Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

2024_MV_00238 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Straattaxi’s aan station Gent-Sint-Pieters

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 09/04/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 09/04/2024 - 23:31
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Stefan  Vanbroeckhoven , Dep. Stedelijke Ontwikkeling; Yves  Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme, fractie NVA; Stefan De Brabander , kabinet schepen Filip Watteeuw; Sten Guns , fractie CD&V; Ruben  Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Robby Lannoy, kabinet Sofie Bracke; Ria  Dossche , Dienst Economie

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00238 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Straattaxi’s aan station Gent-Sint-Pieters 2024_MV_00238 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Straattaxi’s aan station Gent-Sint-Pieters

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Sinds kort zijn er naast de zogenaamde standplaatstaxi’s ook ‘straattaxi’s’. Aan het Sint-Pietersstation leidt dit vaak tot conflicten, omdat de straattaxi’s klanten oppikken op de oude taxistandplaatsen aan de zijde van de Koningin Astridlaan. Dit gaat ten koste van de standplaatstaxi’s, die sinds enkele jaren wat verborgen zitten ondergronds aan de K&R.

Ik verwijs hier ook naar vroegere vragen over die standplaats. De taxi’s zijn voor reizigers die het station verlaten, nauwelijks te vinden. Bovendien hebben de chauffeurs daar geen toegang tot sanitair. De oude, bovengrondse standplaats wordt momenteel louter gebruikt als private parking voor de NMBS/Infrabel.

Indiener(s)

Christophe Peeters

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 03/04/2024 - 14:34

Toelichting

  1. Kunnen de standplaatstaxi’s aan het Sint-Pietersstation opnieuw een zichtbare plaats krijgen, zoals het geval is in alle deftige stations in binnen- en buitenland?
  2. Kan voorzien worden in sanitair en alvast een behoorlijke aanduiding van de huidige taxistandplaatsen?
  3. Welke oplossing ziet de schepen voor het toenemend aantal conflicten met de straattaxi’s aan het station, vooraleer de situatie daar escaleert?

Bespreking

Antwoord

Ik begrijp de problemen van de standplaatstaxi’s goed. Ik hoor die ook vaak in overleg met de taxisector. De basis van de moeilijkheden is het Vlaams taxidecreet, geinitieerd door de ministers Ben Weyts, en later Lydia Peeters. Met de komst van dat decreet hebben we als lokaal bestuur nauwelijks greep op de nieuwe categorie straattaxi’s. Dat is het probleem. We ontvangen regelmatig klachten van standplaatstaxi’s en de concurrentie met straattaxi’s. 

Ook de specifieke problematiek rond Gent-Sint Pieters ken ik redelijk goed. Ik heb zelf initiatief genomen voor meer overleg tussen de standplaatstaxi’s en de NMBS. Als stad zijn we vaak de intermediair. We kunnen enkel de problemen aankaarten bij de NMBS en aandringen op een goede oplossing. 

De locatie van de huidige standplaatsen op -1 is een beslissing van de NMBS. De NMBS heeft echter besloten om de locatie niet meer te veranderen.
 

Taxichauffeurs kunnen zeker gebruik maken van het sanitair voorzien in het station. In het verleden is er bekeken om taxichauffeurs daar gratis gebruik van te laten maken. De NMBS gaf mee dat zij werken met concessiecontracten voor uitbating van het sanitair. De NMBS kan daarbij geen voorkeursrecht vragen aan hun concessionarissen wat betreft het gratis aanbieden van hun goederen en diensten. De taxidienst heeft ook geen enkel contractueel verband met NMBS of hun concessionaris. Dit toestaan zou tegen verschillende contractuele voorwaarden ingaan.
Wat betreft de aanduiding van taxistandplaatsen in het station. Ook hier is enkel de NMBS bevoegd. Ook hier weer is de vraag gesteld om extra borden en vloerstickers aan te brengen. De NMBS laat - opnieuw - weten dat zij hierop niet zullen ingaan en geven aan dat de route naar de taxistandplaatsen voldoende en duidelijk wordt aangegeven. Men beweert dat, “Als je de borden volgt, kom je er vlot op uit”.
We vroegen ook om aan de voormalige taxistandplaatsen bovengronds een signalisatiebord te plaatsen met een routeplan naar de huidige standplaatsen. De NMBS bekijkt dit momenteel.
 

Op dit moment wordt eveneens onderzocht of de voormalige taxistandplaats, bovengronds kan worden afgesloten met een slagboom. Deze vraag werd voor het eerst gesteld in juni 2023. Het Mobiliteitsbedrijf onderzoekt of de zone laden en lossen anders kan ingericht worden op het plein. Tevens bekijkt men of het wettelijk mogelijk is om een aangepast verkeersbord te plaatsen bij de oude taxi zone met de tekst “verboden laden en lossen” en “enkel toegankelijk voor diensten NMBS”, wat een extra hulpmiddel zou zijn voor het handhaven. De politie is op de hoogte van het probleem en voert extra controles uit. Tijdens deze controles stelt men vast dat ook houders van een “Gentse Machtiging standplaatstaxi” als straattaxi bovengronds stationeren.

Je merkt, we zijn in intensief overleg met NMBS om de problemen van de taxistandplaatsen te verbeteren. Helaas moet ik wel vaststellen dat we hier niet makkelijk komen tot uitvoering van verbeteringen. En het Vlaams taxidecreet heeft dit niet makkelijker gemaakt.
wo 10/04/2024 - 11:25