Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

2024_MV_00234 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Opvolgvraag fietsveiligere tramsporen

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 09/04/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 09/04/2024 - 23:31
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Stefan  Vanbroeckhoven , Dep. Stedelijke Ontwikkeling; Yves  Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme, fractie NVA; Stefan De Brabander , kabinet schepen Filip Watteeuw; Sten Guns , fractie CD&V; Ruben  Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Robby Lannoy, kabinet Sofie Bracke; Ria  Dossche , Dienst Economie

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00234 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Opvolgvraag fietsveiligere tramsporen 2024_MV_00234 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Opvolgvraag fietsveiligere tramsporen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Zoals u weet liggen fietsveiligere tramsporen mij nauw aan het hart. Ik stelde u al vaker in deze commissie vragen hierrond, de recentste keer in december van vorig jaar. U liet toen weten dat De Lijn in het voorjaar van 2024 verdere tests zou uitvoeren met de halfopvulling. Op dinsdag 2 april konden we via een persbericht vernemen dat deze tests uitgevoerd worden aan de haltes Duivelsteen en Cataloniëstraat.

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 03/04/2024 - 13:42

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Kan de testopstelling meer toegelicht worden? Waarom deze twee haltes? Volgen er nog haltes? Hoe lang loopt de testopstelling en tegen wanneer kunnen we dus resultaten verwachten?
  • In december liet u ook weten dat voor de deksels aan de wissels PU-coating een positief resultaat had en dat De Lijn dit gefaseerd zou invoeren. Hoe staat het hiermee?

Bespreking

Antwoord

Momenteel loopt inderdaad een test van de halfvulling in onze straten, met dagelijks gebruik van fietsers, voertuigen en trams op het openbaar domein. 

Stad Gent en De Lijn zochten samen naar een geschikte locatie om de halfvulling aan te brengen.

Enerzijds moet de locatie nuttig zijn vanuit fietsoogpunt. Het moet op een plek liggen waar dus voldoende, liefst veel fietsers passeren in gemengd verkeer én waar zich een versmalling voordoet, waardoor fietsers de tramsporen vaak kruisen. Anderzijds moet de locatie ook gunstig zijn vanuit technisch oogpunt. Zo kan er geen halfvulling aangebracht worden in een spoorwisselzone, waar de rijweg onvoldoende vlak is of waar de spoorslijtage reeds te ver gevorderd is. 

Bijkomend is er ook gezocht naar locaties waar het mogelijk is om camerabeelden te maken. Zo kan de Lijn het gebruik observeren. Het budget dat De Lijn vrij maakte om dit project te realiseren, laat toe om aan ongeveer 3 locaties enkele meters halfvulling te voorzien.

De combinatie van deze randvoorwaarden leidde tot de keuze voor deze twee haltes. Aan het Gerard de Duivelsteen werd de halfvulling in beide richtingen aangebracht. In de Cataloniëstraat werd de halfvulling enkel richting Korenmarkt aangebracht.

Na analyse van de beelden wordt verwacht dat de evaluatie kort voor de zomer afgewerkt zal zijn. 

Voor de opruwing van de wisseldeksels vroeg De Lijn offertes op. Momenteel wachten zij nog op de verschillende inschrijvingen van mogelijke uitvoerders. Dus ik denk dat het goed is dat deze test gebeuren en men ook bezig is met de wisseldeksels. Ik heb het zelf getest op de stelplaats. Het voelt wat vreemd aan maar is wel veel veiliger. Dus ik hoop dat ook de praktijktest gunstig is.
wo 10/04/2024 - 11:09