas Schuiten;
Tom Van Dyck;
Anneleen Schelstraete;
Emmanuelle Mussche;
Jeroen Paeleman;
Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
2024_MV_00227 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Ontpaling
Motivering
Toelichting/Motivering/Aanleiding
Situering
In het begin van de legislatuur vroeg ik om werk te maken van het screenen en ‘ontpalen’ van de hoofdfietsroutes in Gent. Op mijn vraag werd deze problematiek ook expliciet opgenomen in de beleidsnota : “We herbekijken paaltjes en andere hindernissen op de hoofdfietsroutes om eenzijdige ongevallen te voorkomen. Waar paaltjes nodig zijn, zetten we ze zoveel mogelijk tussen het gemotoriseerd verkeer en de fietser, in plaats van tussen de fietsers. We kiezen ook voor vergevingsgezinde paaltjes.”
Daar werd werk van gemaakt. De bekendste voorbeelden zijn ongetwijfeld het Westerringspoor (deel van F400) en de Vlaanderenstraat.
De indruk bestaat dat het wat stilgevallen is op het vlak van ontpalen, of wegwerken obstakels langs hoofdfietsroutes.
Indiener(s)
Sven Taeldeman
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
di 02/04/2024 - 09:13
Toelichting
Vraag
- De screening zou in ’22 worden afgerond. Zijn de hoofdfietsroutes, categorie fietssnelwegen, in Gent nu effectief allemaal gescreend, en zijn die waar mogelijk ‘ontpaald’? graag een globale stand van zaken van het aanpakken van gevaarlijke obstakels langs de 12 fietssnelwegen op Gents grondgebied. Hoe wordt er op dit moment nog aan ‘ontpaling’ gewerkt?
- Er zijn een aantal zeer ‘ongelukkig’ geplaatste paaltjes op andere hoofdfietsroutes in Gent, o.a. op de Voskenslaan (BFF). Wordt daar werk van gemaakt van dit soort bovenlokale functionele fietsroutes te screenen en te ontpalen? (dus ook Voskenslaan casus-overstijgend). Graag wat duiding bij de (verdere) aanpak.
Bespreking
Antwoord
Bedankt voor uw vraag. We startten hiermee in de vorige legislatuur en vonden dit zo belangrijk dat we hiervoor een beleidslijn hebben opgestart. Dit stond reeds in de eerste versie van onze beleidsnota. We vinden het belangrijk dat er niet alleen wordt gescreend en dikke rapporten worden opgemaakt maar dat er ook effectief palen worden verwijderd, verplaatst of vervangen door vergevingsgezinde palen.
Intussen werden heel wat fietsroutes gescreend:
- de primaire fietsroutes en stadsregionale verbindingen op het Westerringspoor (2021), in het centrum (2022) en de gebieden buiten de R40 (2023); Dit betreft de belangrijkste verbindingen.
- de lokale en aanvullende stedelijke fietsroutes in de gebieden buiten de R40 (2023). In totaal worden 303 palen verwijderd en 181 vervangen en soms verplaatst. De laatste screening op palen, deze van de aanvullende en lokale fietsroutes binnen de R40, is nog bezig. We plannen tegen eind 2024-begin 2025 gescreend te hebben.
De maatregelen op het Westerringspoor zijn uitgevoerd, de andere worden in de loop van 2024 uitgevoerd (dit is ingepland vanaf half augustus).
De Voskenslaan wordt meegenomen in de momenteel lopende screening. Er staan hier inderdaad hinderlijke palen die we zullen verwijderen. Deze palen en allerlei attributen staan er al sinds de heraanleg, dit is al lang geleden.
Dit werk was niet voorzien om te eindigen in ’22, dat is een misvatting. Mogelijks gaat het over een bepaalde screening met einddatum ’22. We blijven aandacht besteden aan de ‘ontpaling’, ook na de screenings. Bij nieuwe plannen worden palen vermeden waar het kan. Indien een paal nog nodig blijkt, wordt een vergevingsgezinde paal gebruikt op de juiste locatie. Toeleidende markering maakt ze zichtbaarder. Daarnaast blijven we ook bij klachten van burgers op specifieke locaties ontpalen.
Wat betreft de bijkomende vraag van mevrouw Van Bossuyt kan ik meegeven dat we gestart zijn met de heraanleg van de Petercelle-as. De paaltjes worden bij de nutswerken verwijderd.
wo 10/04/2024 - 10:47