Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

2024_MV_00242 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Evaluatie gewijzigde verkeerssituatie basisschool De Wijze Eik in Mariakerke: opvolgvraag

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 09/04/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 09/04/2024 - 23:31
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Stefan  Vanbroeckhoven , Dep. Stedelijke Ontwikkeling; Yves  Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Mattias Van Vooren , Dienst Economie; Joris Roos, fractie Open VLD; Tom Van Damme, fractie NVA; Stefan De Brabander , kabinet schepen Filip Watteeuw; Sten Guns , fractie CD&V; Ruben  Haerens, Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Robby Lannoy, kabinet Sofie Bracke; Ria  Dossche , Dienst Economie

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00242 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Evaluatie gewijzigde verkeerssituatie basisschool De Wijze Eik in Mariakerke: opvolgvraag 2024_MV_00242 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Evaluatie gewijzigde verkeerssituatie basisschool De Wijze Eik in Mariakerke: opvolgvraag

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Een jaar geleden is het ondertussen dat voor de schoolpoort van basisschool De Wijze Eik in Mariakerke een nieuwe verkeersfilter verscheen. Er leefden enkele heel terechte bezorgdheden over de verkeersveiligheid in de onmiddellijke omgeving van de school die ook ons deden pleiten voor enkele maatregelen: omvormen van een reeks parkeerplaatsen van haaksparkeren naar parallel parkeren, fietssuggestiestroken en een parkeerverbod voor de schoolpoort. De verkeersfilter was echter een maatregel waar niemand om gevraagd had en al helemaal niemand zat op te wachten.

Niet alleen zorgt deze nieuwe verkeersfilter buiten de schooluren voor frustraties bij autobestuurders die niet meer rechtdoor kunnen rijden ter hoogte van de school. Vooral bij het begin en einde van de schooluren creëert de nieuwe situatie met verkeersfilter pure chaos die de verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd en hun ouders alles behalve ten goede komt.

Wijzigingen aan de weginrichting hebben altijd een zekere periode van gewenning nodig. Na een jaar mogen we stellen dat deze gewenning stilaan een feit had moeten zijn en mogen we concluderen dat de nieuwe opstelling simpelweg niet werkt.

De aangekondigde evaluatie van de nieuwe maatregelen werd ook keer op keer uitgesteld. Enkele probleempunten zijn nochtans kristalhelder:

  • Bij het omvormen van de haaksparkeerplaatsen is bijzonder inefficiënt omgegaan met het indelen  van de beschikbare ruimte in plaatsen voor parallel parkeren waardoor een pak meer parkeerplaatsen verloren gingen dan strikt noodzakelijk;
  • Dit gebrek aan parkeerplaatsen dwingt ouders bij het ophalen van de kinderen bijna om verkeerd te parkeren in de zone vlak voor de school die weliswaar met verkeersborden aangeduid staat als zone met parkeerverbod;
  • Er werd een zee aan paaltjes geplant om de verkeersfilter aan te duiden. Bizar genoeg werden de twee parkeervakken die omgevormd werden tot parkeerzones voor buitenmaatse fietsen niet voorzien van een paaltje, waardoor auto’s niet fysiek verhinderd worden ook daar verkeerd te parkeren.

De hele situatie leeft ook een jaar later nog heel sterk bij ouders, schooldirectie en omwonenden, leert een bezoek ter plaatse net op het moment dat kinderen opgehaald werden na afloop van de schooltijd. Er waren daar echter meteen ook heel wat constructieve voorstellen te horen:

  • Het anders schikken van de parkeervakken voor parallel parkeren om zo meer parkeerplaatsen ter beschikking te hebben;
  • Het bijkomend aanduiden van het parkeerverbod minstens op het stuk Wolvengracht die de lus vormt om rond de verkeersfilter te rijden met onderbroken gele belijning;
  • Het benutten van de huidige parkeerstrook voor de schoolbus naast de verkeersfilter als K&R-zone bij begin en einde van de schooluren wanneer deze niet gebruikt wordt door de schoolbus;
  • Het wegnemen van de verkeersfilter en het omvormen van de driehoek gevormd door de Eeklostraat en de Wolvengracht tot een rond punt rond het “groene eilandje met bomen” waardoor de wegbreedte herleid kan worden tot één rijstrook in één richting. Dat lost meteen het foutparkeren op en maakte ruimte vrij voor fietsers en voetgangers;
  • Het heroverwegen om het korte stukje Eeklostraat voor de schoolpoort om te vormen tot schoolstraat en hiervoor gebruik maken van de draaibomen die sinds eind vorig jaar ter beschikking zijn in Gent voor het afsluiten van schoolstraten. Op die manier is dit haalbaar zonder een al te grote inzet van vrijwilligers.

