Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

2024_GR_00526 - Overheidsopdracht van diensten – Leveren van elektronische maaltijdcheques en ecocheques - Toetreding tot de raamovereenkomst uitgeschreven door de Vlaamse Overheid - Goedkeuring

commissie milieu, werk, personeel en FM (MPF)
di 18/06/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Hafsa El-Bazioui
2024_GR_00526 - Overheidsopdracht van diensten – Leveren van elektronische maaltijdcheques en ecocheques - Toetreding tot de raamovereenkomst uitgeschreven door de Vlaamse Overheid - Goedkeuring 2024_GR_00526 - Overheidsopdracht van diensten – Leveren van elektronische maaltijdcheques en ecocheques - Toetreding tot de raamovereenkomst uitgeschreven door de Vlaamse Overheid - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 41, 10°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • De Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Stad en OCMW Gent, de AGB’s Erfgoed en Kunsten & Design, District 09 en AZ Jan Palfijn Gent kennen aan hun medewerkers maaltijdcheques en ecocheques toe en zijn daarvoor in 2020 toegetreden tot de procedure raamovereenkomst Bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 “Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques”, uitgeschreven en opengesteld door de Vlaamse Overheid (Agentschap Facilitair Bedrijf), die optreedt als opdrachtencentrale voor onder meer lokale overheden, in de zin van artikel 2,4° van de Wet Overheidsopdrachten.

Deze opdracht liep voor een periode van 48 maanden en eindigt op 31 augustus 2024. De Vlaamse overheid heeft intussen een nieuwe raamovereenkomst uitgeschreven en opengesteld onder bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 "Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers" en treedt hierbij opnieuw op als opdrachtencentrale voor onder meer lokale besturen als de Stad en OCMW Gent, de AGB’s, District 09 en AZ Jan Palfijn Gent. Als gevolg van het schaalvoordeel van zo’n raamovereenkomst, is de dienstverleningskost die aan de leverancier van de maaltijdcheques en ecocheques moet worden betaald gevoelig lager dan de dienstverleningskost die de lokale besturen zouden betalen wanneer zij zelf een (al dan niet gezamenlijke) opdracht uitschrijven voor de toekenning van maaltijdcheques.

Daarom wordt voorgesteld om opnieuw toe te treden tot de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid. Die werd gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen van 24 november 2023 en in het Publicatieblad van de Europese Unie van 28 november 2023.

De raamovereenkomst legt de basisvoorwaarden vast voor de opdracht en heeft een looptijd van 48 maanden. De looptijd van een deelopdracht bedraagt ook 48 maanden.

Na goedkeuring van deze beslissing dient de deelopdracht besteld of geplaatst te worden binnen de raamovereenkomst bij de gekozen dienstverlener door middel van een concreet instapformulier. Hiertoe zal goedkeuring worden gevraagd aan het college van burgemeester en schepenen in latere besluitvorming. In dit instapformulier zal de nodige informatie geregeld worden ten behoeve van een vlotte uitvoering van de deelopdracht.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:

  • Aanbestedende overheid: Vlaamse Overheid
  • Duur: 48 maanden
  • Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst
  • Leiding en toezicht: Vlaamse Overheid
  • Algemene betalingsmodaliteiten: rechtstreekse facturatie door en rechtstreekse betaling aan dienstverlener

Overzicht van de uitgaven

Volgende budgetten zijn voorzien en beschikbaar:

Dienst

Dienst decentraal (op alle diensten)


Budgetplaats

Decentraal (op alle budgetplaatsen)


Categorie

Personeelsbudget – maaltijdcheques en ecocheques


Subsidiecode

NIET_RELEVANT



Budgetten voor Stad (incl. OCMW)Budgetten voor Stad (excl. OCMW)

2024

10.247.330

7.039.626

2025

10.135.714

6.961.714

2026

9.612.634

6.612.670

2027

9.657.672

6.636.361

2028

9.998.205

6.856.888

Totaal

49.651.555

34.107.259

De AGB’s, District09 en AZ Jan Palfijn voorzien de nodige budgetten.

Voorgestelde uitgaven

€ 49.651.555,00

Verwachte ontvangsten

€ 0,00

Activiteit

AC34629 Voeren van personeels- en salarisadministratie

Besluit

Artikel 1

Keurt goed de toetreding tot de raamovereenkomst onder bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 - openbare aanbesteding uitgeschreven door de Vlaamse Overheid, voor het leveren van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers.

Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:

  • Aanbestedende overheid: Vlaamse Overheid
  • Duur: 48 maanden
  • Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst
  • Leiding en toezicht: Vlaamse Overheid
  • Algemene betalingsmodaliteiten: rechtstreekse facturatie door en rechtstreekse betaling aan dienstverlener

Bijlagen

  • 20240508_DO_Bestek elektronische maaltijdcheques.pdf
  • 20240508_DO_gemotiveerde gunningsbeslissing elektronische maaltijdcheques.pdf
  • 20240508_FR__Instapformulier.pdf