Sinds kort zijn er naast de zogenaamde standplaatstaxi’s ook ‘straattaxi’s’. Aan het Sint-Pietersstation leidt dit vaak tot conflicten, omdat de straattaxi’s klanten oppikken op de oude taxistandplaatsen aan de zijde van de Koningin Astridlaan. Dit gaat ten koste van de standplaatstaxi’s, die sinds enkele jaren wat verborgen zitten ondergronds aan de K&R.
Ik verwijs hier ook naar vroegere vragen over die standplaats. De taxi’s zijn voor reizigers die het station verlaten, nauwelijks te vinden. Bovendien hebben de chauffeurs daar geen toegang tot sanitair. De oude, bovengrondse standplaats wordt momenteel louter gebruikt als private parking voor de NMBS/Infrabel.
Ik begrijp de problemen van de standplaatstaxi’s goed. Ik hoor die ook vaak in overleg met de taxisector. De basis van de moeilijkheden is het Vlaams taxidecreet, geinitieerd door de ministers Ben Weyts, en later Lydia Peeters. Met de komst van dat decreet hebben we als lokaal bestuur nauwelijks greep op de nieuwe categorie straattaxi’s. Dat is het probleem. We ontvangen regelmatig klachten van standplaatstaxi’s en de concurrentie met straattaxi’s.
Ook de specifieke problematiek rond Gent-Sint Pieters ken ik redelijk goed. Ik heb zelf initiatief genomen voor meer overleg tussen de standplaatstaxi’s en de NMBS. Als stad zijn we vaak de intermediair. We kunnen enkel de problemen aankaarten bij de NMBS en aandringen op een goede oplossing.
De locatie van de huidige standplaatsen op -1 is een beslissing van de NMBS. De NMBS heeft echter besloten om de locatie niet meer te veranderen.
Taxichauffeurs kunnen zeker gebruik maken van het sanitair voorzien in het station. In het verleden is er bekeken om taxichauffeurs daar gratis gebruik van te laten maken. De NMBS gaf mee dat zij werken met concessiecontracten voor uitbating van het sanitair. De NMBS kan daarbij geen voorkeursrecht vragen aan hun concessionarissen wat betreft het gratis aanbieden van hun goederen en diensten. De taxidienst heeft ook geen enkel contractueel verband met NMBS of hun concessionaris. Dit toestaan zou tegen verschillende contractuele voorwaarden ingaan.
Wat betreft de aanduiding van taxistandplaatsen in het station. Ook hier is enkel de NMBS bevoegd. Ook hier weer is de vraag gesteld om extra borden en vloerstickers aan te brengen. De NMBS laat - opnieuw - weten dat zij hierop niet zullen ingaan en geven aan dat de route naar de taxistandplaatsen voldoende en duidelijk wordt aangegeven. Men beweert dat, “Als je de borden volgt, kom je er vlot op uit”.
We vroegen ook om aan de voormalige taxistandplaatsen bovengronds een signalisatiebord te plaatsen met een routeplan naar de huidige standplaatsen. De NMBS bekijkt dit momenteel.
Op dit moment wordt eveneens onderzocht of de voormalige taxistandplaats, bovengronds kan worden afgesloten met een slagboom. Deze vraag werd voor het eerst gesteld in juni 2023. Het Mobiliteitsbedrijf onderzoekt of de zone laden en lossen anders kan ingericht worden op het plein. Tevens bekijkt men of het wettelijk mogelijk is om een aangepast verkeersbord te plaatsen bij de oude taxi zone met de tekst “verboden laden en lossen” en “enkel toegankelijk voor diensten NMBS”, wat een extra hulpmiddel zou zijn voor het handhaven. De politie is op de hoogte van het probleem en voert extra controles uit. Tijdens deze controles stelt men vast dat ook houders van een “Gentse Machtiging standplaatstaxi” als straattaxi bovengronds stationeren.
Je merkt, we zijn in intensief overleg met NMBS om de problemen van de taxistandplaatsen te verbeteren. Helaas moet ik wel vaststellen dat we hier niet makkelijk komen tot uitvoering van verbeteringen. En het Vlaams taxidecreet heeft dit niet makkelijker gemaakt. wo 10/04/2024 - 11:25