Kortom, ideeën genoeg die het overwegen waard zijn en die ongetwijfeld ook opgedoken zijn in de langverwachte evaluatie.

Indiener(s)

Christophe Peeters

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 03/04/2024 - 20:26

Toelichting

  1. Zijn de resultaten van de evaluatie ondertussen verwerkt en beschikbaar? Welke conclusies werden daaruit getrokken?
  2. Hoe evalueert de schepen de situatie ter plaatse nu de gewenningsperiode al geruime tijd verstreken is?
  3. Hoe staat de schepen tegenover de concrete suggesties van schooldirectie, ouders en omwonenden?
  4. Welke aanpassingen zullen effectief uitgevoerd worden en binnen welke termijn?

Bespreking

Antwoord

De gegevens van de evaluatie zijn verwerkt en de resulaten en conclusies worden binnenkort op het college gebracht. De voornaamste conclusies zijn de volgende: 

  • De situatie in de directe omgeving van de schoolingang is veiliger geworden voor fietsers en voetgangers.  
  • De oversteek is duidelijker en de fietssuggestiestroken werken. Nu er geen dwarsparkeerplaatsen meer zijn, is het probleem met de zichtbaarheid - achteruitrijdende wagens (soms camionettes) die fietsers, voetgangers, buggies niet zien -  opgelost. 

De meningen over de maatregel zijn verdeeld. Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders. Het is echter onmogelijk om te bepalen welke van de respondenten bewoners, ouders of passanten zijn.  We kunnen ook niet traceren of mensen de enquete meermaals hebben ingevuld en of ze effectief betrokken partij zijn. 

Het klopt dat er foutgeparkeerd wordt. De stelling mensen ‘gedwongen worden’ om fout te parkeren is wel wat kort door de bocht. Dat is nooit zo. Een beetje verder stappen en correct parkeren is perfect mogelijk. We bekijken wat we kunnen doen om het foutparkeren rond de Wolvengracht aan te pakken.  Dit zou kunnen door het parkeerverbod dichter bij de Wolvengracht te plaatsen zodat het leesbaar is voor iedereen. Hierop extra handhaven zou ook niet overbodig zijn.

De wettelijke anderhalve meter tussen geparkeerde wagen en perceelsgrens wordt niet gerespecteerd. We bekijken of in de Eeklostraat de politie/ GAS 4 ambtenaren extra kunnen handhaven.

De schoolbus heeft nog steeds problemen met in- en uitrijden, meestal door foutparkerende voertuigen. We bekijken om een extra paaltje te plaatsen.

Er is hier een belangrijke fietsas, waarvan de leesbaarheid niet optimaal is. Een voorrangsregeling invoeren zal de leesbaarheid verhogen.

De suggestie kwam om het Kollekasteel te contacteren en samen met de school een begeleide rij te voorzien. Dit wordt verder onderzocht en besproken, samen met de wijkregisseur. 

Is daarmee de situatie ideaal? Helaas niet. Zoals bijna overal, kan het ook hier nog beter. Nog steeds komen veel ouders (zeker bij slecht weer) hun kinderen afzetten met de wagen. Ook bij het ophalen is dit te zien, waar ouders al een half uur voor het einde van de schooltijd staan te wachten (al dan niet op een legitieme parkeerplaats). We moeten dus blijven werken op die modal shift. 

