In de commissie MEO van december 2022 stelde ik al een vraag over vertragingen bij het aanbrengen van wegmarkeringen. Eén van de concrete voorbeelden waarbij dit in de praktijk tot problemen leidt, waren toen al de locaties waar nieuwe laadpalen voorzien worden. Het feit dat de noodzakelijke belijning bij een nieuwe laadpaal vaak veel later aangebracht wordt dan de laadpaal operationeel wordt, zorgt ervoor dat deze laadfaciliteiten al te vaak niet beschikbaar zijn voor elektrische voertuigen.
In zijn antwoord vermeldde de schepen toen een termijn van maximum 5 à 7 weken tussen het plaatsen van de laadpaal en het aanbrengen van de bijhorende wegmarkering. Recente concrete voorbeelden leren ons dat de stadsdiensten zelf in communicatie met burgers die klagen over dergelijke situaties een termijn van 3 maanden vermelden en steevast verwijzen naar “de beperkte capaciteit en middelen waarmee we op dit moment binnen onze organisatie worden met geconfronteerd”.
Gent is koploper als het gaat over de uitrol van een netwerk aan publieke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Het is jammer dat de al gerealiseerde infrastructuur dan niet meteen ten volle benut kan worden door het uitblijven van de noodzakelijke bijhorende signalisatie.
We zijn op dit moment koploper met betrekking tot de uitrol van publieke laadinfrastructuur. En daar zijn we trots op. In 2023 hebben we 185 laadpalen geplaatst. In 2024 ambiëren we om 187 extra laadpalen te plaatsen. Helaas heeft deze positie een keerzijde als het gaat om het plaatsen van signalisatie.
Bij nieuwe dossiers kan de termijn tussen de plaatsing van een laadpaal en het aanbrengen van markeringen oplopen tot verschillende maanden. Dat is idd. behoorlijk lang. De oorzaak hiervan is een combinatie van de grote vraag naar laadpalen en capaciteitsproblemen veroorzaakt door oplopende en daardoor langdurige afwezigheden binnen het Mobiliteitsbedrijf.
Na plaatsing van een laadpaal, werkt het Mobiliteitsbedrijf het signalisatieplan af en dienen ze een aanvullend reglement in. Na goedkeuring in het college ontvangt Dienst Wegen het uitvoeringsdossier. DWBW tracht binnen maximaal 7 weken de signalisatie aan te brengen. Onder toevloed aan een groot aantal gelijktijdige signalisatie-opdrachten kan deze termijn uitzonderlijk uitlopen, zoals rond de Gentse Feesten.
Het Mobiliteitsbedrijf herorganiseert zich intern om deze achterstand weg te werken en in te zetten op een versnelde opmaak van de aanvullende reglementen. Eigenaars van elektrische voertuigen kunnen hun wagens opladen aan operationele laadpalen, met of zonder signalisatie. Afhankelijk van de parkeerdruk lukt dat al beter op de ene plek tegenover de andere plek.
Het is essentieel dat er een check van de correcte plaatsing van de laadpaal gebeurt, vooraleer een signalisatieplan wordt opgemaakt. Het gaat immers vaak over centimeterwerk op vlak van belijning, en dus moet het correct zijn met de situatie op het terrein. Zonder deze controle zou de Wegendienst heel wat foutieve dossiers ontvangen. Wel zet het Mobiliteitsbedrijf in op voorbereidend werk, zoals het (voorlopige) signalisatieplan opmaken, zodat het definitieve signalisatieplan snel kan worden afgewerkt.
Het plaatsen van de nodige signalisatie duurt inderdaad lang, te lang. We bekijken samen met het Mobiliteitsbedrijf en de DWBW hoe we deze termijn kunnen inkorten. wo 10/04/2024 - 11:26