Belasting- en retributiereglementen vormen een belangrijk onderdeel van hoe we ons als Stad organiseren. Voor heel wat burgers is het echter niet vanzelfsprekend om van alle reglementen op de hoogte te zijn of de gevolgen ervan goed te kunnen inschatten. Hierdoor gebeuren regelmatig fouten, soms met verstrekkende gevolgen.
In haar jaarverslag van 2023 schoof de Ombudsdienst een aanbeveling naar voren om te onderzoeken op welke manier er nog meer kan ingezet worden op een actievere bewustmaking van de op til zijnde (hoge) belastingen die aanslepende verbouwingen tot gevolg kunnen hebben. De financiële gevolgen zijn immers groot: er is sprake van dossiers waarbij de verschuldigde belasting oploopt tot tienduizenden euro's.
In het antwoord van het college van burgemeester en schepenen werd aangegeven dat er altijd ruimte voor verbetering is en dat de diensten graag scherp krijgen waar de communicatie helderder kan.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vraag:
De belastingen die tot die uitspraak van de ombudsvrouw aanleiding gaven, zijn de zogenaamde verkrottingsbelastingen.
In 2023 voerden we een grondige analyse uit op de betrokken belastingreglementen. Deze analyse werd gepresenteerd op de commissie SSW van 7 december. Een van de onderzoeksvragen die beantwoord werd, was of de communicatie en procedure correct en helder is.
Voor de opname in een inventaris (leegstand, onbewoonbaar verklaard, …) wordt er een kennisgeving gestuurd met daarin heel wat informatie over hoe men een schrapping uit de inventaris kan bekomen.
Drie maanden voor de belastbare datum wordt er ook een herinneringsbrief gestuurd. De datum waarop de belasting verschuldigd zal zijn wordt hierin duidelijk meegegeven, de berekening van de belasting wordt helder uitgelegd en er wordt gewezen op de mogelijkheid van het aanvragen van een vrijstelling.
Het toevoegen van de tarieven en de berekeningswijze in de herinneringsbrieven is een voorbeeld van hoe de communicatie in het verleden al bijgestuurd werd naar aanleiding van ontvangen bezwaren over de communicatie.
Momenteel wordt er bekeken hoe we met een lekenpanel onze communicatie toch nog leesbaarder en begrijpelijker kunnen maken.
Aanvulling na een bijkomende vraag op de commissie.
Op de herinneringsbrief, die verzonden wordt door de dienst toezicht wonen, bouwen en milieu, wordt het rechtstreeks telefoonnummer van de betrokken dienst (bv. het meldpunt leegstand) meegegeven.
wo 22/05/2024 - 10:05