In de Pijkestraat, Achtenkouterstraat, Oudebareelstraat en Goedlevenstraat verschenen ineens rijen E1-borden in het straatbeeld. Hiermee wordt langs grote delen van deze straten een parkeerverbod ingevoerd.
Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan van De Lijn liggen deze straten op de route van de nieuwe buslijnen 12a en 12b. De parkeerverboden moeten ervoor zorgen dat de bussen elkaar gemakkelijker kunnen kruisen.
De nieuwe maatregel wordt mee gemotiveerd door de lage parkeerdruk in deze straten. Desondanks heeft dit een grote impact op de parkeermogelijkheden voor buurtbewoners, niet in het minst voor bewoners die moeilijker te been zijn en noodgedwongen veel verder moeten parkeren van de eigen woning.
Bovendien viel de bewonersbrief die de maatregel aankondigt bij veel bewoners pas in de bus nadat de verkeersborden al geplaatst waren, wat tot extra ongenoegen leidt.
Misschien eerst even duidelijk stellen: als we willen dat er goede en gebiedsdekkende bediening van het openbaar vervoer is, zal dat openbaar vervoer ergens moeten rijden. En zoals altijd: mensen willen graag openbaar vervoer in de buurt, maar niet in de straat en liefst geen halte voor de deur. Maar die bus of die tram moet wel ergens rijden, dus moet hiervoor plaats gemaakt worden.
De nieuwe parkeerregeling zijn in de eerste plaats maatregelen om de veiligheid te garanderen: als er niet voldoende plaats is voor twee grote voertuigen om elkaar te kruisen, dan is er een te groot risico op aanrijdingen. Uiteraard zorgt dat ook voor betere doorstroming van de bus doorheen deze straten. Doordat de exacte datum van invoering van het nieuwe net lang onzeker is geweest, was het niet mogelijk om deze maatregelen en de invoering perfect op elkaar af te stemmen.
Dat de bewoners hun wagen nu verder van hun woning moeten parkeren, klopt maar voor een klein deel van het traject. In de Pijkestraat en Achtenkouterstraat hebben de meeste woningen een eigen oprit. Op de plaatsen waar dat niet het geval is, hebben we zoveel als mogelijk parkeerplaatsen op straat voorzien. In de Goedlevenstraat was dit bij 7 woningen zonder eigen oprit niet mogelijk, en ook in het deel Oudebareelstraat tussen de Antwerpsesteenweg en de Goedlevenstraat is parkeren op eigen oprit niet mogelijk voor een deel van de woningen. Bij de keuze voor deze maatregelen zijn de diensten zorgvuldig tewerk gegaan, en hebben ze rekening gehouden met de parkeernoden van bewoners die geen eigen oprit hebben, en met de parkeerbezetting op straat.
Bij het bepalen van de routes voor het nieuwe net werd uiteraard rekening gehouden met de vraag of bussen deze route technisch gezien zouden kunnen rijden: is de rijweg voldoende breed, zijn de draaicirkels haalbaar? Het herschikken van parkeerplaatsen is daarbij soms nodig. Dat geldt ook op andere plekken in onze stad: parkeren is geen statisch gegeven. Voortdurend worden er in ons openbaar domein zaken verschoven of anders ingericht, bijvoorbeeld voor nieuwe inritten bij bouwprojecten, voor laadpalen of voor terrassen. En soms komen er zelfs nieuwe parkeerplaatsen bij doordat de bus een andere route heeft, zoals aan de Trekweg. De route van bus 12a en 12b verloopt op zo’n manier dat -binnen de krijtlijnen van het decreet basisbereikbaarheid- zoveel mogelijk bewoners bediend worden met openbaar vervoer. Ook de verknoping met de buslijnen 76-77-78 ter hoogte van de Antwerpsesteenweg is cruciaal.
Trouwens, als ik me niet vergis waren er hier in deze commissie zelfs vragen van raadsleden om deze bus langs deze route te laten rijden? Ik zou dat even helemaal moeten opzoeken.
Dat de bewoners deze brief zo laat ontvangen hebben, valt te betreuren. We streven ernaar om inwoners te informeren voor de uitvoering plaatsvindt, maar dat is in dit geval misgelopen. Dat gaan we opnemen met de directeurs en het departementshoofd. wo 10/04/2024 - 11:22