Terug
Gepubliceerd op 13/06/2024

2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 11/06/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf

Afwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681 2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In het nieuwe vervoersplan van De Lijn wordt de lus Mariakerke Post - Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, niet meer bediend door het reguliere openbaar vervoer. Daarnaast werd de vroegere lijn 18 reeds in januari 2023 aangepast, waardoor de wijken langs de Mariakerksesteenweg en de Beekstraat niet meer bediend werden. 

Het wegvallen van het openbaar vervoer heeft een grote impact op de betrokken wijken, des te meer omdat er naast bewoning ook heel wat (sociale) organisaties en voorzieningen aanwezig zijn. In de signalenbundel die Stad opmaakte naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan werd de situatie in Mariakerke en Luchteren dan ook aangekaart: het aanbod is er onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners, scholen en zorgvoorzieningen. 

Een van de mogelijke oplossingen is het opwaarderen van buslijn 681. Die rijdt momenteel één keer 's morgens en twee keer 's namiddags, en enkel op schooldagen, langs de site Leeuwenhof over de Beekstraatbrug naar Mariakerke Post. Met een reguliere bediening en beperkte route-aanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan. In een communicatie van De Lijn naar de Gentse Busbeweging werd dit voorstel afgewezen.

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 03/06/2024 - 15:47

Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Welk overleg vond er reeds plaats tussen De Lijn en de Stad rond het opwaarderen van buslijn 681? Welke stappen worden verder ondernomen?
  2. Zal het opwaarderen van buslijn 681 worden geagendeerd op de volgende vervoerregioraad?

Bespreking

Antwoord

Er is reeds heel wat overleg geweest met De Lijn rond de evaluatie van het nieuwe net:

  • 23 jan 2024: vraag stad Gent optimalisatie lijn 681 in signalenbundel
  • 24/02/2024: VVR eerste evaluatie uitrol fase 2
  • 26/03/2024: Bilateraal overleg De Lijn 
  • Eind maart 2024: collegebrief naar de minister met o.m. vraag om lijn 681 via Gavergrachtstraat.
  • 24 mei 2024: VVR evaluatie Hoppin fase 2 

Ik kan u meedelen dat we De Lijn hier nog elke vergadering over bevragen met het oog op de nodige verbeteringen. Op de VVR van 24 mei 2024 werd de evaluatie besproken. De Lijn voert momenteel enkel operationele wijzigingen uit die zij budgetneutraal kunnen invoeren. Op die manier probeert men acute problemen door bijsturingen of optimalisaties uit te voeren. 

Voor Lijn 681 zijn extra ritten gevraagd en een aangepaste reisweg. We ontvingen ook een mail van De Lijn waarbij zij stellen dat er op korte termijn geen oplossing mogelijk is. De Lijn neemt dit op in de jaarevaluatie van het nieuwe net. Dit wordt beoordeeld begin 2025. De Lijn ziet wat wij vragen rond lijn 681 niet als een operationele bijsturing die budgetneutraal uitgevoerd kan worden. Deze vraag zal men toetsen aan de principes van BBH. 

Ik ben hier niet helemaal tevreden mee. We hebben als stad altijd voorbehoud gemaakt bij sommige principes, zoals de budgetneutraliteit. We zijn uiteindelijk wel meegegaan met het nieuwe net, we zijn daarin ook moeten meegaan. Dit akkoord was altijd vanuit de belofte dat er een goed functionerend flexnet kwam voor de minder drukke zones. Vandaag stellen we vast dat het flexnet deze belofte niet waarmaakt. Voor ons is kwalitatief en beschikbaar flex-vervoer een essentiële vereiste bij de principes basisbereikbaarheid voor het nieuwe net. Bij vragen naar optimalisaties kan ik dus moeilijk tevreden zijn met een verwijzing naar de principes van de basisbereikbaarheid. We kopen daar eigenlijk niks mee. 

We blijven samen met De Lijn zoeken naar oplossingen of bijsturingen. Vanaf 1 juli rijdt lijn 54 om het uur tussen Doornzele en Belzele. In een antwoord aan de Gentse Busbeweging verwees De Lijn naar deze lijn als een reden om lijn 681 niet op te waarderen. Wij hebben aan de Lijn gevraagd wat de kostprijsinschatting zou zijn om deze lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die L681 volgt. Dit zou meteen een oplossing zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat incl. VInderhoutse Bossen en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. Wij hebben nog geen antwoord van De Lijn ontvangen op onze vraag. Ik denk dat daar mogelijkheden zijn om te voldoen aan de vragen en bekommernissen.

wo 12/06/2024 - 14:18