In hoeverre is er reeds een samenwerking tussen de stad Gent en het OCMW Gent wat
betreft studentenarbeid en vakantiejobs?
De studenten moeten minstens 22 dagen of 162 uren studentenarbeid verrichten, anders
dreigen sommige studenten een deel van hun inkomen (Leefloon) te verliezen bij het niet
nakomen van deze criteria. Vandaar heb ik volgende vragen:
- Is er al een samenwerking met het OCMW en de stad Gent wat betreft de inzet van
studenten? Worden deze studenten begeleid door OCMW of stad?
- Is er voldoende mogelijkheid voor studenten om studentenarbeid te verrichten in Gent
en in het bijzonder bij de stad Gent of het OCMW Gent?
- Wat betreft de taken, hebben de studenten keuze tussen handenarbeid of administratieve
taken? Zo ja, op welke basis wordt dit verdeeld?
Is er al een samenwerking met het OCMW en de stad Gent wat betreft de inzet van studenten? Worden deze studenten begeleid door OCMW of stad?
Er is effectief een samenwerking. Studenten die een leefloon krijgen via Stad Gent worden via hun maatschappelijk werker geïnformeerd over de mogelijkheden om een studentenjob bij Stad Gent te doen.
De studenten kunnen dan zelf de keuze maken om al dan niet te solliciteren op de vacatures bij de Stad, of elders een studentenjob te doen.
Er geldt ook een voorrangsregeling voor studenten die een leefloon ontvangen van de Stad.
Studenten die een leefloon ontvangen en studenten met een arbeidsbeperking worden als eerste gecontacteerd om hun beschikbaarheden en jobvoorkeuren te matchen aan een job.
Vorig jaar werden 20 studenten met een leefloon bij de stad tewerkgesteld.
Is er voldoende mogelijkheid voor studenten om studentenarbeid te verrichten in Gent en in het bijzonder bij de stad Gent of het OCMW Gent?
Er zijn voldoende mogelijkheden om studenten te werk te stellen bij Stad Gent. In 2023 werden 549 studenten tewerkgesteld, wat betekent dat er een groot aanbod is.
Uiteraard moeten de beschikbaarheden van de studenten en de job voorkeur matchen met de beschikbare jobs.
Wat betreft de taken, hebben de studenten keuze tussen handenarbeid of administratieve taken? Zo ja, op welke basis wordt dit verdeeld?
Studenten kunnen solliciteren op een specifieke job met bijhorend takenpakket (bijvoorbeeld: onthaalmedewerker bij de Wereld van Kina, onderhoudsmedewerker bij de Groendienst,…) Op de website staat duidelijk
omschreven welke taken hierbij horen en wat van de student verwacht wordt.
Studenten kunnen ook op meerdere jobs solliciteren als ze meerdere keuzes hebben. Ook duiden ze aan in welke periode ze de job wensen uit te voeren.
Er wordt dus rekening gehouden met de voorkeuren van de studenten.
Indien studenten open staan voor alle jobs kunnen ze ook aanduiden dat ze ook gecontacteerd mogen worden voor jobs buiten hun voorkeuren.
Voorbeeld van het zomeraanbod: https://jobs.gent.be/studentenjobszomeraanbod
wo 17/04/2024 - 10:25De Stad, in samenwerking met Aquafin en FARYS, plant de volledige heraanleg van Mendonkdorp en omgeving. Onder meer de Rapenburgstraat, Karel Bauwensstraat en Marcel Herpelinckstraat worden aangepakt. De afgelopen weken kenden deze straten de aanvang van grote rioleringswerken. In de omgeving is ongerustheid ontstaan naar aanleiding van nieuws rond nieuwe grondstalen die zouden moeten worden onderzocht alvorens de werken kunnen hervatten. Buurtbewoners maken zich grote zorgen over vertragingen en de eventuele aanwezigheid van PFAS-verontreiniging.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
De werken vallen onder bevoegdheid van Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen en niet onder bevoegdheid van Dienst Milieu & Klimaat. In die zin heb ik dan ook via collega Filip Watteeuw de input opgevraagd voor het beantwoorden van jouw vragen. De werken zelf worden uitgevoerd door Aquafin.
