In het nieuwe vervoersplan van De Lijn wordt de lus Mariakerke Post - Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, niet meer bediend door het reguliere openbaar vervoer. Daarnaast werd de vroegere lijn 18 reeds in januari 2023 aangepast, waardoor de wijken langs de Mariakerksesteenweg en de Beekstraat niet meer bediend werden.
Het wegvallen van het openbaar vervoer heeft een grote impact op de betrokken wijken, des te meer omdat er naast bewoning ook heel wat (sociale) organisaties en voorzieningen aanwezig zijn. In de signalenbundel die Stad opmaakte naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan werd de situatie in Mariakerke en Luchteren dan ook aangekaart: het aanbod is er onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners, scholen en zorgvoorzieningen.
Een van de mogelijke oplossingen is het opwaarderen van buslijn 681. Die rijdt momenteel één keer 's morgens en twee keer 's namiddags, en enkel op schooldagen, langs de site Leeuwenhof over de Beekstraatbrug naar Mariakerke Post. Met een reguliere bediening en beperkte route-aanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan. In een communicatie van De Lijn naar de Gentse Busbeweging werd dit voorstel afgewezen.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Er is reeds heel wat overleg geweest met De Lijn rond de evaluatie van het nieuwe net:
Ik kan u meedelen dat we De Lijn hier nog elke vergadering over bevragen met het oog op de nodige verbeteringen. Op de VVR van 24 mei 2024 werd de evaluatie besproken. De Lijn voert momenteel enkel operationele wijzigingen uit die zij budgetneutraal kunnen invoeren. Op die manier probeert men acute problemen door bijsturingen of optimalisaties uit te voeren.
Voor Lijn 681 zijn extra ritten gevraagd en een aangepaste reisweg. We ontvingen ook een mail van De Lijn waarbij zij stellen dat er op korte termijn geen oplossing mogelijk is. De Lijn neemt dit op in de jaarevaluatie van het nieuwe net. Dit wordt beoordeeld begin 2025. De Lijn ziet wat wij vragen rond lijn 681 niet als een operationele bijsturing die budgetneutraal uitgevoerd kan worden. Deze vraag zal men toetsen aan de principes van BBH.
Ik ben hier niet helemaal tevreden mee. We hebben als stad altijd voorbehoud gemaakt bij sommige principes, zoals de budgetneutraliteit. We zijn uiteindelijk wel meegegaan met het nieuwe net, we zijn daarin ook moeten meegaan. Dit akkoord was altijd vanuit de belofte dat er een goed functionerend flexnet kwam voor de minder drukke zones. Vandaag stellen we vast dat het flexnet deze belofte niet waarmaakt. Voor ons is kwalitatief en beschikbaar flex-vervoer een essentiële vereiste bij de principes basisbereikbaarheid voor het nieuwe net. Bij vragen naar optimalisaties kan ik dus moeilijk tevreden zijn met een verwijzing naar de principes van de basisbereikbaarheid. We kopen daar eigenlijk niks mee.
We blijven samen met De Lijn zoeken naar oplossingen of bijsturingen. Vanaf 1 juli rijdt lijn 54 om het uur tussen Doornzele en Belzele. In een antwoord aan de Gentse Busbeweging verwees De Lijn naar deze lijn als een reden om lijn 681 niet op te waarderen. Wij hebben aan de Lijn gevraagd wat de kostprijsinschatting zou zijn om deze lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die L681 volgt. Dit zou meteen een oplossing zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat incl. VInderhoutse Bossen en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. Wij hebben nog geen antwoord van De Lijn ontvangen op onze vraag. Ik denk dat daar mogelijkheden zijn om te voldoen aan de vragen en bekommernissen.
wo 12/06/2024 - 14:18