In de beleidsnota Openbaar Groen drukt het stadsbestuur de ambitie uit om jaarlijks twee nieuwe private groenzones open te stellen via medegebruik. Hiervoor zouden gesprekken aangeknoopt worden met de hoger onderwijsinstellingen, religieuze instellingen, zorginstellingen, bedrijven,…
In 2021 sloot de Stad bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst met de CM voor het openstellen van de groene ruimte van het Lieven Bauwens-gebouw aan de buurt (2021_GRMW_00071). Gent kreeg er zo in één klap meer dan 4.500 vierkante meter aan publiek toegankelijk groen bij - een oase van rust voor veel buurtbewoners, scholieren en personeelsleden uit de kantoren in de directe omgeving.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
In antwoord op uw vragen kan ik u het volgende meegeven:
Hoeveel private groene ruimten werden deze legislatuur opengesteld aan de buurt?
Volgende groenzones werden opengesteld deze legislatuur: CM building Lieven Bauwens (2020), terrein ziekenhuis Jan Palfijn (2020), de Tuin van Villa Voortman (2021), het terrein met de sportkooi aan school De Panda in Nieuw Gent (2021), het Seminariepark in de Beekstraat in Mariakerke (2021), de integraal toegankelijke speelzone van Sint-Gregorius in Gentbrugge (2022), de voortuin van De Spiegel aan de Zwijnaardsesteenweg en de speelzone Halvemaanstraat (2023).
De campus Schoonmeers in de Voskenslaan is opengesteld maar zonder overeenkomst met de Stad Gent.
De groenzone in het Sint-Antoniushof werd langer opengesteld (sluitingsuur van 19u naar 21u in de lente- en zomermaanden).
Welke uitdagingen en knelpunten komen naar boven bij de gesprekken met potentiële private partners?
De Stad Gent is voornamelijk op zoek naar open te stellen groenzones in wijken waar de groennorm niet gehaald wordt en waar er dus een tekort aan toegankelijk groen is. De groenzone dient voldoende meerwaarde te bieden voor de buurt.
In de meeste gevallen neemt de Stad Gent in ruil voor de openstelling beheer- of andere taken over. De openstelling van Sint-Gregorius was gekoppeld aan een investeringssubsidie voor het ontwerp van een integraal toegankelijke speelzone.
Kwesties die aan bod komen tijdens gesprekken over openstelling zijn: beheer groen en bomen, mogelijke schade aan infrastructuur, beheer speeltoestellen, zwerfvuil en ophaling afvalkorven, infoborden, eventueel sleutelbeheer, communicatie tussen Stad Gent en de eigenaar, type overeenkomst, sociale controle.
Eenmaal per jaar (of meer indien nodig) is er een overleg tussen Stad Gent en de eigenaar om eventuele problemen te bespreken.
Welke mogelijkheden ziet de schepen nog om het aantal private groenzones die worden opengesteld aan de buurt verder uit te breiden?
De openstelling van het terrein van PC Guislain in de Bloemekenswijk is nog dit jaar gepland. De overeenkomst met de universiteit over het Vossenpark willen we graag verlengen. Daarnaast zijn er nog enkele gesprekken lopende, bijvoorbeeld over de terreinen van Kompas vzw (na eventuele herinrichting via ANB-subsidie) in Sint-Kruiswinkel, de pastorietuin van Drongen.
vr 12/04/2024 - 09:56Vorige maand stelde ik in deze commissie een vraag omtrent sluikstort overlast van CAW-woningen in de Kriekelaarstraat. U vertelde toen uitgebreid over het Project Leegstand en dat bewoners voor klachten best contact opnemen met de wijkmonitor, de kraakcoördinator of bij het Team Project Leegstand.
Bewoners lieten ons weten dat de sluikstortproblematiek aanhoudt en dat men contact heeft genomen met de verantwoordelijke van CAW. Echter wou deze verantwoordelijke de opmerking niet noteren als klacht omdat men niet wist van wie het sluikstort is. De buren weten heel goed van wie het is aangezien ze de bewoners zo hun sluikstort door het raam zien smijten.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Misschien eerst heel kort het project leegstand even uitleggen, om het antwoord beter te kunnen begrijpen. Het project leegstand is een door de stad gefinancierd project, waarbij het CAW de coördinerende rol opneemt voor het tijdelijk ter beschikking stellen van leegstaande sociale woningen als tijdelijke huisvesting. De begeleiding van de bewoners gebeurt steeds door de middenveldpartner die de bewoner aanbrengt. In een aantal gevallen neemt het CAW ook die rol op zich.
