Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 5°.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 247.
In de zitting van 20 januari 2020 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 tussen Stad Gent en EVA vzw De Fietsambassade Gent (extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm) en hierna 'De Fietsambassade' genoemd, goed.
In de zitting van 14 december 2020 keurde de gemeenteraad een eerste addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed (Relance en vervoersarmoede).
In de zitting van 28 maart 2022 keurde de gemeenteraad een tweede addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed (uitbouw fietstaxidienst TriVelo voor 1 jaar).
In de zitting van 30 januari 2023 keurde de gemeenteraad een derde addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed (actieplan vervoersarmoede).
In de zitting van 27 maart 2023 keurde de gemeenteraad een vierde addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed (verdere uitbouw fietstaxidienst 2023-2025).
Partijen wensen een aantal aanvullingen aan te brengen aan de basisovereenkomst om volgende redenen.
Sinds de inwerkingtreding van de samenwerkingsovereenkomst werden de loonkosten van een aantal ter beschikking gestelde personeelsleden van de Stad Gent omgezet naar werkingstoelagen, wegens pensionering, uitdiensttreding of bevordering binnen de Fietsambassade. Dit is ondertussen voor 4 van de 5 ter beschikking gestelden van toepassing. Momenteel is er dus maar 1 ter beschikking gestelde aan het werk.
In de zitting van 24 oktober 2022 keurde de gemeenteraad de indexatie van de werkingstoelagen van een aantal EVA vzw’s goed, waaronder de Fietsambassade.
In het conclaaf van juni 2022 werd een eerste besparingsronde van 7% op de exploitatietoelagen goedgekeurd.
In het conclaaf van november 2022 werd een tweede besparingsronde van 3,94% op de exploitatie-én investeringstoelagen goedgekeurd.
Bij de budgetopmaak 2024 werd het Groot Dossier voor inpandige fietsenparkings tijdens de Gentse Feesten goedgekeurd.
Tijdens de Gentse Feesten wordt sterk ingezet op en opgeroepen tot het gebruik van de fiets om de feestenzone te bereiken.
Meer en meer Gentenaren en bezoekers doen dat ook. In het evaluatieverslag van de Gentse Feesten 2022 meldt de politie dat de instroom van bezoekers die met de fiets komen, niet overeenkomt met de beschikbare capaciteit fietsstallingen. Deze groei van fietsers is ook tijdens de laatste editie waargenomen.
Het gestegen aantal fietsers in verhouding tot de fietsenstallingen heeft een impact op het openbaar domein in de “grenszone” rond de Feestenzone.
Brandweer en politie vragen bijkomende capaciteit voor de stalling van fietsen gedurende de Gentse Feesten. Deze meldingen worden gedaan in o.a. het mobiliteitsoverleg van de Gentse Feesten en het Organisatiecomité Gentse Feesten.
De brandweer pleit specifiek voor meer inpandige fietsstallingen, zodoende de brandweertaken vlot te kunnen uitvoeren. Fietsen die hinderlijk gestald staan, kunnen voor cruciale vertraging zorgen bij de hulp- en dienstverlening of in geval van evacuatie. Op het Organisatiecomité van de Gentse Feesten werd de nood aan 3 inpandige fietsparkings gestipuleerd.
Via een proefproject werden tijdens de laatste Gentse Feesten 2 inpandige fietsparkings ingericht en bemand door de Fietsambassade. Er is dus nood aan een extra inpandige fietsenparking. De samenwerking met de Fietsambassade werd positief geëvalueerd. Om vanaf volgende zomer naar 3 inpandige en bemande fietsparkings te gaan, wordt de opdracht dus logischerwijze door de Fietsambassade uitgevoerd gezien zij hier ondertussen de know-how en expertise voor hebben opgebouwd.
Deze opdracht zal gedefinieerd worden in aantal fietsparkeerplaatsen en niet in m² – als zijnde: 1,5 keer de capaciteit van afgelopen Gentse Feesten. De zoektocht en analyse welke garages, loodsen e.d. zouden kunnen worden gebruikt zal deel uitmaken van die opdracht.
Wat betreft de acties in het kader van het actieplan vervoersarmoede:
Daarom wordt het nu voorliggende addendum aan de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 met vzw de Fietsambassade Gent, opgemaakt tussen de Stad Gent en vzw de Fietsambassade Gent.
Het addendum bevat enerzijds aanvullingen aan de samenwerkingsovereenkomst door eerder genomen en reeds goedgekeurde beslissingen die voor de volledigheid opgenomen worden in huidig addendum:
Het addendum bevat anderzijds aanvullingen aan de samenwerkingsovereenkomst waarvoor tot op heden nog geen goedgekeurde beslissing werd genomen:
Door deze bijkomende toelage wordt de ambitie van het aantal beschikbare tweedehandsfietsen aan kansentarief verhoogd van 150 per jaar naar 160 in 2024 en 180 in 2025.
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Dienst | BMO | BMO | BMO | BMO |
Budgetplaats | 351950000 | 3519500FT | 3536600FA | 351950000 |
Categorie | E subs (6491000) | E subs (6491000) | E subs (6491000) | I subs (6641000) |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT | NIET_RELEVANT | NIET_RELEVANT | NIET_RELEVANT |
2024 | 140.000 EUR | 23.410,40 EUR | 35.186,55 EUR | 15.000 EUR |
2025 | 141.190 EUR | 38.365,60 EUR | 95.099,30 EUR | 0 EUR |
Totaal | 281.190 EUR | 61.776,00 EUR | 130.285,85 EUR | 15.000 EUR |
Keurt goed het vijfde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 tussen de Stad Gent en EVA vzw De Fietsambassade Gent, zoals bij dit besluit gevoegd.