1. De noordelijke delen van de Rapenburgstraat en van de Karel Bauwensstraat bevinden zich sinds 2023 in een PFAS no regret-zone (Vlaanderen bepaalt waar dit is en welke voorzorgsmaatregelen gelden). De vergunningsaanvraag voor de werken dateert van medio 2021 en dus van voor de afbakening van de noregret -zone. In maart 2024 zijn er bodemstalen genomen voor PFAS-analyse. De resultaten zijn inmiddels gekend en voldoen aan de geldende wetgeving. Er werd voor de bewuste zone dan ook een aangepaste conformverklaring bekomen (door bodembeheersorganisatie) in overeenstemming met de Vlarebowetgeving. Hierdoor kan het grondverzet terug opstarten.
Door het nemen van de grondstalen, zijn de werken enkele weken opschoven. Naast grondstalen, moeten er, uit voorzorg en vanuit de wetgeving, ook stalen genomen worden van grondwater en bemalingswater. Er werden en er worden dus nog steeds grondwaterstalen genomen.
Alle reeds uitgevoerde grondwateranalyses(i.e. t.h.v. het pompstation en op twee andere plaatsen in de Rapenburgstraat), voldoen aan de geldende Vlaremwetgeving.
In de week van 8 april, is een eerste bemalingsstreng geplaatst in de Karel Bauwensstraat. Ook hier zullen opnieuw stalen genomen worden.
Algemeen geldt dat wanneer de grond niet kan hergebruikt worden, de grond moet afgevoerd worden naar een erkende verwerker. Ter plekke moet de afgevoerde grond dan vervangen worden door andere grond. Dit is hier dus niet relevant.
Indien blijkt dat het bemalingswater met PFAS vervuild is, moet er een andere vergunning aangevraagd worden. Alvorens te lozen dient er dan ook mogelijk een gepaste behandeling te worden voorzien. Ook dit is hier op vandaag niet relevant.
2. Wij, collega Filip Watteeuw en ik, zijn op de hoogte van de bezorgdheden van de bewoners en begrijpen dit ook. Daarom vroegen we Aquafin om een infobrief (bewonersbrief) te verspreiden in de buurt. Deze werd maandag 8 april verspreid. Hierin werd toegelicht dat alle nodige stappen worden genomen, maar dat er op vandaag niets is aangetroffen dat onrustwekkend is. Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen heeft n.a.v. de brief enkele reacties ontvangen, vnl. van praktische aard i.k.v. de bereikbaarheid. Wel moet Aquafin voortdurend verder stalen blijven nemen om ons te verzekeren dat de toestand in orde blijft.
vr 19/04/2024 - 07:38Sorteerstraten en afvalpunten zijn bijzonder waardevol voor bewoners van kleinere woningen zonder tuin, alsook voor bewoners van appartementen waar niet veel plaats is om afval te bewaren.
In de Groenehoekstraat in Oostakker werd een betonput geplaatst tijdens de heraanleg van Oostakker-Dorp. Dit met het oog op het openen van een ondergronds restafvalpunt. De opening van het afvalpunt liep echter vertraging op. Het was bijvoorbeeld wachten op de uitrol van een nieuw e-ID-systeem. In zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag van 20 februari 2023 gaf de schepen mee dat IVAGO het afvalpunt in de Groenehoekstraat eind 2023 hoopte te openen.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vraag:
Bedankt voor je vraag.
Ik gaf, zoals je zelf aangaf, al een antwoord op je vraag naar het afvalpunt in Oostakker. Op het moment van initieel antwoord hoopten we inderdaad om op het einde van vorig jaar, samen met de vernieuwde recyclageparken en de daarbij horende systemen, het afvalpunt te openen.
Ondertussen zijn de recyclageparken open, maar zoals je ook weet is 'afval' een wereld in beweging. Sinds de beslissing om afvalpunten te installeren in Gent is er heel wat veranderd: zo wordt er nog beter gesorteerd, en wordt de sorteerder maximaal beloond. Door de meest recente sorteerregels is restafval letterlijk de rest geworden, en dan ook de allerkleinste fractie. De nood om afvalpunt restafval te hebben, is dan ook niet meer actueel is.