Standaard worden bij klachten die het CAW bereiken de betrokken begeleiders van de bewoners in het project hierover ingelicht en gaan zij de dialoog hierover met de bewoners aan. CAW volgt op en vraagt steeds feedback van de begeleiders omtrent het resultaat. Indien overlast aanhoudt, dit ook aanwijsbaar is wie die veroorzaakt en er geen medewerking ervaren wordt, kan dit zelfs tot beëindiging van de samenwerking leiden.
CAW vraagt dan ook steeds dat buurtbewoners contact opnemen met het team zodat problemen snel en in dialoog kunnen aangepakt worden.
CAW probeert in dergelijke situaties ook altijd samen te werken met Ivago, de woonmaatschappij en relevante buurtdiensten van de stad.
In deze situatie in de Kriekelaarstraat ligt het wat complexer volgens de medewerkers van het CAW. De teamleden van Project Leegstand zijn zeker op de hoogte van de klachten van afvaloverlast, zwerfvuil en sluikstort in de buurt.
De hiervoor geschetste manier van aanpakken is dan ook opgestart.
Volgens het CAW is er een goede en correcte medewerking van de geviseerde bewoners van het project. De begeleider schat in dat zij niet de oorzaak zijn van het sluikstort. De bewoners hebben wel het gevoel dat zij geviseerd worden door enkele buurtbewoners.
Er zouden op de parking in de buurt echter ook mensen in auto’s hebben overnacht en hun afval achtergelaten. Dit werd door de medewerkers van het CAW aan de politie gemeld. Er werd ook door hen melding gemaakt bij Ivago.
Daarnaast zorgen blijkbaar ook jongeren vooral in het portaal voor zwerfvuil. Dit werd door de medewerkers aan de woonmaatschappij gemeld.
U merkt dat het CAW altijd direct op klachten reageert en hetzij zelf actie onderneemt, hetzij de klacht doorgeeft aan IVAGO of politie.
De klachten moeten natuurlijk concreet genoeg zijn en zijn ook niet altijd toe te wijzen aan bewoners van de woningen uit het project leegstand.
Het is niet de bevoegdheid, noch taak van het CAW of woonmaatschappij om sluikstort te onderzoeken om de identiteit te achterhalen.
Politie of gemeenschapswacht kunnen dat wel. De politie gaat 2 voormiddagen in de week mee met IVAGO op sluikstortronde. Zij rijden mee op basis van de meldingen die de sluikstortploeg dan ophaalt. Er is dus geen specifieke focus op een wijk. Daarom is het belangrijk sluikstort te melden via de app of het webformulier. IVAGO kan adviseren om bepaalde straten te doen, maar het is de politie die beslist waar er doorzocht wordt.
Ook gemeenschapswacht-vaststellers doen sluikstortacties met IVAGO op 2 voormiddagen in de week. Er zijn dus twee prioritaire wijken per week. Ook hier is het de gemeenschapswacht-vaststeller die kiest wat er wel/niet wordt doorzocht. Daarom worden dergelijke meldingen ook doorgeven aan Ivago.
Indien er weet/een vermoeden is van een dader, dan is het belangrijk dit te melden aan de wijkagent of aan het O-team van de politie.
De oorzaken van het afval zijn volgens de medewerkers van het CAW en de hulpverleners die daar in de buurt komen, meervoudig. Het is dan ook belangrijk om consequent sluikstort te melden (via de app) en vermoeden van een dader te melden bij de politie.
vr 12/04/2024 - 10:50Het Lourdesbos is een bijzonder plekje groen in Oostakker. Een plek om te sporten, spelen en genieten. Het bosje is privédomein, horend bij het kasteel, maar is sinds de jaren 70 publiek toegankelijk. Het bosje is nu al geruime tijd gesloten voor publiek, omdat de eigenaars niet verantwoordelijk willen zijn voor eventuele ongevallen en het beheer van het bos. Het bos kadert binnen een groter plan om van het gebied tussen het bedevaartsoord, de R4 en de Slotendries een aaneensluitend gebied te maken. De Stad gaf steeds aan te blijven streven naar het opnieuw toegankelijk maken van het bos, hetzij via verwerving, hetzij via een nieuwe huurovereenkomst in afwachting van een eventuele verwerving.
Hoe lopen de onderhandelingen met de eigenaars? Is er al zicht op wanneer het bos opnieuw publiek toegankelijk zal zijn?
In antwoord op uw vragen kan ik u het volgende meegeven:
Hoe lopen de onderhandelingen met de eigenaars?
De laatste gesprekken met de eigenaars hebben geen resultaat opgeleverd. De Stad heeft daarom in januari de gerechtelijke onteigeningsprocedure opgestart. Deze is momenteel lopende.
Is er al zicht op wanneer het bos opnieuw publiek toegankelijk zal zijn?
Het opnieuw openstellen van het domein (en de termijn waarbinnen dit zal gebeuren) zal afhangen van het resultaat van deze procedure.
vr 12/04/2024 - 09:54