Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_MV_00245 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Opvolgvraag Kriekelaarstraat

commissie stedenbouw, stadsontwikkeling, natuur en wonen (SSW)
do 11/04/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 20:32
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Zeneb Bensafia; Karlijn Deene; Cengiz Cetinkaya; Carl De Decker; Patricia De Beule; Stijn De Roo; Anita De Winter; Caroline Persyn; Christiaan Van Bignoot; Manuel Mugica Gonzalez; Tine Heyse; Sami Souguir; Astrid De Bruycker; Els Roegiers; Filip Watteeuw; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Stephanie D'Hose; Mehmet Sadik Karanfil; Maarten De Grauw

Afwezig

Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Jef Van Pee; Gert Robert; Mieke Bouve; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Helga Stevens; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman

Secretaris

Maarten De Grauw
2024_MV_00245 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Opvolgvraag Kriekelaarstraat 2024_MV_00245 - Mondelinge vraag van raadslid Els Roegiers: Opvolgvraag Kriekelaarstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Vorige maand stelde ik in deze commissie een vraag omtrent sluikstort overlast van CAW-woningen in de Kriekelaarstraat. U vertelde toen uitgebreid over het Project Leegstand en dat bewoners voor klachten best contact opnemen met de wijkmonitor, de kraakcoördinator of bij het Team Project Leegstand. 

Bewoners lieten ons weten dat de sluikstortproblematiek aanhoudt en dat men contact heeft genomen met de verantwoordelijke van CAW. Echter wou deze verantwoordelijke de opmerking niet noteren als klacht omdat men niet wist van wie het sluikstort is. De buren weten heel goed van wie het is aangezien ze de bewoners zo hun sluikstort door het raam zien smijten.

Indiener(s)

Els Roegiers

Gericht aan

Tine Heyse

Tijdstip van indienen

vr 05/04/2024 - 16:04

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Welke procedures worden gevolgd door CAW-medewerkers bij dergelijke klachten over sluikstort?
  • Wordt het sluikstort doorzocht om de daders te identificeren?
  • Welke oplossing kan u bieden aan de buren die deze overlast ervaren en maar geen gehoor krijgen?

Bespreking

Antwoord

Misschien eerst heel kort het project leegstand even uitleggen, om het antwoord beter te kunnen begrijpen. Het project leegstand is een door de stad gefinancierd project, waarbij het CAW de coördinerende rol opneemt voor het tijdelijk ter beschikking stellen van leegstaande sociale woningen als tijdelijke huisvesting. De begeleiding van de bewoners gebeurt steeds door de middenveldpartner die de bewoner aanbrengt. In een aantal gevallen neemt het CAW ook die rol op zich. 

Standaard worden bij klachten die het CAW bereiken de betrokken begeleiders van de bewoners in het project hierover ingelicht en gaan zij de dialoog hierover met de bewoners aan. CAW volgt op en vraagt steeds feedback van de begeleiders omtrent het resultaat. Indien overlast aanhoudt, dit ook aanwijsbaar is wie die veroorzaakt en er geen medewerking ervaren wordt, kan dit zelfs tot beëindiging van de samenwerking leiden.

CAW vraagt dan ook steeds dat buurtbewoners contact opnemen met het team zodat problemen snel en in dialoog kunnen aangepakt worden.

CAW probeert in dergelijke situaties ook altijd samen te werken met Ivago, de woonmaatschappij en relevante buurtdiensten van de stad.

In deze situatie in de Kriekelaarstraat ligt het wat complexer volgens de medewerkers van het CAW. De teamleden van Project Leegstand zijn zeker op de hoogte van de klachten van afvaloverlast, zwerfvuil en sluikstort in de buurt.

De hiervoor geschetste manier van aanpakken is dan ook opgestart. 

Volgens het CAW is er een goede en correcte medewerking van de geviseerde bewoners van het project. De begeleider schat in dat zij niet de oorzaak zijn van het sluikstort. De bewoners hebben wel het gevoel dat zij geviseerd worden door enkele buurtbewoners.

Er zouden op de parking in de buurt echter ook mensen in auto’s hebben overnacht en hun afval achtergelaten. Dit werd door de medewerkers van het CAW aan de politie gemeld. Er werd ook door hen melding gemaakt bij Ivago.

Daarnaast zorgen blijkbaar ook jongeren vooral in het portaal voor zwerfvuil. Dit werd door de medewerkers aan de woonmaatschappij gemeld. 

U merkt dat het CAW altijd direct op klachten reageert en hetzij zelf actie onderneemt, hetzij de klacht doorgeeft aan IVAGO of politie. 

De klachten moeten natuurlijk concreet genoeg zijn en zijn ook niet altijd toe te wijzen aan bewoners van de woningen uit het project leegstand.

Het is niet de bevoegdheid, noch taak van het CAW of woonmaatschappij om sluikstort te onderzoeken om de identiteit te achterhalen. 

Politie of gemeenschapswacht kunnen dat wel. De politie gaat 2 voormiddagen in de week mee met IVAGO op sluikstortronde. Zij rijden mee op basis van de meldingen die de sluikstortploeg dan ophaalt. Er is dus geen specifieke focus op een wijk. Daarom is het belangrijk sluikstort te melden via de app of het webformulier. IVAGO kan adviseren om bepaalde straten te doen, maar het is de politie die beslist waar er doorzocht wordt. 

Ook gemeenschapswacht-vaststellers doen sluikstortacties met IVAGO op 2 voormiddagen in de week. Er zijn dus twee prioritaire wijken per week. Ook hier is het de gemeenschapswacht-vaststeller die kiest wat er wel/niet wordt doorzocht. Daarom worden dergelijke meldingen ook doorgeven aan Ivago.

Indien er weet/een vermoeden is van een dader, dan is het belangrijk dit te melden aan de wijkagent of aan het O-team van de politie.

De oorzaken van het afval zijn volgens de medewerkers van het CAW en de hulpverleners die daar in de buurt komen, meervoudig. Het is dan ook belangrijk om consequent sluikstort te melden (via de app) en vermoeden van een dader te melden bij de politie.

vr 12/04/2024 - 10:50