Maar de inspanningen die daar genomen zijn, zijn niet voor niks. Naast de verschuivingen in de sorteerregels, besliste IVAGO om in de C-zone om te schakelen naar glasbollen Aangezien het afvalpunt al geïnstalleerd is, zal het punt worden gebruikt als ondergrondse glasbol. Op die manier komt IVAGO tegemoet aan zowel de nieuwe nood naar goed gelokaliseerde glasbollen.
wo 17/04/2024 - 10:30Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Emile Claus overleed. Deinze houdt dit jaar een ‘Clausjaar’ om dit te herdenken. Ook in onze stad zijn nog werken van de kunstenaar te vinden in het MSK en een standbeeld van Claus in het Citadelpark. Dit beeld kan echter een opknapbeurt gebruiken.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Bedankt voor uw vraag. Ter ere van de verjaardag van deze impressionistische kunstenaar verdient het standbeeld in het Citadelpark inderdaad een opfrisbeurt.
Wij zijn dan ook blij u te kunnen melden dat deze reeds staat ingepland. We gaan het standbeeld ontmossen, het brons reinigen en opnieuw in de was zetten. De dienst voorziet dat dit begin mei 2024 zal gebeuren.
Uw vraag rond het feestjaar dient vanuit de bevoegdheden cultuur en/of evenementen te worden beantwoord in de commissie VPP. We weten echter dat uw vraag al eens doorgeschoven is vanuit een andere commissie (MEO), en hebben daarom schepen Souguir gevraagd een antwoord op te stellen. Zo heeft u alsnog hier op deze commissie een volledig antwoord.
Cultuur Gent plant geen eigen initiatieven n.a.v. het overlijden van Emile Claus, 100 jaar geleden, en ontving ook geen plannen of vragen ter ondersteuning van partnerorganisaties of in het kader van bijvoorbeeld projectsubsidies.
In het verleden werden wel al enkele tentoonstellingen rond Emile Claus georganiseerd in het MSK.
Naar aanleiding van het huidige herdenkingsjaar heeft het MSK, een tweetal jaar geleden al, in goed overleg met het ‘Museum van Deinze en de Leiestreek’ (Mudel) en na haar vorige grote Claus-tentoonstelling - ‘Emile Claus en het landleven’ in 2009 (hetgeen in de tentoonstellingspraktijk ‘gisteren’ is), haar volle steun toegezegd aan het project dat het Mudel in Deinze heeft opgezet voor dit najaar.
Het MSK ondersteunt de nieuwe overzichtstentoonstelling in het Mudel die opent op 27 september onder de titel ‘Emile Claus, prins van het luminisme’.
Het MSK is hierbij actief betrokken, niet alleen als belangrijk(ste) bruikleengever, maar ook inhoudelijk: Dr. Johan De Smet – Afdelingshoofd collectie, onderzoek en tentoonstellingen van het MSK - is co-curator en medeauteur van de publicatie en lid van het wetenschappelijk comité, evenals lid van de werkgroep van het overkoepelende Claus-jaar.
Naast het feit dat het de decretale taak is van het MSK om kleinere musea in de regio te ondersteunen wordt het een unieke gelegenheid om het kruim van Claus’ oeuvre uit tal van openbare en private verzamelingen naast het monumentale, maar onverplaatsbare, schilderij ‘De bietenoogst’ te kunnen tonen, een van de weinige als dusdanig erkende topstukken in de collectie van het Mudel.
Op die manier dragen we vanuit het MSK bij tot de vooropgestelde samenwerking tussen musea, en uiteraard ook de herdenking van Emile Claus en de nieuwe overzichtstentoonstelling in het bijzonder.
Voor verdere vragen en opmerkingen over het vieren van deze schilder, stel ik voor om via een mondelinge of schriftelijke vraag verdere info op te vragen bij schepen Souguir.
wo 17/04/2024 - 10:28Als gemeenteraadslid, als bezoeker van het festival copacobana, als bewoner naast het rozebroekenpark, en bezorgde burger voor een levendige, maar ook leefbare, stad willen we uw aandacht vragen voor de kwestie van de beperkingen van het geluidsniveau tot 85dB na middernacht (tot 02.00). Als stad zijn we hierin strenger dan de Vlaamse Vlarem Regeling. Recentelijk heeft het Copacobana Festival dan ook een hoge boete van €3.800 ontvangen wegens geluidsoverlast bij een vorige editie. In de media konden we de verschillende argumenten lezen waarom de geluidsnorm van 85dB vrij onrealistisch is voor een dgl. festival met enkele duizenden bezoekers, die ook babbelen, plezier maken en de benen losgooien op de dansvloer. Tegelijkertijd vernemen we dat op enkele andere festivals daar kan van afgeweken worden (Student Kick Off, Gent Jazz, …?). We weten uiteraard dat de contexten niet overal dezelfde zijn, maar het doet ons toch stilstaan bij de toepassing van het reglement.
Zijn er mogelijkheden tegemoet te komen aan de behoeften van zowel organisatoren als feestende burgers op Copacobana? De organisatoren hopen dan ook op een open en constructieve dialoog om deze kwesties te bespreken en tot oplossingen te komen die zowel de leefbaarheid als de levendigheid van onze stad ten goede komen.
Eerst en vooral een paar correcties. Stevige correcties. Ik zou eerst iets willen rechtzetten ivm de geluidsnormen. Het is namelijk niet correct dat het geluidsniveau na middernacht beperkt wordt tot 85 dB(A). Vanaf middernacht is er op het hoofdpodium en vanaf 1u op het tweede podium een afbouw qua decibels. Zo zakt het geluidsniveau op het hoofdpodium van 95 naar 90 decibel om middernacht en van 90 naar 85 decibel om 1u. Belangrijk om correcte info te geven.
Het klopt niet dat de (Vlaamse) boete ging over 85 decibel. Dat ging over overschrijdingen van de hogere norm na een waarschuwing. Dit wil ik even feitelijk op een rijtje zetten.
Het festival bestaat al meer dan 10 jaar, bijna 15 jaar zelfs en is doorheen de jaren gegroeid van 2 naar 3 dagen en ook de geluidsnormen voor bepaalde podia werden verhoogd. Dit gezegd zijnde denk ik dat we er allemaal over eens zijn dat Copacobana een vaste waarde is worden op de Gentse evenementenkalender.
In de beleidsnota Lucht en Geluid is er expliciet voor gekozen om bij evenementen in open lucht het geluidsniveau na een bepaald uur gefaseerd te laten zakken. Dit is standaard. En dit om het fragiele evenwicht tussen levendigheid en leefbaarheid te bewaken. Een verlaging van 5 decibel komt bijna overeen met een halvering van de geluidsdruk voor de omgeving. Maar ook in functie van crowd control is het interessanter om de muziek niet ineens stop te zetten waardoor alle bezoekers de site op hetzelfde moment verlaten. Vandaar dat we in trappen naar beneden gaan qua geluidsniveau. Vanuit verschillende overwegingen een goede zaak.
Dienst Milieu en Klimaat baseert zich voor haar advies over de geluidsuitzending op de beleidsnota Lucht en Geluid waarin de krijtlijnen inzake elektronisch versterkte muziek vastgesteld zijn. Het is uiteraard het college dat over die normen beslist en daarover was binnen het college de voorbije jaren geen discussie.
Ik wil ook aanstippen dat we vanuit de stad professionele begeleiding voorzien voor Copacobana door Dienst Milieu en Klimaat in samenwerking met een extern sound engineer. Deze begeleiding heeft als doel de afstraling van de muziek naar de omliggende woonbuurten te beperken, waarbij tevens de beleving voor het publiek geoptimaliseerd wordt. Wat ik hoor: hoe beter expertise/hoe professioneler hoe minder hoge normen soms nodig. Een investering vanuit de stad die zowel de organisator, de feestende burgers als de buurtbewoners ten goede komt.
In het verleden waren er meer klachten over Copacobana maar dankzij de sterke inzet van zowel Dienst Milieu en Klimaat als Dienst toezicht (en nog heel veel andere diensten), zijn we erin geslaagd de klachten te beperken.
We mogen ook niet vergeten dat het festival 3 dagen duurt en al van ’s middags of de namiddag begint. Dat heeft een grote impact op een dichtbevolkte buurt. Er zijn echter ook heel wat buurtbewoners en Gentenaars die genieten van het festival waardoor een driedaags festival in een dichtbevolkte buurt zeker te verantwoorden is. Ik ben er echter van overtuigd dat we hier met onze normering een mooi evenwicht bereiken tussen levendigheid en leefbaarheid.
Het zou dan ook een slechte beleidskeuze zijn om nu er weinig klachten zijn – dankzij een grote inzet van zowel organisatoren als stad – de volumeknoppen open te draaien. Dan zijn we ons evenwicht terug kwijt. De afstraling van het geluid naar de buurt werd in kaart gebracht en de decibels zomaar verhogen zou heel wat meer Gentenaars impacteren. Dit zou tot meer klachten kunnen leiden wat dan weer nefast is voor de organisatie, draagvlak en toekomstige edities.
Terug: dit ligt in de lijn met ons beleid, het college beslist, er is/was hieromtrent geen discussie en ik wil rechtzetten dat 85 pas na 1u is en de boete had te maken met het niet respecteren van de regels.
vr 19/04/2024 - 13:54In oktober stelde ik de schepen al een schriftelijke vraag over het stedelijke zwerfkattenbeleid, dat ik vervolgens heb besproken met mensen uit het werkveld. Daaruit kwamen nog een aantal verdere bezorgdheden naar boven. Daarnaast vroegen een aantal andere zaken in het antwoord van de schepen verdere opvolging.
Tijdens overlegmomenten hebben dierenorganisaties al een aantal constructieve voorstellen gedaan, maar de uitvoering daarvan laat op zich wachten. Zo was er het voorstel om voor wijkregisseurs, gemeenschapswachten en andere wijkmedewerkers om vorming te organiseren over de regelgeving in verband met zwerfkatten, of bijvoorbeeld ook om in overleg te gaan met winkelketens over het recupereren van niet meer verkoopbare dierenvoeding. De organisaties zijn ook nog steeds vragende partij om chiplezers te kunnen gebruiken. Tenslotte is men benieuwd waar de door de Vlaamse overheid bezorgde schuilhokken voor zwerfkatten zullen geplaatst worden.
In haar antwoord verwees de schepen ook naar de verdere uitwerking van het zwerfkattenbeleid in overleg met de voederpashouders, o.a. op vlak van de recuperatie van de dieren na een sterilisatie-ingreep en op vlak van door voederpashouders gemaakte kosten.
1. Welke opvolging wordt er al dan niet gegeven aan de vermelde voorstellen?
2. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de chiplezers en de schuilhokken?
3. Welke stappen werden gezet om het zwerfkattenbeleid verder uit te werken? Welke insteek was er vanwege de voederpashouders?
Wat Mieke Schuddinck betreft deel ik uw mening dat zij sterk werk heeft verricht en dierenwelzijn op de politieke agenda heeft gezet. Ik heb aan de familie ook mijn medeleven betuigt.
Ik beantwoord eerst uw tweede vraag, zo kan ik het antwoord op vraag één en drie samennemen.
Wat betreft de chiplezers, kan ik u meegeven dat deze worden aangekocht en dit jaar nog aan de verenigingen zullen worden bezorgd. Wat de schuilhokjes betreft, ontvingen we vijf exemplaren van de Vlaamse overheid. Bij wijze van test zijn er twee hokjes geplaatst naar aanleiding van de herinrichting van het parkje bij de Vorkstraat. Voor de 3 overige hokjes wordt nog uitgekeken naar een geschikte locatie.
Als antwoord op vraag één en drie:
zoals aangegeven begin oktober, zijn we aan de slag gegaan met de voorstellen die zijn geformuleerd door de voederpashouders. Volgende zaken vonden reeds ingang:
Voor deze vernieuwde werking wordt een nieuwe vangstprocedure uitgewerkt in samenspraak met betrokken dierenverenigingen en de voederpashouders. Een belangrijke wijziging is dat het vangen van de zwerfkatten niet langer door stadspersoneel gebeurd, maar door de betrokken dierenverengingen.
Voor de verdere voorstellen waar u naar verwijst zoals de vorming voor wijkmedewerkers gaan we na of dit het juiste format is en hoe we deze zouden kunnen organiseren. We gaan nagaan hoe we dit best aanpakken. Ik kan daar nu nog geen concreet antwoord op geven maar we bekijken dit zeker.
Om onze waardering voor deze input en het werk van de Gentse voederpashouders en erkende dierenorganisaties in het algemeen te uiten, organiseren we op 15 mei een bedankingsmoment. Want dit zijn mensen die voor onze stad en onze dieren van alles doen en daar een bedanking voor verdienen.