Op 25 maart werd een nieuw wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde ingevoerd. Dit wijkmobiliteitsplan was sterk gecontesteerd. Bewoners drongen voor de invoering dringend aan om:
1) de invoering van dit wijkmobiliteitsplan te schorsen,
2) het (op 22 december 2023 in het OC Zwijnaarde beloofde) verdere overleg te organiseren, en
3) op basis daarvan, bij hoogdringendheid, een aantal aanpassingen door te voeren die de negatieve effecten kunnen milderen of zelfs de doelstellingen van het plan ten goede komen.
Het voltallige stadsbestuur bleek echter niet bereid om op deze legitieme vragen in te gaan. De actiegroep ‘Dorp 9052’ volgde sindsdien de gevolgen van de invoering van het wijkmobiliteitsplan van nabij op. Op 27 mei verspreidde de actiegroep een communicatie gericht aan de verschillende gemeenteraadsfracties, aan het college en aan de burgemeester waarin ze hun bevindingen kenbaar maken:
1) een sterk verminderde (verkeers)leefbaarheid in bepaalde straten; terwijl een beperkt aantal lokale straten autoluwer werden, krijgen andere straten nu heel veel meer verkeer te slikken;
2) een minder vlotte verkeersdoorstroming in en rond Zwijnaarde-dorp in de spits;
3) minder verkeersveiligheid op bepaalde lokale wegen en kruispunten, ook voor zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers);
4) ellenlange files, onder meer op de della Faillelaan, de as Heerweg-Noord/Heerweg-Zuid/Tramstraat, de N43-R4-N60, de N60 in beide richtingen naar de ovonde toe, de Klossestraat/Hemelrijkstraat richting Sint-Denijs-Westrem (Drie Sleutels), ... met meer CO2 uitstoot en luchtpollutie tot gevolg. Immers door het mobiliteitsplan kan men nog slechts langs drie wegen, die zwaar belast worden, Zwijnaarde-dorp uit: Tramstraat, Heerweg Noord en Heerweg Zuid-Hutsepotstraat-Eedstraat-Krekelstraat, recht naar N60 of via de Klossestraat en Hemelrijkstraat naar de Kortrijksteenweg.
Hun conclusie is duidelijk: Dit mobiliteitsplan is dan ook een maat voor niets! Het verplaatst enkel het verkeer en de onveiligheid naar andere straten. (…) We luisterden daarbij naar heel wat bewoners en vroegen hen hun mening over het plan (voor of tegen). Tevens werd er gepeild naar hun ervaring met het ingevoerde plan, en welke voor hen de gevolgen zijn. We stelden vast dat de overgrote meerderheid van de bewoners TEGEN dit wijkmobiliteitsplan is.
De actiegroep organiseerde daarom een petitie met de vraag om het wijkmobiliteitsplan te schorsen, om de volgende twee basisredenen:
(a) het plan doet niet wat het belooft, maar soms net het omgekeerde;
(b)) het plan wil een probleem verhelpen dat voordien nauwelijks als een probleem werd ervaren.
Op dit moment ondertekenden al 1315 personen de petitie, waaronder 970 inwoners van Zwijnaarde. Dat is 12,4% van de 7851 inwoners van Zwijnaarde. De petitie is nog steeds lopende, maar de eerste resultaten tot nog toe worden vandaag aan het college overhandigd.
1. Wat is de reactie van het college op de petitie en vraag van de actiegroep ‘Dorp 9052’?
2. Zal het college het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde schorsen en in de plaats daarvan in overleg gaan met de lokale bewoners om gerichte verkeerveiligheidsmaatregelen te ontwikkelen voor probleemlocaties (met bijhorend budget voor infrastructurele ingrepen)?
We ontvingen een delegatie van de mensen van Dorp 9052 net voor afgelopen gemeenteraad. We hebben naar hen geluisterd, en we hebben de begeleidende brief grondig gelezen. We zoeken nu samen met hen een datum voor een overleg, voor het einde van deze maand, met als bedoeling om hun vragen en wensen grondig te bespreken. Ik wil echt oprecht naar hen luisteren, en begrijpen wat er speelt.
We zijn ook in gesprek met de Gemeente De Pinte en met AWV voor de verkeersafwikkeling aan de Drie Sleutels. Zo dadelijk zal het Mobiliteitsbedrijf wat meer duiding geven bij het cijfermateriaal. Maar het is duidelijk dat het functioneren van de rotonde aan de Drie Sleutels niet optimaal verloopt, waardoor een relatief beperkte stijging van voertuigen voor relatief veel vertraging zorgt. Komende vrijdag hebben wij hierover opnieuw een overleg ingepland.
Ik geef graag het woord aan het Mobiliteitsbedrijf met een kort overzicht van de eerste bevindingen.
wo 12/06/2024 - 14:03