Wat de suggesties betreft:  

  • Het anders schikken van de parkeervakken voor parallel parkeren om zo meer parkeerplaatsen ter beschikking te hebben;
     dwarsparkeerplaatsen die uitkomen op de rijbaan zijn echt zeer onveilig. En nog eens dubbel onveilig in een omgeving waarin veel kinderen en kleine fietsers komen. Achteruitrijdende auto’s zien deze fietsers en kinderen niet. Al zeker niet als er bestelwagens in de rij geparkeerde wagens staan. Daarom richten we geen dwarsparkeren in aan schoolomgevingen. We doen dat eigenlijk algemeen niet.
  • Het bijkomend aanduiden van het parkeerverbod minstens op het stuk Wolvengracht die de lus vormt om rond de verkeersfilter te rijden met onderbroken gele belijning;
     Deze suggestie komt ook voor in ons evaluatierapport en willen we doorvoeren.
  • Het benutten van de huidige parkeerstrook voor de schoolbus naast de verkeersfilter als K&R-zone bij begin en einde van de schooluren wanneer deze niet gebruikt wordt door de schoolbus;
     Wat we weten uit ervaring: Kiss & Ride functioneert niet in schoolomgevingen. Ouders parkeren er en stappen zo goed als altijd uit om hun kinderen af te zetten of op te halen. En parkeren dus even lang als alle andere gebruikers. Dit doorvoeren betekent een winst van 3 parkeerplaatsen dichter bij school. En regelmatig problemen voor de schoolbus omdat deze plek niet vrij is. Kortom, ervaringen bij andere scholen leren ons dat het sop de kool niet waard is.
  • Het wegnemen van de verkeersfilter en het omvormen van de driehoek gevormd door de Eeklostraat en de Wolvengracht tot een rond punt rond het “groene eilandje met bomen” waardoor de wegbreedte herleid kan worden tot één rijstrook in één richting. Dat lost meteen het foutparkeren op en maakte ruimte vrij voor fietsers en voetgangers; zegt u.
     Dit is een suggestie die een integrale heraanleg vraagt. Dat kan dus niet op korte termijn. Als we hier overgaan naar een integrale heraanleg, zal samen met betrokkenen gekeken worden wat de beste inrichting is. Een ‘rond punt’ dat functioneerd als een soort ‘drive by’ lijkt de meest veilige oplossing, maar zoals gezegd, te bekijken als een integrale heraanleg op til staat. Maar dat zal niet voor binnenkort zijn. 
  • Het heroverwegen om het korte stukje Eeklostraat voor de schoolpoort om te vormen tot schoolstraat en hiervoor gebruik maken van de draaibomen die sinds eind vorig jaar ter beschikking zijn in Gent voor het afsluiten van schoolstraten. Op die manier is dit haalbaar zonder een al te grote inzet van vrijwilligers.
     ik begrijp deze suggestie eigenlijk niet zo goed. Eigenlijk wordt gesuggereerd om tijdens de schoolspitsuren op een andere manier in te voeren, wat er nu al is door paaltjes. Terwijl de kritiek op de huidige inrichting vooral gaat over de periode van de schoolspitsuren. Het enige dat dit zou oplossen is dat bewoners, die bijna allen een oprit en eigen parkeerplaatsen hebben, tijdens niet-schoolspitsuren op deze parkeerplaatsen zouden kunnen zijn. En een omweg van 35m kunnen vermijden. En daarvoor moeten dan vrijwilligers ingezet worden om de draaibomen te bemannen. Lijkt me niet de meest efficiente inzet van middelen en mensen. 

Bovendien is dit stuk een sterke fietsas richting fietsersbrug, waardoor er een enorm grote hoeveelheid aan fietsers ook zal moeten omrijden via de Wolvengracht, iets wat we net willen voorkomen. Kortom, de weerhouden aanpassingen die zullen worden voorgesteld aan het college – te samen met het evaluatierapport – zijn: 

  • de voorrangsregeling aanpassen zodat de Eeklostraat (en dus de fietsas) in de voorrang zit.
  • het parkeerverbod in de Wolvengracht aanpassen zodat dit leesbaar is voor iedereen en er rond het pleintje niet wordt geparkeerd. Zo kunnen auto’s elkaar wel kruisen.
  • een extra paaltje plaatsen zodat de schoolbus vlot kan in-en uitrijden.
wo 10/04/2024 - 11:29