Een jaar geleden is het ondertussen dat voor de schoolpoort van basisschool De Wijze Eik in Mariakerke een nieuwe verkeersfilter verscheen. Er leefden enkele heel terechte bezorgdheden over de verkeersveiligheid in de onmiddellijke omgeving van de school die ook ons deden pleiten voor enkele maatregelen: omvormen van een reeks parkeerplaatsen van haaksparkeren naar parallel parkeren, fietssuggestiestroken en een parkeerverbod voor de schoolpoort. De verkeersfilter was echter een maatregel waar niemand om gevraagd had en al helemaal niemand zat op te wachten.
Niet alleen zorgt deze nieuwe verkeersfilter buiten de schooluren voor frustraties bij autobestuurders die niet meer rechtdoor kunnen rijden ter hoogte van de school. Vooral bij het begin en einde van de schooluren creëert de nieuwe situatie met verkeersfilter pure chaos die de verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd en hun ouders alles behalve ten goede komt.
Wijzigingen aan de weginrichting hebben altijd een zekere periode van gewenning nodig. Na een jaar mogen we stellen dat deze gewenning stilaan een feit had moeten zijn en mogen we concluderen dat de nieuwe opstelling simpelweg niet werkt.
De aangekondigde evaluatie van de nieuwe maatregelen werd ook keer op keer uitgesteld. Enkele probleempunten zijn nochtans kristalhelder:
De hele situatie leeft ook een jaar later nog heel sterk bij ouders, schooldirectie en omwonenden, leert een bezoek ter plaatse net op het moment dat kinderen opgehaald werden na afloop van de schooltijd. Er waren daar echter meteen ook heel wat constructieve voorstellen te horen:
Kortom, ideeën genoeg die het overwegen waard zijn en die ongetwijfeld ook opgedoken zijn in de langverwachte evaluatie.
De gegevens van de evaluatie zijn verwerkt en de resulaten en conclusies worden binnenkort op het college gebracht. De voornaamste conclusies zijn de volgende:
De meningen over de maatregel zijn verdeeld. Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders. Het is echter onmogelijk om te bepalen welke van de respondenten bewoners, ouders of passanten zijn. We kunnen ook niet traceren of mensen de enquete meermaals hebben ingevuld en of ze effectief betrokken partij zijn.
Het klopt dat er foutgeparkeerd wordt. De stelling mensen ‘gedwongen worden’ om fout te parkeren is wel wat kort door de bocht. Dat is nooit zo. Een beetje verder stappen en correct parkeren is perfect mogelijk. We bekijken wat we kunnen doen om het foutparkeren rond de Wolvengracht aan te pakken. Dit zou kunnen door het parkeerverbod dichter bij de Wolvengracht te plaatsen zodat het leesbaar is voor iedereen. Hierop extra handhaven zou ook niet overbodig zijn.
De wettelijke anderhalve meter tussen geparkeerde wagen en perceelsgrens wordt niet gerespecteerd. We bekijken of in de Eeklostraat de politie/ GAS 4 ambtenaren extra kunnen handhaven.
De schoolbus heeft nog steeds problemen met in- en uitrijden, meestal door foutparkerende voertuigen. We bekijken om een extra paaltje te plaatsen.
Er is hier een belangrijke fietsas, waarvan de leesbaarheid niet optimaal is. Een voorrangsregeling invoeren zal de leesbaarheid verhogen.
De suggestie kwam om het Kollekasteel te contacteren en samen met de school een begeleide rij te voorzien. Dit wordt verder onderzocht en besproken, samen met de wijkregisseur.
Is daarmee de situatie ideaal? Helaas niet. Zoals bijna overal, kan het ook hier nog beter. Nog steeds komen veel ouders (zeker bij slecht weer) hun kinderen afzetten met de wagen. Ook bij het ophalen is dit te zien, waar ouders al een half uur voor het einde van de schooltijd staan te wachten (al dan niet op een legitieme parkeerplaats). We moeten dus blijven werken op die modal shift.
Wat de suggesties betreft:
Bovendien is dit stuk een sterke fietsas richting fietsersbrug, waardoor er een enorm grote hoeveelheid aan fietsers ook zal moeten omrijden via de Wolvengracht, iets wat we net willen voorkomen. Kortom, de weerhouden aanpassingen die zullen worden voorgesteld aan het college – te samen met het evaluatierapport – zijn: